quote:
Dacht het welVeel gehoord toen ik een klein ventje was: “Hé Ricky, waar is Slingertje?“ Ik hield me staande met het verhaal dat Rikkie van de TV ook echt naar mij vernoemd is, op voorstel van oom Joop. Als ik de onderstaande geschiedenis lees dan zal dat wel niet waar zijn. Maar goed, die zoete gedachte heeft me wel een jeugdtrauma gescheeld.
In Poppentheater Merlijn geven Maaike en Rien Baartmans al voorstellingen van 'Rikkie en Slingertje', voordat ze door de t.v. ontdekt worden. De eerste aflevering is te zien op 18 juni 1966. Maaike 'doet' de stem van 'Rikkie' en Rien van 'Slingertje', het brutale aapje.
De Avro zendt jarenlang eens in de zoveel weken op zaterdagmiddag eerst Rikkie en Slingertje uit en daarna Stuif-Es In. De laatste keer dat het poppenspel wordt uitgezonden is op 15 september 1973. Daarna gaat de serie 'De Avonturen van Slingertje' heten, omdat Maaike en Rien uit elkaar zijn gegaan en Rien alleen doorgaat. Dat duurt echter maar nog maar vier afleveringen.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !