Wij hebben inderdaad een muur van de slaapkamer gedaan en dat was een kwestie van trial and error. Uiteindelijk is het resultaat heel aardig geworden. Achteraf denk ik dat het met twee maal verven voldoende zou hebben gedekt, maar wij hadden pas na vier maal het juiste resultaat.
Of het eindresultaat mooi is, hangt erg af van de ondergrond. Zelfs al krijg je het voor elkaar dat de metallic verf gelijkmatig dekkend is uitgestreken dan zie je door de spiegelende eigenschappen van de verf heel erg de onderliggende structuur waardoor het lijkt dat de verf er niet mooi op zit. Bij ons zie je als je goed oplet dat de structuur juist niet helemaal egaal is, terwijl de verf dat wel is.
Goed, de tips:
Meng de verf heel goed, ook tussentijds, want de metaaldeeltjes blijven naar beneden zakken. Neem iets meer tijd tijdens het vullen van de rol dan je met normale muurverf gewend bent. Zelfs op de rol vormen de metaaldeeltjes nog strepen en zwemen; Da's geen punt;
Breng de verf iets dikker aan dan je gewend bent;
Rol niet te langzaam;
Bij het opstrijken de verf goed alle kanten opsmeren;
Werk in stroken van boven naar beneden (of andersom);
Als een strook volgesmeerd is, lichtjes narollen in verticale richting totdat het er egaal uitziet. Als het even kan hierna de strook niet meer narollen. Ook niet een beetje;
En het belangrijkste:
Gebruik een viltroller. Dat is zo'n roller met hele korte haartjes. Met een normale muurverfroller blijf je verdikkingen in de verf zien waardoor er een gewolkt effect onstaat.
En net als met normale muurverf zul je waarschijnlijk twee keer moeten verven. Zeker als je een grove structuur als ondergrond hebt.
Succes!
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?