Hoi,quote:Wat heb je voor studie en ervaring? Misschien dat je daarmee een ingang hebt...
Of dat je er via een internationaal bedrijf kunt gaan werken...
quote:Geld terugkrijgen? Ik zal niet zeggen 'helaas', maar ik verdien een stukje meer dan het minimumloon. Wordt gewoon lappen dus. Ik draag nu 0,0 belasting af, slechts sociale premies.
Ik ben 'cadre', heb géén 35-urige werkweek maar gewoon een vast salaris zonder overuren. Als het SMIC 8,52 bruto is zoals ik nu snel zie, dan kan ik met een gerust hart vertellen dat ik daar ruim boven zit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 16:15 schreef jankraak het volgende:
Hoi,
Wat is een stukje meer? (hoef je salaris niet te weten hoor) Als je rond de SMIC hangt, dan heb je een goede kans om niets bij te betalen. En volgens mij heb je bij genoeg uren ook recht op de prime d'emploi en dat kan ook een paar honderd Euro zijn.
Groeten,
Jan
Die is vast niet als cadre gestart aan z'n carrière. Maar inderdaad, status is wel erg belangrijk. Dat is aan verschillende zaken te merken. In mijn geval gebruikte ik het om geen direct bedrag te noemen wel aan kon geven meer dan het genoemde bedrag te verdienen.quote:Op zaterdag 18 april 2009 19:25 schreef jankraak het volgende:
Leuk he, dat woord cadre.... alles gaat hier zo op de status en hierarchie. Zelfs een afdelingschef in een supermerkt gaat er trots op dat ie cadre is
En heb je daar ook internet? ("accès à internet")quote:Op dinsdag 12 mei 2009 00:17 schreef StarmanFR het volgende:
Nieuws
Ik ga aanstaande woensdag dus naar Frankrijk toe voor een stage van 5 maanden - 20 weken. Heb net afgelopen week het stagecontract getekend op school en ik vertrek dus per trein naar camping Château Le Verdoyer http://www.verdoyer.fr/ in de Dordogne. Ik ga daar naartoe om voor me stage receptiewerk te doen, maar om de camping beter te leren kennen kan je ook meedraaien met andere afdelingen; zoals bv. achter de bar staan en helpen met animatie. Thans werken daar ook 5 andere stagiaires, dus ik hoop dat ik het me daar naar me zin zal hebben.
eerste werkdag is dan 14 mei t/m 30 september. Mag hopen dat het daar vaak mooi en warm weer is (zeker als je 5 maanden op een camping verblijft).
"Effe snel een aantal websites"?...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:31 schreef Bendoverp het volgende:
Mijn vriendin gaat in september Erasmus doen in Parijs. Weet iemands nog snel een aantal websites voor het vinden van een kamer. Alle hulp is welkom!
ik ben juist altijd vrij zonder een rtt op te nemenquote:Op maandag 1 juni 2009 01:54 schreef Bora-Bora het volgende:
Wie moet er werken morgen -uit "solidariteit met de ouderen"??
Of toch maar liever op een andere dag je RTT*-dag inleveren?
RTT = ATV
Réduction de Temps de Travail / ArbeidsTijdVerkorting
(de Fransen denken trouwens nog steeds dat zij het zijn die dat uitgevonden hebben....)
Ik ben er nu net 3 weken en het bevalt me wel goed. Ik heb zelf op mijn kamer Wifi en ik zit zelf momenteel met een andere jongen op de kamer. Is een heel sympathieke kerel die uit Zimbabwe komt en daar spreek ik meestal Engels mee. Hij woont sinds 2 jaar in NL maar zijn 1ste taal is wel Engels. Verder zijn bijna alle mensen met wie ik werk sympathiek, 1 persoon uitgezonderd. Mijn ouders zijn onlangs nog langs geweest met de camper om me daar te bezoeken en die brachten gelijk ook mijn laptop en andere dingetjes mee.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:41 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
En heb je daar ook internet? ("accès à internet")
Ben namelijk zeer benieuwd naar je eerste indrukken!![]()
Succes, in ieder geval!!
Dat hele Frans over mij heen door de hele dag? Dat valt reuze mee. Ik werk daar als receptionist er komen ook veel Nederlandse en Britse klanten bij mij langs. Bovendien spreek ik zelf vloeiend Frans omdat een groot deel van mijn familie Frans is,. dus dat zou ook geen probleem zijn.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 02:10 schreef Bora-Bora het volgende:
Welcome back!
Handig dat je nu ook je laptop (én Wifi) hebt!
Hoe is het werk? En al dat Frans om (over) je heen, zo de hele dag door?
Misschien kan je beter je vraag stellen in TRV? Hier zitten voornamelijk expats. (die natuurlijk wellicht het antwoord weten, maar als ik voor mezelf spreek: ik ken alleen Marne la Vallee en Parijs)quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:46 schreef Gitaarmat het volgende:
Hallo,
Volgende week naar normandie!![]()
Ik wordt vrijwel mn hele leven in de zomervakantie al meegenomen door mn vader en moeder naar Frankrijk maar nu naar een streek waar we nog nooit heen zijn geweest.
Ik zou echt zeker 2 dagen in een hostel gaan zitten.. Leer je gelijk leuke mensen kennen voor de rest van de maandquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:31 schreef Bendoverp het volgende:
Mijn vriendin gaat in september Erasmus doen in Parijs. Weet iemands nog snel een aantal websites voor het vinden van een kamer. Alle hulp is welkom!
Ga je er wonen, of ga je er gewoon op vakantie?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 00:44 schreef tho_Omas het volgende:
Volgende week lekker naar de Côte Granite Rose. Oesters eten.
Vakantie voor onbepaalde tijd.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:02 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ga je er wonen, of ga je er gewoon op vakantie?
Heb je wel al een verklaring dat je in het Sécu-bestand opgenomen bent?quote:Op zondag 9 augustus 2009 08:30 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Ik ben nog steeds op mijn carte vitale aan het wachten. Via mijn werkgever ben ik behoorlijk aanvullend verzekerd, maar zonder die kaart mag ik nu inderdaad dingen zelf voorschieten. Gelukkig is het maar één keer voorgekomen, en ook nog een klein bedrag.
quote:Het feit dat je niet op de hoogte gesteld wordt geeft maar weer aan dat service niet bestaat in Frankrijk.
Nee, dat is het hele eieren eten. Mijn werkgever heeft me wel opgegeven nadat ik mijn geboorteakte heb ingeleverd met een kopie van m'n paspoort. Maar goed, het duurt ook pas 2 maanden, en hé, het is natuurlijk vakantie hier hé. In Frankrijk staat dan alles stil zoals je weet.quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:31 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Heb je wel al een verklaring dat je in het Sécu-bestand opgenomen bent?
Hmm, toch wel vrij lang, 2 maanden... Maarja, intussen is het augustus, en dan kun je het indd wel vergeten. (Hoewel, ik heb ze vrijdag nog aan de lijn gehad!quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:48 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Nee, dat is het hele eieren eten. Mijn werkgever heeft me wel opgegeven nadat ik mijn geboorteakte heb ingeleverd met een kopie van m'n paspoort. Maar goed, het duurt ook pas 2 maanden, en hé, het is natuurlijk vakantie hier hé. In Frankrijk staat dan alles stil zoals je weet.
En een RIB, justificat de domicile en drie loonstroken als het goed is???quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:48 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Nee, dat is het hele eieren eten. Mijn werkgever heeft me wel opgegeven nadat ik mijn geboorteakte heb ingeleverd met een kopie van m'n paspoort. Maar goed, het duurt ook pas 2 maanden, en hé, het is natuurlijk vakantie hier hé. In Frankrijk staat dan alles stil zoals je weet.
Nee je haalt de twee verschillende onderwerpen door elkaarquote:Op maandag 10 augustus 2009 03:21 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb nadat ik vorig jaar mijn carte vitale heb verloren nog nooit een nieuwe gekregen (wel 2x een foto opgestuurd). Heb je een franse cq engelse link naar deze info? Zal ik dat eens kenbaar maken bij mijn collega's
Je houdt wel je Secu nummer?? En om elke keer weer een gewaarmerkte geboorteakte te moeten opsturen? Duur grapje dan...
Een kopietje was afdoende zei HR (RH voor de ingeburgerden) op m'n werk. Ik heb het origineel dus nog liggen. Ik vond het zelf wel wat vreemd...quote:Op maandag 10 augustus 2009 04:21 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Nee je haalt de twee verschillende onderwerpen door elkaar:
die geboorte-akte, daar had Silverspoon het over om zich bij de Sécu in te schrijven.
Het was dat je het preciseerde; ik net te piekeren wat HR nou was...quote:Op maandag 10 augustus 2009 07:38 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
zei HR (RH voor de ingeburgerden)
Gaat het niet op voor gepensioneerden? http://raleuseduperigord.(...)residents-en-France/quote:Op zondag 9 augustus 2009 03:25 schreef Bora-Bora het volgende:
Voor de Frankrijkbewoners:
het is op 't ogenblik wel handig om regelmatig te controleren of je Carte Vitale nog à jour is, aangezien sinds januari de bezem door het bestand gaat en er steeds batches van enkele duizenden personen tegelijk hun rechten worden ontzegd!
Je krijgt daar geen notificatie van, maar je ontdekt het pas als je een keer een onderzoekje moet doen ofzo. Meestal dus niet het meest praktische moment, want dat betekent dat je dan het bedrag uit eigen zak moet voorschieten!
Da's indd ook goed om te weten, maar nee, het gaat om een nieuwer decreet (uit 2008) en het betreft willekeurig welke Sécu-ingeschrevene...quote:Op maandag 10 augustus 2009 12:42 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Gaat het niet op voor gepensioneerden? http://raleuseduperigord.(...)residents-en-France/
Ik meen dat de sociale zekerheid in beginsel goed is geregeld. Het punt is vaak dat mensen totaal niet uitgedaagd worden om iets te zoeken, uit verveling aan de drank gaan en zo langzaam afzakken. Na een aantal jaar houdt de sociale zekerheid op, en daarna is het wel einde verhaal ja...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:17 schreef computergirl het volgende:
hoe zit het eigenlijk met de sociale zekerheid in Frankrijk?
In Parijs en in Nice zie ik altijd een schokkende hoeveelheid bedelaars, sommigen gehandicapt zoals op de foto hieronder, sommigen slepen honden of kinderen mee als 'bedel methode'
[ afbeelding ]
Deze vrouw met de enge benen had trouwens best veel success
Neehoor, in principe is de sociale zekerheid 'oneindig'.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:05 schreef TheSilverSpoon het volgende:
[..]
Ik meen dat de sociale zekerheid in beginsel goed is geregeld. Het punt is vaak dat mensen totaal niet uitgedaagd worden om iets te zoeken, uit verveling aan de drank gaan en zo langzaam afzakken. Na een aantal jaar houdt de sociale zekerheid op, en daarna is het wel einde verhaal ja...
ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand met een zware geestelijk handicap maar 1 jaar een uitkering krijgt en het dan maar moet gaan rooien, in het moderne europa. Nu ben ik als nederlander natuurlijk heel erg verwend, de daklozen die hier bij de Albert Heijn hun krantje staan te verkopen zijn minder 'heftige' gevallen als de franse bedelaars met hun mismakingen en amputatiesquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 01:19 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Neehoor, in principe is de sociale zekerheid 'oneindig'.
Als ik nou ergens dakloos moet zijn dan staat Nice wel hoog op het lijstjequote:'s Zomers zijn er overigens ook veeeeeel meer clochards dan 's winters; vooral in het zuiden!
Zigeuners lopen doorgaans veel rond, maar de rest zit vaak op dezelfde plek met het handje omhoog.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:31 schreef computergirl het volgende:
Als ik nou ergens dakloos moet zijn dan staat Nice wel hoog op het lijstje![]()
In Parijs waren het vooral veel illegalen, oost-europese types met kleine vieze kinderen. Ze gingen ook steeds op andere plekken zitten want ik kwam steeds dezelfe vrouw tegen.
Volgens mij is dat gewoon standaard.quote:Op maandag 7 september 2009 21:40 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Over sociale voorzieningen gesproken...
Weet iemand toevallig hoe de betaling van ziektekosten geschiedt in geval van afwezigheid bij ziekte gedurende minder dan 3 dagen? De periode van 3 of meer dagen is duidelijk.
Is het standaard in Frankrijk dat je de eerste twee dagen uit eigen zak moet betalen (i.e. het niet ontvangen van loon) op het moment dat je ziek bent wanneer je anciënniteit binnen het bedrijf minder dan 12mnd is, of is dit specifiek geregeld?
Hoe oud ben je?quote:Op maandag 7 september 2009 23:30 schreef Bellatrix het volgende:
Ik zou heel graag au pair willen worden in Frankrijk, maar dan niet via een organisatie.. ik ben al een keer als uitwisselingsstudent geweest en dan zit je toch vast aan idiote regels. Dus weet iemand hoe een site waar ik in contact kan komen met families?
18, bijna 19.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |