abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 11:03:21 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50028331
Ik heb gisteren de vulaansluiting van de CV vervangen. Hiervoor heb ik knelkoppelingen gebruikt en heb deze zo strak mogelijk als ik kan aangedraaid.

Ze lekken niet dus ik denk dat ze goed zijn aangedraaid maar naar mijn idee is er nog best veel draad over. Dus van daar de vraag hoe ver ik ze aan moet draaien.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50028483
Altijd proberen de diameter van je schroefdraad als hoeveelheid te gebruiken die je moet aandraaien. Als het niet verder wil moet je het niet gaan forceren, en ook niet terugdraaien want dan zal je teflontape gaan lekken. Die heb je wel gebruikt neem ik aan? Je zou ook iets minder teflon kunnen gebruiken in principe.

Maar gewoon op gevoel aandraaien met een steeksleutel. Overdrijf de kracht niet.
pi_50028504
Vast is vast
En eker de kneller niet stuk draaien
  zaterdag 2 juni 2007 @ 11:18:33 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50028543
Het zijn van die knelkoppelingen met zo'n rubberring er in.

Die teflontape heb ik alleen gebruikt voor de aansluiting van de vulopening op de T koppeling die in de buis zit. Die zit goed dicht en heb ik goed ver aan kunnen draaien
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50028565
gewoon aandraaien totdat het vast zit, en dan nog een klein beetje extra vast zetten (inbrengmoment). in combinatie met teflontape zal dan voor een goede waterdichte afdichting zorgen.
zet je er teveel kracht op, dan gaat het alleen maar losser zitten (omdat je de draad kapot draait)

vuistregel bij iets aandraaien, hoe vaster hoe losser. zo heb ik zel als eens iets aan mn auto verkloot...
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_50029175
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 11:20 schreef DropjesLover het volgende:
zo heb ik zel als eens iets aan mn auto verkloot...
Achterin de eerste de beste kluwer die je pakt staat een lijst met aanhaalmomenten. Misschien iets voor jouw?
pi_50029342
Een knelkoppeling draai je handvast aan, vervolgens geef je dan nog 1 tot 1,5 slag.
dan moet deze dicht zijn, mocht de koppeling lekken bij vullen, dan heb je nog voldeonde over om deze eventueel nog iets strakker aan te draaien.
Bij het gelijk tot zijn strot vast te draaien, heb je veel meer kans dat deze gaat lekken, en de buis zal gaan vervormen.
Bij knelfittingen is teflontape niet nodig, dat word alleen gebruikt door mensen die de aansluiting verziekt hebben, en dan toch nog een "afdichting" willen creeeren.

Bij schroefdraadverbindingen kun je beter hennep dan teflontape gebruiken.
Hiervoor ruw je de schroefdraad m.b.v een ijzerzaagje b.v. wat op, draai de hennep erom heen en wrijf deze er met een staalborstel strak in, doe er wat pasta op en de draadverbinding kan in elkaar gezet worden.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 12:06:00 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50029406
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:03 schreef klipper het volgende:
Een knelkoppeling draai je handvast aan, vervolgens geef je dan nog 1 tot 1,5 slag.
dan moet deze dicht zijn, mocht de koppeling lekken bij vullen, dan heb je nog voldeonde over om deze eventueel nog iets strakker aan te draaien.
Mmm, zo heb ik het dus gedaan dus dat moet wel goed zitten
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:03 schreef klipper het volgende:
Bij schroefdraadverbindingen kun je beter hennep dan teflontape gebruiken.
Hiervoor ruw je de schroefdraad m.b.v een ijzerzaagje b.v. wat op, draai de hennep erom heen en wrijf deze er met een staalborstel strak in, doe er wat pasta op en de draadverbinding kan in elkaar gezet worden.
Er zit nu teflontape op en dat ga ik niet vervangen. Zag trouwens gisteren bij de bouwmarkt ook niet zo snel hennep liggen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50029588
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 11:56 schreef XpectorNL het volgende:

[..]

Achterin de eerste de beste kluwer die je pakt staat een lijst met aanhaalmomenten. Misschien iets voor jouw?
kluwer? nja, aanhaalmomenten heb je niets aan zonder een momentsleutel krengen zijn duur en vaak ook wat te groot
The fact that Faith moves mountains is wonderful
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
pi_50029628
tape en knelkoppelingen?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 12:18:20 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50029656
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:16 schreef KonnieKipke het volgende:
tape en knelkoppelingen?
Nee, dat hoort echt niet bij elkaar
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50030517
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 11:18 schreef Martijn_77 het volgende:
Het zijn van die knelkoppelingen met zo'n rubberring er in.

Die teflontape heb ik alleen gebruikt voor de aansluiting van de vulopening op de T koppeling die in de buis zit. Die zit goed dicht en heb ik goed ver aan kunnen draaien
volgens mij zittn er in knelkoppelingen geen rubberringen en hoef je ook gee tape te gebruiken
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:03:54 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50030558
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:02 schreef sybsyb het volgende:
volgens mij zittn er in knelkoppelingen geen rubberringen en hoef je ook gee tape te gebruiken
In de knelkoppelingen dit ik gekocht had zitten van die kunststof / rubber ringen en ze werden ook echt als knelkoppelingen verkocht
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:15:46 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50030820
Ik bedoel deze

En ook dit zijn knelkoppelingen volgens deze site
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50030972
zover als ik kan zien ,hetzelfde principe,alleen een knelring van kunstof ,zoals je zei.
dach dat je een platte rubberring bedoelde.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:26:52 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50031066
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:22 schreef sybsyb het volgende:
zover als ik kan zien ,hetzelfde principe,alleen een knelring van kunstof ,zoals je zei.
dach dat je een platte rubberring bedoelde.
Nee, de knelring is van rubber.

Wat mij ook opviel was dat voor de (drink)waterleidingen de knelringen allemaal nog van metaal waren en van de CV waren die ringen van kunststof.

Waarom dat dat is weet ik niet.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50031188
http://www.onlinebouwmark(...)p?product=KNE7AI1218

deze ?
maar maakt niet uit de afsluiting is dicht toch ?
pi_50032004
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:14 schreef DropjesLover het volgende:

[..]

kluwer? nja, aanhaalmomenten heb je niets aan zonder een momentsleutel krengen zijn duur en vaak ook wat te groot
Offtopic: Kluwer autotechnische handboek? Ah kom, ken je vast wel. Heb zelf een momentsleutel gekocht voor ¤25,-. Kreng werkt goed, maar is idd alleen aan de grootte kant.

Ontopic: Is het niet zo dat de teflon water opneemt en zo de koppeling compleet waterdicht maakt, zoals de bedoeling er ook van is?

Dan mot stevig handvast toch wel voldoen, misschien dan nog een slag nageven?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 14:19:14 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50032270
quote:
Jep die
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:32 schreef sybsyb het volgende:
maar maakt niet uit de afsluiting is dicht toch ?
Ja, de aanluiting is dicht maar ik heb nog wat draad over en vroeg me dus af of die draad eigenlijk helemaal gebruikt had moeten worden.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_50033950
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:26 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, de knelring is van rubber.

Wat mij ook opviel was dat voor de (drink)waterleidingen de knelringen allemaal nog van metaal waren en van de CV waren die ringen van kunststof.

Waarom dat dat is weet ik niet.
Je hebt het over een anbo koppeling, en de knelringen zijn daarin van kunststof, en niet van rubber.
Anbo gebruikt bruine kunststof ringen en deze zijn er in twee uitvoeringen, de normale om dunwandig op dunwandig aan te sluiten, of de verlengde ring om dunwandig op dikwandig aan te sluiten.
pi_50034013
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:19 schreef Martijn_77 het volgende:

Ja, de aanluiting is dicht maar ik heb nog wat draad over en vroeg me dus af of die draad eigenlijk helemaal gebruikt had moeten worden.
Dicht is dicht, bij strakker aandraaien heb je dus eerder kans dat je eventueel te ver draait en de ring breekt of de buis vervormt dusdanig dat deze niet meer dicht is.
Bij een eventuele lekkage of nadruppelen kan je de koppeling altijd nog iets aandraaien, en dat is verstandiger dan hem gelijk zo vast te zetten dat je vervolgens een stuk moet gaan vervangen omdat je hem helemaal niet meer dicht krijgt.

[ Bericht 19% gewijzigd door klipper op 02-06-2007 16:00:40 ]
  zondag 3 juni 2007 @ 10:12:12 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_50053541
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:49 schreef klipper het volgende:

[..]

Dicht is dicht, bij strakker aandraaien heb je dus eerder kans dat je eventueel te ver draait en de ring breekt of de buis vervormt dusdanig dat deze niet meer dicht is.
Bij een eventuele lekkage of nadruppelen kan je de koppeling altijd nog iets aandraaien, en dat is verstandiger dan hem gelijk zo vast te zetten dat je vervolgens een stuk moet gaan vervangen omdat je hem helemaal niet meer dicht krijgt.

[[url=http://xs216.xs.to/xs216/07226/anboknelringklein.png.xs.jpg]afbeelding][/url]

[[url=http://xs216.xs.to/xs216/07226/klelringanbogroot.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Oke, dat heb ik gedaan en de ringen die er inzitten was de onderste ring
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')