Het is column, een opiniestuk. Die staan vol met insinuaties en halve waarheden.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mag ik dat zelf uitmaken?
[..]
Er is vraag, er is aanbod, er is dus een markt.
[..]
Daar heb je natuurlijk een betrouwbare bron voor, die wil ik dan ook graag zien. Dit soort uitspraken neem ik niet zomaar op voorhand aan als je het niet erg vindt.
[..]
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. De daadwerkelijke kosten van de grondstoffen van welk product dan ook zijn slechts een fractie van de prijs.
[..]
Bron? En wat wil je dan, dat iedereen maar lekker zijn gang kan gaan en lekker huizen kan bouwen waar men dat wil?
[..]
En wat zou er met dat geld gebeuren als dat niet werd uitgegeven aan hypotheekrente? Dat geld wordt ook dan gewoon uitgegeven natuurlijk.
Al met al vind ik het borrelpraat-gehalte wel érg hoog. Er zit best een kern van waarheid in, maar met dit soort insinuaties en niet-onderbouwde stellingen zou ik het ook direct naar de prullenbak verwijzen.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:22 schreef watchers het volgende:
Daarnaast kan de prijs van een product maar zoveel stijgen tov inkomen totdat het voor instromers simpelweg niet meer op te brengen is. Op dat moment spat de bubble. heb je een evenwicht.
Het opvallende is wel dat deze mensen opvallend agressief en/of ontkennend reageren als ze eens gewezen worden op de bekende risico's van bubbles in de praktijk.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:20 schreef SeLang het volgende:
Het is altijd zo lachwekkend dat mensen zich rijker voelen als hun huis in prijs is gestegen
Dezelfde groep mensen verkoopt dezelfde huizen aan elkaar tegen steeds hogere prijzen. 20 jaar later voelt iedereen zich veel rijker, echter het zijn nog steeds precies dezelfde huizen. Er is geen waarde gecreerd, reeel gezien is dus niemand rijker geworden. Wel zit iedereen met een hypotheekschuld. Dat is leuk, vooral we een deflatoire periode tegemoet gaan. De huizen zakken dan tientallen % in waarde (of meer) maar die hypotheekschuld blijft lekker staan.
"Dat gebeurt toch niet" hoor ik iedereen zeggen. Dat dachten ze in 1989 in Japan ook, en huizen daar kosten nog steeds maar een fractie van wat het 18 jaar geleden was....
Oh, en in Japan is bebouwbare grond schaarser dan in NL.
Alleen in een evenwichtige markt, niet in een markt die gebaseerd is op een bubble, waarbij instromers van onderaf nodig blijven om de boel in stand te houden. In dat geval volgen er een hele lading problemen, ook wel een hele flinke correctie genoemd. Zie oa de VS op dit moment. Er zijn voldoende andere voorbeelden van over de hele wereld in verleden en heden, waaronder in Nederland.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:26 schreef gronk het volgende:
Daarnaast kan de prijs van een product maar zoveel stijgen tov inkomen totdat het voor instromers simpelweg niet meer op te brengen is. Op dat moment heb je een evenwicht.
Ik vind het nog wel een verschil hoor. Mensen die in aandelenlease doen of vlak voor het uiteenspatten van de huizenbubbel een huis kopen.. Je moet toch een dak boven je hoofd en het vinden van betaalbare koop/huur is lastig, je moet gewoon wel kopen als je een beetje leuk wilt wonen. Wat mij betreft stijgt de rente door het dak en springt de ballon morgen. Koop ik direkt een huis. (Hoge rente is lekker, want die kun je later nog eens herfinancieren..)quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:34 schreef watchers het volgende:
[..]
Het opvallende is wel dat deze mensen opvallend agressief en/of ontkennend reageren als ze eens gewezen worden op de bekende risico's van bubbles in de praktijk.
Hetzelfde gedrag zag je ook bij degenen die enorme winsten voor zichzelf hadden berekend met de internetbubble en aandelenbubble van eind jaren 90. Het kon niet fout gaan en je was wel gek als je niet meedeed of er ook maar een kritisch geluid over liet horen. Om daarna natuurlijk volledig verrast toe te kijken hoe de hete luchtwinsten in het niets verdwenen en veranderden in echte verliezen.
