abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49732885
Wat doe ik fout ?

Ik wil een koperen leiding afdoppen. Leiding geschuurd met schuurlinnen, ingesmeerd met S39, doppie ook ingesmeerd met S39, doppie op de leiding, brander erop, af en toe het soldeerdraad er tegenaan om te zien of het al smelt.

En ja hoor, na een tijdje (paar minuten) smelt het soldeer. MAAR, dat soldeer moet dan toch netjes naar binnen gezogen worden ? Bij mij komen er alleen maar klodders die er ook nog vanaf vallen.

Wat doe ik fout ?
pi_49733096
Doppie ook schuren?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49733148
Doppie is geschuurd, lichtjes weliswaar, maar is geschuurd.
pi_49733456
En als je eerst eens de leiding vertint?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49733566
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 18:15 schreef buitenbeentje het volgende:
En als je eerst eens de leiding vertint?
Hoe doe ik dat ?
pi_49733689
S39 op de leiding smeren, het hele spul heet stoken en vervolgens soldeer boven op de leiding toevoegen. De soldeer zou zich netjes over de leiding moeten verdelen. Doppie er op doen, nog een keer verhitten, nog wat extra soldeer toevoegen en dan zou het dicht moeten zijn.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49733736
Ik heb trouwens geen idee of S39 kan verouderen, ik neem aan van niet.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49733792
Maar wat voor brander gebruik je als je een paar minuten moet heet stoken? Of staat er nog water in de leiding dat je aan de kook aan het brengen bent?
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_49734105
Nee er staat geen water meer in. De S39 is precies 1 dag oud

Heb het nog eens geprobeerd op een los stukje pijp. Geschuurd, goed ontvet, daarna zelfde procedure, na ong. anderhalve minuut loopt dat soldeer zo de dop in

Verschil is dus het ontvetten.

*weer aan de slag gaat met de echte leiding
pi_49737852
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 18:27 schreef buitenbeentje het volgende:
Maar wat voor brander gebruik je als je een paar minuten moet heet stoken? Of staat er nog water in de leiding dat je aan de kook aan het brengen bent?
dan heb je eerder een geiser voor je neus... wordt je ook niet blij van
pi_49739903
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 18:37 schreef Sjummie het volgende:
Nee er staat geen water meer in. De S39 is precies 1 dag oud

Heb het nog eens geprobeerd op een los stukje pijp. Geschuurd, goed ontvet, daarna zelfde procedure, na ong. anderhalve minuut loopt dat soldeer zo de dop in

Verschil is dus het ontvetten.
*weer aan de slag gaat met de echte leiding
Dopje erop. Dopje heet maken niet de leding. Dopje verhit de leiding vanzelf.
Neem een oude tot en maak die nat.
Af en toe soldeer tegen het naadje aan, niet de soldeer verhitten. En opeens trekt de soldeer tussen het naadje. Overtollig soldeer snel met de natte dek in een draai beweging mooi glad maken. Klaar.
pi_49746097
Het is gelukt. Oh ja, de brander is zo'n blauw potje waar een campinggas tankje in gaat.
Geeft niet echt een heel strakke vlam, misschien duurde het daardoor wat langer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')