quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Gelovigen, ik heb drie vraagjes welke jullie makkelijk kunnen beantwoorden.
[list]
Hoe komt het dat er dagelijks nog aan crack verslaafde babies met AIDS worden geboren als jouw god zo goed is?
GOD is goed, maar de mens vaak niet. GOD heeft ons een vrije wil en eigen verantwoordelijkheid gegeven. Hij gaat dus niet al onze problemen oplossen, hoe graag hij dat waarschijnlijk ook zou willen.
Als jij morgen iemand neersteekt, is dat dan ook GODS schuld?
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Als god alles heeft geschapen, heeft hij ook de engel geschapen die uiteindelijk de duivel werd, aangezien god alwetend is moest hij dit weten. Punt 1 verklaren met "het was de duivel" klopt dus niet: de duivel komt van god. Hoe kan dat?
Engelen hadden/hebben ook een vrije wil om goed of kwaad te kiezen. In die tijd was de wereld nog perfect. Maar net zoals er zonder duisternis geen licht is, is er ook zonder kwaad, geen goedheid.
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Religie is voor 99% gebonden aan cultuur (locatie, opvoeding, ouders) - als er maar 1 god is, hoe verklaar jij dan de Keltische, Egyptische, Romeinse, Hindoestaanse, Japanse, Chinese en zelfs Noorse goden? En mocht je in een van de laatste paar geloven: hoe leg jij de Christelijke god uit?
Ik geloof dat die Keltische, Egyptische, Romeinse, Hindoestaanse, etc. goden geen goden zijn. Misschien aanbidden ze lucht, of misschien een geest of demoon, geen idee.
Je hebt het nu over de oergodsdiensten, dat waren bij uitstek religies die ontstaan zijn om de natuur te verklaren. We weten dat de 'donder' geen godheid is, we weten dat de 'zon' geen godheid is, we weten dat dat natuur is.
De joods-christelijke religie is daarom zo uitzonderlijk omdat het al vanaf het begin veel verder ging dan de religies van die tijd. Ten eerste gaf men GOD de almachtige status die niet in de natuur zit, maar BOVEN de natuur staat. Ten tweede kwam men met een visie over de spirituele wereld en de hemel. Ten derde kwam men met een realistisch mensbeeld, met daarbij horende wetten en ethiek.
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Nu begrijp ik dat je als gelovige jezelf gesterkt voelt in je geloof door de onzekerheden van het leven, immers, jouw geloof geeft antwoord op het ontstaan en de dood. Niet alleen van jezelf, maar ook van geliefden.
Ooit gedacht dat dit wellicht een psychologisch mens-eigen gebruik is?
Amateurpsychologie doet me niks. Ik geloof simpelweg omdat ik het 'geloof'. Ik heb erover nagedacht, onderzoek naar gedaan, mensen gesproken, dingen meegemaakt, etc. en ik ben tot de conclusie gekomen dat het christelijk geloof de waarheid is.
Ik geloof NIET omdat ik het zo fijn vindt om een verklaring voor dingen te hebben. En ik geloof ook niet omdat me ouders het graag wilden o.i.d.
Ik weet dat veel atheisten dat het liefst graag zo zien, maar sorry dat ik je teleurstel.
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende: Een paar voorbeeldjes:
10.000 jaar geleden:
Nomaden stammen bouwden stallen en omheiningen voor vee. Een bacteriele plaag roeit de halve runder bevolking uit. De stam oudste merkt dat alle stam leden erg bang worden: hij verzint een hogere macht om de boel onder controle te houden. De mensen, goedgelovig als ze zijn, accepteren het verhaal en ze leven gelukkig en wel verder.
5.000 jaar geleden:
De stam is uitgegroeid tot een welvarende stad in de jugles van wat wij nu kennen als Midden Amerika (Mexico). De stamoudsten zijn inmiddels machtgeile oude mannetjes met een verkeerd wereldbeeld (paus, anti-condooms?) Ze eisen bij iedere nieuwe maan een jonge maagd die door hun voorbereid wordt op het offer feest. Een 12-jarige meisje wordt naar de oude mannetjes gestuurd.. een half uur later ligt ze bloedend op een altaar.
500 jaar geleden:
De stam is inmiddels een volwaardig land met een leger, ze noemen zichzelf de Maya's. Witte mannen met paarden komen langs in grote zeilschepen en komen een nieuw geloof verkondigen. De goede witte mensch, aangespoord door de straten van goud, heeft binnen enkele tientallen jaren het grootste gedeelte van de Maya's uitgeroeid. Want hun god is goed.
5 jaar geleden:
Moslim extremisten, heilig overtuigd in hun religie, besluiten met vliegtuigen zelfmoordaanslagen te plegen op Amerikaans grondgebied. "Allahu Akhbar!" - president Bush reageert: "The war on terrorism is on, God bless America!"
Nu:
Religie heeft in de afgelopen 5 jaar weer voor honder duizenden onschuldige doden gezorgd. De westerse "God bless" landen bombarderen gebouwen plat omdat er wellicht terroristen zitten. De precisie bombardementen blijken niet zo precies wanneer de eerste kinderen omkomen. Duizenden Amerikaanse soldaten, tientallen geallieerde soldaten, duizenden goedwillende Irakese soldaten en agenten: allemaal dood.
Wat is precies je punt? Denk jij dat GOD het buitenlandbeleid van de VS bepaald simpelweg omdat je Bush weleens 'God bless America' hoort zeggen?
Zoals ik al eerder zei, mensen doen stomme dingen. Maar moet GOD dan ingrijpen bij al het vekeerde dat gebeurt? Wat maakt dat ons? Robots zonder verantwoordelijkheid?
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Zal ik de kruistochten er eens bij pakken? Of de paus zijn opdrachten en meningen uitlichten? Vooral zijn condoom advies in Afrika en India doet het erg goed voor onze overbevolking. En of dat een goed ding is (volwassen mannen die pasgeboren babies verkrachten om van hun AIDS af te komen? Mochten ze maar een condoom dragen he..) mag je zelf beslissen.
Kruistochten ga ik niet meer op in. Lees maar eens een stuk of 50 posts terug in dit topic.
De paus en condooms is ook een verhaal dat in elke discussie terugkomt. Het is een makkelijke stok om mee te slaan blijkbaar. Ten eerste, ik ben niet katholiek en heb dus ook niks met de Paus. Maar ik begrijp hem heel goed.
Het probleem is NIET het niet hebben van condooms. Het probleem is de seksuele moraal. Lees je nu wat je zelf typt?
"Volwassen mannen die pasgeboren babies verkrachten... hadden ze maar een condoom"? Want... dan is het wel normaal?
![]()
Want mannen die zo onwetend zijn dat ze denken dat je van aids geneest door een kind te verkrachten, weten wel dondersgoed waarvoor een condoom is?
Kijk, begrijp me goed. Van mij mogen condooms uitgedeeld worden in Afrika, graag zelfs. Maar dat lost waarschijnlijk niet direct veel op. Als je amper geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen, ga je dan wel geld uitgeven aan condooms? Als je het uitdeelt is het waarschijnlijk een 'tijdelijke schijnoplossing' maar het is niet structureel. Als het in sommige culturen normaal is om met alles en iedereen seks te hebben, lijkt me dat het probleem groter is dan het niet hebben van condooms. Dat is waar de paus op doelt. Leer de vrouwen dat ze geen gewillige seksmachines of lustobjecten zijn, en leer de mannen dat hun seksuele moraal vrouwen niet alleen fysieke schade toebrengt, maar ook emotionele schade.
Hoe moeilijk dat ook zou zijn, lijkt het me een beter aanpak van het probleem dan naar Afrika vliegen, uitstappen, en krat met condooms neerzetten en weer weggaan. Snap je?
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Maar bid lekker door. Bid maar net zo hard als de arme stam in Afrika waar ze al 10 jaar bidden om veilig drinkwater.
Ik hoop dat je inmiddels mijn punt snapt. Het is de taak aan ons om te zorgen dat NIEMAND meer hoeft te bidden om veilig drinkwater. Je kan makkelijk GOD de schuld geven, maar wat doe jij eraan?
Nogmaals: als GOD alle problemen op zou lossen, wat zijn wij dan? Wat leren wij dan?
quote:
Op donderdag 14 juni 2007 14:40 schreef Blue-eagle het volgende:Bid maar net zo hard als de Amerikaanse priester wiens zoon verongelukt is in Irak. Bid maar net zo hard als alle Moslims die vragen om een eind aan het eeuwige geweld.
Het werkt toch niet.
Ik heb vaak genoeg gemerkt dat het wel werkt. Ik heb mensen zien genezen van ziektes, demonen (ze bestaan!) uitgedreven zien worden en een verlamde weer zien lopen.
Maar werkt het altijd? Nee. Zelfs Jezus gebed werd niet altijd 'verhoord'. Paulus had ook een chronische ziekte, en terwijl hij min of meer rechtstreeks in contact stond met GOD werd die ziekte niet genezen.