abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49632856
Vrijwel elke keer dat ik de trein in stap is er wel een eikel die me aan mijn arm grijpt, ongevraagd, om me de trapjes van de trein op te slepen...

Ik ben slechtziend en loop met een taststok. Ik ben zelf goed in staat om de trapjes van de trein te nemen. Het is goed bedoeld, daar niet van, maar voor mij is het bedreigend en onverwacht als iemand me ineens stevig vastgrijpt, aangezien ik het niet zie aankomen. Het is ook nog eens gevaarlijk, want nu kan ik niet meer inschatten waar precies de volgende tree is... Dus in plaats van normaal de trein in te lopen, struikel ik, breek ik bijna mijn nek, terwijl iemand mij slepend en wel op de been probeert te houden... En dan nog verbaasd of beledigd reageren als ik het niet waardeer...

Het is allemaal goedbedoeld hoor, daar niet van, maar het overkomt me iets te vaak om er nog vriendelijk op te reageren. Het resultaat: ik blauwe plekken, zij gekwetste onschuld... Ik kan ze horen denken, goh, hoe ondankbaar, ik wilde alleen maar helpen... Het komt niet in ze op om het me eerste ff te vragen...

Dus, "helpende handen", poten af, kan het zelf wel! En als je een redderscomplex hebt, vraag het eerst ff... Trouwens, ik heb ook een mond, ben de taal machtig en kan zelf vragen om hulp...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49632860
Fucked up ja. Maar mensen zien niet aan de buitenkant hoe hulp behoevend jij wel of niet bent.....
  dinsdag 22 mei 2007 @ 05:58:49 #3
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49632873
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 05:55 schreef Nikske het volgende:
Vrijwel elke keer dat ik de trein in stap is er wel een eikel die me aan mijn arm grijpt, ongevraagd, om me de trapjes van de trein op te slepen...

Ik ben slechtziend en loop met een taststok. Ik ben zelf goed in staat om de trapjes van de trein te nemen. Het is goed bedoeld, daar niet van, maar voor mij is het bedreigend en onverwacht als iemand me ineens stevig vastgrijpt, aangezien ik het niet zie aankomen. Het is ook nog eens gevaarlijk, want nu kan ik niet meer inschatten waar precies de volgende tree is... Dus in plaats van normaal de trein in te lopen, struikel ik, breek ik bijna mijn nek, terwijl iemand mij slepend en wel op de been probeert te houden... En dan nog verbaasd of beledigd reageren als ik het niet waardeer...

Het is allemaal goedbedoeld hoor, daar niet van, maar het overkomt me iets te vaak om er nog vriendelijk op te reageren. Het resultaat: ik blauwe plekken, zij gekwetste onschuld... Ik kan ze horen denken, goh, hoe ondankbaar, ik wilde alleen maar helpen... Het komt niet in ze op om het me eerste ff te vragen...

Dus, "helpende handen", poten af, kan het zelf wel! En als je een redderscomplex hebt, vraag het eerst ff... Trouwens, ik heb ook een mond, ben de taal machtig en kan zelf vragen om hulp...
Een bibliothecaresse bij ons op de middelbare school had zo'n button met: "Ik ben slechthorend, praat a.u.b. iets harder."
Misschien kun je een dergelijk iets laten maken voor jouw situatie... Maar inderdaad, eerst vragen kan geen kwaad
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 22 mei 2007 @ 05:59:51 #4
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_49632877
Ja joh ga met een button rond lopen
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:01:09 #5
150152 Queen_Bee
pi_49632886
Mijn gehandicapte zusje heb ik wel een leuk shirt aangesmeert tho

"Im not handicapped, Im just lazy"
I'm super sonic man
pi_49632887
Dat is nou net mijn punt, dat ze niet meteen moeten aannemen dat ik hulpbehoevend ben... Ze kunnen toch gewoon vragen of ik hulp nodig heb?

Heel veel mensen met een beperking zijn niet echt "hulpbehoevend"
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:02:54 #7
150152 Queen_Bee
pi_49632898
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 06:01 schreef Nikske het volgende:
Dat is nou net mijn punt, dat ze niet meteen moeten aannemen dat ik hulpbehoevend ben... Ze kunnen toch gewoon vragen of ik hulp nodig heb?

Heel veel mensen met een beperking zijn niet echt "hulpbehoevend"
I hear ya. Maar er zullen altijd mensen blijven die dit doen. Life sucks.
I'm super sonic man
pi_49632928
Ik ben het gewoon spuugzat om niet voor vol te worden aangezien, ongevraagd "geholpen" te worden, dat mensen de persoon waar ik mee ben aanspreken, zo van "wat wil zij hebben?" alsof ik achterlijk ben...

En dan heb je nog die andere categorie... Mensen die koste wat het kost je speciale krachten willen aansmeren... Zo van: "Jij kunt vast heel goed horen." Of iets in die trant... Nee, ik ben niet ineens supervrouw, kan niet meer horen, ruiken of voelen, ben niet dapper omdat ik de straat op ga, heb niet zoveel "overwonnen"...

Ik ben een normaal persoon, kan alleen niet goed zien... Dat maakt me niet anders, zielig, kwaad of verdrietig... Het is voor mij nieteens zo belangrijk, dat wel of niet zien... Maar blijkbaar wel voor anderen...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:14:33 #9
150152 Queen_Bee
pi_49632932
Oi, in je profiel staat dat je man bent
I'm super sonic man
pi_49632947
lol, heb er nieteens naar "gekeken"...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:19:10 #11
150152 Queen_Bee
pi_49632952
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 06:18 schreef Nikske het volgende:
lol, heb er nieteens naar "gekeken"...
Ja hoe doe jij internetten?
I'm super sonic man
pi_49632959
Met supernova, een programma dat kan vergroten en voorlezen...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:21:28 #13
150152 Queen_Bee
pi_49632962
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 06:20 schreef Nikske het volgende:
Met supernova, een programma dat kan vergroten en voorlezen...
Hoe weinig zie jij eigenlijk
I'm super sonic man
pi_49632971
tussen de 5 en 10%

Licht en donker, kleuren en vage vormen... Laat ik het zo zeggen, zonder stok loop ik tegen dingen aan... Met stok kan ik overal goed navigeren, zelfs al ben ik er nog nooit geweest...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:32:55 #15
150152 Queen_Bee
pi_49632985
Kost het veel moeite en tijd om te leren navigeren

En nu zal ik ophouden met vragen stellen
I'm super sonic man
pi_49633013
lol, Queen Bee, kijk, daar had ik het nou over... Ik vind het geen probleem dat mensen me dingen vragen, al heb ik eerlijk gezegd geen zin meer om mensen te vertellen hoe ik slechtziend geworden ben... Sorry... Na zo'n 400 keer gaat dat je toch echt wel de keel uit hangen...

Navigeren, daar heeft iedereen een andere methode voor... Iedereen voelt met en luistert naar haar/zijn stok... Ik vraag meestal een goede routebeschrijving (bij dat oude huis linksaf zegt me niets) met duidelijke kenmerken... Ik heb vaak door welke kant ik op moet, dus dat is geen probleem... Je moet meer leren hoe je geluiden moet interpreteren, das wel belangrijk... Mobiliteitstraining helpt daarbij, een ziende begeleid(st)er loopt in het begin met je mee, en wijst je op allerlei zaken die je, vooral in het begin, niet waarneemt. Het leren luisteren en voelen duurt even, dat is ook voor iedereen verschillend... Ik was vrij snel, maar sommige mensen hebben er jaren voor nodig...

Er zijn mensen die alleen routes leren lopen die ze dagelijks doen, anderen leren te lopen in onbekende gebieden, naar gelang je eigen behoefte...

Er zijn ook hulpmiddelen, zoals een navigatiesysteem op je gsm of je stok (gloednieuw) die kunnen helpen met het vinden van de weg wanneer je ergens niet bekend bent...

QB, liever duizend vragen dan 1 aanname... Dus...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:51:39 #17
93522 Blivox
Run along
pi_49633024
TomTom op je stok, hoe geniaal.
Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:53:20 #18
150152 Queen_Bee
pi_49633031
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 06:46 schreef Nikske het volgende:
lol, Queen Bee, kijk, daar had ik het nou over... Ik vind het geen probleem dat mensen me dingen vragen, al heb ik eerlijk gezegd geen zin meer om mensen te vertellen hoe ik slechtziend geworden ben... Sorry... Na zo'n 400 keer gaat dat je toch echt wel de keel uit hangen...

Navigeren, daar heeft iedereen een andere methode voor... Iedereen voelt met en luistert naar haar/zijn stok... Ik vraag meestal een goede routebeschrijving (bij dat oude huis linksaf zegt me niets) met duidelijke kenmerken... Ik heb vaak door welke kant ik op moet, dus dat is geen probleem... Je moet meer leren hoe je geluiden moet interpreteren, das wel belangrijk... Mobiliteitstraining helpt daarbij, een ziende begeleid(st)er loopt in het begin met je mee, en wijst je op allerlei zaken die je, vooral in het begin, niet waarneemt. Het leren luisteren en voelen duurt even, dat is ook voor iedereen verschillend... Ik was vrij snel, maar sommige mensen hebben er jaren voor nodig...

Er zijn mensen die alleen routes leren lopen die ze dagelijks doen, anderen leren te lopen in onbekende gebieden, naar gelang je eigen behoefte...

Er zijn ook hulpmiddelen, zoals een navigatiesysteem op je gsm of je stok (gloednieuw) die kunnen helpen met het vinden van de weg wanneer je ergens niet bekend bent...

QB, liever duizend vragen dan 1 aanname... Dus...
Ja maar ik kan begrijpen dat ik niet de enige ben die er naar vraagt en dat het je dan, zoals je zelf al zegt, de strot uit gaat hangen.
I'm super sonic man
pi_49633050
Tja, je blijft het houden, mensen die dingen willen weten omdat ze er niet bekend mee zijn... Op zich geen punt, echt niet, ik heb liever dat ze op deze manier iets meer te weten komen over slechtziendheid, dan dat ze maar van alles en nog wat aannemen... En soms stelt iedereen dezelfde vraag, natuurlijk...

Maar het is meestal de juist erg persoonlijke vraag (hoe komt het nou) die het moeilijkst te beantwoorden is, omdat dat emoties oproept en eerlijk gezegd nogal persoonlijk is... Je vraagt toch ook niet waarom iemand nou zo dik is, of een kunstgebit heeft, of met een slis praat, rood haar heeft, een bril draagt etc etc?

De vragen die jij gesteld hebt hebben voor mij echt geen emotionele lading, dus das geen punt...

--

TomTom op je stok, hoe geniaal.
Tja, als het wat goedkoper zou zijn wel... Maar het wordt niet vergoed door de verzekering helaas...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 07:11:40 #20
58321 Blind_Guardian
Lord of all Noldor
pi_49633077
Lijkt me handig, dat Supernova . Je moet dan alleen niet in het seksualiteitforum of KPD gaan rondhangen op de verkeerde momenten, lijkt me nogal genant
Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 07:20:25 #21
150152 Queen_Bee
pi_49633122
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 07:01 schreef Nikske het volgende:
Tja, je blijft het houden, mensen die dingen willen weten omdat ze er niet bekend mee zijn... Op zich geen punt, echt niet, ik heb liever dat ze op deze manier iets meer te weten komen over slechtziendheid, dan dat ze maar van alles en nog wat aannemen... En soms stelt iedereen dezelfde vraag, natuurlijk...

Maar het is meestal de juist erg persoonlijke vraag (hoe komt het nou) die het moeilijkst te beantwoorden is, omdat dat emoties oproept en eerlijk gezegd nogal persoonlijk is... Je vraagt toch ook niet waarom iemand nou zo dik is, of een kunstgebit heeft, of met een slis praat, rood haar heeft, een bril draagt etc etc?

De vragen die jij gesteld hebt hebben voor mij echt geen emotionele lading, dus das geen punt...
Ik hoef niet te weten hoe het komt, dat voegt verder niets aan de vragen rondom het fenomeen toe. Maar wat ik me wel afvraag; heb jij nooit goed zicht gehad of is het later gekomen? Ik bedoel als je er mee geboren bent weet je niet beter maar het lijkt me zo erg om eerst normaal te kunnen zien en dat dan te verliezen
I'm super sonic man
pi_49633123
Ik vind dit een interessant topic. Doet me denken aan mijn basisschool. Daar hebben we in groep 8 een 3-tal dagen meegelopen met zowel fysiek als verstandelijk 'gehandicapten' Vergeef me het woord. 10 jaar later kreeg ik een pshychose, dat is ook zoiets dat je niet uit kunt leggen aan mensen die het niet hebben meegemaakt, maar op het moment dat je het hebt, is het een serieuze handicap.
Ik bewonder het trouwens enorm dat je met 5 a 10% gezichtsvermogen nog steeds zelfstandig de trein in kan stappen. Dat getuigt toch mooi van doorzettingsvermogen en wilskracht.

Toch ben ik wel naar 1 ding nieuwsgierig. Je schrijft dat het voor jou geen belemmering is. Het klinkt alsof je niets anders gewend bent. En ik vraag me af of je al je hele leven, of je hele bewuste leven, slechtziend bent?

Als je dat te persoonlijk vind begrijp ik dat helemaal. Hoe dan ook, ik heb er heel veel respect voor dat je met een 'beperkende' factor toch je dingen zelf wil en kan doen!
pi_49633127
haha... Maar goed dat ik een koptelefoon heb... En ik gebruik sofie, een zwoele belgische stem... Hmmmm
pi_49633164
Ik ben sinds 97 langzaamaan slechtziend geworden. Het is een aanpassing, maar wat mij opvalt is dat anderen er blijkbaar meer belang aan hechten dan ik...

Voor mij is het normaal, misschien een ander normaal dan voor zienden, maar desalniettemin normaal... Ik voel me niet beperkt, tot een ander mij erop wijst dat ik allemaal dingen niet zou kunnen doen... En dan voel ik me eerder beperkt in het overbrengen wat het nou voor mij betekent...

Zeg ik dat ik naar de film ga, dan is het "maar dat kan toch niet!" Hetzelfde met normale huishoudelijke taken, werk of vakanties... Als ik mensen vertel dat ik met de rugzak op trektocht door China ben geweest, dan zijn er mensen die het niet kunnen en willen geloven, en anderen die het zien als een of andere heldendaad... Terwijl ik een normaal , nou ja, redelijk normaal, soms aardig gek, persoon ben die dezelfde dingen doet, kan en leuk vind als anderen...
  dinsdag 22 mei 2007 @ 07:31:27 #25
150152 Queen_Bee
pi_49633181
Jij weet dus wel wat je "mist'' of mis je het gewoonweg niet?
I'm super sonic man
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')