abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2007 @ 23:55:13 #1
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50020762

Officiele landstaal: Tsjechisch
Hoofdstad: Praag
Regeringsvorm: republiek
Religie: Niet-religieus (59%)
rooms-katholiek (27%)
Oppervlakte: 78.866 km2 (2% water)
Inwoners: 10.228.744 (2007)

bron: wikipedia

Iedereen die in Tsjechie woont of gaat wonen nodig ik hier uit om te posten. Waarom Tsjechie ? Werk of vriend(in) ? Wat bevalt je en wat zijn je minder leuke ervaringen. Waar woon je en hoe lang al.

[ Bericht 34% gewijzigd door popolon op 15-09-2007 22:04:35 ]
pi_50027692
Ik ga per 1 september werken in Praag.

Ik kom al jaren in Tsjechie, heb er veel vrienden zitten, wil de taal graag (beter) leren. Praag is een fantastische stad, de rest van het land is ook prachtig om te zien. Lekker bier uiteraard. De cultuur, de gewoontes, de mentaliteit, het spreekt me allemaal aan.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_50028992
ik ben 3x in de winter en 1x in de zomer naar tsjechie geweest, vooral in de winter is er het erg grauw en donker, naja ik ging er naar toe om te wintersporten dus niet veel last gan gehad maar als je daar gewoon woont, vinden jullie dat niet vervelend?
ik krijg er altijd zo'n depressief gevoel

k kan er natuurlijk niet omheen dat praag wel een mooie stad is
daar kan jij nog een spreekwoordelijk puntje aan zuigen!
pi_50029059
Nee, al die regen in NL is leuk!
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
pi_50029086
dat zeg ik toch ook niet
k vind alleen tsjechie gewoon erg grauw tis ook niet bedoelt als aanval, k vroeg het me gewoon af hoe het is als je in het land zelf woont.
daar kan jij nog een spreekwoordelijk puntje aan zuigen!
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:23:06 #6
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50030984
Over de grauwheid heb je gelijk. Dit is ook iets wat bijvoorbeeld Tsjechen opvalt die in het buitenland hebben gewoont. Hier waar ik woon zijn ze druk bezig die situatie te veranderen. Ze schilderen de grauwe flats die uit de communistische periode stammen in allemaal klleuren (groen, rood, geel) en op sommige flats plaatsen ze daken zodat het er allemaal vrolijker uitziet. Daarnaast hadden we dit jaar een erg zachte winter. En in de tijd dat het sneeuwde (1 week) zat ik toevallig in Nederland. Langsamerhand wordt het hier vrolijker qua kleur en er is zoveel natuur dat die kleuren in de zomer er niet zoveel toe doen. Dan heb je natuurlijk zoveel historische gebouwen dat dat ook weer een hoop compenseert.
pi_50031191
Een stad als Parijs vind ik erg. Daar zijn alle gebouwen en daken nagenoeg hetzelfde qua kleur. Enige uitzonderingen die de boel opfleuren zijn de paleizen e.d. Ik ben zelf wel wat gewend. In Rusland en Bulgarije vond ik het allemaal wat grauwer.

En de natuur in Tsjechie vind ik echt heerlijk. En die bergen, elk land waar ik kom waar ze heuvels en bergen hebben sta ik gewoon er echt naar te kijken omdat we dat hier niet hebben.

Praag vind ik een mooie stad. Verder is Brno een leuk stadje en Jihlava vond ik ook wel fraai. Had ook een baan in Brno kunnen krijgen, maar toch liever Praag. Oeh... nog 3 maanden en dan zit ik er voorgoed. Ga in de weekenden dan eens wat meer plaatsen bezichtigen. Wat ik vooral ken is het oosten (Morava) en Praag dan heel goed.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:44:58 #8
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50031451
Met een klein beetje mazzel ga ik een half jaar studeren in Praag (van februari tot volgend jaar zomer). Ben op de een of andere manier gek op midden en oost-europa geworden sinds een roadtrip met vrienden die ik in 2005 gemaakt heb. Hoop wat meer van de cultuur en het sociale leven mee te krijgen daar in Praag. Heb er iig al heel veel zin in
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_50097756
Ik kom al 7 jaar met mijn ouders elke zomer naar Tsjechie. Dan staan wij op een camping aan het Lipno meer. In die omgeving hebben we ongeveer alles al gezien en ook in Praag ben ik al fucking vaak geweest. Ik kan niets anders zeggen dan dat ik Tsjechie prachtig vind! Zelf vind ik, samen met Praag, Cesky Krumlov de mooiste stad van Tsjechie.

Deze zomer kom ik niet in Tsjechie omdat ik niet meer met mijn ouders op vakantie ga, maar volgend jaar ga ik met mijn vrienden naar Tsjechie, wie wil er nou geen mooie cultuur om zich heen en heerlijk bier?
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
  dinsdag 5 juni 2007 @ 00:53:54 #10
73888 DIA
die ja .....
pi_50114684
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 11:49 schreef Aanvoerder het volgende:
Nee, al die regen in NL is leuk!
is dit ook de tsjechische mentaliteit?
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:24:17 #11
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_51379671
Ben sinds gisteren actief op jacht naar een appartement. Heb al een eerste contact met een Oekraiense die 3 minuten van Vaclavske Namesti woont. Klinkt allemaal erg goed en een leuke roommate is ook belangrijk. Ga over 2 weekjes eens een kijkje nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aanvoerder op 11-07-2007 23:31:03 ]
  woensdag 18 juli 2007 @ 12:20:24 #12
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_51589037
Grappig, dat appartement ligt in dezelfde straat als het hostel waar ik vorig jaar 5 dagen ben geweest. Gebouw zit vol met bedrijven zag ik. Dat is mooi, dan heb je 's-avonds minder last van klagende buren. Ben erg benieuwd. Geen zin om te lang te moeten zoeken naar een plek, dus hopelijk wordt het wat. 2 straten van Vaclavske Namesti vandan. Ideaal.
  dinsdag 31 juli 2007 @ 11:39:47 #13
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_51984050
Appartement genomen. Perfect. En leuke huisgenoten. Erg veel lol mee gehad vorige week.
  maandag 13 augustus 2007 @ 00:56:55 #14
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_52318943
Net terug van vakantie. Ben nog in Korytna geweest in zuid-oost tsjechie. Was erg gezellig met de locals die ons continu slivovic (oid) wilde voeren waarna we knetterlam naar huis strompelden Dinsdag gesprek over uitwisseling naar Praag etc. Zorgen dat ik niet brak ben want het is nu introductietijd in Utrecht
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_52354123
Slivovice. Heb daar nog een halve liter home-made in Tsjechie van staan. Ik durf het niet eens meer te drinken want je wordt er inderdaad knetterlam van.
  zaterdag 15 september 2007 @ 22:05:14 #16
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53206333
OP even bijgewerkt.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53206382
Terug van SK Slavia - FC Banik Ostrava. Fantastische ervaring. Wel slechts 0-0, maar dat mocht de pret niet drukken. Fans van Banik zijn zeer fanatiek. Heb nog m'n vlag van Slavia-Ajax opgehangen en er werd nog wel om gelachen, maar hij bleef mooi hangen en ik viel meteen op. Zat nog een groep Anderlecht fans achter me. Nog een tijdje mee geouwehoerd. Was leuk.

Tifo van Banik in de 75e minuut:
pi_53207713
Ik ga definitief vanaf half februari een half jaar in praag wonen. Heb er al bijzonder veel zin in
deed het licht uit
pi_53216329
Heb een half jaar in praag gewoont. En ga nog +- 5 keer per jaar naar praag:) Echt geweldig stad geweldige mensen!
pi_53260660
Ik zwaai even naar mijn buurland.
Slowakije is veul leuker!
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:20:36 #21
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53264722
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 00:14 schreef Biene het volgende:
Ik zwaai even naar mijn buurland.
Slowakije is veul leuker!
zwaait terug

maar economisch veul slechter

ken een hoop Slowaken hier die moesten vertrekken wegens tekort aan werk.
  dinsdag 18 september 2007 @ 10:22:49 #22
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_53264769
* Dangel overweegt nog steeds emigratie naar Tsjechië
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_53538961
Ik ga al jaren naar Tsjechie en heb een half jaar in Brno gewoont.
Ik ben van plan om er heen te emigreren omdat ik me er gewoonweg meer op me gemak en thuis voel dan hier in Nederland.
pi_53539027
Brno is leuk. Net Praag, maar dan zonder toeristen. Ga er komende maand weer eens een weekendje heen.
  vrijdag 28 september 2007 @ 12:10:00 #25
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_53540528
Was vorige week nog een weekendje in Praag. Ik zou er niet kunnen wonen door al die toeristen... Je wordt toch een beetje anders gezien door de bevolking. In Brno hoor je er eerder bij denk ik.

Brno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')