Net zoals heel veel anderen ben ik absoluut niet blij met het aanstellen van Bert van Marwijk. Wat mij betreft is hij absoluut ongeschikt om de uitdagingen die er nu zijn het hoofd te bieden. Hiervoor heb ik een aantal redenen.
Ten eerste denk ik niet dat Van Marwijk in staat is de verdeeldheid in de selectie op te lossen en er weer een hecht collectief van te maken. Die scheuring in de selectie is begonnen in de periode dat hij coach van Feyenoord was. Toen al bestond de selectie uit twee kampen die elkaar zowel in de beslotenheid van de kleedkamer als (later) openlijk via de media over en weer verwijten maakten. Van Marwijk heeft destijds alleen kunnen toekijken hoe de breuk groter en groter werd, met alle gevolgen van dien, zoals het vroegtijdige vertrek van Robin van Persie, nog lang voordat diens grote belofte ook maar een beetje ingelost was.
Ten tweede was Van Marwijk niet in staat een goed functionerende ploeg neer te zetten. Onder Van Marwijk is de trend van volstrekt onnodig puntverlies tegen kleine ploeg ingezet. Vooral de laatste twee jaar zat er geen enkele lijn in het spel, en sleepte de ploeg zich over het veld. Als je de gehele vier jaar beschouwt kan je alleen maar constateren dat Van Marwijk niets heeft weten op te bouwen. Het jaar voor zijn vertrek moest er gerenoveerd worden, en het jaar na zijn vertrek ook. Vandaar dat ik absoluut niet geloof dat Van Marwijk in staat zal zijn met de huidige selectie in de beperkte financiėle middelen van dit moment te bouwen aan een ploeg die Feyenoord weer naar de top van de eredivisie te brengen. Destijds is de grote neergang na de UEFA Cup winst ingezet onder Van Marwijk. 
Ten derde waren de trainingen Van Marwijk net als die van Koeman veel te slap. Ook Van Marwijk had er een handje van de spelers vrij te geven na weer nodeloos puntverlies. Voetbal is nu eenmaal een spel wat uithoudingsvermogen vergt, en voor topvoetbal moet je topfit zijn. De basis voor die fitheid dient op de trainingen te worden gelegd, en dat gebeurt niet als je alleen maar met de bal traint, en spelers voortdurend vrijaf geeft. Ook besteedde Van Marwijk veel te weinig tijd aan dode speelmomenten: Feyenoord kreeg veel te veel tegentreffers uit dode spelmomenten, en de indirecte vrije trappen en corners die Feyenoord mee kreeg leverden meestal balverlies op. Alleen de directe vrije trappen van Van Hooijdonk waren fantastisch, maar die oefende dan ook zelf na de training dagelijks op zijn vrije trappen. 
Ten vierde is Van Marwijk een angsthaas die in plaats van de jeugdopleiding te gebruiken (die destijds fantastisch draaide) koos voor het halen van oude spelers in verband met hun ervaring. Wat nu precies de toegevoegde waarde was van de ervaring van Alfred Schreuder, Gerard de Nooijer, Peter van der Berg, Mauricio Aros, Ferry de Haan en al die andere spelers die niet goed genoeg waren is me nooit duidelijk geworden. Ook is het bijzonder vreemd dat Anthony Lurling als basisspeler keer op keer mocht falen terwijl Van Persie (en trouwens ook Leonardo) niet verder kwam dan de bank. Sowieso golden er voor jonge spelers hele andere normen dan voor oude spelers. Patrick Paauwe mocht week na week slecht spelen zonder enige consequentie, terwijl spelers als Kalou bij ieder balverlies direct op forse kritiek konden rekenen. Ik hou mijn hart vast nu Feyenoord het vooral van talenten als Vlaar, Ekramy, Drenthe, Bruins, De Guzman, Slory en Wijnaldum moet hebben. Want in de rest van de selectie zit bar weinig voetbal.
Ten vijfde houdt Van Marwijk onder alle omstandigheden vast aan hetzelfde elftal. Zo heb ik me week na week kunnen ergeren aan Anthony Lurling, die hoewel volkomen ongeschikt, in twee seizoenen tijd tot 57 wedstrijden kwam. Wel zag Van Marwijk (als enige) altijd progressie, en, als het weer eens misging, uitdagingen. Maar tot veranderingen heeft dit nooit geleid. Koeman was weer het andere uiterste, met zijn voortdurende aanpassingen. Maar een gulden middenweg zou fijn zijn. Van Marwijk leek helemaal niets te geven om het feit dat spelers als Paauwe en Lurling week na week slecht speelden. Ze speelden toch elke week weer. Ook is hij bijzonder onzorgvuldig omgesprongen met Shinji Ono die zelfs in oefenwedstrijden tegen amateurs altijd moest spelen, ondanks het feit dat de Japanse bondscoach hem tien keer per jaar naar Japan liet vliegen. Van Marwijk en die bondscoach hebben samen Ono fysiek naar de knoppen geholpen. Zijn wisselbeleid was bovendien dramatisch, altijd te laat, en bovendien vaak verkeerd.
Ik ben ook bepaald niet gelukkig met het hernieuwd aanstellen van Van Marwijk. Ik hoop er het beste van, en wil hem best een kans geven. Maar op basis van het verleden ben ik zeer sceptisch of Van Marwijk de juiste coach is. Ik hoop dat hij bij Borrussia een hoop heeft bijgeleerd.
Een mening van iemand anders maar die ik wel redelijk onderschrijf

"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".