abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49864208
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:31 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Pff; moeilijk vanavond. Ik vroeg wat jij er van dacht.
Ja ik geloof dus dat beide van toepassing zijn. Maar als ik alleen de theologische verklaring geef alsof het mijn mening is word ik meestal uitgelachen dus vandaar dat ik het zo zakelijk en objectief presenteer.
quote:
Maar goed; stel we beginnen onze observatie bij organisme A; zoals altijd is er bij het nageslacht variate: A1 en A2. Als beide ook nageslacht krijgen (incluis variatie) hebben we A11, A12, A21 en A22. Et cetera. Hoe ver gaat dat volgens jouw door? En hoe ver kan de afstand tussen A1x en A2y worden?
Ik snap niet wat je bedoelt? Hoe bedoel je de 'afstand'? Tot wanneer ze nog tot dezelfde soort behoren ofzo?
quote:
(Overigens in het geen wetenschappelijke noodzaak; variatie is een makkelijk te waarnemen fenomeen. Koop maar eens een bos rozen.)
Naja dat is dus het element van natuurlijke selectie, survival of the fittest om een soort zo optimaal mogelijk te houden.
pi_49864279
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:33 schreef Masterix het volgende:

[..]

Mattheus 5, en dan 22e en 23e vers?

Duidelijk voorbeeld van ontwikkeling, evolutie van denken over God. Mijns inziens dan.
Geen evolutie, he. Variatie.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_49864289
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:32 schreef Rasing het volgende:

[..]

Daarom gaat het bij de eerste twee boeken van Genesis al mis:

Gen 1:27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
Gen 2:22 En de HEERE God bouwde de ribbe, die Hij van Adam genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot Adam.

Allebei tegelijk geschapen, of eerst de man en daarna de vrouw?
Ze sluiten elkaar toch niet uit? Genesis 2 verduidelijkt genesis 1.
  maandag 28 mei 2007 @ 20:43:56 #204
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49864488
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ik snap niet wat je bedoelt? Hoe bedoel je de 'afstand'? Tot wanneer ze nog tot dezelfde soort behoren ofzo?
Welke grenzen zitten er aan variatie?

[edit] Je ziet wel dat variatie ontstaat? Of vindt je dat alles er al is?
quote:
Naja dat is dus het element van natuurlijke selectie, survival of the fittest om een soort zo optimaal mogelijk te houden.
Natuurlijke selectie is ook een makkelijk waar te nemen fenomeen: er groeien minder jongen op dan dat er geboren worden (zie bijv. zeeschildpadjes) en sommige individuen krijgen meer jongen dan anderen. Hoe bedoel je trouwens 'zo optimaal mogelijk'; op welk gebied optimaal. Wat is optimaal?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 20:45:16 #205
862 Arcee
Look closer
pi_49864532
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kon God het niet in 1 keer goed uitleggen?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49864587
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Mij is verteld dat Genesis door Mozes op schrift gesteld is. De andere door hem geschreven boeken (pentateuch) kennen resolutere stukken dat de twee scheppingsverhalen.

Volgens mijn oude religieuze antropologie-professor van Beek was dat in orale tradities een manier om te zeggen dat je er niet zeker over kan zijn.

Voor mij sluiten ze elkaar wel uit, en wist Mozes dat. Dus gaf hij allebei de hem bekende verhalen weer, en dat is eerlijk geweest als dat alles was wat hij ervan wist.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_49864950
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:43 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Welke grenzen zitten er aan variatie?
De natuurwetten, omstandigheden en genen bepalen de grenzen. Je zal op geen enkele manier blauw-oranje gestreepte mensen van 200 meter lang krijgen ofzo. Of zoals ene Kent Hovind weleens zei 'you can't get a pig the size of Texas' hehe.
quote:
Natuurlijke selectie is ook een makkelijk waar te nemen fenomeen: er groeien minder jongen op dan dat er geboren worden (zie bijv. zeeschildpadjes) en sommige individuen krijgen meer jongen dan anderen. Hoe bedoel je trouwens 'zo optimaal mogelijk'; op welk gebied optimaal. Wat is optimaal?
Optimaal is een zo gezond mogelijke genenpoel. Dus slechte mutaties/degeneraties worden eruitgefilterd.
pi_49865053
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:45 schreef Arcee het volgende:

[..]

Kon God het niet in 1 keer goed uitleggen?
Vast wel.
  maandag 28 mei 2007 @ 20:59:52 #209
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49865191
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De natuurwetten, omstandigheden en genen bepalen de grenzen. Je zal op geen enkele manier blauw-oranje gestreepte mensen van 200 meter lang krijgen ofzo.
Okay, dus het genetisch materiaal is de grens. Wat houdt organismen dan tegen om te divergeren? Zeg van muis A een muis A1X met een absurd lange staart en een muis A1Y met een absurd lange snuit.
quote:
Optimaal is een zo gezond mogelijke genenpoel. Dus slechte mutaties/degeneraties worden eruitgefilterd.
Wat is 'slechte'? Ken je het fenomeen bottleneck? Kan je je voorstellen dat voor een genenpoel op zijn grootst gezien er geen grens is aan goedheid van welke variatie dan ook?
pi_49865229
quote:
Op maandag 28 mei 2007 19:54 schreef Lucille het volgende:
Vraagje voor de crea's. Waarom delen mensen en hogere primaten (apen en mensapen) met elkaar hetzelfde vierde geïnverteerde stukje chromosoom en niet met andere dieren?
Afwijking begon toen Allah verder ging met vormen
pi_49865345
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:59 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Okay, dus het genetisch materiaal is de grens. Wat houdt organismen dan tegen om te divergeren? Zeg van muis A een muis A1X met een absurd lange staart en een muis A1Y met een absurd lange snuit.

Ik zie het probleem hier niet?
quote:
Wat is 'slechte'? Ken je het fenomeen bottleneck? Kan je je voorstellen dat voor een genenpoel op zijn grootst gezien er geen grens is aan goedheid van welke variatie dan ook?
Slechte is met onvruchtbaarheid als gevolg, of misvorming van de poten waardoor ze onbruikwaar worden ofzo, mentale retardatie, dat soort dingen die logischerwijs niet over zullen blijven in de natuur.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 21:05:17 #212
862 Arcee
Look closer
pi_49865402
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vast wel.
Maar Hij deed dat niet, omdat...?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_49865511
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

Maar Hij deed dat niet, omdat...?
Een verklaring zou kunnen zijn dat in genesis 1 het hele verhaal moest komen en in genesis 2 wat meer details over genesis 1.. maakt het iets uit? Waarom begint elk wetenschappelijk artikel met een abstract waarin praktisch het hele onderzoek al staat en komt er vervolgens een hele uitleg? Is gewoon handiger misschien?
  maandag 28 mei 2007 @ 21:13:40 #214
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49865763
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zie het probleem hier niet?
Toppie; dus speciatie is geen probleem.
quote:
Slechte is met onvruchtbaarheid als gevolg, of misvorming van de poten waardoor ze onbruikwaar worden ofzo, mentale retardatie, dat soort dingen die logischerwijs niet over zullen blijven in de natuur.
Onvruchtbaarheid okay, zielige pootjes hebben de slangen geen windeieren gelegd en hoe bepaal jij het verschil tussen retardatie en nieuwe kijk op de wereld?

Snap je het fenomeen bottleneck?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 21:15:46 #215
862 Arcee
Look closer
pi_49865852
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een verklaring zou kunnen zijn dat in genesis 1 het hele verhaal moest komen en in genesis 2 wat meer details over genesis 1.. maakt het iets uit? Waarom begint elk wetenschappelijk artikel met een abstract waarin praktisch het hele onderzoek al staat en komt er vervolgens een hele uitleg? Is gewoon handiger misschien?
Omdat een wetenschapper met nadere verklaringen komt, terwijl je van God mag verwachten dat-ie z'n eigen masterplan gewoon in 1 keer op papier kan zetten.
pi_49866206
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:13 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Toppie; dus speciatie is geen probleem.
[..]

Onvruchtbaarheid okay, zielige pootjes hebben de slangen geen windeieren gelegd en hoe bepaal jij het verschil tussen retardatie en nieuwe kijk op de wereld?
Aan de mate van onkunde om voor jezelf te kunnen zorgen bijv.?
quote:
Snap je het fenomeen bottleneck?
Ja maar ik denk dat er doorgaans een groter probleem van wordt gemaakt dan het is. Volgens de evolutietheorie zou elke mutatie theoretisch positief uit kunnen pakken maar in werkelijkheid zien we dit nergens terug en wordt degeneratie er altijd uitgefilterd.
pi_49866300
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:15 schreef Arcee het volgende:

[..]

Omdat een wetenschapper met nadere verklaringen komt, terwijl je van God mag verwachten dat-ie z'n eigen masterplan gewoon in 1 keer op papier kan zetten.
Ik vind het juist wel logisch dat Hij eerst vertelt hoe Hij alles geschapen heeft en vervolgens uitlegt hoe in het bijzonder de mens tot stand is gekomen. Maar ik heb eigenlijk geen zin om hier nog verder in discussie te gaan want vind t niet echt relevant voor wat dan ook.
  maandag 28 mei 2007 @ 21:30:51 #218
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49866413
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Aan de mate van onkunde om voor jezelf te kunnen zorgen bijv.?
Dat probleem doet niet ter zake als je in een sociaal verband leeft als individu. Soorten zat die sociaal leven.
quote:
Ja maar ik denk dat er doorgaans een groter probleem van wordt gemaakt dan het is. Volgens de evolutietheorie zou elke mutatie theoretisch positief uit kunnen pakken maar in werkelijkheid zien we dit nergens terug en wordt degeneratie er altijd uitgefilterd.
Het probleem is dat je van te voren niet kunt zeggen of variatie X er uit wordt gefilterd. Of heb jij een set vereisten waaraan iets moet voldoen op per definitie gerekend te kunnen worden als 'slechte' mutatie?
pi_49866668
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:30 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dat probleem doet niet ter zake als je in een sociaal verband leeft als individu. Soorten zat die sociaal leven.
De enige soort waarbij zulke mutaties overleven is de mens.
quote:
Het probleem is dat je van te voren niet kunt zeggen of variatie X er uit wordt gefilterd. Of heb jij een set vereisten waaraan iets moet voldoen op per definitie gerekend te kunnen worden als 'slechte' mutatie?
Mutatie dus, geen variatie, maar als je weet waar welk gen voor verantwoordelijk is en het muteert zodat er iets misvormds uitkomt ofzo kan je verwachten dat die mutatie niet zal overleven en al helemaal niet tot nieuwe soorten zal leiden.
pi_49866783
quote:
Op maandag 28 mei 2007 16:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb een beetje bestudeerd hoe men dit in het verleden toch heeft proberen te bewijzen en zoveel bedrog en oplichterij heb ik nog nooit gezien.
Dan moet je es iets lezen over de totstandkoming van de Bijbel en de dogma's die toendertijd zijn opgezet, daar is de evolutietheorie niks bij
  maandag 28 mei 2007 @ 21:41:03 #221
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49866832
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De enige soort waarbij zulke mutaties overleven is de mens.
Volgens mij klopt dat niet helemaal; waarom zouden andere sociale dieren (neem bijv. chimps) het niet voor elkaar krijgen een 'downtje' in leven te houden?
quote:
Mutatie dus, geen variatie, maar als je weet waar welk gen voor verantwoordelijk is en het muteert zodat er iets misvormds uitkomt ofzo kan je verwachten dat die mutatie niet zal overleven en al helemaal niet tot nieuwe soorten zal leiden.
Watis het verschil tussen mutatie en variatie?
pi_49866952
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:41 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet helemaal; waarom zouden andere sociale dieren (neem bijv. chimps) het niet voor elkaar krijgen een 'downtje' in leven te houden?
Dat kunnen ze misschien wel maar volgens mij worden dat soort exemplaren verstoten en al helemaal niet mee voortgeplant.
quote:
Watis het verschil tussen mutatie en variatie?
In deze context is een mutatie een vorm van degeneratie, 'corrupt' genetisch materiaal wat met de normale mechanismen voor variaties niet tot stand zou komen.
  maandag 28 mei 2007 @ 21:45:37 #223
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_49867011
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

In deze context is een mutatie een vorm van degeneratie, 'corrupt' genetisch materiaal.
Waarom kan mutatie dan geen variatie zijn? Of noem jij het pas mutatie als de variatie 'niet deugd'? Hoe kan je aan een genetische mutatie van te voren al stellen dat het 'slecht' is?
pi_49867259
quote:
Op maandag 28 mei 2007 21:45 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Waarom kan mutatie dan geen variatie zijn? Of noem jij het pas mutatie als de variatie 'niet deugd'? Hoe kan je aan een genetische mutatie van te voren al stellen dat het 'slecht' is?
Omdat ze voor fouten in het genetisch materiaal zorgen die per definitie de overlevingskansen verlagen, zoals bv misvormde poten of blindheid ofzo. Je hebt echter ook 'normale' mutaties die bv het aantal tenen van een hond veranderen als dt gewenst is in een omgeving en ik ben ook eens vleugels bij wandelende takken tegengekomen die ze dan weer wel, dan weer niet hadden door een veranderende omgeving. Dat zijn geen toevallige mutaties of vormen van degeneratie maar gerichte aanpassing a/d omgeving, oftewel variatievorming, habitatspecalisatie, micro-evolutie, geef het maar een naam. De evolutietheorie zegt dat die veranderingen toevallig komen en na miljoenen jaren voor soortvorming zorgen maar er is veel meer bewijs dat deze (radicale) veranderingen snel tot stand komen en ik zie ook veel meer doelgerichtheid dan toeval. Ik weet niet hoe ik het duidelijker uit moet leggen zonder al te technisch te worden.

edit hier de wandelende tak http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/10268384/

[ Bericht 11% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-05-2007 22:39:27 ]
  maandag 28 mei 2007 @ 21:58:46 #225
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49867593
quote:
Op maandag 28 mei 2007 20:46 schreef Masterix het volgende:

[..]

Mij is verteld dat Genesis door Mozes op schrift gesteld is. De andere door hem geschreven boeken (pentateuch) kennen resolutere stukken dat de twee scheppingsverhalen.

Volgens mijn oude religieuze antropologie-professor van Beek was dat in orale tradities een manier om te zeggen dat je er niet zeker over kan zijn.

Voor mij sluiten ze elkaar wel uit, en wist Mozes dat. Dus gaf hij allebei de hem bekende verhalen weer, en dat is eerlijk geweest als dat alles was wat hij ervan wist.
According to Jewish tradition - a tradition adopted by the early Christian Church - the Torah, or first five books of the bible, were dictated directly by God to Moses. Yet certain medieval and renaissance scholars long noticed signs that Moses could not be the author of all of the Torah. They noted also that the Torah frequently repeats incidents and stories - over thirty such doublets have been identified - suggesting that these were re-tellings of the same incident from different sources. And they noted that the Torah contradicts itself from time to time. The evidence mounted throughout the 18th century, and by the late 19th century the traditional explanation had been abandoned in favour of the hypothesis that the Torah was composed over many centuries, from four original texts, none of them contemporaneous with Moses.

http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis

En als voorbeeld:
quote:
Genesis 12,10-13,1

Abram en Sarai in Egypte
10 Eens brak er in het land hongersnood uit. Abram trok naar Egypte om daar tijdelijk te gaan wonen, want de hongersnood was zeer zwaar. 11 Toen hij op het punt stond Egypte binnen te trekken, zei hij tegen zijn vrouw Sarai: ‘Luister, ik weet heel goed dat jij een mooie vrouw bent. 12 Als de Egyptenaren je zien, zullen ze denken: Dat is zijn vrouw, en dan zullen ze jou in leven laten, maar mij zullen ze doden. 13 Zeg daarom dat je mijn zuster bent, dan kom ik er dankzij jou misschien goed vanaf en loopt mijn leven geen gevaar.’ 14 Inderdaad was Abram nog maar nauwelijks in Egypte of de Egyptenaren zagen dat Sarai een bijzonder mooie vrouw was. 15 Ook de officieren van de farao merkten haar op. Ze vertelden de farao zo enthousiast over haar dat hij de vrouw naar zijn paleis liet overbrengen. 16 En vanwege haar werd Abram door de farao met geschenken overladen: hij kreeg schapen en geiten, runderen, ezels, slaven en slavinnen, ezelinnen en kamelen.
17 Maar de HEER trof de farao en zijn hof met zware plagen om wat er gebeurd was met Abrams vrouw Sarai. 18 Toen ontbood de farao Abram. ‘Wat hebt u mij aangedaan!’ zei hij. ‘Waarom hebt u me niet verteld dat ze uw vrouw is? 19 Waarom hebt u gezegd dat ze uw zuster is? Nu heb ik haar tot vrouw genomen. Hier is uw vrouw weer, neem haar mee en verdwijn!’ 20 En op bevel van de farao werd Abram, met zijn vrouw en al zijn bezittingen, onder geleide het land uit gebracht.
quote:
Genesis 20

Abraham en Sara bij Abimelech
20
1 Abraham brak op en trok naar de Negev, waar hij tussen Kades en Sur ging wonen. Toen hij een tijdlang in Gerar verbleef, 2 zei hij van zijn vrouw Sara dat ze zijn zuster was. Het gevolg was dat Abimelech, de koning van Gerar, Sara naar zijn paleis liet overbrengen. 3 Maar ’s nachts verscheen God in een droom aan Abimelech en zei tegen hem: ‘Je bent ten dode opgeschreven omdat je die vrouw naar je paleis hebt gehaald: ze is getrouwd.’ 4 Nu had Abimelech nog niet met haar geslapen. ‘Heer,’ riep hij uit, ‘wilt u dan mensen doden terwijl ze onschuldig zijn? 5 Hij zei me toch dat ze zijn zuster was? En ook zijzelf heeft gezegd dat hij haar broer is. Ik heb dit gedaan met een zuiver geweten, er treft mij geen enkele blaam.’ 6 God antwoordde hem in zijn droom: ‘Ik weet heel goed dat je dit met een zuiver geweten gedaan hebt. Daarom heb ik je er ook van weerhouden tegen mij te zondigen en heb ik verhinderd dat je haar zou aanraken. 7 Maar geef haar nu terug aan haar man, want hij is een profeet en kan voor je bidden, en dan zul je in leven blijven. Maar geef je haar niet terug, dan zul je onherroepelijk sterven, jij en allen die bij je horen.’
8 De volgende morgen riep Abimelech in alle vroegte zijn dienaren bij zich en vertelde hun wat er was gebeurd; de schrik sloeg hun om het hart. 9 Hierna liet hij Abraham bij zich roepen. ‘Wat hebt u ons aangedaan!’ zei hij. ‘Wat heb ik u misdaan dat u mij en mijn rijk schuldig hebt laten worden aan zo’n zwaar vergrijp? U hebt mij op een wel heel ongepaste manier behandeld. 10 Met welke bedoeling hebt u dit gedaan?’ 11 Abraham antwoordde: ‘Ik dacht: Misschien heeft men in deze streken geen ontzag voor God en zullen ze me doden om mijn vrouw. 12 Bovendien, ze is werkelijk mijn zuster: ze is de dochter van mijn vader. Ze is alleen niet de dochter van mijn moeder, en zo kon ze mijn vrouw worden. 13 Toen God mij ver van mijn verwanten liet rondzwerven, zei ik dan ook tegen haar: “Bewijs me dat ik op je kan rekenen en zeg overal waar we komen dat ik je broer ben.”’
14 Toen schonk Abimelech schapen en geiten, runderen, slaven en slavinnen aan Abraham, en ook gaf hij hem zijn vrouw Sara terug. 15 ‘Mijn land ligt voor u open,’ zei hij, ‘u kunt gaan wonen waar u maar wilt.’ 16 En tegen Sara zei hij: ‘Ik geef uw broer duizend sjekel zilver, in de hoop dat allen in uw omgeving dan bereid zullen zijn de ogen te sluiten voor wat u is overkomen; uw eer blijft volledig bewaard.’
quote:
Genesis 21

Bondgenootschap met Abimelech
22 Op een dag kwam Abimelech bij Abraham, samen met zijn legeraanvoerder Pichol. ‘God blijkt u ter zijde te staan bij alles wat u onderneemt,’ zei hij. 23 ‘Zweer mij daarom bij God, hier op deze plaats, dat u mij, mijn kinderen en kindskinderen nooit zult bedriegen, maar dat u mij en het land waar u gastvrijheid geniet, evenveel loyaliteit zult tonen als u van mij hebt ondervonden.’ 24 ‘Dat zweer ik,’ zei Abraham. 25 Maar wel maakte hij Abimelech verwijten over een waterput die Abimelechs knechten zich hadden toegeëigend. 26 ‘Ik weet niet wie dat heeft gedaan,’ zei Abimelech. ‘U hebt er mij niets over gezegd en ik hoor er nu voor het eerst van.’ 27 Toen schonk Abraham schapen, geiten en runderen aan Abimelech en sloten zij een bondgenootschap. 28 Zeven ooilammetjes zette Abraham apart. 29 ‘Wat hebben die zeven lammetjes te betekenen die u apart hebt gezet?’ vroeg Abimelech hem, 30 en hij antwoordde: ‘Door die zeven ooilammetjes van mij aan te nemen erkent u dat ik deze put hier heb gegraven.’
31 Omdat zij daar een eed zwoeren heet die plaats Berseba. 32 Zo sloten zij in Berseba een bondgenootschap. Daarna ging Abimelech met zijn
legeraanvoerder Pichol terug naar het land van de Filistijnen. 33 Abraham plantte in Berseba een tamarisk en riep er de naam van de HEER, de eeuwige God, aan. 34 Hij woonde lang als vreemdeling in het land van de Filistijnen.
quote:
Genesis 26

Isaak en Rebekka in Gerar
26
1 Eens brak er in het land hongersnood uit (een andere dan de hongersnood die er vroeger was geweest, in de tijd van Abraham), en daarom ging Isaak naar Gerar, de stad van Abimelech, de koning van de Filistijnen. 2 Daar verscheen de HEER aan hem en zei: ‘Reis niet verder naar Egypte maar blijf hier wonen, in het land dat ik je aanwijs. 3 Blijf voorlopig in dit land, ik zal je ter zijde staan en je zegenen: ik zal dit hele gebied aan jou en je nakomelingen geven en zo de eed gestand doen die ik je vader Abraham heb gezworen. 4 Ik zal je zoveel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn en dit hele gebied aan hen geven, en alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jouw nakomelingen. 5 Want Abraham heeft naar mij geluisterd en zich gehouden aan wat ik hem opdroeg, aan mijn geboden, voorschriften en regels.’ 6 Dus bleef Isaak in Gerar wonen.
7 Toen de inwoners van die stad hem vragen stelden over zijn vrouw, zei hij dat ze zijn zuster was. Hij durfde niet te zeggen dat ze zijn vrouw was, want hij dacht: Ze zouden me hier weleens kunnen vermoorden om Rebekka, omdat ze zo mooi is. 8 Maar toen hij daar al geruime tijd woonde, zag Abimelech, de koning van de Filistijnen, tot zijn verbazing vanuit zijn venster hoe Isaak Rebekka aan het liefkozen was. 9 Abimelech ontbood Isaak en zei: ‘Wat zie ik nu! Ze is uw vrouw! Hoe hebt u dan kunnen zeggen dat ze uw zuster is?’ Isaak antwoordde: ‘Ik dacht: Zo kan ik voorkomen dat ik om haar mijn leven verlies.’ 10 Maar Abimelech zei: ‘Wat hebt u ons aangedaan! Er had nu gemakkelijk iemand van mijn volk met uw vrouw kunnen slapen, en dan zouden wij door uw toedoen schuldig zijn geweest.’ 11
Biblical criticism views the striking parallels as strong evidence for the documentary hypothesis, with each of the stories originating in different parallel partly independent sources, with a later redactor being responsible for the passages which explain why Isaac would be digging wells that Abraham has already dug (Genesis 26:15 and 26:18). The Isaac and Abimelech version is in this hypothesis seen as being a tradition recorded by the Yahwist, whereas the Abraham and Abimelech version is attributed to the Elohist. The Egyptian version of the story could be said to abridge the first part of either of these two, and is often attributed to the Yahwist as a deliberate foreshadowing of the later story, though with its vicious plague visited on Pharaoh for his innocent mistake, others see it as originating from the hand of the Priestly source, whose attitude towards non-Israelites, and frequent use of plagues as divine punishment, this resembles.

http://en.wikipedia.org/wiki/A_wife_confused_for_a_sister
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  maandag 28 mei 2007 @ 22:02:21 #226
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_49867737
Wel een vreemde snuiter trouwens die Abraham, elke keer vertellen dat zijn vrouw zijn zuster is om haar vervolgens mee te laten nemen door een andere vent
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  maandag 28 mei 2007 @ 22:43:29 #227
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_49869496
quote:
overigens: nee, we stammen niet van apen af en nee we stammen niet van varkens af
hoe verklaar je het staartbeen? Is toch echt een rudimentair orgaan!
pi_49869958
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:43 schreef Plasterk het volgende:

[..]

hoe verklaar je het staartbeen? Is toch echt een rudimentair orgaan!
Het staartbeen heeft functies, er zitten spieren aan gehecht en is een soort 'stootkussen'. Waaruit zou moeten blijken dat het ooit een staart is geweest?
  maandag 28 mei 2007 @ 22:59:09 #229
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_49870149
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het staartbeen heeft functies, er zitten spieren aan gehecht en is een soort 'stootkussen'. Waaruit zou moeten blijken dat het ooit een staart is geweest?
omdat t precies opdezelfde plek zit als bij de staart van apen. Bovendien is het nog "in evolutie" vandaar dat er nog spieren aanzitten enzo.

staartbeen heeft geen functie, daarom heet het ook een rudimentair orgaan
pi_49870797
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:59 schreef Plasterk het volgende:

[..]

omdat t precies opdezelfde plek zit als bij de staart van apen.
Dat is met zoveel organen en structuren het geval. Voor mij is dat echt geen keihard onomstotelijk bewijs dat de mens van de aap afstamt, hij kan net zo goed gewoon zo gemaakt zijn.
quote:
Bovendien is het nog "in evolutie" vandaar dat er nog spieren aanzitten enzo.
Oh, en die spieren dienen ook geen functie?
quote:
staartbeen heeft geen functie, daarom heet het ook een rudimentair orgaan
Het werkt als een soort stootkussen en heeft dus wel degelijk een functie. Men noemt het een rudimentair orgaan omdat men wil dat het een gedegenereerde staart is ipv gewoon een aanhechtingspunt voor spieren en stootkussen.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:17:07 #231
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_49870966
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus hebben mensen staarten gehad... rare redering.
[..]

Oh, en die spieren dienen ook geen functie?
[..]

Het werkt als een soort stootkussen en heeft dus wel degelijk een functie.
nee apen

nee, geen functie

je wil er niet op vallen, het heeft echt geen functie

Staartbeen is een van de laatste organen die overgebleven zijn van onze evolutie uit apen. We hebben deze staart nog heel lang nodig gehad voor onze evenwicht toen we rechtop gingen lopen. Dit is echt een feit en wetenschappelijk bewezen
  maandag 28 mei 2007 @ 23:24:33 #232
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_49871280
quote:
gewoon een aanhechtingspunt voor spieren
bij apen ook maar die hebben een verlengd staartbeen
  maandag 28 mei 2007 @ 23:26:36 #233
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_49871368
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:17 schreef Plasterk het volgende:
Staartbeen is een van de laatste organen die overgebleven zijn van onze evolutie uit apen. We hebben deze staart nog heel lang nodig gehad voor onze evenwicht toen we rechtop gingen lopen. Dit is echt een feit en wetenschappelijk bewezen
Nou, is dat zo? De eerste voorouder die rechtop ging lopen, had die nog een staart? De chimpansee heeft ook geen staart, en die loopt (nog) niet eens rechtop.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_49871849
Ach welnee, is echt weer bij elkaar gefantaseerde evolutie-kul.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 23:41:35 #235
862 Arcee
Look closer
pi_49871887
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ach welnee, het is allemaal bij elkaar gefantaseerde evolutie-kul.
Dit vind ik je beste argument van vandaag.
pi_49871987
hehe ja het is toch zo. Eerst hadden ze ook een criterium voor de ontwikkelinge van intelligentie bij de mens. Ze legden schedels met langere 'neuzen', 'snuiten' van apen aan het begin en legden daar steeds plattere neuzen naast. De lange neuzen waren dommer en de platte slimmer, maar als dat een goed criterium zou zijn voor intelligentie zou de bulldog hyper intelligent zijn. Er zijn echt zoveel van dit soort fabeltjes die niets met de realiteit te maken hebben.
pi_49872098
Toch vond ik het jammer dat je er niet bij was, afgelopen zaterdag. Ali.
Ik had graag samen met jou Naturalis doorgelopen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 28 mei 2007 @ 23:48:11 #238
862 Arcee
Look closer
pi_49872137
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er zijn echt zoveel van dit soort fabeltjes die niets met de realiteit te maken hebben.
Inderdaad, lees maar na.
pi_49872404
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:46 schreef barthol het volgende:
Toch vond ik het jammer dat je er niet bij was, afgelopen zaterdag. Ali.
Ik had graag samen met jou Naturalis doorgelopen.
Hahaha ik zou het echt druk hebben gehad met discussieren zeg, en daarna waarschijnlijk bij de eerste de beste inrichting gedropt. Ben blij dat ik niet ben gekomen.
pi_49872436
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:48 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad, lees maar na.
geef het toch een kans joh.
pi_49872798
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
hehe ja het is toch zo. Eerst hadden ze ook een criterium voor de ontwikkelinge van intelligentie bij de mens. Ze legden schedels met langere 'neuzen', 'snuiten' van apen aan het begin en legden daar steeds plattere neuzen naast. De lange neuzen waren dommer en de platte slimmer, maar als dat een goed criterium zou zijn voor intelligentie zou de bulldog hyper intelligent zijn. Er zijn echt zoveel van dit soort fabeltjes die niets met de realiteit te maken hebben.
Welkom in de wondere werelden van de genetica en neurofysica.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_49873432
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

Welkom in de wondere werelden van de genetica en neurofysica.
Oja zo kan ik het ook.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 00:37:03 #243
17928 averty
Retroactief ziener
pi_49873691
Goed tot zoverre de kritiek op de evolutieleer. Maar wat pleit er nu ook al weer voor creationisme?
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_49873778
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:37 schreef averty het volgende:
Goed tot zoverre de kritiek op de evolutieleer. Maar wat pleit er nu ook al weer voor creationisme?
Wie of wat is een creationist.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 00:42:12 #245
17928 averty
Retroactief ziener
pi_49873841
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wie of wat is een creationist.
Allen die een schepper veronderstellen...
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_49873862
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:42 schreef averty het volgende:

[..]

Allen die een schepper veronderstellen...
ah, en evolutie sluit perse een schepper uit of alleen de bijbelse vertelling?
pi_49873998
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ah, en evolutie sluit perse een schepper uit of alleen de bijbelse vertelling?
Nee hoor, google maar eens op Ken Miller.
Ik zie creationisme meer een verzamelnaam voor mensen die 'kritisch' staan tegenover bijvoorbeeld de evolutietheorie omdat dit in strijd is met hun geloof.
pi_49874051
Volgens mij pleiten de gaten, onjuistheden en aangetroffen gevallen van inconsistentie met de evolutietheorie voor creatie + een hoop bewijs wat voor evolutie gebruikt wordt kan ook geinterpreteerd worden als bewijs voor creatie.
pi_49874082
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nee hoor, google maar eens op Ken Miller.
quote:
Ik zie creationisme meer een verzamelnaam voor mensen die 'kritisch' staan tegenover bijvoorbeeld de evolutietheorie omdat dit in strijd is met hun geloof.
Alleen kritisch vanuit geloof?
pi_49874249
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 00:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Alleen kritisch vanuit geloof?
Dat ligt er een beetje aan hoe je geloof definieert. Raelianen hangen bijvoorbeeld ook ID (in principe gewoon een vorm van creationisme) aan. M.i. is het meer het afwijzen van de gangbare wetenschappelijke consesus van de afgelopen 200 jaar o.i.d. om de eigen overtuiging te rechtvaardigen. Dat is er uiteraard een waar een schepper een prominente rol speelt.

Ik zou zeggen dat creationisten meestal literalisten met een beperkt abstractievermogen zijn. 'Creatie' betekent voor hen echt dat er een of andere schepper daadwerkelijk actief betrokken is bij de mens, terwijl dit natuurlijk een enorm beperkte visie op creatie is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')