abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_50357385
Begin jaren tachtig werd voor het eerst gesproken over de ziekte aids en de veroorzaker hiv:
quote:
Aan het eind van de jaren '70, begin jaren '80 stak er een onbekende ziekte de kop op in Amerika en iets later in Europa. Kenmerkend aan de ziekte was dat de ziekte de weerstand van de getroffen personen aantastte, negen van de tien homoseksueel was en 98 % man. Het leek een 'homoziekte', zoals veel kranten toen berichtten en daarom sprak men in eerste instantie over GRID (Gay-Related Immune Deficiency). Later bleek deze aanduiding onjuist te zijn. In 1982 werd duidelijk dat ook gebruikers van verdovende middelen en lijders aan de bloederziekte hemofilie de ziekte kregen. Deze laatstgenoemden kregen bloedtransfusies met besmet bloed. De ziekte kreeg een naam al voordat de verwekker gevonden was: Acquired Immuno-Deficiency Syndrome, afgekort aids.
pi_50611523
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 19 juni 2007 @ 13:20:00 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_50611763
Het was inderdaad in het begin een homo ziekte.
De allereerste AIDS lijder heeft waarschijnlijk een aap geneukt in Afrika en daarna is het virus snel binnen homosexuele kring verspreid.

We hadden in die tijd een mop:
"Er ligt een dode homo op straat. Rara wat is dat?"
"After-AIDS" (naar de 'After Eight' chocolaatjes)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:57:51 #4
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_50615367
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 13:20 schreef SeLang het volgende:
Het was inderdaad in het begin een homo ziekte.
De allereerste AIDS lijder heeft waarschijnlijk een aap geneukt in Afrika en daarna is het virus snel binnen homosexuele kring verspreid.

We hadden in die tijd een mop:
"Er ligt een dode homo op straat. Rara wat is dat?"
"After-AIDS" (naar de 'After Eight' chocolaatjes)
Blijft een leuke mop
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 juni 2007 @ 08:57:19 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50847836
In het midden van de jaren tachtig bleek dat AIDS net zoveel hetero- als homoziekte was en dat was in Europa nog niet zo'n schok als in Amerika. De besmettingswijze van AIDS was immers iets wat Amerikanen niet doen, althans niet hardop(en dan heb ik het niet over bloedtransfusie).
Zo zag je in Amerikaanse media steeds moeders met een seropositieve dochter die tandartsen, ziekenhuizen en de heer mocht weten wat aanklaagden omdat die hun dochter hadden besmet, want iedereen kon toch zien dat dat arme schaap nooooooit sex zou hebben voor het huwelijk.

Verder werd er in Amerika even koortsachtig als vruchteloos gezocht naar mogeiljke andere besmettingsmethoden, niet om een probleem in te dammen (de oorzaken waren immers al bekend), maar om maar niet toe te hoeven geven geneukt te hebben/zijn/geworden.

Resultaat van die operatie dat nooit is aangetoond dat je AIDS van een tandartsbehandeling kon krijgen, maar dat wel alle tandartsen sindsdien met een mondkapje(dat net zo goed tegen virussen beschermt als een vlaggemast tegen ratten) en latex handschoenen werken.(was tot die tijd nauwelijks het geval)

Buiten de schaamte werd ook de angst voor AIDS redelijk goed uitgebuit, deskundo's kwamen overal in de media rondbazuinen hoe lang het zou duren voor de mensheid aan AIDS ten onder zou gaan, uiteindelijk zouden we het allemaal krijgen. Ook al vrij snel stonden de orthodoxe dominee's klaar om AIDS tot de Straffe Gods uit te roepen, in Nederland maakte vooral 80's-reli-dwaas Jenny Goeree zich hiermee beroemd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 26 juni 2007 @ 22:07:55 #6
64743 huupia
debunk the debunkers !
pi_50876526
een van eerste sterren die door aids overleed was de filmster rock hudson in 1985
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 26 juni 2007 @ 23:18:13 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50879924
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:07 schreef huupia het volgende:
een van eerste sterren die door aids overleed was de filmster rock hudson in 1985
Dat was het begin. Ook de kern van de nichtendiscobeweging ging eraan tenonder met als bekendsten Patrick Cowley & Sylvester.
lees hier eens hoe zo ongeveer heel het Megatone-label door AIDS uitgeroeid werd, het artikel brengt ook mooi naar voren hoe bang men begin jaren tachtig was voor AIDS, die angst heeft nog erg lang geduurd waardoor één bijwerking van een HIV-besmetting een totaal sociaal isolement was.

In fotografenland was het bekendste AIDS-slachtoffer Robert Mapplethorpe, de Amerikaanse autodidact wiens werk even mooi als (soms) weerzinwekkend was. Met name zijn homo-erotische werken waren een grensverkenning tussen artistiek en shockerend.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:31:03 #8
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50880442
Weet iemand toevallig hoe Aids in de eerste helft van de jaren tachtig het bewustzijn van homo's veranderde? Wanneer het welke invloed had op vrije seks, darkrooms etc? Of men bang was of dat het juist verbroederd of weet ik veel.

Bronnen mogen ook, maar ik zoek me al maanden wezenloos en kan niks goed vinden Persoonlijke ervaring is nog met meest bruikbaar, geloof ik.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 juni 2007 @ 00:17:34 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50882323
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:31 schreef wonderer het volgende:
Weet iemand toevallig hoe Aids in de eerste helft van de jaren tachtig het bewustzijn van homo's veranderde? Wanneer het welke invloed had op vrije seks, darkrooms etc? Of men bang was of dat het juist verbroederd of weet ik veel.

Bronnen mogen ook, maar ik zoek me al maanden wezenloos en kan niks goed vinden Persoonlijke ervaring is nog met meest bruikbaar, geloof ik.
Hoewel ik geen ervaring uit de homo-scene kan oplepelen (wegens hé) weet ik me van begin jaren tachtig nog wel zo ongeveer voor de geest te krijgen hoe er op AIDS werd gereageerd.

Even wat fasen ophoesten(ik suggereer geen vorm van compleetheid, het is mijn eigen waarneming+geheugen)

1 Onbekendheid(1980-1982).
Men wist hoegenaamd niet wat het was, bij het grote publiek was AIDS nog totaal onbekend. In Amerikaanse homokringen begon langzaam duidelijk te worden wat AIDS betekende. Je ging er dood aan en er hielp hoegenaamd niks tegen. Al snel werd duidelijk dat onveilige sex de belangrijkste besmettingsmethode was.
het begrip 'onveilige sex' bestond in die dagen nog niet

2 Angst in de homowereld(1981-1984)
De verwondering sloeg hand over hand om in angst. Er was aanvankelijk nog weinig bekend over AIDS en de voedingsbodem voor indianeverhalen was dan ook meer dan perfect. Het grote publiek begon inmiddels ook weet te krijgen van AIDS, maar maakte zich aanvankelijk nog geen zorgen, de ziekte trof immers alleen homo's en drugsverslaafden(vuile naalden waren inmiddels ook ontmaskterd als besmettinngsbron) en vooral in de States kon men daar niet mee zitten.

3 Angst in de hele wereld(1984-eigenlijk tot nu)
Al na enkele jaren werd duidelijk: AIDS raakt ook hetero's. We hadden er wel degelijk bang voor te zijn en dat was men ook. Soms panisch, soms alleen 'wat zorgen' maar koud liet het niemand. Uit onwetendheid was iemand met een HIV-besmetting sociaal goed de bok, men meed seropositieven als waren ze de melaatsen van de jaren tachtig. Naarmate de voorlichting beter werd werd dat isoleereffect wat minder. In sommige culturen bleef echter de schande omdat iedereen wist hoe je AIDS kreeg.

