quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:02 schreef buachaille het volgende:[..]
Ik heb juist wel compassie met je, daarom mijn reactie
Ik heb de betekenis van het woord "glibber" nog even opgezocht en het betekent "akelig mens". Dat ben je volgens mij niet.
Ik dacht al
quote:
Ik dacht dat het stond voor een glad iemand en ik gebruikte het omdat ik vind dat het anti-semitisme en anti-islamisme (waarvoor vaak ten onrechte het woord moslimhaat gebruikt wordt) te vaak in één zin gebruikt worden terwijl dit toch echt twee begrippen van verschillende grootheid zijn.
Anti-islamisme = anti-judaisme
en
Antisemitisme = eh...anti-semitisme (anti-arabisme? Is daar een goed woord voor?)
Dank voor dit al dan niet bedoelde inzicht. anti-islamisme en anti-judaisme was bijvoorbeeld de joden- en moslimhaat uit de middeleeuwen: gericht tegen het geloof. Iedere jood of moslim die zich bekeerde was vervolgens welkom bij de club. Dit in tegenstelling tot het rassendenken van bijvoorbeeld de nazi's. Ik krijg de indruk dat de jodenhaat bij moslims niet zozeer de vorm heeft van anti-semitisme, maar van anti-judaisme, maar ik kan me vergissen.
Hoe dan ook, over die vergelijkingen: we hebben het niet over Ayaan Hirsi Ali ofzo als ik het woord anti-islamisme gebruik. We hebben het over de man die mensen doodschopt om hun huidskleur of hun uiterlijke geloofskenmerken, en daar zit weldegelijk rasdenken achter.
Als je zijn gedachtengoed ergens mee moet vergelijken, dan komt Hitler wel in de buurt, alleen dan niet met Germanen, maar met Slaven. Maar goed, je hoeft het niet te vergelijken, het is op zichzelf al erg genoeg.
Een doodgeslagen jood is natuurlijk intrinsiek niet erger of minder erg dan een doodgeslagen moslim. Een mens is een mens, een dood een dood.
quote:
Als er op Fok! een moslim weer eens de vervolging van de joden in WOII vergelijkt met die van de moslims nu dan merk ik om te stangen op dat men zich beter kan vergelijken met de homo's in WOII.
Dat kun je doen, ja. Of zigeuners.