abonnement Unibet Coolblue
pi_49642371



theater, beeldende kunst, muziek en meer
15-24 juni 2007
Terschelling, diverse lokaties
festivalpaspoort ¤10,-
kaarten voor voorstellingen kostenh gemiddeld ¤9,-
slapen kan op campings, in huisjes, hotels etc.


informatie
festival: www.oerol.nl
overnachtingen: http://www.vvvterschelling.nl/
boot: http://www.rederij-doeksen.nl/

achtergrond
Oerol betekent in het Terschellinger dialect ‘overal’ en stamt af van een oude Terschellinger gewoonte. Als vroeger het voorjaar aanbrak en het vee weer kon grazen op de weiden buiten de dorpen, liepen de beesten ‘oerol’. Deze vrolijke dynamiek is tegenwoordig tien dagen lang te voelen tijdens het Terschellings Oerol Festival. Oerol trekt inmiddels jaarlijks meer dan 50.000 bezoekers.

wat is Oerol
Oerol is een jaarlijks terugkerend festival met locatietheater, straattheater, muziek en kunst op Terschelling. Het hele eiland staat 10 dagen in het teken van het festival, kroegen hebben een speciale programmering en overal is wat te doen. Voor liefhebbers van theater, kunst en cultuur is het een absolute aanrader. Vooral het locatietheater maakt het uniek, juist omdat het op Terschelling is... een voorstelling in de duinen, op het strand, in een park, bos, tent of schuurtje is toch een totaal andere ervaring dan in een theater, en vergt weer een ander soort improvisatie. Bovendien is er een heel gevarieerd aanbod, en de sfeer op het hele eiland is goed, of de zon nu schijnt of het regent.... 1




Ik ga zelf van donderdag 21 tot zondag 24 juni. Ik heb al kaartjes voor Théatre du Centaure - Cargo

Mens en paard versmelten in poëtische en surrealistische ruiterprestatie

Aan een kade bij een haven, op een plek van ontmoeten en afscheid nemen, droomt Hélène van vertrekken. Haar broer Yvan is een havenarbeider die met beide voeten stevig aan de wal staat. Als Daoud arriveert, een illegale immigrant, zet de spanning van het nieuwe en het onbekende de wereld van Yvan en Hélène danig op zijn kop. Drie mythische Centauren, half-paard en half-mens, beginnen zichzelf vragen te stellen die de relatie tussen hun menselijke en dierlijke deel op geraffineerde wijze illustreert.

Le Théâtre du Centaure balanceert op de grens tussen circus en theater, met een subtiliteit waarvan alleen de Fransen het geheim lijken te bezitten. Manolo, Camille en acteur David Mandineau komen samen met de prachtige Lusitaniër Yudishtira, de Friese hengst Graal en ezeltje Koko naar Terschelling met hun nieuwe voorstelling Cargo.




Voor de rest zie ik het wel. Er is genoeg te beleven denk ik zo.

Wie gaat er nog meer, en wat zijn de tips en trucs voor dit jaar?

1gepikt van dit topic: http://forum.fok.nl/topic/714555

[ Bericht 5% gewijzigd door piepster op 22-05-2007 13:35:59 ]
pi_49651718
Ik heb daar altijd al een keer heen willen gaan, maar het lijkt elk jaar drukker te worden. Heb je daar ook last van, weet iemand dat?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_49652132
Ik ga voor het eerst, dus ik heb geen idee. Je kan nu wel kaarten online kopen, en daarnaast ook nog op de dag zelf. Je maakt dus, als je een beetje fanatiek bent, altijd wel een kansje op een plekje.
pi_49671500
Lijkt me leuk.
pi_50053139
Ik ga ook, in het weekend van 15 tot 17 juni, iemand nog tips? Handig dat mijn broer eilander is
pi_50084793
Ja, neem je eigen fiets mee. Ik hoorde van mensen die vaker zijn geweest dat het lastig is om een fiets te huren op het eiland.

Voor de rest: ik heb m'n paspoort en m'n kaartjes al over de post binnengekregen. Woei!
pi_50118893
M'n broer heeft een fiets voor me, fietsverhuur schijnt idd moeilijk te zijn.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:21:11 #8
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_50119488
ik ben er ook bij


Tip:
spreek met je vriendin af dat als jij de tent opzet, zij om 5:00 'sochtends in de rij gaat liggen voor kaartjes
zzz
pi_50123902
Is er om 5 uur al een rij dan?
pi_50125873
Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat kaartjes snel op zijn. Rijen in de vroege ochtend zijn vrij normaal.. En ook de boot reserveren is geen slecht idee. Zeker in de weekenden is het superdruk, en ontzettend veel mensen willen op zondag weer naar huis.
Ik ben er de beide weekenden
pi_50126872
Boot heb ik al gereserveerd gelukkig.
En hoe vroeg is de vroege ochtend ongeveer?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:16:58 #12
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_50126913
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:15 schreef piepster het volgende:
Boot heb ik al gereserveerd gelukkig.
En hoe vroeg is de vroege ochtend ongeveer?
Ik geloof dat mijn vriendin meestal al om 5 uur in de rij gaat zitten/liggen, schijnt heel gezellig te zijn dan
Als ze eenmaal terug is duikt zij weer in bed, terwijl ik het ontbijt regel
zzz
pi_50129578
Klinkt als een goed plan. En anders doet een goed boek wonderen tijdens het wachten.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:35:31 #14
167723 sanni
Acima de seu
pi_50137399
Hmmm.. boeiend.. zal er eens aandacht aangeven
pi_50589309
Oerol was geweldig, ben net terug. Heb meegedaan aan een voorstelling Zo leuk vond ik het eerst niet hoor, werd uitgekozen en moest toen wat dingetjes doen. Werd daarna door meerdere mensen herkend, wel heel grappig. Leuk ook dat de artiesten er voor openstaan om na afloop even bij te kletsen. Ik ga volgend jaar weer, wel jammer dat het geluid bij Johan in de Braskoer heel slecht was Verder geweldig!
pi_50595049
Ik ben ook net terug van eerste weekend. Ik was zelf aan het werk, dus weinig voorstellingen gezien, maar wat een sfeer weer . Gister was ik gelukkig in de avond vrij. Eerst lekker op het groene strand in de zon gefeest, en 's avonds ook bij Johan geweest. Vond het geluid niet eens zo heel slecht hoor..

En volgend weekend weer
pi_50599988
@ Polydeukes smaken verschillen, meer mensen vonden het heel slecht toen ik dat iets te hard zei keken twee blonde dames achterom en die knikten bevestigend, in de buurt van de bar was het geluid goed, ging je verder naar voren dan werd het per meter slechter. Mix was niet goed en het geluid kon niet goed wegkomen. De sfeer was super, waar vind je nog festivals met bier uit glazen? Nog een minpuntje was het letterlijke vloeken in de kerk te Hoorn, volstrekt respectloos en zeer ongepast. (Dit was overigens inhoudelijk veruit de minste voorstelling die wij zagen) Verders geweldig.
pi_50604291
Welke voorstellingen zijn aanraderss? Ik ga van donderdag tot zondag.
pi_50661450
Circus Baobab was erg goed. Lunatics vielen tegen. Verder niets gezien, wel super naar mijn zin gehad. Goed sfeertje op Westerkeyn festivalterrein en toffe strandfeesten tot 02.00 in ZandZeeBar.
// Last.fm
pi_50662869
beobab, circus senzazionele, De Queeste (ik speelde mee )'t Woud Ensemble, vis a vis en caspar rapak Vond ik zelf goed, vis a vis heb ik niet gezien maar hoorde veel positie verhalen. Woud Ensemble vond ik persoonlijk het beste, vooral die Generaal speelde goed.
pi_50662941
Laura van Dolron & Lizzy Timmers absoluut niet doen, heel slecht, veel gevloek en inhoudelijk ging het nergens over cliches cliches en nog eens cliches dus niet doen! Heel onzeker (zichtbaar) ook maar dat terzijde.
pi_50763629
Ik ben er van 14 tot 22 juni geweest..

Ik had het idee dat veel mensen wel veel haast hadden op de fiets, op de smalle fietspaden gewoon naast elkaar bleven rijden en dus geen ruimte gaven voor tegenliggers. Gun elkander ook een stukje ruimte op het fietspad zonder in het gras te moeten duiken voor passanten.

