Jawel, de opbrengst van je vermogen zijn geen (negatieve) maandlasten van je hypotheek.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:49 schreef blix het volgende:
De maandlasten zijn niet lager!
Ja, en als je het er wel insteekt, en je neemt een hypotheek die hoger is dan wat je daadwerkelijk opneemt, dan kun je dat geld dus ook gewoon extra opnemen als je het nodig hebt voor onvoorziene situaties.quote:Als je 4.2% rendement haalt over je 35k, is dit 123 euro per maand dat je binnenkrijgt. Je betaalt nog 1.2% belasting dus, zon 35 euro per maand, dus netto krijg je 88 euro per maand binnen!. Met dit geld kun je de hogere hypotheeklasten betalen. Als je 35k minder lening hebt tegen 5% rente, met 40% aftrek, bespaar je 88 euro per maand. Het maakt dus geen donder uit qua maandlasten. Alleen, je hebt als het geld niet in de hypo steekt, wel 35k ter beschikking, hetgeen handig kan zijn voor onvoorziene situaties.
quote:Op vrijdag 1 juni 2007 14:53 schreef gio_hardcore het volgende:
aangezien de huizenprijzen elk jaar stijgen
Eén van de weinige opmerkingen waarin ik kan meegaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 15:38 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Nee, maar doordat je dan lagere maandlasten hebt zul je je huis niet zo snel gedwongen hoeven verkopen. Netto maakt het dus niks uit.
NB: ook al zou je je huis gedwongen moeten verkopen, dan blijft de rest van de hypotheekschuld gewoon als schuld staan. Als die schuld dus 35.000 hoger is, kun je er alsnog je spaargeld aan besteden. Het maakt dus niks uit.
De enige redenen om je spaargeld NIET in een huis te steken zijn deze:
- je hebt het spaargeld nodig voor iets anders
- of je kunt met je spaargeld een (fors) hoger rendement maken dan je hypotheekrente (berekeningen zijn hier al gegeven); let er wel op dat je bij beleggingen ook grote risico's loopt die je mee zou moet tellen
Mwoh 3-4% erbij per jaar is toch niet slecht imoquote:Op zaterdag 2 juni 2007 06:59 schreef joeltje het volgende:
Die "Stijging" is inmiddels ook niet meer dan de inflatie, dus reken je niet rijk...
¤ 10.000 euro in beleggingspotje, verpanden aan hypotheek. Huppa ¤ 235.000,- lenen huissie kopen en ¤ 25.000 over om op te brassen.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 14:37 schreef gio_hardcore het volgende:
[..]
Kijk, en daar wringt de schoen dus. Ik krijg in mijn eentje natuurlijk nooit een hypo van 220k. Max is 180k en dan heb je dus een huis voor 165 ongeveer (inclusief KK dus 180k). Vandaar dat ik eigenlijk (mits ik een huis van 200k neem dan) eigen geld erin moet raggen om het überhaupt goedgekeurd te krijgen.
Nu kun je je ouders garant laten staan, maar dat vind ik ook weer zoiets. Doe ik liever niet.
Reken je niet rijk, overdrachtsbelasting moet je terugverdienen en de stijging van de woningprijzen vlakt steeds meer af. De rente is in relatief korte tijd nogal hard gestegen en dat zal de woningprijs zeker beinvloeden.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:43 schreef Slasher het volgende:
[..]
Mwoh 3-4% erbij per jaar is toch niet slecht imo
Jij woont zeker niet in de randstad?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 13:07 schreef the_contract_killer het volgende:
wat ik niet snap,waarom je eigen in allerlei bochten wringen om dat dure huis maar te kunnen kopen?
onder de 2 ton zijn ook huizen te koop....
na 3 jaar ben je gemiddeld uit de kosten koper en de huizenprijzen zullen blijven stijgen. Ik reken me niet rijk, want het huis wat ik hierna wil gaan kopen stijgt meer in waarde. Dus zo realistisch ben ik welquote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:52 schreef drexciya het volgende:
[..]
Reken je niet rijk, overdrachtsbelasting moet je terugverdienen en de stijging van de woningprijzen vlakt steeds meer af. De rente is in relatief korte tijd nogal hard gestegen en dat zal de woningprijs zeker beinvloeden.
waarom zou dat een risico zijn? Je hebt het niet nodig om de verkoop te financieren (de hypotheek inlossen) het doelt alleen als onderpand waardoor je en lagere rente kunt bedingen...quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:00 schreef HarryP het volgende:
Kijk ook naar het financiele plaatje voor als je over 5 of 10 jaar je huis wilt verkopen en samen met een toekomstige (of huidige) partner een ander huis wilt kopen.
Zo'n fonds lijkt mij een extra risico factor voor als je eerder dan 30 jaar je woning wilt verkopen.
Als je je huis (gedwongen) moet verkopen zal de opbrengst vaak niet of nauwelijks toereikend zijn om de schuld af te lossen. Als je (een deel van) je eigen geld al in het huis hebt zitten, heb je minder kans om met een restschuld te blijven zitten.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 14:25 schreef mgerben het volgende:
1. Het argument 'als ik mijn huis moet verkopen is mijn geld weg' is een lege huls. Ten eerste zou er dan nooit iemand een huis kopen, want 'als' de hemel naar beneden valt... Je baseert je leven op een beetje redelijke verwachtingen en niet op wat er zou kunnen gebeuren.
Je kunt ook morgen door een vrachtwagen geschept worden; daar richt je je leven niet op in.
Even inhoudelijk: Als je idd je huis moet verkopen is het erg leuk als je die 35K op de bank hebt om het tekort op te vangen.
Bovendien kun je daar een aardige tijd de hypotheek mee betalen als je je inkomen kwijtraakt.
Het is dus beter om het geld beschikbaar te hebben dan het vast te leggen; dat geeft meer keuzes.
Niet iedereen wil (risicovol) beleggen. Met andere woorden: maak de vergelijking eens met een spaarrekening. Dan zul je zien dat de bruto spaarrente meestal onder de bruto hypotheekrente ligt. Hou rekening met de hypotheekrenteaftrek en het heffingsvrij vermogen en je kunt een redelijk vergelijk maken.quote:2. Je spaargeld levert meer op als je het belegt. Als je het NIET in het huis steekt moet je die 35 dus lenen. Zeg tegen 5% rente; maar die mag je wel van de belasting aftrekken, dus leen je die 35K effectief tegen ongeveer 3%.
Als jouw spaargeld méér dan 3% opbrengt, krijg je er dus meer voor terug dan dat je ervoor betaalt.
Ik mag aannemen dat dit geld vrij te beschikking staat dus voor de inrichting e.d. is gezorgd. De keuze is dus om het geld in het huis te steken of om het te consumeren (aan leuke/onnodige dingen.)quote:3. Je moet ook nog een huis inrichten. Meubels, keuken, tuin, badkamer. Kost allemaal geld. Als je die 35K in je huis steekt omdat je alleen maar denkt 'maandlasten, maandlasten' - heb je geen cent meer om je huis in te richten.
Kortom: er is geen eenduidig antwoord te geven omdat niet bekend is hoe het gehele financiële en fiscale plaatje eruit ziet.quote:Kortom: Het is goedkoper om die 35K buiten je huis te houden (vanwege hypotheekrenteaftrek - kun je gewoon uitrekenen), en het geeft je meer opties (voor inrichting van je huis, maar ook om problemen op te vangen).
Of het te beleggen, als onderpand gebruiken voor je hypotheek, en dus ook lagere lasten te betalen. Als je een beetje handig belegt, wordt dit potje straks de aflossing van je huis, en daar hoeft niet enorm veel risico aan te zitten...quote:Op dinsdag 5 juni 2007 15:24 schreef ManAtWork het volgende:
Ik mag aannemen dat dit geld vrij te beschikking staat dus voor de inrichting e.d. is gezorgd. De keuze is dus om het geld in het huis te steken of om het te consumeren (aan leuke/onnodige dingen.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |