Kun je gothic zijn zonder Satan te aanbidden ? Ik zie veel Gothics rondlopen met pentagrammen en anders 'duistere' symbolen, loop je er mee rond omdat het 'mooi' is , of omdat er een betekenis aan zit ?
En hoe staan jullie tegenover de 2 Duitsers die iemand op gruwelijke wijze om het leven hebben gebracht en er nog trot op zijn ook. Ook zij waren Goths en op Satan-sites worden ze zelfs aanbeden. Deze moordenaars waren ook gothic.
Bestaan er diverse lagen van gothic ? Van meeloper tot uitvoerend Satanist ? Hoe moet ik dat zien ?
quote:Ik geloof ook dat het zelfs in het satanisme niet de bedoeling is om andere mensen te vermoorden.
Op donderdag 07 februari 2002 00:42 schreef gelly het volgende:
In hoeverre zijn deze 2 dingen met elkaar verweven ?Kun je gothic zijn zonder Satan te aanbidden ? Ik zie veel Gothics rondlopen met pentagrammen en anders 'duistere' symbolen, loop je er mee rond omdat het 'mooi' is , of omdat er een betekenis aan zit ?
En hoe staan jullie tegenover de 2 Duitsers die iemand op gruwelijke wijze om het leven hebben gebracht en er nog trot op zijn ook. Ook zij waren Goths en op Satan-sites worden ze zelfs aanbeden. Deze moordenaars waren ook gothic.
Bestaan er diverse lagen van gothic ? Van meeloper tot uitvoerend Satanist ? Hoe moet ik dat zien ?
Links:
http://www.religioustolerance.org/goth.htm :
"Many Goths reflect popular culture and are probably nominal or devout Christians. Atheism, Agnosticism, the New Age, Gnosticism, Shamanism, Wicca, other Neopagan traditions, and other minority faith groups are represented more frequently than in the general population.
Goths often wear Christian crosses or Christian crucifixes, which many regard as a pre-Christian religious symbol. Others wear New Age/ancient Egyptian Ankh symbols. Some do this as expression of their religious beliefs, some for satire, and others because they like their appearance.
Religion is frequently discussed on the Goth newsgroups. Many songs, band names and album titles have Christian themes. 6
The public incorrectly commonly associates Goths with Marilyn Manson. 10 "Manson publicly presents himself as a follower of the Church of Satan... He was ordained a priest in the Church of Satan by the [late] founder, Anton LaVey. Many fans refer to him as the Rev. Marilyn Manson." 9 (Actually, Manson is not a follower of that Church; he was simply appointed as a Reverend within the Church by its founder, Anton LaVey.) From this Satanic connection, the perception has grown that Goths are frequently linked to Satanism. There are a few Satanists who are also Goths, but they are rare.
Stereotypes:
Goths are NOT all:
depressed,
unusually bigoted,
violent,
suicidal,
involved in illegal drugs,
Vampires or believe themselves to be vampires,
sado-masochists,
Satanists,
musicians, painters, and other artists,
computer programmers (although there seem to be a lot of them)
wearers of black (some wear white and gunmetal),
dyers of their hair,
users of white makeup."
http://www.religioustolerance.org/satanis1.htm
http://www.religioustolerance.org/satanism.htm
http://www.churchofsatan.org/faq.html :
""We hold that all individuals have the right to exercise sole dominion over their own lives,
and have the right to live in whatever manner they choose, so long as they do not forcibly
interfere with the equal right of others to live in whatever manner they choose.""
[Dit bericht is gewijzigd door dodo_devil op 07-02-2002 01:39]
quote:Klopt zit een betekenis aan, maar deze heeft niks te maken
Op donderdag 07 februari 2002 00:42 schreef gelly het volgende:Ik zie veel Gothics rondlopen met pentagrammen en anders 'duistere' symbolen, loop je er mee rond omdat het 'mooi' is , of omdat er een betekenis aan zit ?
Dus een goth hoeft geen satanist te zijn...kan natuurlijk
wel, niet dat dat wel eng moet zijn tenzij je natuurlijk
van zulke gekken hebt die denken dat ze mensen om moeten
leggen
Lekker vaag jah ik weet het
Maar nog eens 1x voor immer en altijd: Gothic en Satanisme hebben niets met elkaar te maken!
Natuurlijk heb je satanisten die gothic zijn en andersom, maar je hebt ook christelijken die gothic zijn.
quote:Waarom dragen ze dan geen ank?
Op donderdag 07 februari 2002 01:28 schreef Brutus het volgende:[..]
Klopt zit een betekenis aan, maar deze heeft niks te maken
met het satanisme, alleen gebruikt het satanisme het
opgekeerde pentagram omdat het staat voor hun 'geloof'
namelijk 'flesh'. Ze hebben dit omdat ze geloven in dingen die van vlees en bloed zijn en niet in de 'spirit'( normale pentagram) zoals 'de kerk' dit doet (hoewel je dat
pentagram meer bij wicca ziet dan bij de kerk).
quote:Ja ik heb het ook nie bedacht.
Op donderdag 07 februari 2002 10:00 schreef ThatsMeThatsRight het volgende:[..]
Waarom dragen ze dan geen ank?
Met de 2 punten naar onder symboliseert het de duivel die uit het paradijs, gehenna in geworpen wordt. (dus een symbool voor de overwinning van het 'goede')
Met de 2 punten naar boven (ondersteboven dus) symboliseer het de duivel die vanuit gehenne het paradijs aanvalt. (dus een symbool voor het 'kwade')
toch handig.. die feitenkennis
Tegenwoordig is het hip om gothic te zijn. ieder zichzelf respecterend tienermeisje dat ook wel eens haar haar paars of rood verft, heeft ook wel ergens een gothicjurk hangen en lusitert naar within temptation. Vind zichzelf heet gothic terwijl ze uit haar dak gaat op drum 'n base en is nog nooit op een gothicfeest geweest.
Gothic is dus gewoon aan het verworden tot de zoveelste jongerencultuur...
Satanisme hoort daar noiet bij, maar als je een opstandige puber bent staat een pentagram natuurlijk wel heel stoer.
quote:Jammerlijk feit maar waar
Op donderdag 07 februari 2002 19:21 schreef sataN het volgende:
***wilevenzoutindewondegooien***Tegenwoordig is het hip om gothic te zijn. ieder zichzelf respecterend tienermeisje dat ook wel eens haar haar paars of rood verft, heeft ook wel ergens een gothicjurk hangen en lusitert naar within temptation. Vind zichzelf heet gothic terwijl ze uit haar dak gaat op drum 'n base en is nog nooit op een gothicfeest geweest.
Satanisme hoort daar noiet bij, maar als je een opstandige puber bent staat een pentagram natuurlijk wel heel stoer.
quote:ja hoi mzzl............................:z
Op donderdag 7 februari 2002 19:21 schreef sataN het volgende:
***wilevenzoutindewondegooien***Tegenwoordig is het hip om gothic te zijn. ieder zichzelf respecterend tienermeisje dat ook wel eens haar haar paars of rood verft, heeft ook wel ergens een gothicjurk hangen en lusitert naar within temptation. Vind zichzelf heet gothic terwijl ze uit haar dak gaat op drum 'n base en is nog nooit op een gothicfeest geweest.
quote:Nou, helemaal niet volgens mij. Satanisme komt naar mijn idee niet echt veel voor. Ja, je hebt natuurlijk altijd luitjes die roepen dat ze satanist zijn, maar da's echt niet waar. Voor Gothic geldt overigens hetzelfde, maar da's een heel andere discussie.
Op donderdag 7 februari 2002 00:42 schreef gelly het volgende:
In hoeverre zijn deze 2 dingen met elkaar verweven ?Kun je gothic zijn zonder Satan te aanbidden ? Ik zie veel Gothics rondlopen met pentagrammen en anders 'duistere' symbolen, loop je er mee rond omdat het 'mooi' is , of omdat er een betekenis aan zit ?
quote:Ik zie de connectie goths en drum&basS (geen E maar een S) niet zo helemaal. Ik zit redelijk in de scene, maar ik zie nooit goths op dnbfeesten, ik zie zowieso niet zoveel tienermeisjes op dnbfeesten..:'(
Op donderdag 7 februari 2002 19:21 schreef sataN het volgende:Vind zichzelf heet gothic terwijl ze uit haar dak gaat op drum 'n base en is nog nooit op een gothicfeest geweest.
Ja, dat is cynisch bedoeld ja
quote:Volgens mij is het dezelfde discussie: Wannabe!!
Op maandag 4 november 2002 12:34 schreef Cynic het volgende:
Satanisme komt naar mijn idee niet echt veel voor. Ja, je hebt natuurlijk altijd luitjes die roepen dat ze satanist zijn, maar da's echt niet waar. Voor Gothic geldt overigens hetzelfde, maar da's een heel andere discussie.
Satanisme:
Het is niet de bedoeling om mensen om te leggen of om god te spelen. Bij dit geloof geloof je niet in een god/goden oid, maar in jezelf. Je gelooft dus dat jezelf zo goed bent om bepaalde dingen te doen.
Gothic:
??? ben ik nog niet helemaal achter.........
Wicca:
Bij dit geloof, geloof je in de natuur in de aarde. Er zijn geen goden en er is geen goed of slecht (zoals God/duivel oid) de aarde is het goede en het slechte en bepaalde over jouw lot.
en kan iemand mij gothic even uit leggen want die kan ik er nooit uit halen
[sub] en dus niet uitleggen op de "ik ben een tendy 14 jarig meisje manier" maar op de originele manier wat ze bedoelen met gothic.[/sub]
Satan betekent voor satanisme "jezelf"
Dus als ze "hail Satan" zeggen, bedoelen ze zich dus zichzelf.
FF een stukje:
Een satanist aanbidt echter niemand buiten zichzelf. De satanist staat centraal in zijn leven. Hij is de enige god in zijn leven, en er staat niemand boven god. Waarom jezelf dan satanist noemen als de satan uit het christendom niet aanbidt, simpel satan betekent tegenstander en dit is precies wat wij zijn voor hen die ons dwars zitten. We hebben niets met het christendom te maken en het christendom heeft niets met ons te maken. Er is wel een grove onderverdeling te maken tussen de diverse varianten van het satanisme.
1. Gnostische Satanisme. Gnostische satanisten gaan er van uit dat alles voortkomt uit een en hetzelfde. Het maakt dus niets uit waar je in gelooft aangezien alles tot hetzelfde terug te voeren is.
2. Traditionele Satanisme. Traditionele satanisten geloven in het bestaan van een of meerdere godheden of hogere levensvormen. Deze worden echter niet aanbeden maar als broeder of helper gezien. Dit kan de Romeinse god Lucifer zijn of de Noorse god Loki maar ook demonen of buitenaardse wezens.
3. Modern Satanisme. Moderne satanisten, oftewel LaVeyan Satanisten, geloven niet in het bestaan van goden of hogere wezens hoewel ze de mogelijkheid niet uitsluiten. Zien is geloven, is bijna een standaard regel bij deze Satanisten.
Er zijn binnen het satanisme maar weinig regels. Eigenlijk is er maar 1 regel en deze luidt; "Doe wat je wilt zal de hele wet zijn". Dit brengt echter wel de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Om te voorkomen dat je jezelf in grote problemen brengt heeft Anton LaVey in de Satanic bible een aantal verklaringen, zonden en regels opgenomen die als goed advies beschouwd kunnen worden. Deze regels staan bekend als de 9 Satanic Statements (de 9 Satanische Verklaringen), de Satanic Sins (de Satanische Zonden), en de 11 Rules of the Earth (de 11 Regels der Aarde).
[Dit bericht is gewijzigd door c4nn1b4l op 04-11-2002 18:24]
quote:Ook dit wil ik nog even een beetje tegenspreken
Op donderdag 7 februari 2002 01:37 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Het hangt er vanaf hoe je het pentagram draagt.
Op de kop staat voor satanisme.
Een pentagram met de punt naar beneden wordt ook in wicca covens gebruikt om te laten "zien",dat een lid van die coven een bepaalde graad heeft bereikt.
Meestal betekent dit dat hij of zij zijn eerste fase van zijn of haar studie heeft volbracht.
En het hoeft dus helemaal niks engs te betekenen
Want,zoals iedereen inmiddels hopelijk wel weet,is wicca alleen maar mooi en helemaal niet eng
quote:Hier spreekt een Über (ja, er zijn statussen in de Goff scène
Op donderdag 7 februari 2002 00:42 schreef gelly het volgende:
Ik zal een nadere toelichting geven mbt Gothic en Satanisme. Om het niet al te langdradig te maken laat ik de origine van Gothic even buiten beschouwing.
Om te beginnen wil ik er met klem op wijzen dat Gothic absoluut niets te maken heeft met Satanisme of Wicca. Deze twee zijn "religies", terwijl Gothic een subcultuur is.
Over wicca en satanisme laat ik mij niet uit, daar weet ik namelijk niet zoveel van.
Het dragen van pentagrammen (al dan niet met de punt naar beneden)en (omgekeerde kruizen) heeft veelal te maken met het feit dat "men dat mooie symbolen vindt. De meesten weten de betekenis wel hoor Gewone kruizen worden ook veel gedragen, en dan vooral omdat ze apart (gothic) vormgegeven zijn, met veel frutsels etc. Bovendien is het een krachtig symbool, en er zijn zat christelijke Goths. Egyptische symbolen kom je ook veel tegen: De Ankh (eeuwig leven) en het oog van Ra zijn de meest voorkomende. Andere veel voorkomende symbolen zijn onder andere runes, die worden vooral door neo-folkers gedragen. Alleen boezemen die runes mensen nogal eens angst in, wegens veelvuldige associatie met het Derde Rijk (othal, sig, tyr en de vork rune werden ook door de nazis gebruikt). Voor de duidelijkheid: Heidentum ist KEIN fascismus!
Een gelijkenis: Niet iedereen die op sportschoenen loopt doet aan sport.
De link met die moordenaars en Goths... En als ze nou van Schlägers hielden, wat dan? Dan had niemand het over de muziek gehad. Dat soort figuren geven de Goth scène een slechte naam . En bovendien, wat wil het nou helemaal zeggen als ze Goth waren of niet? Dat alle Goths zo zijn? Dat alle Goths ze verafgoden? IEDERE Goth die ik ken (en ik ken er velen) heeft een oprechte afkeer van dat soort figuren. Het is net zoiets als het drama in Littleton. Dagen daarna was iedere jongere die in het zwart liep en naar Marilyn Manson luisterde een potentieel gevaar. Waar was het op gebaseerd? Op de muziek.... De muziek die die twee halve zolen luisterden was niet eens Gothic, maar Rammstein en MM.
Er is wel degelijk een klassensysteem in de Goff scène. Ziehier onder andere:
* Pandabeertje
* Newbie
* Wannabe
* Klassieke (80's) Goth
* Cyber Goth
* Medieval
* Industrialist/rivethead
* New-waver
* Neo-folker
En de hoogste:
* Über-Goth