Correctie: dogmatische religie.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je kunt kijken naar de kennis die je meent te moeten verdedigen of de manier waarop het ontstaan is. Zoals al zo vaak gesteld: wetenschap is een proces; religie is statisch absolutisme. Wetenschap omarmt verandering; religie gaat er kapot aan.
Nope, daar ga je de fout in. Persoonlijke belevenis van religie maakt het een visie van absolutisme.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je kunt kijken naar de kennis die je meent te moeten verdedigen of de manier waarop het ontstaan is. Zoals al zo vaak gesteld: wetenschap is een proces; religie is statisch absolutisme. Wetenschap omarmt verandering; religie gaat er kapot aan.
Maar al die stromingen stellen de absolute waarheid te kennen ergo absolutisme.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nope, daar ga je de fout in. Persoonlijke belevenis van religie maakt het een visie van absolutisme.
Je interpretatie dus, de Islam splitst zich in meer dan 73 stromingen, dus als er een ding niet absoluut is in de Islam is het wel boodschap van de Islam. Islam verandert niet, interpretatie daarentegen wel, ook een interpretatie kan naar omstandigheden zelf corrigerend zijn.
Aha. Dus iets ongeloofwaardigs plaats je in de context van iets nog fantastischer en ongeloofwaardiger, en dan geloof je het.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee dat vind ik niet heel gewoon. Ik vind het vrij ongeloofwaardig omdat het niet echt iets alledaags is. Maar je moet het wel lezen in de context van een God voor wie niets onmogelijks is dus ik kies ervoor om het aan te nemen, te geloven.
En dat is in tegenstrijd als je 1 accepteert dat Islam meerdere stromingen heeft. En nog is het een deel van je interpretatie en niet je religie.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:26 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Maar al die stromingen stellen de absolutie waarheid te kennen ergo absolutisme.
1 vd religies zou natuurlijk ook gewoon de waarheid kunnen hebben. Dan is er geen verandering nodig.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Voor mij is God niet fantastischer en ongeloofwaardiger, anders zou ik er niet in geloven.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Aha. Dus iets ongeloofwaardigs plaats je in de context van iets nog fantastischer en ongeloofwaardiger, en dan geloof je het.
The mind boggles.
Geloof jij eigenlijk in evolutie of creatie door Allah?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dat is in tegenstrijd als je 1 accepteert dat Islam meerdere stromingen heeft. En nog is het een deel van je interpretatie en niet je religie.
Dat 73 komt van een waarschuwing van Mo, 72 groepen daarvan zouden verloren gaan.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:26 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Maar al die stromingen stellen de absolute waarheid te kennen ergo absolutisme.
[edit]Het gaat er niet om wat met absolutie gesteld wordt; het gaat er om dat er met absolutie gesteld wordt.
Ik vraag me af wie me laat kiezen, de atheïst of Allah.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geloof jij eigenlijk in evolutie of creatie door Allah?
Zonder religieuzen geen religie.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dat is in tegenstrijd als je 1 accepteert dat Islam meerdere stromingen heeft. En nog is het een deel van je interpretatie en niet je religie.
Zonder dogmatisch interpretatie wat alleen ruimte laat voor absolutisme kan religie nog wel in stand blijven.quote:
Misschien heeft iedereen wel een kein stukje van de waarheid...?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
1 vd religies zou natuurlijk ook gewoon de waarheid kunnen hebben. Dan is er geen verandering nodig.
God is geloofwaardiger dan een pratende slang?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voor mij is God niet fantastischer en ongeloofwaardiger, anders zou ik er niet in geloven.
Tuurlijk, maar dat soort religies doen bjina niet mee op de wereldmarkt, zeker hier in de buurt niet. Jij begon een thread over de stappen de de moslims moeten zetten om verder te komen maar jij wil, nog voor geen fractie, aan de gedachte dat er delen van de Koran verkeerd/achterhaald zijn. Tja; absolutisme in boekvorm.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zonder dogmatisch interpretatie wat alleen ruimte laat voor absolutisme kan religie nog wel in stand blijven.
Ja dat zou kunnen.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:34 schreef Masterix het volgende:
[..]
Misschien heeft iedereen wel een kein stukje van de waarheid...?
En is een klein stukje het hoogst haalbare: in welk geval er ook niets hoeft te veranderen.
Het menselijk kennen is dan gebaseerd op de boeken lijkt me ?quote:Veel religies benadrukken de Grootsheid van God en de kleinheid van het menselijk kennen. Het eerste past nooit in het laatste.
quote:Op maandag 28 mei 2007 19:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
God is geloofwaardiger dan een pratende slang?
Dus een alwetend, almachtig schepsel, die persoonlijk luistert naar ieders gebeden, die op de één f andere manier voor iedere mens een scorebord bijhoudt van zijn 'zonden',
?quote:maar bovenal een exceptioneel grote interesse heeft in de seksuele gedragingen van eenieder
Ja. Een slang heeft immers geen stembanden.quote:vind jij geloofwaardiger dan een pratende slang?
Oh maar ik denk genoeg zelf na. Sommige dingen zijn echter niet te rationaliseren of beredeneren.quote:Zo te lezen ben ik op tijd de kerk uitgevlucht, voordat de mogelijkheid tot zelf nadenken me ontnomen is.
Wat in de Koran is achterhaald/verkeerd dan.quote:Op maandag 28 mei 2007 19:38 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar dat soort religies doen bjina niet mee op de wereldmarkt, zeker hier in de buurt niet. Jij begon een thread over de stappen de de moslims moeten zetten om verder te komen maar jij wil, nog voor geen fractie, aan de gedachte dat er delen van de Koran verkeerd/achterhaald zijn. Tja; absolutisme in boekvorm.
Welke religie predikt vrijdenken tot aan de destructie van de religie zelf?
Voor elke maagd 1 plus nog 1 op reserve?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:25 schreef Triggershot het volgende:
de Islam splitst zich in meer dan 73 stromingen
quote:Op maandag 28 mei 2007 19:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Voor elke maagd 1 plus nog 1 op reserve?
En de boeken zijn weer het resultaat van het menselijk kennen, lijkt me...quote:Op maandag 28 mei 2007 19:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja dat zou kunnen.
[..]
Het menselijk kennen is dan gebaseerd op de boeken lijkt me ?
Kan er dan iets verkeerd zijn?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat in de Koran is achterhaald/verkeerd dan.
Dank, ik heb in tijden niet zo gelachen. Zet een filmpje op YouTube.quote:Op maandag 28 mei 2007 16:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat we qua lichaamsbouw er veel op lijken?
Sex voor het huwelijk schijnt nogal een big issue te zijn bij de grote religies. Schijnbaar heeft de big honcho daar toch expliciete instructies voor gegeven.quote:
Mara je hebt dan m te beginnen de slang nog. Bij een god heb je niets.quote:Ja. Een slang heeft immers geen stembanden.
Ik ben nog niets tegengekomen waar ik een wezen wat tegen alle bekende natuurwetten indruist nodig heb om het te verklaren.quote:Oh maar ik denk genoeg zelf na. Sommige dingen zijn echter niet te rationaliseren of beredeneren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |