abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49861239
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:22 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Je kunt kijken naar de kennis die je meent te moeten verdedigen of de manier waarop het ontstaan is. Zoals al zo vaak gesteld: wetenschap is een proces; religie is statisch absolutisme. Wetenschap omarmt verandering; religie gaat er kapot aan.
Correctie: dogmatische religie.

Er zijn wel degelijk religies die voortdurend veranderen, zich aanpassen en kunnen relativeren.
Een enkele religie ook weer niet, dat klopt.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_49861256
quote:

[..]

Je kunt kijken naar de kennis die je meent te moeten verdedigen of de manier waarop het ontstaan is. Zoals al zo vaak gesteld: wetenschap is een proces; religie is statisch absolutisme. Wetenschap omarmt verandering; religie gaat er kapot aan.
Nope, daar ga je de fout in. Persoonlijke belevenis van religie maakt het een visie van absolutisme.
Je interpretatie dus, de Islam splitst zich in meer dan 73 stromingen, dus als er een ding niet absoluut is in de Islam is het wel boodschap van de Islam. Islam verandert niet, interpretatie daarentegen wel, ook een interpretatie kan naar omstandigheden zelf corrigerend zijn.
  maandag 28 mei 2007 @ 19:26:38 #153
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49861305
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope, daar ga je de fout in. Persoonlijke belevenis van religie maakt het een visie van absolutisme.
Je interpretatie dus, de Islam splitst zich in meer dan 73 stromingen, dus als er een ding niet absoluut is in de Islam is het wel boodschap van de Islam. Islam verandert niet, interpretatie daarentegen wel, ook een interpretatie kan naar omstandigheden zelf corrigerend zijn.
Maar al die stromingen stellen de absolute waarheid te kennen ergo absolutisme.

[edit]Het gaat er niet om wat met absolutie gesteld wordt; het gaat er om dat er met absolutie gesteld wordt.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_49861322
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee dat vind ik niet heel gewoon. Ik vind het vrij ongeloofwaardig omdat het niet echt iets alledaags is. Maar je moet het wel lezen in de context van een God voor wie niets onmogelijks is dus ik kies ervoor om het aan te nemen, te geloven.
Aha. Dus iets ongeloofwaardigs plaats je in de context van iets nog fantastischer en ongeloofwaardiger, en dan geloof je het.

The mind boggles.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_49861345
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:26 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar al die stromingen stellen de absolutie waarheid te kennen ergo absolutisme.
En dat is in tegenstrijd als je 1 accepteert dat Islam meerdere stromingen heeft. En nog is het een deel van je interpretatie en niet je religie.
pi_49861362
quote:

[..]

1 vd religies zou natuurlijk ook gewoon de waarheid kunnen hebben. Dan is er geen verandering nodig.
pi_49861403
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Aha. Dus iets ongeloofwaardigs plaats je in de context van iets nog fantastischer en ongeloofwaardiger, en dan geloof je het.

The mind boggles.
Voor mij is God niet fantastischer en ongeloofwaardiger, anders zou ik er niet in geloven.
pi_49861464
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En dat is in tegenstrijd als je 1 accepteert dat Islam meerdere stromingen heeft. En nog is het een deel van je interpretatie en niet je religie.
Geloof jij eigenlijk in evolutie of creatie door Allah?
pi_49861491
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:26 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar al die stromingen stellen de absolute waarheid te kennen ergo absolutisme.

[edit]Het gaat er niet om wat met absolutie gesteld wordt; het gaat er om dat er met absolutie gesteld wordt.
Dat 73 komt van een waarschuwing van Mo, 72 groepen daarvan zouden verloren gaan.

Meer de bron van dat absolutisme dus: leden van die 72 groepen gaan denken ze branden in de hel.
Dat maakt het moeilijk ontspannen moslim te zijn.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_49861507
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Geloof jij eigenlijk in evolutie of creatie door Allah?
Ik vraag me af wie me laat kiezen, de atheïst of Allah.
  maandag 28 mei 2007 @ 19:32:07 #161
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49861517
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zonder religieuzen geen religie.
pi_49861562
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:32 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Zonder religieuzen geen religie.
Zonder dogmatisch interpretatie wat alleen ruimte laat voor absolutisme kan religie nog wel in stand blijven.
pi_49861618
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

1 vd religies zou natuurlijk ook gewoon de waarheid kunnen hebben. Dan is er geen verandering nodig.
Misschien heeft iedereen wel een kein stukje van de waarheid...?
En is een klein stukje het hoogst haalbare: in welk geval er ook niets hoeft te veranderen.

Veel religies benadrukken de Grootsheid van God en de kleinheid van het menselijk kennen. Het eerste past nooit in het laatste.
pi_49861631
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Voor mij is God niet fantastischer en ongeloofwaardiger, anders zou ik er niet in geloven.
God is geloofwaardiger dan een pratende slang?
Dus een alwetend, almachtig schepsel, die persoonlijk luistert naar ieders gebeden, die op de één f andere manier voor iedere mens een scorebord bijhoudt van zijn 'zonden', maar bovenal een exceptioneel grote interesse heeft in de seksuele gedragingen van eenieder vind jij geloofwaardiger dan een pratende slang?

Zo te lezen ben ik op tijd de kerk uitgevlucht, voordat de mogelijkheid tot zelf nadenken me ontnomen is.
  maandag 28 mei 2007 @ 19:38:25 #165
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49861762
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:33 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zonder dogmatisch interpretatie wat alleen ruimte laat voor absolutisme kan religie nog wel in stand blijven.
Tuurlijk, maar dat soort religies doen bjina niet mee op de wereldmarkt, zeker hier in de buurt niet. Jij begon een thread over de stappen de de moslims moeten zetten om verder te komen maar jij wil, nog voor geen fractie, aan de gedachte dat er delen van de Koran verkeerd/achterhaald zijn. Tja; absolutisme in boekvorm.

Welke religie predikt vrijdenken tot aan de destructie van de religie zelf?
pi_49861887
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:34 schreef Masterix het volgende:

[..]

Misschien heeft iedereen wel een kein stukje van de waarheid...?
En is een klein stukje het hoogst haalbare: in welk geval er ook niets hoeft te veranderen.
Ja dat zou kunnen.
quote:
Veel religies benadrukken de Grootsheid van God en de kleinheid van het menselijk kennen. Het eerste past nooit in het laatste.
Het menselijk kennen is dan gebaseerd op de boeken lijkt me ?
pi_49861970
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

God is geloofwaardiger dan een pratende slang?
Dus een alwetend, almachtig schepsel, die persoonlijk luistert naar ieders gebeden, die op de één f andere manier voor iedere mens een scorebord bijhoudt van zijn 'zonden',

tot zover met je eens
quote:
maar bovenal een exceptioneel grote interesse heeft in de seksuele gedragingen van eenieder
?
quote:
vind jij geloofwaardiger dan een pratende slang?
Ja. Een slang heeft immers geen stembanden.
quote:
Zo te lezen ben ik op tijd de kerk uitgevlucht, voordat de mogelijkheid tot zelf nadenken me ontnomen is.
Oh maar ik denk genoeg zelf na. Sommige dingen zijn echter niet te rationaliseren of beredeneren.
pi_49862107
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:38 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat soort religies doen bjina niet mee op de wereldmarkt, zeker hier in de buurt niet. Jij begon een thread over de stappen de de moslims moeten zetten om verder te komen maar jij wil, nog voor geen fractie, aan de gedachte dat er delen van de Koran verkeerd/achterhaald zijn. Tja; absolutisme in boekvorm.

Welke religie predikt vrijdenken tot aan de destructie van de religie zelf?
Wat in de Koran is achterhaald/verkeerd dan.
Helaas mag ik niet oordelen en mag ik niets zeggen wie wel en niet bij de Islam hoort, de Islam is momenteel gevuld met Hitlers, Stalins, Bushs, Bos, Balkenendes, Ghandis etc, allemaal vormen een deel van de Islam.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 19:47:08 #169
862 Arcee
Look closer
pi_49862108
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:
de Islam splitst zich in meer dan 73 stromingen
Voor elke maagd 1 plus nog 1 op reserve?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49862149
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:47 schreef Arcee het volgende:

[..]

Voor elke maagd 1 plus nog 1 op reserve?
pi_49862198
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja dat zou kunnen.
[..]

Het menselijk kennen is dan gebaseerd op de boeken lijkt me ?
En de boeken zijn weer het resultaat van het menselijk kennen, lijkt me...

Er zijn mensen die doen alsof God zich bezig zou houden met iets als het schrijven van boeken (niemand die bijvoorbeeld beweert dat God ook DVD's uitbrengt: voor mij echter dezelfde categorie waanvoorstelling), wat echt een menselijke handeling bij uitstek is...

De psalmen van David: zijn die door of voor God geschreven denk je?

Het lijkt mij duidelijk dat vele boeken in de bijbel gaan over de mens die God zoekt, over God nadenkt enz. Dus ook boeken die op de bijbel gebaseerd lijken te zijn, zoals de koran.
  maandag 28 mei 2007 @ 19:49:33 #172
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49862222
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat in de Koran is achterhaald/verkeerd dan.
Kan er dan iets verkeerd zijn?
pi_49862244
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Omdat we qua lichaamsbouw er veel op lijken?
Dank, ik heb in tijden niet zo gelachen. Zet een filmpje op YouTube.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_49862254
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:49 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Kan er dan iets verkeerd zijn?
Voor jou wel toch? Ik geloof best dat jij er fouten in kunt terug vinden.
pi_49862257
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
?
[..]
Sex voor het huwelijk schijnt nogal een big issue te zijn bij de grote religies. Schijnbaar heeft de big honcho daar toch expliciete instructies voor gegeven.
quote:
Ja. Een slang heeft immers geen stembanden.
Mara je hebt dan m te beginnen de slang nog. Bij een god heb je niets.
quote:
Oh maar ik denk genoeg zelf na. Sommige dingen zijn echter niet te rationaliseren of beredeneren.
Ik ben nog niets tegengekomen waar ik een wezen wat tegen alle bekende natuurwetten indruist nodig heb om het te verklaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')