quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 19:12 schreef steady_eddy het volgende:Ik vraag me nog twee dingen af.
Hoe zit het met de warmteontwikkeling met zulke systemen? Moet ik nog een extra fan in de kast zetten?
Als ik een 530W voeding heb, hoe zit het met energieverbruik? Verbruikt de voeding dan altijd 530W of verbruikt de voeding wat daadwerkelijk van het systeem gevraagd wordt?
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Een voeding heeft een bepaald rendement. Elke voeding heeft bij een bepaald gevraagd vermogen zijn hoogste rendement, meestal ligt dat rond de 80a90% van het totale vermogen. Ter verduidelijking: Als je PC 350W nodig heeft, en je voeding heeft bij dat gevraagde vermogen een rendement van 75%, zal je pc als geheel 350/0.75=466W uit het stopcontact slurpen. Hoe minder er van je voeding verbruikt wordt, hoe lager het rendement is. Als je dus 2 voedingen hebt van 90% rendement max, en je pc heeft 300W nodig, dan zal de voeding met 380W maximaal vermogen minder energie verbruiken dan de voeding van 550W maximaal vermogen. Dit omdat dus het rendement lager is als het gevraagde vermogen verder van het maximale vermogen afligt.
Samengevat: Neem een voeding waarvan het maximale vermogen niet te ver boven het benodigde vermogen ligt, maar neem wel een bescheiden marge.
Over koeling: dat is altijd afwachten. Je kan het proberen zonder extra fans (dus alleen de processorkoeling en de fan in de voeding). Als je merkt dat je warmte problemen krijgt, plaats dan voorin onderin je kast een naar binnen blazende fan en achterin bovenin een uitblazende fan. Op deze manier creeer je een verkoelende airflow in je kast.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.