abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49501494
Leuke stelling he? Dit zou een leuke discussie kunnen opleveren.

Overal lezen we terug dat vrouwen socialer zijn ingesteld dan mannen. Al is het op economisch gebied van het ondernemen dat we dit idee herleiden of dat we het verklaren vanuit de evolutiepsychologie, het lijkt steeds maar terug te keren.

Dat vrouwen socialer zijn heeft natuurlijk zijn voordelen, zo zijn ze (wel of niet gemeend) vriendelijk tegen elkaar en willen graag de solidariteit (gemeenschapszin) bevorderen. Vrouwen schieten door deze 'sociale dwangbuizen' minder vaak in de criminaliteit en zullen ook nooit zo vlug iets immoreels zeggen.

Maar nu komt de keerzijde; doen zij hierdoor nog wel wat zij ten diepste willen? Bezwijken ze niet onder groepsdruk van andere vrouwen? Willen zij juist niet wat andere vrouwen ook willen? Is sociaal zijn eigenlijk wel zo goed als ze zelf beweren? Natuurlijk wil ik niet alle vrouwen over één kam scheren, maar opvallend is het op zijn minst te noemen. Het spanningsveld tussen individu en gemeenschap als het ware.

Met dit kom ik dus ook terug op mijn stelling: vrouwen doen niet wat zij daadwerkelijk willen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2007 05:05:24 ]
pi_49501497
Oh btw, even ter aanvulling op dat evolutiepsychologie stuk:

Ons gedrag komt voort uit (de wisselwerking tussen) natuur (aangetroffen conditie) en nurture (invloeden vanuit een bepaald milieu, omgeving, etc). Het idee dat de mens een onbeschreven blad is lijkt me in dat opzicht dan ook verwerpelijk; we worden geboren met een evolutionaire erfenis. Ons gedrag is daarmee overigens niet compleet gedetermineerd, maar het nuanceert het idee wel dat wij alles kunnen zijn wie wij 'willen' of 'kunnen' worden. Vrouwen zijn hier geen uitzondering op, zij zijn ook voortgekomen uit dit geweldig langdurige proces en heeft ze (deels) gemaakt tot wie zij nu zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2007 16:51:43 ]
pi_49501498
niemand doet wat hij/zij daadwerkelijk wil
underground forever baby
pi_49501502
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 05:06 schreef Laton het volgende:
Onzin.
Secrets never die. Only people.
pi_49501627
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 05:07 schreef PizzaSalami het volgende:

[..]

Onzin.
Onzin
pi_49501723
Het sociaal zijn is opzicht niet slecht ofzo. Alleen duurt het altijd wat langer om het doel te bereiken, dan wanneer je wat meer get-to-the-point bent en dus lijkt het misschien alsof vrouwen dingen doen die ze eigenlijk niet willen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_49502026
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 05:07 schreef PizzaSalami het volgende:

[..]

Onzin.
nou vind ik niet, ik denk dat het deels wel klopt.

helaas meoten we nog steeds geld verdienen om te leven en is geld belangrijk geworden in deze tijden. Hierdoor moet je werken. Nou dat werken daar kan je het natuurlijk wel naar je zin hebben en doe je het graag omdat je het wilt doen, maar er zijn genoeg andere dingen die je zou willen doen als je niet die afhankelijkheid van geld had.

Als ik genoeg geld zou hebben zou ik echt niet 5 dagen per week gaan werken hoor.

Ontopic:

bij mijn vriendin merk ik gelukkig weinig groepsgedrag....denk ik
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:19:34 #8
121890 M42
I Love Techno!
pi_49502435
quote:
Dat vrouwen socialer zijn heeft natuurlijk zijn voordelen, zo zijn ze (wel of niet gemeend) vriendelijk tegen elkaar en willen graag de solidariteit (gemeenschapszin) bevorderen
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Vrouwen hebben juist veel meer haat onderling dan bij mannen het geval is. Vrouwen lopen elkaar altijd af te zeiken en kunnen meestal niet zo goed met elkaar opschieten als mannen onderling doen. Wel is het zo dat vrouwen zich naar buiten toe zich anders kunnen profileren dan werkelijk het geval is, waardoor het voor omstanders lijkt alsof men zo sociaal is. Mannen zijn daarentegen wat simpler, je mag iemand of niet en laat dit dan ook sneller blijken.
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
pi_49502725
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 09:19 schreef M42 het volgende:

[..]

Vrouwen hebben juist veel meer haat onderling dan bij mannen het geval is. Vrouwen lopen elkaar altijd af te zeiken en kunnen meestal niet zo goed met elkaar opschieten als mannen onderling doen.
Klopt, vroeger op de typekamer, was er alleen maar haat en nijd tussen de dames.
Blijkbaar is dat een mechanisme dat tot een zekere eenheid zorgt. Vrouwen conformeren zich aan elkaar.
Ze zijn dan ook erg jalours.
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:37:55 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_49502740
vrouwen zijn helemaal niet sociaal. dat lijkt maar zo.
De meesten willen op nr 1 staan bij hun vent en bij hun vriendin (meerdere kerels kan maar meerdere dames lukt nooitgoed omdat het dan ""achtergesteld" wordt of dat de aandacht (nooit eerlijk) verdeeld moet worden over de dames. ook over de heren maar die nemen het zoals het is. vrouwen? kijk maar naar het aantal "vrienden" waarmee ze leuke dingen gaan doen. 't zijn er altijd maar bar weinig, en de meerderhelft van die vrienden is dan ook nog eens man? dus ze doen prima wat ze zelf willen. maar dat verplichte sociale is ook maar om te laten zien "hoe goed ik wel niet ben/het wel niet heb"

Maar dat geeft niet.. dat is nou eenmaal zo..
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:40:01 #11
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_49502776
Bij mn ex merkte ik wel sterk dat ze in de 'groep' (haar huisgenoten ) koos voor aardig zijn en groepsgevoel bewaren ten koste van wat ze zelf graag wilde. Zo was ze altijd aan het zeuren tegen mij dat haar mannelijke huisgenoten allerlei dingen deden waar ze van baalde (niet goed schoonmaken, nooit afwas doen, wasmachine uren laten draaien voor 2 handdoeken etc.) en dan ging ze zelf maar extra afwassen/schoonmaken ipv gewoon even tegen die gasten te zeggen dat ze dat vervelend vond.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 10:11:57 #12
41885 kless
pi_49503363
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 09:40 schreef QCC het volgende:
Bij mn ex merkte ik wel sterk dat ze in de 'groep' (haar huisgenoten ) koos voor aardig zijn en groepsgevoel bewaren ten koste van wat ze zelf graag wilde. Zo was ze altijd aan het zeuren tegen mij dat haar mannelijke huisgenoten allerlei dingen deden waar ze van baalde (niet goed schoonmaken, nooit afwas doen, wasmachine uren laten draaien voor 2 handdoeken etc.) en dan ging ze zelf maar extra afwassen/schoonmaken ipv gewoon even tegen die gasten te zeggen dat ze dat vervelend vond.
Dude , dat is gewoon zich profileren als ideale neukbare schoonmaakster tegenover de huisgenoten.
En verder had ze blijbaar teveel tijd over om zich aan dat soort zaken te ergeren en het vervolgends op te ruimen/schoon te maken en het nest zo te maken zoals zij het wou.

Ik heb het andersom 2 X gezien. huis met enkel kerels is piekfijn inorde, soms wat vragen omtrent het gezamelijke bierverbruik chaos van feestjes.
En d'r komt 1 vrouw bijin wonen het het wordt opeens een permanente puinzooi (Slipjes met bruine stip in de douche. algehele chaos van afwas. Enzovoorts. omdat het op "haar??" schema gebeuren moet ofzo )
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  vrijdag 18 mei 2007 @ 10:58:55 #13
163063 QCC
I shot the sheriff
pi_49504325
ik zit met alleen maar mannen en het is één keer per week netjes, rest vd tijd een puinhoop, maar ach, stoor me er niet zoveel aan..

bruingestipte slipjes?

Mooi onderschrift trouwens
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 11:03:41 #14
5428 crew  miss_sly
pi_49504436
Dat sociale gaat zeker niet zozeer op voor een groep vrouwen waarbinnen een vrouw moet functioneren (vriendinnen, meerdere vrouwelijke huisgenoten, meerdere vrouwelijke collega's) maar wel als het bijvoorbeeld gaat om het op zich nemen van zorgtaken, zowel in het eigen gezin, als wanneer het bijv. om ouders gaat die wat meer hulp nodig hebben (vaak zelfs dat schoondochters meer hulp bieden aan de ouders van hun man, dan hun man zelf) en in de professionele zorg.

Of vrouwen doen wat zij daadwerkelijk willen...ik hoop en denk dat dit wel steeds meer het geval is. Hoewel ik ook wel denk dat vooral jonge vrouwen heel gemakkelijk zich laten verleiden tot het willen wat andere willen, alleen al omdat zij dat hebben. Ik heb zelf het idee dat dat met het ouder worden wat minder wordt, en je je meer gaat focussen op jezelf, wat jij wilt en niet wat anderen doen of hebben.

Ow, en ik denk niet dat vrouwen bezwijken onder de gemeenschapsdruk van andere vrouwen, maar onder hun eigen druk. Ik geloof dat vrouwen er heel erg goed in zijn om zichzelf van alles op te leggen (ook dingen waar ze eigenlijk niet achter staan, maar waarvan ze denken dat het moet, of die andere mensen hebben of kunnen of bereikt hebben), maar dat er vaak in de omgeving geen mens is die ook vindt dat ze dat zouden moeten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_49504727
vrouwen willen ten diepste uiterst sociaal zijn.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 11:22:43 #16
41885 kless
pi_49504973
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 11:14 schreef bixister het volgende:
vrouwen willen ten diepste uiterst sociaal zijn.
bllsht.
volgends mij

ZORGENLOOS op bed of in de zon liggen lezen in een of ander romantisch boek met chocolade er bij of naar je kneuter kijken die bezig is met leren leven...
iGEM
pi_49505242
Dit alles valt samen met de afhankelijkheid van vrouwen lijkt me.
Dit weerhoudt vrouwen er veelal van hun "eigen ding" te doen en laat ze in de meeste gevallen slechts conformeren richting hetgeen de omgeving ze stuurt.

Voorbeeldje?
Vrouwen zijn bij een goede prestatie al snel geneigd het grotendeels te danken aan een externe factor zoals een goede leraar/coach, een goede trainingsruimte of perfecte omstandigheden.
Mannen doen het juist exact andersom... Presteren ze slecht, dan is het juist te wíjten aan, in hun ogen, negatieve, bepalende externe factoren.
Hoe reageert een vrouw dan als ze slecht presteert?
Ze zoekt de "schuldvraag" vrijwel geheel bij zichzelf.
De enige situatie waarbij de man echter alle verantwoordelijkheid bij zichzelf zoekt, is wanneer hij góed presteert.

Welke invloed heeft die wetenschap in de praktijk?
Mannen zullen zelfverzekerd in het leven staan en zichzelf bij elke goede prestatie op de borst kloppen. En mocht het een keer minder of mis gaan dan valt het hen niet te verwijten, maar waren de omstandigheden simpelweg dusdanig slecht dat het ze belemmerde in de juiste uitvoering.
Doet een vrouw iets slechts dan neemt ze de schuld op zich en doet ze iets goed dan heeft ze dat aan een ander te danken.

Ergo, vrouwen staan, niet alleen in de daadwerkelijke praktijk maar ook in hun eigen beleving, lager op de sociale en maatschappelijke ladder aangezien de victorie nooit aan hen te danken is.

Welke conclusie kunnen we daaruit trekken?
Dat vrouwen minder snel hun eigen weg zullen gaan aangezien er niemand is die het van ze verlangt en ze sneller geneigd zullen zijn om maar gewoon hetgeen te blijven doen wat ze goed afgaat.
Dit in tegendeel tot de man die, zelfverzekerd als hij is dankzij het borstkloppen en het daarbij horende vertrouwen en waardering van zijn omgeving, niet snel iets als niet haalbaar of reëel zien.
I was an atheist until I realized I was God
  vrijdag 18 mei 2007 @ 11:52:24 #18
121890 M42
I Love Techno!
pi_49505960
kastanova>

Goed stuk en ik herken veel dingen erin mbt man en vrouw...
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:04:46 #19
171950 Victor_Eremita
Tederheidsmachine
pi_49506433
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 05:06 schreef Laton het volgende:
Iedereen doet juist precies wat hij of zij wil. Je hebt alleen geen invloed op de wil die jou voortdrijft.
Ik vind mezelf erg slim.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:29:31 #20
262 Re
Kiss & Swallow
pi_49507329
dat heet evolutie en heeft ons gemaakt tot de mens...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:36:59 #21
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_49507569
Wat ik toch altijd geinig vind is dat in dit soort topics vrijwel alleen maar heren uitgebreid reageren. Hoe komt dat dames? Hebben wij mannen jullie feiloos door (wat me sterk lijkt) of hebben jullie de hoop opgegeven?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 12:44:49 #22
5428 crew  miss_sly
pi_49507778
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:36 schreef AgLarrr het volgende:
Wat ik toch altijd geinig vind is dat in dit soort topics vrijwel alleen maar heren uitgebreid reageren. Hoe komt dat dames? Hebben wij mannen jullie feiloos door (wat me sterk lijkt) of hebben jullie de hoop opgegeven?
Wat veel jochies betreft, heb ik de hoop inderdaad opgegeven
Die komen telkens met zulke stereotiepe, niet aan de werkelijkheid getoetste stellingen, dat ik daar eigenlijk al overheen lees.

Maar ik heb een redelijk uitgebreide post neergezet, en niemand reageert. Waarschijnlijk omdat de jochies zitten te wachten op vrouwen die zichzelf en hun seksegenoten uitgebreid komen verdedigen en vertellen dat jullie het allemaal zo ontzettend verkeerd zien, zodat jullie die een beetje verder kunnen gaan pesten
pi_49507914
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:44 schreef miss_sly het volgende:
Die komen telkens met zulke stereotiepe, niet aan de werkelijkheid getoetste stellingen, dat ik daar eigenlijk al overheen lees.
Mijn "stelling" is op zowel maatschappelijk, sociaal, wetenschappelijk als psychologisch niveau getest, dus succes .
I was an atheist until I realized I was God
  Moderator vrijdag 18 mei 2007 @ 12:55:03 #24
5428 crew  miss_sly
pi_49508064
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 12:50 schreef kastanova het volgende:

[..]

Mijn "stelling" is op zowel maatschappelijk, sociaal, wetenschappelijk als psychologisch niveau getest, dus succes .
Ik ben het met jouw stelling ook niet helemaal eens, als dat mag

Ik denk dat het gedeeltelijk wel zo is geweest, maar ook hiervan denk ik, en zie ik in mijn omgeving, steeds meer dat het zowel bij mannen als bij vrouwen minder wordt. Ik denk dat dat ook aan elkaar gerelateerd is: doordat steeds mee vrouwen zelfverzekerder worden, ook professioneel gezien, heeft dat invloed op de houding van de man. In deze omkerende wereld waarin vrouwen zichzelf op de borst slaan om iets wat ze goed kunnen/gedaan hebben, weet de man zich geen houding te geven.

bovendien denk ik dat wat jij stelt, voornamelijk opgaat/opging voor professionele situaties. Hoe vaak verzuchten vrouwen in het huishouden niet dat vriendlief de was, de afwas, het schoonmaken, het voor de kinderen zorgen, etc., niet half zo goed kan als zijzelf.

Doen wat je daadwerkelijk wilt houdt denk ik juist niet veel verband met werken, omdat dat een noodzakelijk kwaad is. We moeten nu eenmaal werken voor ons geld, en we doen graag iets wat we goed kunnen of leuk vinden, maar als het niet per se moet, zouden de meeste mensen denk ik geen 40 uur werken, man noch vrouw.
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:49:41 #25
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_49509697
eensch
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')