4 Misbruik
Met die globale angst voor AIDS kwamen er al snel mensen op het idee om die angst te misbruiken, niet meer de nucleaire holocaust stuurde de doemdenkers maar dat kleine venijnige virusje dat zich zo ongrijpbaar opstelde. We zouden met zijn allen binnen twintig jaar allemaal aan AIDS gestorven zijn
De andere vorm van misbruik kwam van geloofsfanatici die de ziekte gebruikten om naar hartelust homohaat te prediken.

De invloed die het had op 'het sexueel gebeuren' liep nogal uiteen. Je had en hebt een groep mensen die de ziekte lijkt te zien als iets wat een ander overkomt en er platweg gezegd onveilig op los neukt. Je hebt echter ook een groep die zich wel bewust was van de gevaren van 'onveilige sex' en gezien de stabilisering van de hoeveelheid besmettingen lijkt die laatste groep toch de meerderheid. Een totale verbroedering van de homowereld heb ik op mijn veilige afstand niet kunnen waarnemen. Echt oorlog was het al nooit in die kringen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 27 juni 2007 @ 00:26:15 #10
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50882598
Dank je wel. Dat geeft me wel een beetje een beeld. Ik las ook dat bijvoorbeeld tandartsen weigerden homoseksuelen te behandelen omdat ze bang waren dat zij (die tandartsen) besmet zouden worden enzo.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 juni 2007 @ 00:42:22 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50883039
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 00:26 schreef wonderer het volgende:
Dank je wel. Dat geeft me wel een beetje een beeld. Ik las ook dat bijvoorbeeld tandartsen weigerden homoseksuelen te behandelen omdat ze bang waren dat zij (die tandartsen) besmet zouden worden enzo.
Al vrij snel kregen tandartsen de schuld van HIV-besmettingen, opvallend vaak bij vrouwen en meisjes (vaak om te verhullen dat dochterlief zich door een seropositieveling had laten neuken). Hier was het niet zo'n issue, maar je kan je voorstellen dat in de VS tandartsen zich op alle mogelijke manieren indekten tegen aansprakelijkheidsrisico's. Daarnaast speelt en speelde homohaat in de VS een iets grotere rol dan hier.

Eén fase in de AIDS-beleving was ik nog vergeten. Die van de winnende ratio en die fase kwam eigenlijk eind jaren tachtig al opzetten en speelt nu nog steeds.

Naarmate men meer van het virus leerde werd duidelijk dat je niet zo eenvoudig een HIV-besmetting opliep als een ieder aanvankelijk vreesde. Brede voorlichtingscampagnjes haalden de grootste paniek weg. In de zoektocht van wetenschappers naar een geneesmiddel kwamen steeds meer middelen naar voren die met wisselend succes het proces wisten te remmen. Met dat iets minder negatieve sentiment konden we de jaren 90 in, maar er moest nog heel veel voorgelicht worden, een proces dat zelfs nu nog lang niet af is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 27 juni 2007 @ 01:12:59 #12
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50883829
Ik ben vooral benieuwd naar het Nederlandse aspect, ja Ik weet dat Aids ervoor zorgden dat veel homo's in de kast bleven of er weer inkropen, vanwege de connectie met aids, maar toch zijn veel bronnen die ik tot nu toe heb kunnen aanboren iet erg specifiek wat ervaringen betreft. Ze vertellen vaak hoe de overheid erop reageerde, niet de mensen zelf. Vandaar dat ik het hier maar probeer
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 juni 2007 @ 01:44:56 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50884633
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 01:12 schreef wonderer het volgende:
Ik ben vooral benieuwd naar het Nederlandse aspect, ja Ik weet dat Aids ervoor zorgden dat veel homo's in de kast bleven of er weer inkropen, vanwege de connectie met aids, maar toch zijn veel bronnen die ik tot nu toe heb kunnen aanboren iet erg specifiek wat ervaringen betreft. Ze vertellen vaak hoe de overheid erop reageerde, niet de mensen zelf. Vandaar dat ik het hier maar probeer
De Nederlandse homobeweging had bij de opkomst van AIDS behoorlijk voordelen van de hoeveelheid acceptatie die men eerder al had weten te bevechten. Het maakte in elk geval mogelijk dat er hier veel opener over HIV en AIDS kon worden gesproken dan in veel andere landen waar homo's nog een min of meer ondergrondse cultuur hadden en door grote delen van de maatschappij als vies en misdadig werden beschouwd. Hoewel we hier natuurlijk ook met een HIV-probleem te maken kregen ging de voorlichting in ieder geval stukken makkelijker dan bijv. in de VS omdat we de stap niet meer hoefden te nemen om homosexualiteit bespreekbaar te maken en ik denk dat we daar nogal wat mensenlevens mee uitgespaard hebben.

Voor de omvang van AIDS in Nederland grijp ik even terug op een uitlating van Bob Smalhout die zich er openlijk over verbaasde dat er in Nederland zoveel geld en inspanning naar AIDS-onderzoek ging terwijl er op jaarbasis meer mensen overleden omdat ze van een keukentrappetje vielen. Met de opmerking maakte Smalhout bepaald geen vrienden, maar het gaf wel een goed beeld van de AIDSproblematiek in Nederland. Het viel in aantallen min of meer wel wat mee.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_50905059
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 13:20 schreef SeLang het volgende:

De allereerste AIDS lijder heeft waarschijnlijk een aap geneukt in Afrika en daarna is het virus snel binnen homosexuele kring verspreid.
Oorsprong schijnt te liggen bij aapjes die werden gebruikt om een polio-vaccin te maken. Het gemaakte vaccin bevatte AIDS en werd ingespoten bij een mens....

Misschien minder sensationeel dan je had gehoopt, maar wel een heel stuk waarschijnlijker.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:19:27 #15
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_50909205
Whooh, met die aap neuken klinkt wel ziek!
Maar het is wel zeker dat het van een aap komt?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_50909363
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:19 schreef DoimeN het volgende:
Whooh, met die aap neuken klinkt wel ziek!
Maar het is wel zeker dat het van een aap komt?
Nee volgens mensen is het gemaakt door de CIA.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 27 juni 2007 @ 20:44:08 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50913120
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 19:23 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Nee volgens mensen is het gemaakt door de CIA.
Er waren naast de CIA nog wel wat andere minder homo-vriendelijke organisaties voor wie AIDS aanvankelijk als een geschenk uit de hemel kwam.(ultra-conservatieve reli-fanaten in de VS maar min of meer ook het Vaticaan)
De échte ontstaansgeschiedenis van het menselijk HIV-virus is nog steeds in nevelen gehuld, elke verklaring lijkt net iets te kort door de bocht maar klinkt evenzogoed plausibel.
Myxomathose werd immers ook ooit in een laboratorium ontwikkeld, werkte enige tijd prima om de konijnen in Australie uit te roeien, tot de ziekte zich niet aan de afspraken hield en in Europa werd geïmporteerd. Zo leek het alsof HIV zich aanvankelijk alleen tot homosexuele mannen beperkte tot bleek dat een eventuele maker van het virus even het verschijnsel bisexuelen over het hoofd had gezien .

Wellicht komen we ooit achter het echte verhaal, wanneer er menselijke opzet in het spel is zal er gegarandeerd iemand vroeg of laat zijn mond voorbijkletsen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:52:36 #18
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50913508
Sowieso, het idee dat een ziekte alleen bij mensen met een bepaalde voorkeur voorkomt is toch te idioot voor woorden? Alsof het een virus iets kan schelen van welk geslacht je hart sneller gaat kloppen
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 28 juni 2007 @ 02:03:00 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_50925434
Ik had begrepen dat ze met vrij hoge waarschijnlijkheid de eerste AIDS lijder hebben kunnen natrekken. Dat bleek dus een (toevallig) homosexuele man te zijn met veel wisselende contacten. Er wordt aangenomen dat hij het heeft opgelopen in Afrika door contact met een aap (gebeten of iets anders ). Wellicht is er met Google iets te vinden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:06:54 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_50925489
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik in 1981 in de USA was en er net die nieuwsberichten over die vage mysterieuze ziekte in de kranten daar verschenen.
Men dacht in het begin daar dat het een soort nieuw griepvirus was die iedereen zou aantasten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:29:48 #21
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50925751
In 1953 of zo was er een zeeman die overleed aan wat we nu als aids kennen. Weet niet meer of die homo was. Dat doe ik even uit mijn hoofd.

*bron zoekt*
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 juni 2007 @ 12:13:20 #22
22592 crew  Ole
pi_50933162
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_50933225
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 13:20 schreef SeLang het volgende:
Het was inderdaad in het begin een homo ziekte.
De allereerste AIDS lijder heeft waarschijnlijk een aap geneukt in Afrika en daarna is het virus snel binnen homosexuele kring verspreid.
Geen aap geneukt, maar waarschijnlijk met een aap gevochten en zo bloed overgedragen.
Xbox Live: koenpijl
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 juni 2007 @ 12:17:31 #24
22592 crew  Ole
pi_50933287
quote:
1959


In de Congo komt een man te overlijden aan een onbekende ziekte. Jaren later, via een bloedmonster van deze man, is bevestigd dat hij de eerste was die overleden is aan een HIV-infectie.

1981
Doctoren in Los Angeles, Californië, en New York rapporteren gevallen van Pneumocystis carinii pneumonia (PCP) en een zeer zeldzame vorm van kanker, Kaposi Sarcoma, onder mannelijke homoseksuele patiënten. De Centra for Disease Control and Prevention (CDC) in de Verenigde Staten publiceren het nieuws over deze gevallen. Men verwijst naar het GRID (Gay-Related Immune Deficiency) syndroom.


1982
Het syndroom is verbonden met het bloed en wordt niet alleen gevonden bij homoseksuele mannen, maar eveneens bij vrouwen, mannelijke heteroseksuele drugsgebruikers, hemofilie patiënten, mensen die bloedtransfusies ontvangen en babys. Het syndroom krijgt een nieuwe naam: AIDS (acquired immunodeficiency syndrome). Het CDC noemt het een epidemie.


In veertien landen worden gevallen van AIDS geconstateerd.


1983

Onderzoekers, onder leiding van Dr. Luc Montagnier, aan het Pasteur Instituut in Frankrijk, weten een retrovirus te isoleren, dat zij het lymphadenophathy-associated virus (LAV) noemen, en dat zij daarna indentificeren als de veroorzaker van AIDS.


In 33 landen wordt AIDS geconstateerd.


1984


De VS regering kondigt aan dat Dr. Robert Gallo aan het federale Nationale Kanker Instituut een virus heeft weten te isoleren dat het HTLV-III heet en dat AIDS veroorzaakt. (Twee jaar later wordt er vastgesteld dat LAV en HTLV-III hetzelfde virus is; een internationaal committé geeft het een nieuwe naam - human immunodeficiency virus, ofwel HIV).

Het Department of Health and Human Services in de VS voorspelt dat er binnen twee jaar een vaccin tegen AIDS gereed zal zijn om op mensen getest te worden.


Gaetan Dugas, bekent bij de AIDS onderzoekers als "patient zero," overlijdt. De Canadese vliegtuigsteward was seksueel verbonden met tientallen van de eerste AIDS gevallen onder homoseksuele mannen in de VS.


1985

De VS Food and Drug Administration (FDA) keurt een 'AIDS diagnose kit' goed, ontwikkeld door Gallo's laboratorium en gepantenteerd door het Department of Health and Human Services (HHS).


Het Pasteur Instituut doet de HHS een proces aan over de patent rechten en uiteindelijk worden de Franse en Amerikaanse onderzoekers het er over eens om de bloed-test rechten te delen.


De acteur Rock Hudson is de eerste bekende persoon die aan AIDS overlijdt.


Ryan White, een 13-jarige Amerikaanse hemofilie patiënt met AIDS, wordt niet meer toegelaten op zijn school in Indiana.


De eerste internationale AIDS conferentie wordt gehouden in Atlanta, Georgia.


Er wordt een tweede streng van het AIDS virus ontdekt (het HIV-2).


In 51 landen wordt AIDS geconstateerd.

1986

De World Health Organization (WHO-Wereld Gezondheids Organisatie) begint met een wereldwijde AIDS strategie.


top



1987
Het eerste anti-HIV medicijn, AZT, wordt door het FDA goedgekeurd.


Prinses Diana opent in Engeland in een ziekenhuis de eerste AIDS afdeling. Foto's waarop zij AIDS patiënten een hand geeft helpen om de houding tegenover seropositieve patiënten te verbeteren.


VS President Ronald Reagan, inmiddels zes jaar president, gebruikt voor het eerst het woord AIDS in het openbaar.


In Amerika begint men met een AIDS campagne en een boekje, geschreven door Dr. General C. Everett Koop, wordt landelijk verspreid.


top



In november zijn er officiëel 62.811 gevallen van AIDS gemeld bij de WHO vanuit 127 landen. Het WHO schat dat het eigenlijke aantal gevallen wereldwijd in dat jaar veel hoger is, tussen 100.000 en 150.000.


1990
Ryan White, de seropositieve jongeman die beroemd werd vanwege zijn strijd om toegelaten te worden op school, sterft op 19 jarige leeftijd. In de VS wordt door het Congress de 'Ryan White CARE' wet aangenomen (Ryan White Comprehensive AIDS Resources Emergency) die aan mensen met AIDS zonder ziekenfondsverzekering of andere middelen de nodige gezondheidszorg biedt.


top



Aan de WHO zijn meer dan 307.000 gevallen van AIDS gemeld, maar de organisatie schat dat het eigenlijke aantal eerder zo'n 1 miljoen is.


1991
De top basketbalspeler van de Los Angeles Lakers Earvin 'Magic' Johnson maakt bekend dat hij met HIV besmet is. Hij stopt met sporten en gaat zich met AIDS preventie bezighouden.


top



1992
De FDA keurt het gebruik van ideoxcytidine (ddC) in combinatie met AZT goed voor vergevorderde HIV infectie, waardoor de eerste succesvolle combinatie therapie om AIDS met medicijnen te behandelen werkelijkheid wordt.


Frankrijk veroordeelt drie mensen in de top van de gezondheidszorg, omdat in 1985 bloedprodukten die HIV bevatten verspreid zijn, waardoor honderden mensen besmet werden.


1993
De Russische balletdanser Rudolf Nureyev en de bekende Amerikaanse tennisspeler Arthur Ashe sterven aan AIDS.


Door een Europese proef, bekend als de 'Concorde' proef, ontdekt men dat AZT niet werkt bij HIV positieven die nog geen symptomen ontwikkeld hebben.


1994
De acteur Tom Hanks wint een Oscar voor zijn rol in de film 'Philadelphia', waarin hij een homoseksuele man met AIDS speelt.


1996
Het Gezamenlijke Verenigde Naties Programma voor AIDS (UNAIDS) gaat van start, en vervangt daarmee het WHO wereldwijde programma voor AIDS.


Magic Johnson gaat weer professioneel basketbal spelen.


Onderzoeken tonen aan dat therapieën met drie-voudige medicijn combinaties meer effect hebben dan de twee-voudige therapie.


Er onstaat een optimisme dat HIV wellicht onder controle gebracht kan worden met medicijnen 'cocktails'.


1997
Onderzoekers ontdekken dat HIV de geheugen cellen van het afweersysteem binnendringen, en verborgen plekjes voor het virus creëren.


UNAIDS maakt bekend dat de HIV epidemie erger is dan aanvankelijk werd aangenomen, met wereldwijd zo'n 30 miljoen mensen die leven met HIV/AIDS en met dagelijks zo'n 16.000 nieuwe besmettingen.


1998
De eerste proef met een AIDS vaccin op mensen in de VS.


Europese en Amerikaanse pharmaceutische bedrijven beginnen een rechtzaak tegen de Zuid-Afrikaanse regering over een wet die Zuid-Afrika toestaat om medicijnen te kopen tegen een lagere prijs dan ergens anders.


In Zuid-Afrika wordt de AIDS activiste Gugu Diamini door haar buren doodgeslagen nadat ze op de Zulu tv gezegd heeft HIV-positief te zijn.


Jonathan Mann, de direkteur van UNAIDS, komt samen met zijn vrouw, de AIDS wetenschapper Mary-Lou Clements-Mann, om het leven tijdens het vliegtuigongeluk van Swissair Vlucht 111.


1999
Onderzoekers aan de Universiteit van Alabama melden dat zij de oorsprong van HIV achterhaald hebben. Het spoor leidt terug naar een soort chimpansee in west centraal Afrika.


In Frankrijk worden de voormalige Minister President Laurent Fabius en twee ministers die destijds in zijn regering zaten vrijgesproken van doodslag en criminele nalatigheid in verband met het HIV besmette bloed schandaal uit de jaren 80.


2000
Tijdens de 13de internationale AIDS conferentie in Durban, Zuid-Afrika, zet de Zuid-Afrikaanse President Thabo Mbeki vraagtekens bij de veiligheid van de anti-AIDS medicijnen en stelt hij de vraag of HIV werkelijk AIDS veroorzaakt, hetgeen een storm van kritiek veroozaakte.


2001
De bezorgdheid groeit over de bijverschijnselen van de zeer giftige medicijnen die gebruikt worden tegen HIV en over het faalpercentage van de medicijnen.


Amerikaanse en Europese pharmaceutische bedrijven stoppen hun drie jaar durende strijd met de Zuid-Afrikaanse regering om goedkope anti-AIDS medicijnen te mogen invoeren.


Het jaarlijkse AIDS verslag toont aan dat het virus in Zuid-Afrika 4,7 miljoen mensen besmet heeft, en dat het zich nog steeds verspreidt. Men schat dat eenvierde van de volwassenen in Zuid-Afrika besmet is met HIV.


VN Secretaris Kofi Annan doet het voostel van een "war chest" van minstens $7 miljard per jaar om HIV/AIDS in de ontwikkelingslanden te voorkomen en te behandelen.

Zo'n 21 miljoen mensen wereldwijd zijn overleden aan AIDS, waarvan zo'n 17 miljoen in sub-Sahara Afrika, aldus de UNAIDS. Ongeveer 36 miljoen zijn besmet met HIV, waarvan zo'n 26 miljoen in Afrika wonen.

2002
BARCELONA, Spanje, juli, 2002 -- Zo'n 14.000 doctoren, wetenschappers en activisten nemen deel aan de 14de Internationale AIDS conferentie om de epidemie te bespreken, die naar schatting zo'n 40 miljoen mensen wereldwijd besmet heeft.


Tijdens de conferentie wordt medegedeeld dat het percentage van nieuwe patiënten die besmet zijn met een voor medicijnen resistente vorm van HIV aan het toenemen is. Een trend die de wetenschappers verontrust.


De meest voor de hand liggende strategie om de strijd aan te gaan tegen resistentie is de ontwikeling van nieuwe, meer effectieve medicijnen, maar ontwikkelingen op dat gebied kunnen jaren duren.


AIDS-preventie is het tweede meest besproken onderwerp tijdens de een week durende conferentie in Barcelona.


top
Met de snelle verspreiding van AIDS in sub-Sahara Afrika en de groeiende epidemieën in China, India en Oost Europa, is men het er over eens dat er meer effectieve preventieve maatregelen nodig zijn.


Naast de algemene preventie maatregelen zoals media campagnes, condoomverspreiding of vrijwillige HIV-testen, dient er meer aandacht besteed te worden aan bredere kwesties.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 juni 2007 @ 12:18:24 #25
22592 crew  Ole
pi_50933312
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 12:15 schreef koen_pijl het volgende:

[..]

Geen aap geneukt, maar waarschijnlijk met een aap gevochten en zo bloed overgedragen.
Of aap gegeten
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')