Théatre du Centaure - Cargo was indrukwekkend in elkaar gezet. Helaas erg warm in de tent.
voor de mensen die meteeen naar de voorstelling vertrokken zijn. Jullie hebben wat gemist.. De actrice ging na de tijd nog met haar paard en tijd rijden op het witte duin links van de tent wat een prachtig gezicht leverde met de neergaande zon.

De voorstelling bij ET10 met de busrit over het verhaal van de 9 verdwenen kinderen was ook erg apart en leuk. zeker een aparte ervaring die je alleen met Oerol kunt beleven.

Verder nog de lunatics gezien en nog wat andere voorstellingen.

Op de westerkeijn had van van mij wat meer vertier mogen zijn naast de DJ's en de leuke bandjes.
wat meer oerovoorstellingen ofzo.

Jammer was het dat tijdens de eerste voorstelling van Theatre de lÚnite tientallen mensen halverwege de voorstelling wegliepen. Mischien omdat ze er niks van verstonden omdat een groot deel in het frans was, maar ondanks het taalprobleem was het toch een leuk stuk.

Op de Kooi hadden ze ook regelmatig leuke bandjes. alleen jammer dat het gedruen van de slechte muziek uit de kantine tot 3 uur snacht's duurde.
Als er hier nog mensen zijn die dit jaar op de kooi stonden op het veld met de vollybalpalen???
Ik was die harde snurker die in het tentje'met de partytent naast de palen stond.

De kaartverkoop mogen ze ook wel beter organiseren. Er was iemand met 75 paspoorten in de rij gaan liggen om kaartjes voor jan en alleman te halen. Hier mag de organisatie wel banden aan leggen. bijvoorbeeld max 4 paspartous per persoon (mensen mogen wat mij betreft wel zelf de moeite nemen om aan kaarten te komen).

Ik heb me weer prima vermaakt

Volgend jaar uiteraard weer ernaar toe, maar dan denk ik alleen (hoef ik minder rekening te houden / me aan te passen aan mijn reisgenoten.

[ Bericht 5% gewijzigd door drdolittle op 23-06-2007 17:46:43 ]
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  zondag 24 juni 2007 @ 01:37:17 #23
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_50777356
Ik ben van dinsdag tot en met donderdag geweest. Mijn eerste keer en het is me erg goed bevallen. Een paar erg leuke dingen gezien met als hoogtepunt 'Julius Caesar' door De Noorderlingen. Het was even een leerproces hoe je het beste kaartjes kon halen, waardoor een paar voorstellingen uitverkocht waren voor we het in de gaten hadden. Maar dat gaan we volgend jaar beter aanpakken. Wordt het nóg leuker.
pi_50824182
Ik ben ook terug!

Heb veel leuke en mooie dingen gezien.

Alba theaterhuis- Mahagonny

Een orkaan is verschrikkelijk, maar de mens is nog erger….

Drie beroepslosers stichten in het midden van nergens de ‘ideale’ stad Mahagonny, die gelukszoekers in haar netten vangt. Drinken, gokken, vechten en vozen zijn de enige bezigheden van de bewoners van Mahagonny en geld overheerst alles. Maar wanneer een verwoestende orkaan de stad nadert, is dat het startsein voor een alles verslindende chaos waarin niets meer verboden is. Als je er maar voor kunt betalen.
Het Haagse ALBA blaast het wereldberoemde Songspiel van Bertolt Brecht en Kurt Weill nieuw leven in. Onder regie van Mees maakt een jong ensemble vol muzikaal talent een energieke muziektheatervoorstelling.
http://www.albatheaterhuis.nl/producties/2007_mahagonny/index.html


Mooie bewerking van een bekend stuk. Muzikaal gezien erg sterk. De acteurs beheersen allen meerdere instrumenten en zingen ook goed. Verhaal blijft soms wat oppervlakkig. Je komt er niet echt in. Decor en licht zijn simpel, maar erg sterk.


Caspar Rapak – Office Symphony

Een voorstelling die u naar het weekend doet verlangen!
Office Symphony is een muziektheatervoorstelling op locatie en speelt zich af in een kantoortuin met twintig bureaus en vijf acteurs. Er ontstaan romances bij de waterkoeler, er klinkt gestommel uit de werkkast, een kantoortuin wordt gerenoveerd.

Op de begane grond bevindt zich de balie/receptie waar het publiek zich kan vervoegen. In de kantoortuin nemen zij plaats achter de bureaus, die elk zijn voorzien van twee stoelen, een telefoon en een monitor. De telefoon rinkelt... Office Symphony begint.
Drie partijen, geluidsmachines, onderhoudspersoneel en publiek, staan garant voor een stevig portie kantoordynamiek. Een mechanisch concert op weg naar het digitale tijdperk.

Locatie: Gymzaal Hoorn

http://www.peterzegveld.nl

Recensie:
http://www.theatercentraal.nl/weblog/entry/2209/De_schoonheid_van_de_kantoorka


Geweldige show, waarbij het beeld het geluid maakt, aldus de artistiek leider.
Je komt binnen en bij de receptie wijst de receptioniste je een bureau. Ik moest aan bureau 20 en m'n vriend aan bureau 10. Op het bureau staat een telefoon, een monitor en er ligt een blanco velletje papier. Aan alle 20 bureau's zitten 2 mensen. Een concierge stofzuigt ongeinspireerd tussen de mensen door. Dan gaat op een tafel de telefoon. Dit is het startsein voor de symfonie. Een strenge meneer aan de zijkant van de kantoortuin stuurt alle apparaten die je zoal vindt in kantoren en bedrijven aan. Dit varieert van lunchtoeter tot typmachine. Tijdens de symfonie spelen zich allerlei taferelen af in de kantoortuin. Vier kantoorslaven roddelen over elkaar, zijn verliefd en lopen druk heen en weer. Op de monitors verschijnt beeld dat op datzelfde moment wordt opgenomen door de verschillende camera's, die ook in de ruimte zijn. Er zit er bijvoorbeeld 1 in een bureaulade. Elke keer als één van de kantoordames de lade opent, zie je haar op je monitor verschijnen.
Na een half uurtje eindigt de voorstelling met een mooie, grote knal!


3 Monkey Productions - The Incredible Bull Circus
3 Monkey Productions is een nachtmerrie voor elk festival. Ze nemen massa’s ruimte in beslag door de enorme aantallen publiek die ze trekken. Daarnaast zorgt het lachen, de aanmoedigingen en het gegil van de menigte voor een enorme geluidsoverlast. Met andere woorden: verwacht een vernieuwend, clownesk, lichamelijk, baanbrekend straattheaterspektakel, waar u niet aan voorbij kunt lopen. Een absolute aanrader!
Wanneer: 19, 20 en 21 juni


2 mannen (Juan en Juan) laten hun 9 miniatuurcircusstieren kunstjes doen. Hoe je van een absoluut non-onderwerp toch een geweldige show van een uur kan maken.




Held op Wielen - Reizend Podium
In samenwerking met Nomad maakt Oerol Reizend Podium. De hele festivalperiode zal dit mobiele podium op verschillende plaatsen op het eiland optredens verzorgen.
Talentvolle en interessante muzikanten vertolken op dit reizende podium de favoriete nummers van hun helden, die hen geïnspireerd hebben.
Wanneer: 16 t/m 24 juni


Een vrachtwagentje met een podium erin rijdt rond op het eiland. 3x per dag stopt het en wordt het podium in een paar minuten tijd uitgevouwen.
André Manuel vertelt dat de muzikanten en dichter die optreden liedjes spelen van hun muzikale helden. Hij trapt zelf af met een eigen nummer voor zijn helden – de vrouwen.
Daarna draagt Sieger MG een gedicht voor van één van zijn dichthelden. Sieger kondigt daarna Roosbeef aan. Zij spelen een nummer van Magnapop, en een paar eigen nummers. Sieger draagt nog een gedicht voor en Manuel sluit af met een tekst. Het vrachtwagentje wordt ingeklapt en rijdt verder.

Op andere dagen speelden andere bandjes. Ik heb zelf Moss nog gezien. Leuk bandje dat lekker sixties klonk.


The Others
Straattheater van hoog niveau met een groot gevoel voor absurde humor, adembenemend jongleerspektakel en geniaal acteertalent. Hilarische momenten met eenwielers, ballen, diabolo’s, clubs en fakkels. Alex Dandridge en Jim Woodcock zijn The Others, samen goed voor veertig jaar straatervaring. De visueel geniale en verbaal meesterlijke komedie leveren een onvergetelijke show op.
Wanneer: 15 t/m 24 juni


Onderkoelde Engelse humor van 2 heren in een net pak. Veel interactie met publiek en leuke -al dan niet lukkende- jongleerkunsten.


Tentstation – object van Melle Smets
Het tentstation is een fata morgana in het landschap. Het hedendaagse tankstation is een supermarkt, koffiehuis en benzine tankstation in één. Benzine, snoepgoed, frisdranken en het broodje bal komen allemaal via een complex productie- en vervoersysteem uit heel de wereld samen in het tankstation langs de snelweg. Het tankstation is één van de grootste logistieke prestaties van de mensheid en staat daarmee haaks op ons idee over de natuur. Het tentstation wil het plaatje in ons hoofd over het landschap ter discussie stellen. Wat is een schoon landschap? Wat is authentiek? Is cultuur een onderdeel van de natuur of andersom?
Locatie: Dijk overgang Kinnum


Mooi vervreemdend object.


Geroezemoes in d’Oaze –installatie van het Pakt
Langs het fietspad op weg van Halfweg naar Midsland vragen transparante halve bollen in de vorm van een tent de aandacht. Onder het motto: ‘Vanaf heden wordt reizen overbodig’ zorgt Het Pakt ervoor dat paradijselijke en exotische oorden in uw eigen tuin te vinden zijn. Een 75-tal transparante halve bollen, waarvan er daadwerkelijk 25 dienen als slaaptent, bedekken het grasoppervlak. De bollen hebben verschillende afmetingen. Sommige zijn te klein om er binnen te gaan en andere kunnen moeiteloos een achttal mensen herbergen.
Locatie: Camping de Kooi


Heel veel grappige doorzichtige tentjes met allerlei beelden en geluiden. Het is leuk om langs de tentjes te lopen en te ontdekken wat er zich in ieder tentje bevindt. 's Avonds heeft ieder tentje een knipperend peertje als verlichting. Het lijkt dan net of er een kudde ufo's is geland.


PiPS:lab - DieSpace

De eerste internetcommunity voor overledenen
The elderely gate number nine
Or five
Voor al diegenen die het afschuwelijk lijkt de komende tienduizend jaar op een wolkje harp te moeten spelen, is er nu een oplossing: Diespace, de eerste internet-community voor overledenen. Diespace biedt een toegankelijke online service waarmee je voor altijd in contact blijft met de mensen die je lief hebt. Maar Diespace gaat verder: je kunt je eigen interactieve monument oprichten, mét ingebouwde chatfunctie. Bezoekers krijgen gratis en gegarandeerd een ‘Diespace-light’-abonnement mee naar huis.
‘Wat wil jij later worden als je dood bent?’

Locatie: Ons Huis West
PIPS:lab i.s.m. Gaspar Benedek (Sfeer), Sebastiaan Kox en Martin Hofstra

Diespace is een coproductie met Paradiso-Melkweg Productiehuis en is mede mogelijk gemaakt door: Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Prins Bernhard Cultuur Fonds, VSB Fonds

Info: http://www.pipslab.nl/


Leuke 'tell sell' achtige voorstelling met een lichtgevoelige camera. Met name de voorbeeldbejaarde (Ans Jovis) en de presentator waren erg leuk.


The Lunatics & Momggol - Ku Do

De reis van je leven....

The Lunatics en Corporal Theatre Momggol beginnen in hun coproductie Ku-Do een zoektocht naar de waarheid waarin niets is wat het lijkt. Voor deze voorstelling hebben ze zich laten inspireren door de Odyssee.

Een held en zijn volgelingen belanden in een surrealistische wereld waar ze denken te vechten voor hun leven, totdat één van hen opstaat uit de dood. Sterfelijkheid blijkt ver te zoeken, de geliefden thuis echter ook. De held vlucht naar vrouw en kind en neemt de dood voor lief. Het gaat tenslotte niet om de waarheid, maar om de zoektocht daar naartoe….

Locatie: Nollekes Noord


Mooie voorstelling in de open lucht. Het verhaal wordt erg abstract uitgespeeld. Enerzijds erg mooi, omdat je je eigen verhaal kan invullen, anderzijds vond ik het verhaal van hierboven er niet echt uitkomen.
Decor erg indrukwekkend. Manshoge houten blokken, waar bouwwerken mee gebouwd worden, en weer afgebroken. Ook spektakel met vuur en water.

Laika & Time Circus - Sensazione

Een wel héél bijzondere kermisattractie

In de bonte wereld van Sensazione bestoken kermisklanten de bezoekers met wondere verhalen en bijzondere verzoeken. Als het publiek zijn spierballen laat rollen, beginnen molens te draaien en lampen te branden. De grens tussen kermisartiesten, machinisten en bezoekers vervaagt: alleen door samen te werken, brengen zij deze kermis tot leven.

Voor dit locatieproject bundelt Laika de krachten met Time Circus. Beide gezelschappen zijn ideale partners om van dit kermisproject een fascinerende totaalervaring te maken.


Locatie: Weiland Wortel


Apparaten die je zelf in beweging moet krijgen. Leuk om te doen. De voorstelling die er doorheen loopt vond ik zwak. Te slap verhaal, niet overtuigend geacteerd. Ook jammer dat er niet genoeg tijd was om alle attracties te doen, end at het erg onduidelijk was wat overal de bedoeling was.




Arling & Arling - De Astronaute en de Ster
Een muzikaal mini ruimte-epos
Rondvliegende zingende marsmannetjes, een deftige maan en een stel plagerige sterren. Dat zijn een paar van de bijzondere karakters die je zult tegenkomen in de wonderlijke wereld van Arling&Arling.
Een Astronaute vertrekt met een raket de ruimte in om uit te zoeken waarom er steeds meer sterren aan de hemel verdwijnen en ontmoet onderweg een Ster waar ze verliefd op wordt.
Dit lieve en af en toe spannende ruimtesprookje wordt verteld met behulp van prachtige 3D-animaties, dromerige muziek, bewegende decorelementen en aanstekelijke droge humor.
Een ruimtereis voor jong en oud, verteld en gezongen door twee acteurs en een heleboel ruimtevrienden op het witte doek.

Locatie: Geitenpark


Mooie kindertheaterproductie. Verhaal is ietwat voorspelbaar, maar voor de doelgroep erg leuk. Samenspel tussen de 'film' en de acteurs was erg goed.



Stichting Diepte - View-o-rama

Waag de sprong in het diepe! Vol trots presenteren wij dé primeur van1954: het View-o-rama, waarin gebruik wordt gemaakt van de revolutionaire 3D-View-mastertechniek uit Amerika. In het mobiele View-o-ramatheater kijkt iedere bezoeker naar zijn eigen View-master en krijgt een spannend 3D-verhaal gepresenteerd: ‘Communisten in zicht! Hoe het atoomgevaar ook úw wijk bedreigt’. Een overrompelende ervaring, voorzien van stereofonisch geluid!
Wanneer: 15 t/m 24 juni



Jaaa! Dit was keileuk en lekker gedateerd. En die vent kijkt echt heel eng, naar uit z'n ogen. Het verhaal was ijzersterk. ik ga zelf direct op zoek naar communisten bij mij in de buurt.




Ik heb nog een aantal straattheatersshows gezien, maar die vond ik minder sterk. De Waddenparels vond ik echt te erg voor woorden. De Engelse meneer met zijn bordjes was niet supersterk en de caravan met de mevrouw met de bruidstaart op haar hoofd leek me gewoon echt niet leuk. Verder ben ik niet zo van de paarden met brood in de zee. De moonende jongen op de pier, toen ik met de boot vertrok om zondagmiddag was dan wel weer hilarisch.

Ik vond het al met al een geslaagd festival. Ik ga volgend jaar maar weer denk ik!
pi_50826873
Jammer dat je Baobab hebt gemist, die was erg leuk om te zien.

Hoe vond je het festival naast de voorstellingen?
// Last.fm
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')