En hetzelfde gedrag zag je bij de zichzelf rijk-rekenaars met een huis in de VS tot voor kort. Nu willen dezelfde figuren dat de overheid in komt springen om hun verliezen, door het bord voor de kop, teniet te doen. Iedere bubble weer hetzelfde verhaal.
Wat dat betreft blijft de combinatie massapsychologie en economie toch erg interessant.
Het verschil tussen nederland en de VS: de mensen hier kunnen hun hypotheek betalen zonder dat ze hun huis om de twee jaar moeten 'refinancen'.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:43 schreef watchers het volgende:
Alleen in een evenwichtige markt, niet in een markt die gebaseerd is op een bubble, waarbij instromers van onderaf nodig blijven om de boel in stand te houden.
Als het daadwerkelijk om een mening of opinie ging, prima. Iemand kan ergens een andere opvatting over hebben, maar kom dan niet aan met leugens en drogredenen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het is column, een opiniestuk. Die staan vol met insinuaties en halve waarheden.
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als het daadwerkelijk om een mening of opinie ging, prima. Iemand kan ergens een andere opvatting over hebben, maar kom dan niet aan met leugens en drogredenen.
winst maken op onkruid wieden mag van mij hoor.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:52 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
en geld dat dan alleen voor grond waar niets mee gedaan is (en dus niet meer waard zou zijn geworden) of is grond waar alleen het onkruid weggehaald is wel meer waard (ze eigenaar heeft er immers wat aan gedaan om een hogere prijs te rechtvaardigen) of is al het geld dat een eigenaar er in investeerd om het meer waard te laten zijn eigenlijk weggegooid geld?
Een slecht betoog zonder fatsoenlijke onderbouwing maakt nog geen columnn. Laat het dan op z'n minst humoristisch zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 17:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Heb je ooit wel eens een column gelezen?
Klopt. De risicovolle leningen stonden daar op een 'hoger niveau'.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:46 schreef gronk het volgende:
Het verschil tussen nederland en de VS: de mensen hier kunnen hun hypotheek betalen zonder dat ze hun huis om de twee jaar moeten 'refinancen'.
Ik doelde ook meer op het zichzelf rijk rekenen met de papieren waarde van een huis in vergelijking met de hypes rondom aandelen en internet toendertijd, dan op het feit dat je natuurlijk wel ergens moet wonen. Alleen kun je als huizenbezitter nog wel gewoon realistisch kijken naar de huidige situatie op de huizenmarkt en ook beseffen dat je eigenlijk weinig aan je papieren winst hebt. Maar sommigen zitten echter zover met hun hoofd in de wolken dat ze dat liever toch niet horen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 16:45 schreef WVL_KsZeN het volgende:
Ik vind het nog wel een verschil hoor. Mensen die in aandelenlease doen of vlak voor het uiteenspatten van de huizenbubbel een huis kopen.. Je moet toch een dak boven je hoofd en het vinden van betaalbare koop/huur is lastig, je moet gewoon wel kopen als je een beetje leuk wilt wonen. Wat mij betreft stijgt de rente door het dak en springt de ballon morgen. Koop ik direkt een huis. (Hoge rente is lekker, want die kun je later nog eens herfinancieren..)
Er zijn ook wel starters die het wel alleen kunnen betalen. Vriend van me is automonteur en nu druk bezig met het kopen van een huisje.quote:Op zondag 27 mei 2007 00:26 schreef Countach het volgende:
Tja, de huizenmarkt wordt nu eenmaal (helaas...) kunstmatig hoog gehouden, omdat ze al die jaren het vertikten om "goedkope" starterswoningen te bouwen. Voordat mensen beginnen te roepen, jij hebt vast nog geen eigen huis, ja, dat klopt. Omdat het simpelweg onbetaalbaar is in je 1tje als zijnde starter.
De belangrijkste reden is IMHO de mogelijkheid om met twee inkomens (hint, hint) een woning te kunnen kopen. Daarom vind ik 'generatiehypotheken' ook een ontzettend beroerd idee. Wel leuk bedacht vanuit de rabobank gezien, maar je zou eigenlijk willen dat ze daarvoor op hun vingers zouden worden getikt.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er zijn ook wel starters die het wel alleen kunnen betalen. Vriend van me is automonteur en nu druk bezig met het kopen van een huisje.
Maar het is echt niet alleen het te weinig bouwen de speculatie op prijsstijging speelt ook erg mee. De prijs is in de afgelopen 10 jaar zo'n beetje verdubbeld en dat komt echt niet enkel door het bouwen van te weinig starterswoningen.
Dat is onzin. Ik koop regelmatig elektronica die ik helemaal laat overkomen van Hong Kong. Dingen die ik hier 200 euro betaal kosten daar minder dan de helft. En neem het zijn geen nep spullen maar de echte merken dus.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 10:00 schreef Sjeen het volgende:
[..]
In Hong kong (da's ook China tegenwoordig), waar de behoefte kennelijk even groot is, is elektronica dan ook exact even duur als in Europa...
Hoezo? Dan ga je uit van een gelijke stijging... in de praktijk is het echt niet zo dat elk huis relatief evenveel in waarde stijgt, de een kan met 5% p/jaar de lucht in gaan, terwijl het huis van de buurman met 3% per jaar kan stijgen. dus dat precies dezelfde huizen verhaal zal maar deels opgaan lijkt me. Wat betekent dat er wel degelijk mensen zijn die daadwerkelijk rijker worden in de loop der tijd dánkzij de steeds hogere prijzen op de huizenmarkt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:20 schreef SeLang het volgende:
Het is altijd zo lachwekkend dat mensen zich rijker voelen als hun huis in prijs is gestegen
Dezelfde groep mensen verkoopt dezelfde huizen aan elkaar tegen steeds hogere prijzen. 20 jaar later voelt iedereen zich veel rijker, echter het zijn nog steeds precies dezelfde huizen.
Feit blijft dat het dezelfde huizen blijven, het is niet zo dat er een geldboom aan vastzit ofzoquote:Op dinsdag 29 mei 2007 13:55 schreef EsDe het volgende:
[..]
Hoezo? Dan ga je uit van een gelijke stijging... in de praktijk is het echt niet zo dat elk huis relatief evenveel in waarde stijgt, de een kan met 5% p/jaar de lucht in gaan, terwijl het huis van de buurman met 3% per jaar kan stijgen. dus dat precies dezelfde huizen verhaal zal maar deels opgaan lijkt me. Wat betekent dat er wel degelijk mensen zijn die daadwerkelijk rijker worden in de loop der tijd dánkzij de steeds hogere prijzen op de huizenmarkt.
Nee goed dat snap ik, maar als je in 20 jaar tijd nu 2x verhuist van huizen die los van elkaar nou harder stijgen... steek je kort door de bocht toch mooi wat geld netto in je zak?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:04 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Feit blijft dat het dezelfde huizen blijven, het is niet zo dat er een geldboom aan vastzit ofzo
Het gaat om de groep zoals Selang al beschrijft, niet om indivduele gevallen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:07 schreef EsDe het volgende:
[..]
Nee goed dat snap ik, maar als je in 20 jaar tijd nu 2x verhuist van huizen die los van elkaar nou harder stijgen... steek je kort door de bocht toch mooi wat geld netto in je zak?of ben ik nou achterlijk
![]()
Het geeft wel aan dat er in steeds vreemdere bochten moet worden gewrongen om de hypotheek maar op te kunnen brengen. Maar zo volkomen idioot als in de VS -een huis van 700.000 dollar op een jaarsalaris van 25.000 dollar aanschaffen- is het gelukkig nog niet.quote:Op maandag 28 mei 2007 15:00 schreef gronk het volgende:
De belangrijkste reden is IMHO de mogelijkheid om met twee inkomens (hint, hint) een woning te kunnen kopen. Daarom vind ik 'generatiehypotheken' ook een ontzettend beroerd idee. Wel leuk bedacht vanuit de rabobank gezien, maar je zou eigenlijk willen dat ze daarvoor op hun vingers zouden worden getikt.
Dat vrij kleine verschil wat je dan op kunt strijken, zal niet veel opschieten als je meeneemt dat je aardig wat geld kwijt bent bij het kopen van en verhuizen naar een ander huis.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:07 schreef EsDe het volgende:
Nee goed dat snap ik, maar als je in 20 jaar tijd nu 2x verhuist van huizen die los van elkaar nou harder stijgen... steek je kort door de bocht toch mooi wat geld netto in je zak?of ben ik nou achterlijk
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |