abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 07:08:46 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042168
Ja, het is een beetje laat. Maar afgelopen vrijdagavond heb ik mijn voet lelijk verzwikt. Ik kon amper meer lopen, mijn enkel werd zo dik als een struisvogelei en is momenteel paars.

Morgen maar even langs de dokter. Is rust nodig? En blijft je enkel zwak?

pi_3042170
ik zou em laten amputeren en mezelf arbeidsongeschikt latn verklaren
  maandag 4 februari 2002 @ 07:09:45 #3
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_3042171
Volgens mij moet het verbonden worden, daarna je pootje omhoog houden (op een kussen ofzo), maar weet het niet zeker.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 4 februari 2002 @ 07:13:17 #4
16811 Babske
Squirrel Entity
pi_3042175
quote:
Op maandag 04 februari 2002 07:08 schreef SunChaser het volgende:
Zoveel mogelijk rust is wel zo handig ja, als je ziek bent gaat het ook met rusten over... en zo is het met alles. (ok, bijna alles )

Als je vaker diezelfde enkel verzwikt kan het zijn dat ie wat zwakker wordt jah, maar het is niet zo dat je dan bij het minste of geringste weer omzwikt.

Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 07:13:55 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042176
Was mijn eerste keer
pi_3042206
veel koelen (coldpack). lokaal de bloedtoevoer verhogen.

mocht je het gevoel hebben dat de enkel zwakker is, dan kan ik je adviseren om een keer naar klussen en wonen te kijken en goed op te letten bij de aflevering waar de keilbouten behandeld worden.

succes.

<a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm" rel="nofollow" target="_blank"><a href="http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<" rel="nofollow" target="_blank">http://www.clinicantwerp.com/movie.htm<</a>;/a>
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 07:33:00 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042215
quote:
Op maandag 04 februari 2002 07:29 schreef Ludo het volgende:

mocht je het gevoel hebben dat de enkel zwakker is, dan kan ik je adviseren om een keer naar klussen en wonen te kijken en goed op te letten bij de aflevering waar de keilbouten behandeld worden.

Heb ik al gedaan. Moment, ik pak even mijn digitale camera.
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 07:34:01 #8
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042217
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2002 @ 07:55:31 #9
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3042257
quote:
Op maandag 04 februari 2002 07:08 schreef SunChaser het volgende:

en waarom niet vandaag langs de dokter
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 07:57:10 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042261
Oja, klopt. Zit nog in mijn zondagritme. Moet nog slapen
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2002 @ 08:10:26 #11
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3042273
als je kunt internetten kun je ook nu de dokter bellen en een afspraak maken
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 08:16:09 #12
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042279
Ja, maar dat kan pas vanaf half negen!
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 08:30:13 #13
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042297
9.20 moet ik er zijn
pi_3042648
het enige dat helpt is 6 weken niet fok!ken.
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 10:13:25 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3042707
Volgens de dokter 9 weken.
  maandag 4 februari 2002 @ 10:59:13 #16
11810 Dr_Greene
Code Blue! Clear!!!
pi_3042988
quote:
Op maandag 04 februari 2002 07:34 schreef SunChaser het volgende:
[afbeelding]
Jeetje!!! Dat is wel een hele hoge enkelfractuur...
pi_3043014
Tip: direct na het verzwikken afkoelen met koud water, dit help de zwelling verminderen (doordat er minder bloed gaat stromen in een koud lichaamsdeel). Dus 10 a 15 minuten afkoelen. Helaas kan dit niet onder alle omstandigheden (stel je staat bovenop een berg, heb ik wel eens gehad).

Verder veel rust, maar beweeg je voet wel af en toe om de stijfheid tegen te gaan. Intapen bij de komende oefeningen (over een paar weken dus).
Sterkte.

maandag 4 februari 2002 @ 11:16:22 #18
20838 pieffff
You must be true to you heart!
pi_3043107
je moet veel rust houden, en je voet omhoog houden. Je kan bijvoorbeeld als je gaat slapen een kussen onder je voet leggen, dat is veel zachter dan je matras en is ook beter...

Veel oefeningen doen en probeer er zo nu en dan of te staan. Dat is om je spieren sterk te houden (alleen voor op langere termijn)

Ik heb zelf ook mn enkel ongeveer 4 jaar geleden verzwikt, toen met krukken gelopen en het is nog steeds een zwakke plek

Veel sterkte ermee!!!

Wie over zich heen laat lopen is een stoeptegel...
  † In Memoriam † maandag 4 februari 2002 @ 11:35:25 #19
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3043259
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  maandag 4 februari 2002 @ 13:20:04 #20
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_3044257
lifestyle
It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 14:35:26 #21
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3044974
Inmiddels heb ik voor 5 dagen drukverband. Daarna krijg ik 2 weken tapeverband
Maar goed, als ik er niets aan doe dan blijf ik een zwakke enkel houden.
  Redactie Frontpage maandag 4 februari 2002 @ 15:00:46 #22
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3045270
quote:
Op maandag 04 februari 2002 11:35 schreef just me het volgende:
[hele leuke afbeelding]
Dank je
pi_3047958

Vervelend Sunnie

Sterkte.

#geen
pi_3048669
quote:
Op maandag 04 februari 2002 10:02 schreef bixister het volgende:

het enige dat helpt is 6 weken niet fok!ken.

In zijn geval zeg ik : "Alles amputeren beneden de nek".

[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
  maandag 4 februari 2002 @ 20:18:14 #25
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_3048850
Gewoon doorlopen...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  maandag 4 februari 2002 @ 22:44:44 #26
21873 Teonanacatl
Oud Indiaans voor...
pi_3050586
Verzwikt valt nog mee

Ik heb van mijn rechter enkel de enkelbanden een keer gescheurd en niet zomaar een scheurtje, nee gelik op meerdere plekken.

Het gevoel en geluid vergeet ik nooit weer, echt een kraak hoorde en voelde ik. Ik lag daar op de grond en WIST dat het mis was, ik probee rop te staan van gelijk weer op de grond, toen had mijn coach toch maar ff ambulance enzo gebeld.

Hij dacht dat ik mijn been gebroken had ofzo

Maar ik heb er nog wel altijd een zwakke enkel aan over gehouden. @ weken in het gips gezeten en 6 weken in gummygips.

Teonanacatl

...vlees der goden / Halluciogene Paddo's
pi_3051350
aha..
Mijn vrienden zullen dit met plezier lezen als ze op Fok! hadden gezeten..

Ik was, ergens in Juni door mijn enkel gegaan, was erg pijnlijk etc, maar na een aantal dagen kon ik weer redelijk normaal lopen.

In Juli, op toneelkamp, ging ik halverwege de week, heel erg door mijn voet heen, mn enkel super dik, kon alleen nog maar hinkelen, en ging tot overmaat van ramp ook nog door DIE enkel heen...

Die enkel knapte na een middagje weer wat op en kon ik korte stukjes hinkelen.
Hoewel iedereen maar bleef zeggen dat ik stil moest blijven zitten, been omhoog etc, moest en zou ik doorgaan, want, zo ben ik, ik kan niet stil blijven zitten.
Ben die week nog een paar keer door dezelfde enkel gegaan door mijn stomme eigenwijsheid, met als gevolg, dat het nu nog steeds pijn doet.

Niet altijd, maar na lopen over zand, lange stukken lopen, of gewoon, als ik mijn voet l_ op de grond zet.. zijkant dus op de grond en been omhoog zeg maar..
Vroeger kon dat, nu niet meer omdat het dan pijn doet.

DUS... volg alsjeblieft de raad van je dok op, en hou rust... anders zit je maanden later nog met spijt....

Doei.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 5 februari 2002 @ 19:24:28 #28
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_3059366
Zeker *niet* doen: ook je andere enkel verzwikken

Beterschap!

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_3089934
quote:
Op maandag 04 februari 2002 07:29 schreef Ludo het volgende:
lokaal de bloedtoevoer verhogen.
Ja, vooral lokaal de bloedtoevoer verhogen. En daarna gewoon onder blijven liggen en geen rare fratsen uithalen anders blijf je een jaar met die enkel zitten.
Jusqu'ici tout va bien...
  Redactie Frontpage vrijdag 8 februari 2002 @ 13:56:08 #30
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3093442
Zit inmiddels tape omheen. Ik had me er meer van voorgesteld, valt allemaal reuze mee.
pi_3097628
quote:
Op maandag 04 februari 2002 19:54 schreef Guus het volgende:

[..]

In zijn geval zeg ik : "Alles amputeren beneden de nek".

bla
pi_11520778
*schopje*

Ik heb zaterdag m'n enkel verzwikt of verstuikt ofzo. Helemaal opgezwollen en volledig paars. Ben maandag naar de dokter geweest en die zei dat ik een scheurtje in een enkelband heb en dat ik die enkel twee tot drie dagen ingezwachteld moest houden, af en toe koelen en ontstekingsremmers slikken. Daarna zou het nog twee tot drie weken herstel vergen.

Dat heb ik dus braaf gedaan, en nu is de zwelling een stuk minder, net als de pijn. Het vreemde is echter dat de paarsheid rond de enkel zelf iets minder is geworden, maar dat nu andere delen paars worden. De zijkanten van m'n voet en de tenen hebben paarse vlekken en ook op de onderste helft van m'n kuit zijn ze verschenen.

Is dat normaal of is er iets bekneld en is m'n voet langzaam aan het afsterven?

pi_11521455
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 21:22 schreef k_man het volgende:
*schopje*

Ik heb zaterdag m'n enkel verzwikt of verstuikt ofzo. Helemaal opgezwollen en volledig paars. Ben maandag naar de dokter geweest en die zei dat ik een scheurtje in een enkelband heb en dat ik die enkel twee tot drie dagen ingezwachteld moest houden, af en toe koelen en ontstekingsremmers slikken. Daarna zou het nog twee tot drie weken herstel vergen.

Dat heb ik dus braaf gedaan, en nu is de zwelling een stuk minder, net als de pijn. Het vreemde is echter dat de paarsheid rond de enkel zelf iets minder is geworden, maar dat nu andere delen paars worden. De zijkanten van m'n voet en de tenen hebben paarse vlekken en ook op de onderste helft van m'n kuit zijn ze verschenen.

Is dat normaal of is er iets bekneld en is m'n voet langzaam aan het afsterven?

Nee, je hebt meerdere bloeduitstortingen en die gaan "lopen"zoals ze dat noemen.
Is heel normaal.

Trouwens zit mijn jongste ook nu zo vanaf vrijdagavond.
Begin van de vakantie, kan ie eindelijk gaan vak.werken, springt ie uit een boom, komt finaal verkeerd terecht met een dronken hoofdje en loopt er nog de hele avond mee door.
Resultaat nu, superdik, paars, erg pijnlijk, poot omhoog dus en wat jij verteld.

pi_11521764
enkels wat moet je ermee , ik heb er dus ook altijd last van gehad en wat ik je kan aanraden is als het gebeurt is te wisselbaden: een emmer koud water en een emmer warm water neerzetten en dan steeds om de minuut wisselen, dat stimuleerd de doorbloeding en dus het herstel, voor de rest zoveel mogelijk met de voet omhoog en na een tijdje weer een beetje gaan lopen, waarbij je er moet letten dat je je voet zo natuurlijk mogelijk neerzet. voor de rest kan je om je enkel weer steviger te maken een aantal balans oefeningen doen, maar ik ben nu bezig met tas inpakken dus die hoe je te goed
pi_11521831
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 21:50 schreef Bluezz het volgende:
Nee, je hebt meerdere bloeduitstortingen en die gaan "lopen"zoals ze dat noemen.
Is heel normaal.
Ah, dank je.

Ik wil niet voor elk wissewasje opnieuw naar de dokter, dus nu ben ik weer helemaal gerust.

pi_11523005
Arnica zalf/tinctuur gaat zwelling en blauwe plekken tegen.
Ik ben een keer door een paard tegen mijn enkel geschopt en roen hebben we na het koelen meteen arnica er opgesmeerd... iedere dag verders drie tot vier keer smeren en toen was het zo goed als over met een week.
Je kan het gewoonn bij iedere drogist of apotheek kopen.
pi_12020503
Ik heb gisteravond ook mijn enkel verzwikt het was feest, lekker springen/dansen en knak maar gewoon doorgefeest en goed verdoofd met bier. Vandaag maar vrij genomen maar morgen moet ik toch echt werken, lekker de hele dag lopen. Maar ik denk dat het wel moet lukken, de enkel is nog wel vrij dik maar de pijn is wel wat afgezakt .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_19494657
vandaag bij het voetballen,werd ik onderuit geschopt toen ik bal net had afgepakt, door mijn enkel gegaan

er was alleen water voorhanden, dus mijn enkel maar ingepakt, maar heeft niet zoveel geholpen...
thuis ook in een emmer koud water, maar het is al redelik gezwollen

en het ergste is, dat we thuis nogal veel trappen hebben, dus nu kan ik de hele tijd hinkelen om boven te komen
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 29 mei 2004 @ 16:50:37 #39
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_19495529
Heel vervelend ja, ik had een week of 6 geleden mijn enkel verzwikt (op een treintje van zoonlief gestapt, net als in tekenfilms), was het net weer een beetje over (duurt 6 - 8 weken volgens de huisarts, voor het helemaal genezen is), stap ik van de week op straat in een gat Weer door mijn enkel. Voeg daarbij nog een ontsteking aan mijn achillespees en dan kun je je waarschijnlijk voorstellen dat ik niet lekker meer loop nu
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_19525752
trouwens, wanneer neemt de zwelling af?
had ooit erges gelezen of gehoord dat je enkel pas weer "normaal" eruit ziet na een jaartje
kan dat?

maar iig, de enkelbanden zijn al lang uitgerekt

welke zalve gebruiken jullie ervoor?
ik had toen ooit fastum gel moeten kopen van de dokter
  maandag 31 mei 2004 @ 00:32:32 #41
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19525917
quote:
Op maandag 31 mei 2004 00:26 schreef ASSpirine het volgende:
trouwens, wanneer neemt de zwelling af?
had ooit erges gelezen of gehoord dat je enkel pas weer "normaal" eruit ziet na een jaartje
kan dat?

maar iig, de enkelbanden zijn al lang uitgerekt

welke zalve gebruiken jullie ervoor?
ik had toen ooit fastum gel moeten kopen van de dokter
Ik heb ooit mijn enkel zwaar gekneusd.
Heeft bij mij zeker een jaar geduurd voordat ik pijnloos alles kon doen.
Het is ook afhankelijk of je sport, veel loopt en het gewoon veel belast.
Hoe meer je het belast, hoe langer het duurt. ( al moet je wel in beweging blijven om de kracht in de spieren te houden)
Meestal blijft het een zwakke plek.
Dat de zwelling afneemt kan wel wat weken duren, maar verschilt.
Dat mijn enkel weer ' geslonken' was heeft wel wat maanden geduurd.
je kunt Srl gelei proberen van Dr. Vogel ( das voor spieren), maar het kan geen kwaad.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_19526230
quote:
Op maandag 31 mei 2004 00:32 schreef Brennie het volgende:

[..]

Ik heb ooit mijn enkel zwaar gekneusd.
Heeft bij mij zeker een jaar geduurd voordat ik pijnloos alles kon doen.
Het is ook afhankelijk of je sport, veel loopt en het gewoon veel belast.
Hoe meer je het belast, hoe langer het duurt. ( al moet je wel in beweging blijven om de kracht in de spieren te houden)
Meestal blijft het een zwakke plek.
Dat de zwelling afneemt kan wel wat weken duren, maar verschilt.
Dat mijn enkel weer ' geslonken' was heeft wel wat maanden geduurd.
je kunt Srl gelei proberen van Dr. Vogel ( das voor spieren), maar het kan geen kwaad.
hmm, hoorde van iemand dat veel bewegen goed was
betere bloedcirculatie toch
iig, ik ga volgende week toch niet gaan basketballen denk ik

heb gisteren in een emmer met ijskoud water mijn enkel erin gestoken, maarjah, het was al helemaal opgezwollen, was er mss wel te laat bij
  maandag 31 mei 2004 @ 01:01:22 #43
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19526570
quote:
Op maandag 31 mei 2004 00:45 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

hmm, hoorde van iemand dat veel bewegen goed was
betere bloedcirculatie toch
iig, ik ga volgende week toch niet gaan basketballen denk ik

heb gisteren in een emmer met ijskoud water mijn enkel erin gestoken, maarjah, het was al helemaal opgezwollen, was er mss wel te laat bij
Dat zeg ik toch
Je hebt belasten en je hebt belasten
Een potje basketbal, springen, hard rennen, hinkelen etc is dus niet verstandig voorlopig.
De pijn, zwelling is een graadmeter.
Zolang dat er is, rustig aandoen.
En je been hoog leggen ( zo vaak als kan) is zeker goed voor de circulatie, en gaat ook zwelling tegen
Sterkte iig.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  maandag 31 mei 2004 @ 01:02:35 #44
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19526595
Regelmatig koelen ( kwartiertje) is ook verstandig.
Je kunt bv wat ijsblokjes in een washandje doen en dit erop doen. ( niet te lang).
Niet rechtstreeks ijs op de voet doen. ( koelen is wat anders als bevriezen, ijs er rechtstreeks opleggen is alleen maar pijnlijker)
Zo gelijk wat tips gegeven
pi_19526739
quote:
Op maandag 31 mei 2004 01:02 schreef Brennie het volgende:
Regelmatig koelen ( kwartiertje) is ook verstandig.
Je kunt bv wat ijsblokjes in een washandje doen en dit erop doen. ( niet te lang).
Niet rechtstreeks ijs op de voet doen. ( koelen is wat anders als bevriezen, ijs er rechtstreeks opleggen is alleen maar pijnlijker)
Zo gelijk wat tips gegeven
heb ik gisteren wel ondervonden, of dat mijn ijsklomp tegen mijn voet aandreef
maar toch ff doorbijten iedere keer

maar als ik slaap, ik woel nogal veel dus mijn been blijft nooit op een kussen liggen
en overdag is dat voor mij best moeilijk om em hoog te houden
  maandag 31 mei 2004 @ 01:12:36 #46
19018 Brennie
CCU nurse
pi_19526782
quote:
Op maandag 31 mei 2004 01:10 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

heb ik gisteren wel ondervonden, of dat mijn ijsklomp tegen mijn voet aandreef
maar toch ff doorbijten iedere keer

maar als ik slaap, ik woel nogal veel dus mijn been blijft nooit op een kussen liggen
en overdag is dat voor mij best moeilijk om em hoog te houden
Als dat niet lukt s'nachts, tja das dan pech
Zodra je op de bank ligt.. 2 kussen aan het uiteinde en als je zit een kussen op een stoel voor je of op de tafel.
pi_19526852
owjah, veel trappen doen, heb een gevoel dat dat ook niet echt een helpende factor is
teveel trapen thuis...

lijkt wel alsof er een tennisbal in mijn enkels zit
  maandag 31 mei 2004 @ 10:45:58 #48
57938 2ane
Favo Fokker: Astridj0h
pi_19529976
goed alternatief voor de ijsklontjes; een zakje bevroren doperwten o.i.d.
  maandag 13 september 2004 @ 08:56:41 #49
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_21917693
Een weekje of 6 geleden ook de handel verzwikt. Teruglopend naar huis na een avondje bier drinken in een feesttent. Vrouw springt in m'n nek. Loop een stukje door en stap op het randje van de weg. Zwik, dender. Daar ging het, richting berm (gelukkig).

Maar goed, enniehoe, het is alweer even geleden, maar ik blijf er last van houden. Traplopen (vooral d'r af) is ellendig. Weet er iemand of je oefeningen zijn die je kan doen om het herstel wat te versnellen?
I follow you......but not on Twitter
pi_21925808
quote:
Op maandag 13 september 2004 08:56 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Een weekje of 6 geleden ook de handel verzwikt. Teruglopend naar huis na een avondje bier drinken in een feesttent. Vrouw springt in m'n nek. Loop een stukje door en stap op het randje van de weg. Zwik, dender. Daar ging het, richting berm (gelukkig).

Maar goed, enniehoe, het is alweer even geleden, maar ik blijf er last van houden. Traplopen (vooral d'r af) is ellendig. Weet er iemand of je oefeningen zijn die je kan doen om het herstel wat te versnellen?
Regelmatig even het been hoog leggen
Als je bij het sporten moet springen e.d dan zn intapen ( heb ik ook een jaar moeten doen), maar je moet wel weten hoe je dat doet.
Rustig ( niet overbelastend) je voet naar voren en achter buigen, draaien met je enkel. ( dit terwijl je ligt)
Draag goed schoeisel, niet afknellend
Ga niet anders lopen omdat het pijn doet.. hierdoor belast je weer je rug, heupen en knieen.
Dus gewoon je voet goed neerzetten.
Masseer zn zachtjes je voet/ enkel ( van beneden naar boven toe- voet-been)
Bij zwelling koelen ( ijsblokjes in washandje of iets dergelijks), zorg wel dat er een doekje tussen je enkel en het ijs zit.
Zodra de pijn toeneemt, rust nemen.. luister naar je lichaam.
Bij plotselingen veranderingen ( veel pijn, toenemende zwelling, verkleuring huid etc) naar de dokter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')