abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50133043
Ik ben benieuwd wie er met zijn man/vrouw in het buitenland is gaan wonen en daar een kindje hebben gekregen. En wat is de eerste taal van de kinderen? En hebben ze nog Nederlandse gewoontes of houden ze zich daar helemaal niet mee bezig?
AFC AJAX
pi_50133788
Heuj, goed topic! Ben ook benieuwd!
  woensdag 6 juni 2007 @ 04:27:04 #3
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_50151800
Heb zelf nog geen kinderen, maar een collega van me (ook uit Nederland) heeft sinds anderhalf jaar een zoontje. Dat jochie begint nu aardig te praten en zijn eerste taal is toch wel de lokale taal (papiamento) maar hij verstaat en spreekt ook wel aardig Nederlands.

Dit heeft er wel mee te maken dat zijn vrouw op Aruba geboren is en er thuis vrij veel papiamento gesproken wordt.

Bij ons thuis wordt er voornamelijk Nederlands gesproken, dus wanneer wij kinderen krijgen dan zal de eerste taal waarschijnlijk toch Nederlands zijn.

Qua Nederlandse gewoontes, tja... wat is nu echt een Nederlandse gewoonte? Sinterklaas wordt gevierd, kaas (en pindakaas) wordt gegeten. Warm eten is vaak 's middags ipv 's avonds.
  woensdag 6 juni 2007 @ 04:30:39 #4
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50151805
Ik wil geen kinderen, dus dan houdt het al snel op. In het strikt hypotetische geval, zou ik ze wel tweetalig willen opvoeden, omdat er heel veel geweldige kinderliteratuur is in het Nederlands en dat zou ik ze in ieder geval willen meegeven.

Mijn oom, die tot een jaar geleden in Engeland woonde (getrouwd met een Britse) en nu in NZ woont, heeft twee dochters die amper een woord Nederlands spreken. Zijn vrouw spreekt wel redelijk Nederlands, ook al heeft zij nooit in Nederland gewoond.

Ik vind het wel een verrijking voor de kinderen, eigenlijk, ik hoop dat meer mensen hun kinderen evenveel van beide culturen willen meegeven voor later.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:13:47 #5
179327 Harry4
Treehugger
pi_50154860
Ik ken in Finland een Nederlandse vrouw die met een Finse man een kind hebben gekregen. Het kind spreekt zowel Nederlands als Fins.
Ich bin Macho, süper Macho...
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:15:08 #6
57360 Appie_HK
I enjoy life
pi_50154895
Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar Hong Kong en getrouwd met een Chinese dame. Inmiddels hebben wij een zoontje die bijna 2 jaar oud is. Hij zal voornamelijk Chinees (Kantonees en Manderijns leren en Engels). Nederlands heeft geen zin omdat ik niet in omgeving woon wat Nederlandstallig is. Het is voornamelijk Chinees (Kantonees).
pi_50161145
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 10:15 schreef Appie_HK het volgende:
Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar Hong Kong en getrouwd met een Chinese dame. Inmiddels hebben wij een zoontje die bijna 2 jaar oud is. Hij zal voornamelijk Chinees (Kantonees en Manderijns leren en Engels). Nederlands heeft geen zin omdat ik niet in omgeving woon wat Nederlandstallig is. Het is voornamelijk Chinees (Kantonees).
Aah leuk dat zie je niet vaak een Nederlandse mix met Chinees. Op wat lijkt hij vooral? Meer Chinees of meer Nederlands? Of lijkt hij heel erg op beide? Welke taal spreek je met hem? En ja als hij naar je familie zou gaan in Nederland lijkt het me wel dat hij Engels gaat spreken met hun toch?
AFC AJAX
pi_50175345
Mijn zoontje van 10 weken lacht om alles wat ik zeg (behalve als ie een volle luier heeft. dan jankt ie). Hij vind alles leuk maar begrijpt er (nog) geen zak van.
ik praat afwisselend engels en nederlands met hem en zal proberen om hem tweetalig op te voeden, maar sinds iederen om me heen engels praat zal dat niet meevallen...
  woensdag 6 juni 2007 @ 20:08:36 #9
71919 wonderer
pi_50175589
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:03 schreef Tobester het volgende:
Mijn zoontje van 10 weken lacht om alles wat ik zeg (behalve als ie een volle luier heeft. dan jankt ie). Hij vind alles leuk maar begrijpt er (nog) geen zak van.
ik praat afwisselend engels en nederlands met hem en zal proberen om hem tweetalig op te voeden, maar sinds aangezien iederen om me heen engels praat zal dat niet meevallen...
Hopelijk leer je hem wel correct Nederlands

Veel sterkte. Zo'n kind is natuurlijk sowieso al handen vol werk, als je er ook nog aan moet denken om tweetalig te gaan opvoeden...

DVDs met Nederlands(talig)e kinderprogramma's kopen en die opzetten als hij tv gaat kijken?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  woensdag 6 juni 2007 @ 20:10:35 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_50175689
Onze kinderen van 2 en 4 spreken met mij Nederlands en met mijn man en de rest van de omgeving Duits. Ze verstaan het Nederlands perfect, maar eigenlijk zijn het toch meer kleine Duitsertjes aan het worden.

Sinterklaas vieren we nog steeds, ook eten we pindakaas. Toch denk ik dat we als gezin meer en meer zullen verduitsen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_50175802
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:03 schreef Tobester het volgende:
ik praat afwisselend engels en nederlands met hem en zal proberen om hem tweetalig op te voeden, maar sinds iederen om me heen engels praat zal dat niet meevallen...
Aah leuk hou ons op de hoogte!
AFC AJAX
pi_50175874
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:10 schreef Tinkepink het volgende:
Onze kinderen van 2 en 4 spreken met mij Nederlands en met mijn man en de rest van de omgeving Duits. Ze verstaan het Nederlands perfect, maar eigenlijk zijn het toch meer kleine Duitsertjes aan het worden.

Sinterklaas vieren we nog steeds, ook eten we pindakaas. Toch denk ik dat we als gezin meer en meer zullen verduitsen.
kleine Duitsertjes als je ze maar niet te veel bier met bhratwurst geeft
AFC AJAX
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 6 juni 2007 @ 21:00:25 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_50178013
Onze zoon gaat straks (volgend schooljaar) naar een tweetalige school, hij krijgt daar les zowel in het Nederlands als in het Duits. De directrice van de school drukte ons op het hart om Nederlands met hem te blijven praten, zodat hij dat perfect beheerst. "Duits leert hij wel op school," zo is het devies.

Het lijkt me een groot voordeel als een kind meertalig opgroeit. En hij is nog jong genoeg om het snel op te pikken (6). Nu duimen dat ie mijn talenknobbel geërfd heeft
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:26:05 #14
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50179127
Ik heb zelf geen kinderen. Mijn Italiaanse collega's vragen wel vaak wanneer we kinderen nemen en waarom nog steeds niet. Gisteren werd het me nog telefonisch gevraagd aan me door een vriendin.

Ik heb er weleens over nagedacht in welke taal ik ze zou moeten opvoeden. Ik spreek thuis alleen maar Engels. Fok! is eigenlijk de enige plek waar ik dagelijks even wat Nederlands lees en schrijf. Daarnaast nog een hoop andere talen tijdens m'n werk. Ik ben zelf meertalig opgevoed omdat m'n ouders reisden. Het probleem wat ik vaak zag bij m'n meertalig opgevoede vrienden dat ze uiteindelijk intresse verliezen in de taal van het land waar een van hun ouders vandaan komt. Leuke ambitie om je kind Nederlands te leren maar of hij er ooit wat aan zal hebben ? Niet als je bijvoorbeeld Appie in Honk-Kong woont en zijn kind waarschijnlijk hooguit een paar keer in z'n leven naar Nederland zal gaan. Erg jammer voor opa en oma. Of broers en zussen die nog wel in Nederland wonen en met de kleine willen spelen op een van de bezoeken.

Het is dan ook de angst van m'n ouders om als ik kinderen krijg dat ze geen N.L met ze kunnen spreken.

Wat ik ook vaak heb meegemaakt in m'n omgeving is dat de kinderen tot hun 6e vrij vloeiend 2 talig waren maar daarna de intresse verloren en een hoop woorden vergaten. Zo woonden wij een tijd naast een Portugees-Nederlands gezin en ik paste dan weleens op de kleine en sprak half Portugees en Nederlands met hem omdat hij sommige woorden door elkaar haalde. Dat is denk ik een probleem als je onderling ook de talen door elkaar haalt dan pikken kinderen die wisselingen op. Dus mijn tip is dan ook om 1 taal thuis te spreken en heel duidelijk aan te geven aan het kind van "en nu gaan we een uurtje Nederlands spreken". Dan is het ook duidelijk wanneer de overgang plaatsvind tussen de talen.

Verder alle ouders succes met het maken van de juiste keuzes... Lijkt me erg moeilijk.
pi_50180780
Nog niet
Maar de kleine zal eerst de lands talen leren en dan Nederlands.
En qua gewoonten...kinderen zijn hier beter opgevoed en tonen meer respekt dan in Nederland dus.....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_50181520
De familie van mijn moeders kant is Arubaans en mijn tante woont er (weer) met haar man en kinderen. Hoewel ze dus niet Nederlands zijn, is dat bij hen wel taal nummer 1. Daarna Engels en dan pas Papiaments.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_50184253
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 22:00 schreef desiredbard het volgende:
Nog niet
Maar de kleine zal eerst de lands talen leren en dan Nederlands.
En qua gewoonten...kinderen zijn hier beter opgevoed en tonen meer respekt dan in Nederland dus.....
Ok maar welke land wonen jullie nu dan?

zet aub bij welke land van jullie vandaan komen dan is het makkelijker voor ons.
AFC AJAX
pi_50184848
Ierland..... kinderen leren eerst engels en iers (eerst engels daar ik niet vloeiend iers spreek)
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 23:32:30 #19
45833 crew  Fogel
pi_50184859
Mijn kinderen spreken voornamelijk Noors (niet dat er heel veel nuttigs uit komt, ze zijn nog geen 2 jaar oud), maar er komen ook Nederlandse woorden uit. Ik gok dat ongeveer 10% van de 'actieve' woordenschat is Nederlands is, maar ze begrijpen wel alles wat ik tegen ze vertel.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_50185130
Ok leuk wel schattig allemaal
AFC AJAX
pi_50185391
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 23:32 schreef Fogel het volgende:
Mijn kinderen spreken voornamelijk Noors (niet dat er heel veel nuttigs uit komt, ze zijn nog geen 2 jaar oud), maar er komen ook Nederlandse woorden uit. Ik gok dat ongeveer 10% van de 'actieve' woordenschat is Nederlands is, maar ze begrijpen wel alles wat ik tegen ze vertel.
Ja kleine potjes grote oren...

Eeen maat van mij NL DE getrouwd met een Amerikaanse... de oudste is 2.5 en in elk van de 3 talen kun je niets prive zeggen...
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:49:59 #22
57360 Appie_HK
I enjoy life
pi_50192044
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:22 schreef BonJovi het volgende:

[..]

Aah leuk dat zie je niet vaak een Nederlandse mix met Chinees. Op wat lijkt hij vooral? Meer Chinees of meer Nederlands? Of lijkt hij heel erg op beide? Welke taal spreek je met hem? En ja als hij naar je familie zou gaan in Nederland lijkt het me wel dat hij Engels gaat spreken met hun toch?
Voor mij gevoel heeft hij meer een Aziatische look. Hier een fotootje van hem, sorry trotse vader.

(Justin, 22 maanden oud)

Ik praat met hem Engels, tenminste ik praat Engels en hij praat meer baby taal. Mijn vrouw en haar ouders praten natuurlijk Kantonees met hem. Hij verstaat biede talen goed, maar het praten gaat wat langzamer. Hij zal inderdaad met mijn ouders Engels praten als hij wat ouder is.
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:00:30 #23
71919 wonderer
pi_50207116
Alleen aan zijn ogen zie ik iets chinees. Hij is gewoon roze
pi_50211471
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:49 schreef Appie_HK het volgende:

[..]

Voor mij gevoel heeft hij meer een Aziatische look. Hier een fotootje van hem, sorry trotse vader.

(Justin, 22 maanden oud)
[afbeelding]

Ik praat met hem Engels, tenminste ik praat Engels en hij praat meer baby taal. Mijn vrouw en haar ouders praten natuurlijk Kantonees met hem. Hij verstaat biede talen goed, maar het praten gaat wat langzamer. Hij zal inderdaad met mijn ouders Engels praten als hij wat ouder is.
Wat een lieve en mooie kindje hij heeft inderdaad wel meer een Aziatische look.
AFC AJAX
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 juni 2007 @ 19:34:53 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_50211690
En donkere haartjes Mooi kindje!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')