abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49964104
Ik wil een tweede hdd installeren, nu werd mij verteld dat ik dan nog ide moet hebben...en dat ik snel moet zijn met kopen omdat er anders alleen nog maar sata is.

Ik weet ongeveer wat ide en sata inhoud, maar niet helemaal, en ik snap ook niet waarom ik speciaal ide moet hebben, is mij niet uitgelegd.

Weet iemand wat precies het verschil is en of ide echt van de markt verdwijnt, en waarom ik ide zou moeten hebben? ligt dat aan je pc?
pi_49964216
IDE is de oudere versie van je hardeschijf aansluiting, dat zijn brede kabels in je pc, die worden tegenwoordig ook nog gebruikt voor je dvd/cd speler/brander.

SATA neemt dit tegenwoordig allemaal over, en dat gaat ik vrij hoog tempo aangezien cd en dvd speler ook al naar sata aan het overgaan zijn. Sata is een klein dun rood kabeltje

IDE zal komende tijd nog wel even op de moederborden blijven zitten, iig 1 poort...
Enschede, onze stad! ons domein!
  donderdag 31 mei 2007 @ 14:19:13 #3
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_49964426
Waarschijnlijk heb je een wat ouder moederbord en dus alleen een IDE aansluiting. Daarom moet een IDE HD hebben. Maar geen vrees deze zijn de komende 6 maanden nog wel verkrijgbaar hoor. Al zullen ze wel schaarser en duurder worden.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  donderdag 31 mei 2007 @ 14:22:37 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_49964537
Het belangrijkste zichtbare verschil zit hem in de aansluitkabels:

IDE (links) en S-ATA kabels

Waarschijnlijk heeft jou moederbord geen (vrije) S-ATA aansluiten en heeft men daarom gezegd dat je IDE moet hebben.
So we just called him Fred
pi_49964635
denk dat IDE niet zo maar er uit gaat hoor,

krijg je gewoon SATA hdds met bridgechip naar PATA..

net als de early SATA disken
  donderdag 31 mei 2007 @ 14:26:43 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_49964685
En ook op de schijven kan je natuurlijk het verschil zien:

IDE:

S-ATA:

De vierpolige power-aansluiting links zit er bij de huidige S-ATA schijven niet meer op
So we just called him Fred
pi_49964709
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:22 schreef FredvZ het volgende:
Het belangrijkste zichtbare verschil zit hem in de aansluitkabels:
[afbeelding]
IDE (links) en S-ATA kabels

Waarschijnlijk heeft jou moederbord geen (vrije) S-ATA aansluiten en heeft men daarom gezegd dat je IDE moet hebben.
dankjewel...ik snap het.

Kun je ook een sata aansluiting op je moederbord plaatsen? Of heb ik gewoon een ouder moederbord en daarmee pech?
pi_49964737
PCI sata controllertje mits je dr ruimte voor hebt kan dat prima
pi_49964758
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat IDE niet zo maar er uit gaat hoor,

krijg je gewoon SATA hdds met bridgechip naar PATA..

net als de early SATA disken
dat is dan denk ik antwoord op mijn bovenstaande vraag....
pi_49964808
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
PCI sata controllertje mits je dr ruimte voor hebt kan dat prima
Dat ken ik niet? Dat is onbegrijpelijke terminologie....wat is een pci controllertje?
pi_49964900
Je kan een insteekkaart kopen zodat je sata-functionaliteit krijgt als je mobo geen (vrije) satapoorten heeft of deze doodeenvoudig niet aan boord heeft...
pi_49964952
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:30 schreef duckling het volgende:

[..]

Dat ken ik niet? Dat is onbegrijpelijke terminologie....wat is een pci controllertje?
pci zijn die witte brede aansluitingen op je moederbord. controller is besturing. In dit geval praat ie over een pci kaartje met sata mogelijkheden...
pi_49965108
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:34 schreef SolidasRock het volgende:

[..]

pci zijn die witte brede aansluitingen op je moederbord. controller is besturing. In dit geval praat ie over een pci kaartje met sata mogelijkheden...
thx...weer wat geleerd!
pi_49965198
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:27 schreef duckling het volgende:

[..]

dankjewel...ik snap het.

Kun je ook een sata aansluiting op je moederbord plaatsen? Of heb ik gewoon een ouder moederbord en daarmee pech?
Ja dat kan... maar nodig is het beslist niet.
Je kunt gewoon nog IDE schijven kopen, die dus ook op jouw moederbord passen.
Kijk maar eens op prijslijsten van computerwinkels (www.paradigit.nl of www.computer-land.nl bijvoorbeeld), dan zie je dat de IDE schijven nog lang niet verdwenen zijn.

Zo'n nieuwe controller is een beetje zonde van het geld, omdat je die niet meeneemt naar een nieuwe computer (die heeft hem nl niet nodig want die heeft al SATA aan boord).
Dus kun je beter gewoon een IDE schijf kopen die gewoon in jouw computer past.
Veel goedkoper.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')