abonnement Unibet Coolblue
  maandag 11 juni 2007 @ 21:27:40 #1
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_50348624
Tour of Duty is een Amerikaanse dramaserie die op de Amerikaanse tv werd uitgezonden van 1987 tot 1990. De serie gaat over een stel soldaten, vechtend in de Vietnam oorlog.

Geweldige serie! De muziek, de sfeer, de thema's. Echt alles!

Lijst met afleveringen van Tour of Duty


quote:
Tour of Duty

Napalm, vuurgevechten, agent orange, yellow rose, Victor Charlie en plastic lichaamszakken. De huiskamer-oorlog, die zestien jaar geleden werd beëindigd met het terugtrekken van de Amerikanen, is terug op TV. Alleen: dit keer niet in de zendtijd van het NOS journaal en de actualiteitenrubrieken, maar als amusement. Bij Veronica.

"Tour of Duty" is een prestigieuze serie van CBS, die in de Verenigde Staten in 1987 in première ging. Een project met een hoge risico-factor en hoge kosten: alleen al de eerste, extra lange pilot-aflevering kostte twee miljoen. Maar dat was 't het CBS ruimschoots waard. "Tour of Duty" wil meer zijn dan amusement. Het wil het werkelijke verhaal vertellen van een politieke oorlog, zonder partij te trekken, zonder de Amerikaanse soldaten af te schilderen als gevoelloze, onopgevoede dronkenlappen die zich niet alleen aan drugs, maar ook aan het schenden van mensenrechten te buiten gingen. Die aspecten worden niet over het hoofd gezien, maar wel in perspectief gezet.

Vloeken

Afbeelding: Aanvankelijk waren de meningen over "Tour of Duty" bij de CBS-directie nogal verdeeld. De tegenstanders waren van mening dat je over die tragedie, die zeker 50.000 Amerikanen het leven heeft gekost, geen amusement mag maken. Dat grieft de nabestaanden en de mensen die nog altijd dagelijks met de gevolgen van die oorlog geconfronteerd worden. Ondanks dat verzet kreeg het project het groene licht: pas nadat het eerste script afgeleverd zou zijn, zw er definitief over het al dan niet doorgaan van de serie beslaten worden. De reden van deze toegeeflijkheid van de tegenstanders lag in het feit dat CBS heel erg verlegen zat om een nieuwe, originele en innoverende serie. De kijkcijfers dus. De kritiek bleef, maar het productieteam mocht toch telkens verder gaan, wat voornamelijk te maken had met hun bereidwilligheid om veranderingen aan te brengen. Eén van die veranderingen: de soldaten vloeken niet aan de lopende band en gebruiken geen alcohol of drugs. Geen waarheidsgetrouwe afschildering van de werkelijkheid, maar dat zijn dingen die CBS gewoon niet wil. Vrij vertaald betekent "Tour of Duty" zoveel als "dienstplicht". "Doing your tour", betekent dus zoveel als "je dienstplicht vervullen" en dat is min of meer hetgeen Myron Goldman, Zeke Anderson, Roger Horn, Daniel Purcell, Scott Baker, Alberto Ruizen Marcus Taylor doen in de serie. Min of meer, want sommigen, zoals Zeke Anderson, zitten vrijwillig in dienst. De dienstplicht, zoals wij die kennen, bestaat niet meer in de VS: gedurende de zestiger jaren is deze onder grote publieke druk afgeschaft.

"Tour of Duty", maar ook "China Beach", is een exponent van een trend, die al een jaar of twee in de Amerikaanse TV- en filmindustrie een rol speelt: aandacht voor wat er werkelijk in Vietnam gebeurde. Aanvankelijk speelde deze trend voornamelijk in de bioscoop. Films als "Platoon", "Full Metal Jacket" en "First Blood zijn daar typerende voorbeelden van. Met TV-films als "Unnatural Causes", heeft de trend doorgezet naar het genre van de TV-serie.

Kosten

Afbeelding: Veronica -trendgevoelig als ze is- heeft belde series onmiddellijk aangekocht, maar kon aanvankelijk alleen "China Beach" uitzenden. De reden is eenvoudig: de produktiemaatschappij van Tour of Duty heeft de videorechten voor Nederland aan de video-distributeur RVC2001 verkocht. Dat betekent dat er een zogenaamde "hold" zit op de TV-rechten van anderhalf jaar. Om de videodistributeur de kans te geven z'n geld voor de videorechten terug te verdienen. Een dergelijk TV-embargo zat niet op "China Beach", vandaar dat deze laatste serie wel uitgezonden werd. Er zit nog een ander aspect aan: de producent van "Tour" was wel gedwongen om ook de videorechten te verkopen, omdat de serie behoorlijk duur is. Per aflevering wilde CBS niet meer dan 875.000 dollar neertellen, terwijl elke aflevering gemiddeld 1,2 miljoen heeft gekost. De producent, New World Television, maakte op elke aflevering dus bijna vier ton verlies, een gat dat zij hoopte op te vullen met de verkoop van de uitzendrechten buiten de verenigde Staten en de verkoop van de videorechten. Om diezelfde budgettaire redenen zit niet in elke aflevering een zwaar vuurgevecht. Elke derde aflevering heeft dat, de andere afleveringen belichten andere aspecten van het slagveld, waar de soldaten mee geconfronteerd werden.

Huilen


In vergelijking tot "China Beach" is "Tour of Duty" aanmerkelijk rauwer en gewelddadiger. Niet zo vreemd: "China Beach" speelde zich af in het ziekenhuis, waar alleen maar gewonden en doden werden binnengebracht. "Tour of Dutv" speelt zich af op het slachtveld, waar de doden en gewonden vallen. En de serie verbloemt wat dat betreft weinig; een soldaat die even te ver met z'n kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt in slow-motion met lood volgepompt. Als een groep soldaten op zoek is naar een andere groep, die al een tijdje niets meer van zich heeft laten horen, dan vinden ze hen: ontkleed, aan bomen opgehangen en opengesneden. Executies zijn executies waarbij de kijker de moord volledig ziet - er wordt dus niets gesuggereerd met een geluidsschot. De soldaat sterft bij je in de huiskamer. Inderdaad: ook de hoofdrolspelers ontkomen daar niet aan. Producer Zev Braun: "In een oorlog sterven mensen nu eenmaal. Ook helden vallen. Als je dat niet laat gebeuren in een serie als deze, dan vertel je een leugen." Ondanks het gewelddadige karakter, ligt "Tour of Duty" niet onder vuur van moraalpredikers, die recentelijk weer zeer actief in de Verenigde Staten zijn. Een aannemelijke reden daarvoor is dat "Tour of Duty" niet alleen de actie toont, maar ook ingaat op de zin er van. Er wordt aandacht besteed aan de acties tegen de oorlog, er is een soldaat die weigert te vechten en de normen en waarden binnen het leger worden ter discussie gesteld. "Tour of Duty" maakt zich niet schuldig aan verheerlijking van de oorlog; er is waarschijnlijk nog niet eerder een serie gemaakt waarin machomannen zo vaak huilen. Kortom: "Tour of Duty" is een kwaliteitsserie, die niet alleen onderhoudend is, maar ook af en toe tot nadenken stemt.
Bron: http://www.veronicastory.nl

[ Bericht 15% gewijzigd door Lariekoek op 11-06-2007 21:37:07 ]
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  maandag 11 juni 2007 @ 21:30:53 #2
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_50348814
Prachtserie. Moeten ze echt weer eens op de buis gooien
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  maandag 11 juni 2007 @ 21:31:12 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_50348828
Geniale serie, ook het intro is zoooooo vet met de Rolling Stones - Paint it Black

http://youtube.com/watch?v=eEnWf7dv7tY
  maandag 11 juni 2007 @ 21:32:50 #4
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_50348913
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:31 schreef RedFever007 het volgende:
Geniale serie, ook het intro is zoooooo vet met de Rolling Stones - Paint it Black

http://youtube.com/watch?v=eEnWf7dv7tY
Dat was volgens mij niet de intro die eerst gebruikt werd?
Volgens mij was dat meer iets met palmfluiten?
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  maandag 11 juni 2007 @ 21:34:43 #5
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_50349018
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:32 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Dat was volgens mij niet de intro die eerst gebruikt werd?
Volgens mij was dat meer iets met palmfluiten?
hmmm zou kunnen, ik kan me alleen deze voor de geest halen nu.
  maandag 11 juni 2007 @ 21:35:51 #6
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_50349079
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:32 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Dat was volgens mij niet de intro die eerst gebruikt werd?
Volgens mij was dat meer iets met palmfluiten?
Deze. Maar die staat onder YouTube als ending theme.
Deze ending theme vind ik persoonlijk toch mooiers.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  maandag 11 juni 2007 @ 21:40:08 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_50349316
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:35 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Deze. Maar die staat onder YouTube als ending theme.
Deze ending theme vind ik persoonlijk toch mooiers.
Eens
  Voormalig Sport Koningin maandag 11 juni 2007 @ 21:44:47 #8
35237 Nuongirl
pi_50349579
quote:
Op maandag 11 juni 2007 21:30 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Prachtserie. Moeten ze echt weer eens op de buis gooien
Eens

Één van mijn favoriete series ooit
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  maandag 11 juni 2007 @ 21:54:37 #9
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_50350190
Dat was vet
Jammer dat de DVD's niet de orignele muziek heeft en daardoor dus kut is.

1: I think we should attack
2: I think we should wait it out SIR
1: Are you sure?
2: We could call General Wesmoreland right now and discuss it!
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:00:57 #10
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_50358637
Dit topic wilde ik ook openen
Ik sprak het destijds uit als "Toer of Doettie"

Zeke Anderson
Percell
Taylor
de Baker twins

Goeie muziek ook in deze show
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_50358868
Is die serie ooit op DVD uitgebracht?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:12:32 #12
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_50358913
Geweldige serie Ik bleef er voor thuis!
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 01:29:49 #13
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_50359312
Die serie kan ik me nog goed herinneren. Ging ik vroeger altijd samen met me vader kijken
Drugs are good mkay?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 06:47:11 #14
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_50360860
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 01:10 schreef LennyKravitz het volgende:
Is die serie ooit op DVD uitgebracht?
Als ik Google mag geloven wel!

edit
quote:
De tour of duty series zijn na veel pijn moeite op dvd uitgebracht.
De kwaliteit is niet hoger dan de series toen op tv, dat is nog te bekijken.
Alleen het ergste is dat ze DE intro track van de stones vervangen hebben door een een of ander instrumentaal aftreksel wat door een 2e klas bandje gemaakt is.
Hierdoor gaat meteen het hele gevoel wat je kreeg als de serie begon verloren.
Er zijn nog veel meer orginele tracks verwijderd, ivm met rechten ofzo.

De serie is uitbegracht in de vs, maar nooit met nl sub.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  dinsdag 12 juni 2007 @ 08:03:41 #15
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_50361322
geweldige serie! mocht het nooit kijken van mijn ouders, maar keek het toch stiekem
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 08:52:11 #16
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_50361983
beeldkwaliteit van de DVD's is blijkbaar ook flink wisselend wat ik gehoord heb.
pi_50372082
Wat een geniale serie, het werd herhaald toen ik like 8 jaar was, en toen mocht ik elke vrijdag(d8 ik) opblijven om Tour of Duty te zien
pi_50372251
Echt een geweldige serie was dat. Ben benieuwd of het de tand des tijds doorstaan zou hebben.
pi_50372327
één van de mooiste series ooit..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_50374099
Waarom herhalen ze nooit van zulke juweeltjes, maar altijd dezelfde over and over again
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:15:04 #21
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_50374137
Ja, dat snap ik ook nooit zo als je de bagger nu op de tv ziet
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_50379669
* DrMarten heeft alle afleveringen op z'n harde schijf staan

Geen topkwaliteit, maar redelijk genoeg om te kijken
A mind with a heart of it's own
pi_50473710
Hier mocht ik op zaterdagavond voor opblijven. The memories
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_50475055
Wij speelde het in de tuin van mijn grootmoeder na. Tot ergernis van ouders en grootmoeder.
  vrijdag 15 juni 2007 @ 08:43:07 #25
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_50476327
oooooo dat was echt een van mn favorieten die maarcus taylor die vond ik heeelemaal lekkerrrrr (en zwartedoos dacht altijd dat ik zeke anderson lkr vond ) nu nog als ik de stones op de radio hoor...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')