abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50191237
Hoe is het om als vreemdeling in Limburg (en dan met name Maastricht, want dat is nogal wel een stad die ik tof vind) te wonen? Zijn Limburgers gesloten en kom je er moeilijk tussen of valt dat (vooroordeel wat ik zo om me heen hoor) mee? Ik ben benieuwd!

En btw... wat vinden buitenstaanders die nu in Maastricht wonen van de stad?
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 09:20:23 #2
18653 crew  D.
pi_50191278
Nooit van gehoord, dat vooroordeel
pi_50191307
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:20 schreef D.Rose het volgende:
Nooit van gehoord, dat vooroordeel
Brabantse gezelligheid is er, maar dat hoor je van Limburg niet. Hoor vaak dat je (met name in de klenie dorpen) met de nek wordt aangekeken als je niet kennen of als je geen Limburgs spreekt.
pi_50191323
schopje -> KAA
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:25:55 #5
38056 uniekje
blond... en trots ook
pi_50191398
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:21 schreef ghizzer het volgende:

[..]

Brabantse gezelligheid is er, maar dat hoor je van Limburg niet. Hoor vaak dat je (met name in de klenie dorpen) met de nek wordt aangekeken als je niet kennen of als je geen Limburgs spreekt.
Limburgse gezelligheid is er wel degelijk... En je mag best geen Limburgs spreken. Ik ben geboren en getogen Limburger en spreek ook geen dialect. Het is wel handig als je het een beetje verstaat, want er zijn nog steeds enorm veel mensen hier die bijna geen ABN spreken.

Wat betreft aansluiting, dat ligt een beetje aan jezelf. De Limburgse mentaliteit is anders dan bv. die in de randstad. Limburgers zijn minder direct en hard. Wanneer je je een beetje aanpast zal geen enkele Limburger (die ik ken) je met de nek aankijken.
We must believe in luck. For how else can we explain the success of those we don't like?
De Rukkers van het Zuiden!
pi_50191480
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:25 schreef uniekje het volgende:

[..]

Limburgse gezelligheid is er wel degelijk... En je mag best geen Limburgs spreken. Ik ben geboren en getogen Limburger en spreek ook geen dialect. Het is wel handig als je het een beetje verstaat, want er zijn nog steeds enorm veel mensen hier die bijna geen ABN spreken.

Wat betreft aansluiting, dat ligt een beetje aan jezelf. De Limburgse mentaliteit is anders dan bv. die in de randstad. Limburgers zijn minder direct en hard. Wanneer je je een beetje aanpast zal geen enkele Limburger (die ik ken) je met de nek aankijken.
Toch merk ik zelf wel een verschil tussen Brabanders en Limburgers. Met Brabanders (die ik tenminste ben tegen gekomen) lul je zo een eind weg en met Limburgers is dat toch wat anders. De gesprekken lopen wat minder vloeiend en dat terwijl ik wel iemand ben die een eind weglult (ben zelf trouwens een rasechte Achterhoeker)
pi_50191699
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:21 schreef ghizzer het volgende:

[..]

Hier weet ik alles van.. mijn vriend komt uit limburg en ik ben "maar" een meisje uit de randstad. Verstond eerst geen limburgs en spreken was al helemaal grappig in hun ogen.
Zijn familie roddelde over me waar ik bij zat en maakte me belachelijk om mijn "rare" accent.
Laat ze eerste eens naar hun eigen accent luisteren.. dat klinkt toch helemaal niet
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:42:41 #8
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50191833
zeker in maastricht zul je er weinig last van hebben. Die zijn inmiddels zo gewend aan studenten uit het hele land dat ze nergens meer van op kijken

Maar: Limburgers zijn duidelijk anders dan "Hollanders". De directheid die in het westen heel normaal is, gaat bij Limbo's minder goed vallen.
En zoals al eerder gezegd: nhet helpt als je dialect verstaat. Spreken is niet eens nodig.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:43:46 #9
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50191867
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:29 schreef ghizzer het volgende:

[..]

Toch merk ik zelf wel een verschil tussen Brabanders en Limburgers. Met Brabanders (die ik tenminste ben tegen gekomen) lul je zo een eind weg en met Limburgers is dat toch wat anders. De gesprekken lopen wat minder vloeiend en dat terwijl ik wel iemand ben die een eind weglult (ben zelf trouwens een rasechte Achterhoeker)
Limburgers zijn wat meer gesloten inderdaad
(gemiddeld genomen dan )

Owja: het helpt als je als achterhoeker in Limburg probeert om de woorden helemaal uit te spreken
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_50191929
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:37 schreef Sief het volgende:

[..]

Hier weet ik alles van.. mijn vriend komt uit limburg en ik ben "maar" een meisje uit de randstad. Verstond eerst geen limburgs en spreken was al helemaal grappig in hun ogen.
Zijn familie roddelde over me waar ik bij zat en maakte me belachelijk om mijn "rare" accent.
Laat ze eerste eens naar hun eigen accent luisteren.. dat klinkt toch helemaal niet
Same here.
Kom zelf uit de randstad, vriendlief uit een dorp in Limburg. Zeker in een dorp word je in het begin met de nek aangekeken, ze zien gewoon dat je er niet thuishoort. Limburgers zijn gesloten, kijken de kat uit de boom en houden van roddelen. Inmiddels ken ik de taal, en ben ik redelijk gewend geraakt aan de Limburgse mentaliteit.
Iedereen is uniek, behalve ik.
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:47:20 #11
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50191971
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:45 schreef LunaticLaUrA het volgende:

[..]

Same here.
Kom zelf uit de randstad, vriendlief uit een dorp in Limburg. Zeker in een dorp word je in het begin met de nek aangekeken, ze zien gewoon dat je er niet thuishoort. Limburgers zijn gesloten, kijken de kat uit de boom en houden van roddelen. Inmiddels ken ik de taal, en ben ik redelijk gewend geraakt aan de Limburgse mentaliteit.
zeker in een dorp kan het heel erg zijn. Ik kom zelf uit Heerlen en ben ooit gaan samenwonen in een dorp waar mijn toenmalige vriendin vandaan kwam. Daar ben ik 4 jaar "die uit heerlen" geweest .
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:49:09 #12
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50192025
Ik heb een paar maanden in Maastricht gewoond en nergens last van gehad. Het hangt ook een beetje van je instelling af, ik ken genoeg mensen die destijds ook van buiten Limburg daar kwamen wonen en idd vonden dat ze 'er niet bij hoorden'..

lekker belangrijk, gewoon een beetje meelullen met die limburgers, dan is er niks aan de hand.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_50192061
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

zeker in een dorp kan het heel erg zijn. Ik kom zelf uit Heerlen en ben ooit gaan samenwonen in een dorp waar mijn toenmalige vriendin vandaan kwam. Daar ben ik 4 jaar "die uit heerlen" geweest .
Kun je nagaan, dan kom je zelfs nog uit Limburg en dan krijg je nog een naam
Iedereen is uniek, behalve ik.
pi_50192125
Leve de Achterhoek! :P
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:53:12 #15
38056 uniekje
blond... en trots ook
pi_50192136
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:47 schreef teamlead het volgende:

[..]

Da's dan weer waar... De kleinere dorpen in Limburg zijn ook echt gesloten. Ik ben een keer naar een verjaardag van iemand uit Ransdaal (Zuid-Limburg) geweest, en daar zag je het halve dorp door de gordijnen gluren omdat er allemaal 'vreemde' auto's rondreden. Alsof je met een Frans kenteken door Maastricht reed.
We must believe in luck. For how else can we explain the success of those we don't like?
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:53:45 #16
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50192157
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:50 schreef LunaticLaUrA het volgende:

[..]

Kun je nagaan, dan kom je zelfs nog uit Limburg en dan krijg je nog een naam
ik spreek geen dialect he. Zeker in de dorpen is dat een nadeel. Als je in de steden terecht komt, zal daar niemand van wakker liggen.
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:54:04 #17
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50192166
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:53 schreef uniekje het volgende:
De kleinere dorpen in Limburg zijn ook echt gesloten
Tja, in de hele wereld zijn kleine dorpen gesloten.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:17:41 #18
178990 Burghardt
Gent-Wevelgem
pi_50192788
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik spreek geen dialect he. Zeker in de dorpen is dat een nadeel. Als je in de steden terecht komt, zal daar niemand van wakker liggen.
Mensen uit Heerlen spreken sowieso weinig dialect.
Yeasayer - Wait for the Summer
pi_50192890
Maastricht is geen probleem, daar wonen intussen zoveel niet-Limburgers.
Trouwens is het een erg leuke en gezellige stad.

Ik kom zelf uit een dorp (9000 inw.) in het noorden van Limburg en wat hierboven geschetst word klopt wel.
Ik heb het er overigens uitstekend naar mijn zin en zou niet meer weg willen.
(heb een jaartje in Antwerpen, Tilburg en een half jaartje in Rotterdam gewoon. Nah, geef mij maar het Limburgse platteland)
pi_50194176
Het landschap is er wel veel mooier als in de randstad.. maar zou er toch nooit willen wonen, echt nare mentaliteit daar.
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:06:19 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_50194216
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 11:05 schreef Sief het volgende:
Het landschap is er wel veel mooier als in de randstad.. maar zou er toch nooit willen wonen, echt nare mentaliteit daar.
wat vind je er zo naar aan dan
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:26:02 #22
38056 uniekje
blond... en trots ook
pi_50194815
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 11:05 schreef Sief het volgende:
Ik denk dat je bedoeld dat hier de 'recht voor z'n raap'-mentaliteit niet of nauwelijks aanwezig is? Tsja, ik kan er moeilijk over oordelen. Ik woon hier al m'n hele leven en ben niets anders gewend. Ik probeer zelf wel wat directer en 'eerlijker' dan de meeste Limburgers te zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor een niet-Limburger overkomt als achterbaks, maar eigenlijk komt die mentaliteit voort uit gemoedelijkheid. Veel Limburgers zullen een confrontatie ontwijken, indien mogelijk. Het is gewoon een kwestie van wennen. En liever niet aanpassen.
pi_50228947
Inderdaad.. jij mij begrijp
pi_50663678
ik heb een nederlandse chinese als vriendin. in de meeste dorpen worden we aangekeken alsof we net de derde wereldoorlog hebben aangekondigd. in maastricht worden we vaker in het engels geholpen. beetje vreemd als we met elkaar AB Amsterdams lullen. ik heb ook het idee dat niet mestreechteneren (of hoe je het ook schrijft) ook altijd wat langer moeten wachten op hun drankje...
pi_78507389
In Maastricht en Heerlen maak je wel een kans om te integreren maar in alle andere dorpen/steden in met name Zuid en midden Limburg kun je het wel vergeten.

Als je van niemand last wilt hebben moet je daar zijn.
Maakt u dus niet bezorgd voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt voor zichzelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')