abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50300017
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:11 schreef Light het volgende:

[..]

Java is dan ook OO. Op een handjevol uitzonderingen na is het altijd nodig om een object te maken. Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten. Of het daardoor minder flexibel wordt, weet ik zo niet.
Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?

Wat de flexibiliteit betreft, mijn persoonlijke mening is dat PHP flexibeler is dan Java. Je niet naar ints, doubles en strings hoeft te casten en je in een boolean strings kan comparen, en je niet de methode equals() uit de class String nodig hebt. Daarnaast hoef je niet voor ieder pietluttig dingetje een object aan te maken, enz. enz.
quote:
Op zondag 10 juni 2007 10:33 schreef JortK het volgende:
Functies als count() enzo, waarom zou je die op PHP niveau gebruiken, en niet op MySQL niveau?
Ik denk dat als ik elke keer een MySQL count uit zou moeten voeren, terwijl de data al in een array staat, mijn website erg traag wordt
pi_50300976
quote:
Op zondag 10 juni 2007 16:17 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Java is inderdaad 99% OO, al snap ik niet exact wat je bedoeld met: "Dan kun je dus in de class van het object ook de bijbehorende functies zetten.". Ooit al eens van overerven gehoord?
Ja hoor, ik ben niet helemaal onbekend met OO, hoewel het jaren geleden is dat me serieus met Java bezig heb gehouden. In Java heb je een object van class Array, en aan dat object kun je dan vragen "zeg, hoeveel elementen bevat je? "
quote:
Wat de flexibiliteit betreft, mijn persoonlijke mening is dat PHP flexibeler is dan Java. Je niet naar ints, doubles en strings hoeft te casten en je in een boolean strings kan comparen, en je niet de methode equals() uit de class String nodig hebt. Daarnaast hoef je niet voor ieder pietluttig dingetje een object aan te maken, enz. enz.
Dat loosely typed van PHP heeft voor- en nadelen. Je kunt makkelijker vergelijkingen doen, maar function overloading gaat in Java weer beter.
pi_50302155
Java. Een prachtige taal die zijn eigen syntax verneukt door het bastaardskindje genaamd String.
pi_50313675
(eff gekopieerd uit mijn topic)

Ik probeer een transparente png te maken, maar het wil niet echt lukken.

Het script wat ik tot nu toe heb doet het volgende
1. vult de afbeelding met de kleur wit
2. zet deze als transparante kleur (dat dus niet werkt)
3. vult de afbeelding opnieuw met de kleur groen
4. set een kwart van een cirkel in de afbeelding met de kleur wit, dat een hap uit de afbeelding moet nemen

het probleem is alleen dat de kleur wit van die cirkel niet transparant wordt. Iemand een idee hoe dit komt :?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<?php
    $img_size 
100;

$img_width $img_size;

$img_height $img_size;

if(
function_exists("ImageCreateTrueColor")){ 

$image ImageCreateTrueColor($img_width$img_height); 
    }else{ 

$image ImageCreate($img_width$img_height); 
    } 

imageantialias($image,true);

// trans background

$bg_color imagecolorallocate($image255255255); // white

imagefill($image00,$bg_color );

imagecolortransparent($image,$bg_color ); // set white as transparent colo

// colored bg (green)

$c imagecolorallocate($image2811880); // green

imagefill($image00,$c);

imagefilledrectangle($image00$img_size$img_size$c);

// draw the white/trans ellipse 

imagefilledellipse($image$img_size$img_size$img_size*2$img_size*2$bg_color);

imageSaveAlpha($imagetrue);

ImageAlphaBlending($imagefalse);

header("Content-type: image/png"); 

ImagePNG($image); 

ImageDestroy($image); 
?>
..///
pi_50314941
Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
pi_50314961
1
2
3
<?php
ImageAlphaBlending
($image, false);
?>

moet dat niet
1
2
3
<?php
ImageAlphaBlending
($image, true);
?>

zijn?
  zondag 10 juni 2007 @ 23:24:59 #97
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_50315682
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
Met welke browser doe je dat? Als ik me niet vergis doet IE geen transparante png's. Maar ik weet niet of IE7 dat ook nog steeds weigert..
IE7 doet dat goed afaik.
phluphy for president!
pi_50315695
quote:
Op zondag 10 juni 2007 23:02 schreef Hmail het volgende:
IE7 doet inmiddels alphachannel PNG, bij IE6 krijg je op de plekken waar je transparancy hebt een grijs vlak.
pi_50334084
Ik probeer een array te exploden in mijn db. Maar het enige wat er gepost word is een Array. Nu kan het aan mij liggen, maar voordat ik wat aanpassingen maakte aan mijn php script werkte de explode functie wel. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Dit zijn de checkboxen die in de array opgevangen moeten worden:
1
2
3
4
<?php
echo '<td><input name="en_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="en_tagging[]" value="'. $list_row['en_link'].'"  />'. $list_row['en_link'].'</td>';
echo
'<td><input name="nl_tagging[]" type="checkbox" class="input_fix" id="nl_tagging[]" value="'. $list_row['nl_link'].'"  />'. $list_row['nl_link'].'</td>';
?>

En dit is de sql query (alleen de explode heb ik er ff bij gezet):

1
2
3
4
5
6
7
<?php
$en_tag
= explode(" ", $_POST['en_tagging']);
$nl_tag = explode(" ", $_POST['nl_tagging']);

$sql = "INSERT INTO `subpages` (id, nl_link, en_link, nl_headline, en_headline, nl_content, en_content, en_tag, nl_tag, draft, autobreak, bbcode, special,hits) VALUES ('', '$nl_link', '$en_link', '$nl_headline', '$en_headline', '$nl_content', '$en_content', '$en_tag', '$nl_tag', '$draft', '$autobreak', '$bbcode', '$special', '1');" ;
mysql_query($sql) or die(mysql_error()) ;
?>

De Array en alle overige vars worden overigens wel in de goede velden geplaatst.
minimalist
pi_50335842
Wat doet een " print_r($_POST) " ? Ik ben wel benieuwd naar de structuur van deze Array
pi_50339481
Ik heb net met de functie unlink() een aantal bestanden verwijderd, kan ik die nog ergens terugvinden?
pi_50339752
Als ik alleen de checkboxen aanvink komt er dit uit:

Array ( [nl_link] => [en_link] => [nl_headline] => [en_headline] => [nl_content] => [en_content] => [en_tagging] => Array ( [0] => clients [1] => concepts ) [nl_tagging] => Array ( [0] => klanten [1] => concepten ) )
minimalist
  maandag 11 juni 2007 @ 18:12:58 #103
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_50339948
quote:
Op maandag 11 juni 2007 15:40 schreef Vlek het volgende:
Ik probeer een array te exploden in mijn db. Maar het enige wat er gepost word is een Array. Nu kan het aan mij liggen, maar voordat ik wat aanpassingen maakte aan mijn php script werkte de explode functie wel. Iemand enig idee wat ik fout doe?

Dit zijn de checkboxen die in de array opgevangen moeten worden:
[ code verwijderd ]

En dit is de sql query (alleen de explode heb ik er ff bij gezet):
[ code verwijderd ]

De Array en alle overige vars worden overigens wel in de goede velden geplaatst.
De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.

Je hoeft dus in je php geen explode meer te doen na het afvangen van deze waardes.

Let ook op dat je het doorgeven van een lege lijst goed afvangt. Is er geen element geselecteerd, dan is $_POST['xx_tagging'] undefined. Wil je deze dan gebruiken als array dan zul je een notice krijgen (mits je error_reporting hoog genoeg staat).
Hope for the best, prepare for the worst.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 18:14:26 #104
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50339995
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:59 schreef Piles het volgende:
Ik heb net met de functie unlink() een aantal bestanden verwijderd, kan ik die nog ergens terugvinden?
Je bedoelt als in /dev/null?
pi_50340084
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:12 schreef cyberstalker het volgende:

[..]

De waardes $_POST['en_tagging'] en $_POST['nl_tagging'] worden al als array aan php doorgegeven, MITS er tenminste 1 element is aangezet voor het versturen.

Je hoeft dus in je php geen explode meer te doen na het afvangen van deze waardes.

Let ook op dat je het doorgeven van een lege lijst goed afvangt. Is er geen element geselecteerd, dan is $_POST['xx_tagging'] undefined. Wil je deze dan gebruiken als array dan zul je een notice krijgen (mits je error_reporting hoog genoeg staat).
Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.
minimalist
  maandag 11 juni 2007 @ 18:28:50 #106
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_50340463
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:17 schreef Vlek het volgende:

[..]

Ook zonder de explode , dus $_POST['en_tagging'], krijg ik alleen een 'Array' in de db.
Uiteraard. Het is immers een array. Wanneer je een array als string benadert krijg je standaard de text 'Array' terug.

Wat jij wilt is niet een explode maar een implode. Je wilt namelijk een array omzetten naar een string en niet een string naar een array.

1$en_tag = isset($_POST['en_tagging']) : implode(',' $_POST['en_tagging']) : '';

De nl_tag zoek je zelf maar uit . Je kunt de waarde tussen de '' bij implode veranderen in het teken wat je wilt hebben tussen de verschillende items.

Let op: dit is NIET de beste manier om zoiets in de database op te slaan. Stel, je wilt straks iets opzoeken dat een bepaalde tag heeft, dat kost de database dan veel tijd en moeite om te doen omdat je moet gaan werken met LIKE clauses.

Een (veel) betere oplossing is om een aparte tabel te maken met de mogelijke tags. Deze tabel heeft enkel de velden 'id' en 'tag', waarbij tag de naam van de tag is en id een uniek nummer.

Vervolgens maak je een koppeltabel met twee foreign keys die verwijzen naar de bewuste tag en het item waar ze bij horen. Voor iedere tag die bij een item hoort voeg je dus een veld in de database in. Veel efficienter en sneller te doorzoeken .

i Tip: zoek eens op 'mysql normalisatie'.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_50340681
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:14 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je bedoelt als in /dev/null?
Laat maar.
voor de backup-functie van mn editor

Scheelt weer 10 uur scripten
pi_50341186
doe unlink ook gerust niet op je eigen scriptbestanden
pi_50341235
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:51 schreef Xcalibur het volgende:
doe unlink ook gerust niet op je eigen scriptbestanden
Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd worden
pi_50342560
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Moest wel om te testen. Na de installatie van een script moet er wat verwijderd worden
temp.txt aanmaken en weggooien?
pi_50342729
quote:
Op maandag 11 juni 2007 19:25 schreef Geqxon het volgende:

[..]

temp.txt aanmaken en weggooien?
Ik heb nu een test-map
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:48:07 #112
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50353304
Ik heb een script dat foto's resized en naar file systeem schrijft en een unieke naam in db zet.
Maar.... bij grote foto's krijg ik een 404 terug.

MAX_FILE_SIZE in het form staat ruim voldoende, evenals alle size settings in php.ini Even dacht ik nog aan max_execution_time, maar nadat ik die op 60 heb gezet doet hij het nog niet met een 3.3MB image, terwijl die echt wel binnen een minuut verwerkt kan zijn.

Het is ook geen 32bits jpeg (gaat GD2 van over zijn nek) en eigenlijk heb ik geen idee meer waar ik het moet zoeken. Iemand nog een idee?

Ow het is sambar webserver ipv apache, maar ik neem aan dat dat geen issue is.
pi_50353582
quote:
Op maandag 11 juni 2007 22:48 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb een script dat foto's resized en naar file systeem schrijft en een unieke naam in db zet.
Maar.... bij grote foto's krijg ik een 404 terug.
Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc. iéts moet 'false' teruggeven welke je niet opvangt.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:54:48 #114
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50353706
quote:
Op maandag 11 juni 2007 22:52 schreef JeRa het volgende:

[..]

Een 404 betekent dat hij het opgevraagde bestand niet kan vinden. Dus check alle stappen in het proces: of de unieke naam in de database wel aangemaakt wordt, of de images goed weggeschreven/geladen worden, etc. iéts moet 'false' teruggeven welke je niet opvangt.
zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 juni 2007 @ 22:55:33 #115
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50353750
Het is voor mijn broer trouwens
  maandag 11 juni 2007 @ 23:48:35 #116
84926 WyriHaximus
pi_50356597
quote:
Op maandag 11 juni 2007 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

zelfde plaatje verkleind werkt wel. Maar inderdaad maf dat er een 404 komt. Even controleren.
Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelen .

Ff zoeken voor je .
phluphy for president!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 00:01:19 #117
84926 WyriHaximus
pi_50357059
quote:
Op maandag 11 juni 2007 23:48 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Max geheugen gebruik misschien ff ophogen met plaatjes kan nog wel eens schelen :X.

Ff zoeken voor je :).
There ya go
1
2
3
<?php
ini_set
('memory_limit', '64M');
?>
phluphy for president!
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 12 juni 2007 @ 08:18:15 #118
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_50361469
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 00:01 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

There ya go
[ code verwijderd ]
die had ik hem inderdaad al van 16 naar 32 laten opschroeven.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 08:23:57 #119
84926 WyriHaximus
pi_50361546
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 08:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

die had ik hem inderdaad al van 16 naar 32 laten opschroeven.
64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instelling .

ow wat ik zelf nog wel eens doe om te kijken waar het precies fout gaat is $i_die = 0; aan het begin en dan na iedere stapje echo($i_die++ . "<br />rn"); dan weet je snel genoeg waar het waarschijnlijk fout gaat .
phluphy for president!
pi_50363718
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 08:23 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

64 of 128 misschien een idee dan? Ow en schroef het niet op boven de grote van het RAM anders zat PHP het zonder pardon 'terug' naar de standaard instelling .
Dat wordt leuk als er meerdere plaatjes tegelijk geüploadet worden
quote:
ow wat ik zelf nog wel eens doe om te kijken waar het precies fout gaat is $i_die = 0; aan het begin en dan na iedere stapje echo($i_die++ . "<br />rn"); dan weet je snel genoeg waar het waarschijnlijk fout gaat .
Als je die tactiek gebruikt moet je niet vergeten te flush()en anders zie je mogelijk nog het verkeerde in je browser. Persoonlijk ben ik fan van daadwerkelijk de manual lezen en alle mogelijke returnwaarden van alle functies die ik gebruik goed afhandelen (al is het maar door een echo(), dan weet je in ieder geval wat er aan de hand is)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')