Brabantse gezelligheid is er, maar dat hoor je van Limburg niet. Hoor vaak dat je (met name in de klenie dorpen) met de nek wordt aangekeken als je niet kennen of als je geen Limburgs spreekt.quote:
Limburgse gezelligheid is er wel degelijk... En je mag best geen Limburgs spreken. Ik ben geboren en getogen Limburger en spreek ook geen dialect. Het is wel handig als je het een beetje verstaat, want er zijn nog steeds enorm veel mensen hier die bijna geen ABN spreken.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:21 schreef ghizzer het volgende:
[..]
Brabantse gezelligheid is er, maar dat hoor je van Limburg niet. Hoor vaak dat je (met name in de klenie dorpen) met de nek wordt aangekeken als je niet kennen of als je geen Limburgs spreekt.
Toch merk ik zelf wel een verschil tussen Brabanders en Limburgers. Met Brabanders (die ik tenminste ben tegen gekomen) lul je zo een eind weg en met Limburgers is dat toch wat anders. De gesprekken lopen wat minder vloeiend en dat terwijl ik wel iemand ben die een eind weglult (ben zelf trouwens een rasechte Achterhoeker)quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:25 schreef uniekje het volgende:
[..]
Limburgse gezelligheid is er wel degelijk... En je mag best geen Limburgs spreken. Ik ben geboren en getogen Limburger en spreek ook geen dialect. Het is wel handig als je het een beetje verstaat, want er zijn nog steeds enorm veel mensen hier die bijna geen ABN spreken.
Wat betreft aansluiting, dat ligt een beetje aan jezelf. De Limburgse mentaliteit is anders dan bv. die in de randstad. Limburgers zijn minder direct en hard. Wanneer je je een beetje aanpast zal geen enkele Limburger (die ik ken) je met de nek aankijken.
Hier weet ik alles van.. mijn vriend komt uit limburg en ik ben "maar" een meisje uit de randstad. Verstond eerst geen limburgs en spreken was al helemaal grappig in hun ogen.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:21 schreef ghizzer het volgende:
[..]
Brabantse gezelligheid is er, maar dat hoor je van Limburg niet. Hoor vaak dat je (met name in de klenie dorpen) met de nek wordt aangekeken als je niet kennen of als je geen Limburgs spreekt.
Limburgers zijn wat meer gesloten inderdaadquote:Op donderdag 7 juni 2007 09:29 schreef ghizzer het volgende:
[..]
Toch merk ik zelf wel een verschil tussen Brabanders en Limburgers. Met Brabanders (die ik tenminste ben tegen gekomen) lul je zo een eind weg en met Limburgers is dat toch wat anders. De gesprekken lopen wat minder vloeiend en dat terwijl ik wel iemand ben die een eind weglult (ben zelf trouwens een rasechte Achterhoeker)
Same here.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:37 schreef Sief het volgende:
[..]
Hier weet ik alles van.. mijn vriend komt uit limburg en ik ben "maar" een meisje uit de randstad. Verstond eerst geen limburgs en spreken was al helemaal grappig in hun ogen.
Zijn familie roddelde over me waar ik bij zat en maakte me belachelijk om mijn "rare" accent.![]()
![]()
Laat ze eerste eens naar hun eigen accent luisteren.. dat klinkt toch helemaal niet![]()
zeker in een dorp kan het heel erg zijn. Ik kom zelf uit Heerlen en ben ooit gaan samenwonen in een dorp waar mijn toenmalige vriendin vandaan kwam. Daar ben ik 4 jaar "die uit heerlen" geweestquote:Op donderdag 7 juni 2007 09:45 schreef LunaticLaUrA het volgende:
[..]
Same here.
Kom zelf uit de randstad, vriendlief uit een dorp in Limburg. Zeker in een dorp word je in het begin met de nek aangekeken, ze zien gewoon dat je er niet thuishoort. Limburgers zijn gesloten, kijken de kat uit de boom en houden van roddelen. Inmiddels ken ik de taal, en ben ik redelijk gewend geraakt aan de Limburgse mentaliteit.
Kun je nagaan, dan kom je zelfs nog uit Limburg en dan krijg je nog een naamquote:Op donderdag 7 juni 2007 09:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
zeker in een dorp kan het heel erg zijn. Ik kom zelf uit Heerlen en ben ooit gaan samenwonen in een dorp waar mijn toenmalige vriendin vandaan kwam. Daar ben ik 4 jaar "die uit heerlen" geweest.
Da's dan weer waar... De kleinere dorpen in Limburg zijn ook echt gesloten. Ik ben een keer naar een verjaardag van iemand uit Ransdaal (Zuid-Limburg) geweest, en daar zag je het halve dorp door de gordijnen gluren omdat er allemaal 'vreemde' auto's rondreden. Alsof je met een Frans kenteken door Maastricht reed.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:47 schreef teamlead het volgende:
[..]
zeker in een dorp kan het heel erg zijn. Ik kom zelf uit Heerlen en ben ooit gaan samenwonen in een dorp waar mijn toenmalige vriendin vandaan kwam. Daar ben ik 4 jaar "die uit heerlen" geweest.
ik spreek geen dialect he. Zeker in de dorpen is dat een nadeel. Als je in de steden terecht komt, zal daar niemand van wakker liggen.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:50 schreef LunaticLaUrA het volgende:
[..]
Kun je nagaan, dan kom je zelfs nog uit Limburg en dan krijg je nog een naam
Tja, in de hele wereld zijn kleine dorpen gesloten.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:53 schreef uniekje het volgende:
De kleinere dorpen in Limburg zijn ook echt gesloten
Mensen uit Heerlen spreken sowieso weinig dialect.quote:Op donderdag 7 juni 2007 09:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
ik spreek geen dialect he. Zeker in de dorpen is dat een nadeel. Als je in de steden terecht komt, zal daar niemand van wakker liggen.
wat vind je er zo naar aan danquote:Op donderdag 7 juni 2007 11:05 schreef Sief het volgende:
Het landschap is er wel veel mooier als in de randstad.. maar zou er toch nooit willen wonen, echt nare mentaliteit daar.
Ik denk dat je bedoeld dat hier de 'recht voor z'n raap'-mentaliteit niet of nauwelijks aanwezig is? Tsja, ik kan er moeilijk over oordelen. Ik woon hier al m'n hele leven en ben niets anders gewend. Ik probeer zelf wel wat directer en 'eerlijker' dan de meeste Limburgers te zijn.quote:Op donderdag 7 juni 2007 11:05 schreef Sief het volgende:
Het landschap is er wel veel mooier als in de randstad.. maar zou er toch nooit willen wonen, echt nare mentaliteit daar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |