Tot slot. Kan Rolf Wouters worden vervangen?
V laat idd het allerbelangrijkste liggen. Meppen, uiterlijkheden en sex zijn ook wel geinige onderwerpen, maar zoals hier in dit forum te zien kan het soms ook nog eens over de essentie van het hele BB project gaan; iets wat mij op TV zwaaaaaaaaar tegenvalt.
Als je dat vergelijkt met die ene lange uitleg-uitzending van V rond het voorjaar waarin ze m.i. behoorlijk goed en psychologisch te werk gingen. Vooralsnog niets van dat alles waargemaakt.
Tjeeminee afgelopen donderdag: Leuk hoor dat die ballonnetjes in Duitsland aankwamen, maar zit NL nou echt te wachten op de vangers. En hoezo wielrenners erbij. Dit was toch de grote donderdag uitzending ????
Meer KWALITEIT. Als je historie wilt maken, moet er toch echt wat inhoudelijker TV gemaakt gaan worden.
Anders kijken we wel verder naar OpGespoord, DeTwaalfMiljoenZijnVoorU, WeVerbouwenUwHuisWelEffe, IkWilHetWeerGoedmaken, OverDeRooie en al die andere programma's waarin (nog) onbekende NLers op TV in hun hempie gezet worden.
[Dit bericht is gewijzigd door mrNatural (Datum 03 Oktober 1999).]
Week 1: rolvorming
In de eerste week probeert ieder zich een rol te verwerven die goed ligt in de groep (en bij het publiek).
Ruud grijpt ogenblikkelijk het iniatief en zorgt er voor leiding en sturing te geven aan de groep. Opvallend genoeg is er geen concurrentiestrijd voor de 'vader-rol'. Voordelen: de groep is bang om stuurloos te worden zonder hun leider, zal hem dus niet wegstemmen. Populair bij de kijkers omdat hij alles (maar dan ook alles) bespreekbaar maakt.
Karin krijgt de rol van de moeder. Zelf geeft ze aan hier niet voor gekozen te hebben, maar het komt haar op 'natuurlijke wijze' aanwaaien. Waarschijnlijk om deze reden ook getypecast door V. Voordelen: maakt het de andere bewoners een stuk makkelijker in huis door veel op te ruimen. Nadelen: wekt irritatie op bij het jonge grut, die juist moeder's paraplu zijn ontvlucht. Bij het publiek minder geliefd door haar pinnige opmerkingen (die moeders nou eenmaal soms moeten maken).
Bart kiest voor het imago van de macho-man. Dit wordt al duidelijk in het introductiefilmpje met de hoed. Tot vervelens toe horen we over zijn reizen en zijn militaire verleden. Al snel keert hij zich van de groep af door zich voornamelijk op Sabine te richten. Nadelen: voor het publiek is zijn imago te eenzijdig, en worden zijn toenaderingen op Sabine steeds pathetischer. Het beeld dat Bart zelf probeert te scheppen wordt vakkundig door Martin de grond in geboord.
Martin weet zichzelf de eerste dagen geen plaats te geven en opteert uiteindelijk voor 'man of the world' en maatje van Sabine. Hierdoor komt hij in een concurrentiepositie met Bart. Dit wordt hem al snel noodlottig.
Tara neemt zich voor de lolbroek van het gezelschap te zijn. Faalt daarin op verschrikkelijke wijze. Oorspronkelijk wordt ze door het publiek nog als de Babe van het gezelschap gezien. Wordt later niet meer serieus genomen en druipt met hangende pootjes af.
Sabine is de 'girl next door'. Zij probeert een allemansvriendje te zijn en lijkt daar ook in te slagen. Zal in de groep problemen veroorzaken als Bart zijn mannelijke hormonen niet in bedwang kan houden en zij hem en public een blauwtje laat lopen. Neemt voor het publiek de rol als Babe van Tara over. Nadeel: haar gebrek aan assertiviteit begint het publiek te irriteren.
Bianca kiest duidelijk voor de rol van alternatieveling en provocatie (kleding, piercing en tattoo). Kan deze rol slechts kort vasthouden, is zich daarvan erg bewust en wordt steeds labieler. Kan door groep en publiek gemist worden.
Willem is duidelijk naast Karin de tweede verzorger van de groep. Maakt zich voor de groep snel onmisbaar, maar begint zich voor het publiek pas te profileren nadat hij de eerste ronde heeft overleefd. Gevaarlijke outsider voor de eindzege.
Maurice kiest voor de rol van jongste zoon. Hij is hulpeloos en onhandig. Dit maakt hem geliefd in de groep, maar ongrijpbaar voor het publiek.
week 2: groepjesvorming
Na het vertrek van martin en Tara ontstaan er duidelijk subgroepen. Karin en Maurice zoeken steun bij elkaar, voor beiden de enig mogelijke veilige relatie zonder sexuele bijsmaak.
Ook Bianca zoekt steun bij de 'veilige' vader-figuur Ruud.
Bart en Sabine trekken nog steeds veel met elkaar op, maar de relatie begint op zijn einde te lopen.
Willem blijft een eenling.
Introducing: Mona
Mona kiest voor zichzelf ogenblikkelijk de rol die Tara niet bleek te kunnen vervullen. Zij wil de sfeerbepaler en lolbroek van de groep zijn. Het gevaar is echter dat deze groep niet erg van 'Amsterdamse humor' gecharmeerd blijkt te zijn. Ook is het maar de vraag of zij deze rol weet vol te houden ('s ochtends heeft ze er duidelijk flinke moeite mee). De vraag is of zij de autoriteit van Ruud, Karin en Willem accepteert.
De enige kandidaat voor een 'bonding' is Willem. Helaas voor haar heeft Willem op het ogenblik even genoeg gehad van vrouwen (en zeker van luidruchtige dominante types). Mona zal de volgende stemronde waarschijnlijk niet overleven.
V kan dit zo overnemen op hun nieuw te creeren "groepsprocessen"-pagina's. (met bronvermelding)
Begrijpelijk ook. Zou jij willen dat op psychologische interessantheid geselecteerd was?? Wie beoordeeld dat dan?? HvdT?
Nu hebben we idd gezien dat het net werkt als bij de eerste de beste roddelprint: onder het genot van een kopje koofie in het redactielokaal op maandagmorgen gaan de handjes de lucht in. He, dit is echte TV hoor, 't wordt net zo gemaakt als elk ander programma. V en EndeMol hebben jarenlange ervaring in het selecteren van 'gewone' mensen als klapvee voor al die tribunes en als kandidaten voor de spelletjes.
Want: het zou wel rommelig worden. Heeft Willem weer wat om op te ruimen. Ah, hier ligt nog wat hersenmateriaal....(Sabine blijft dus leven).
Trouwens: Ruud gaat denk ik niet winnen. Hij heeft zijn joviale ouwe jongens krentenbrood rol (hoe irritant) nu wel compleet uitgemolken. Kan ook geen gitaar spelen trouwens.
Ik gok op Maurice (lekker 90 dagen de kat uit de boom kijken en dan hard toeslaan), Bianca (geforceerde alto rol is uitgespeeld, maar zij gaat ons nog verrassen) of Willem (de man die het ook in zijn eentje in het huis zou redden).
Eerste 3 die er volgens mij vanaf nu uitgaan zijn volgens mij Mona (no question about it), Bart (al dan niet vrijwillig) en (gokje) Maurice (laat te weinig van zichzelf zien).
Ruud heeft zich volgens mij definitief verzekerd van een eindplaats. Samen met Karin zal hij de eindstrijd moeten voeren.
Waarom? Ik denk dat beiden voldoende levenservaring hebben en geschikte sociale vaardigheden om zich te redden in dit experiment.
Bovendien beschikken zowel Ruud als Karin over karaktereigenschappen die belangrijk zijn om jezelf staande houden. Ik noem:
* jezelf zijn
* eerlijkheid
* inzet tonen voor de groep
* niet in een goed blaadje willen komen bij de anderen.
Bovendien hebben Ruud en Karin een bepaalde volwassen uitstraling waar Bart, Sabine een Maurice ontzag voor koesteren.
Mijn idee is dat Bianca zichzelf tegen gaat komen. Ze is te veel bezig met het beeld dat anderen van haar (wel of niet) hebben.
Mona ligt er snel uit, omdat ze als laatste is binnen gekomen. Een domme zet van Veronica, waarbij ze onvoldoende stil hebben gestaan bij de frustratie die het Mona gaat opleveren. Na twee weken pas instappen en na twee weken er al weer uit liggen! Dat doet een aanslag op je zelfvertrouwen.
Voor mijn gevoel heeft Sabine meer in haar mars dan Veronica ons doet geloven. Ze wordt gepresenteerd als een dom meisje die ingaat op de signalen van Bart. Ik denk dat Sabine het spel een poosje meespeelt en blij is als Bart er bij de volgende ronde uit gaat.
Hunter, bedankt voor je heldere uiteenzetting.
Heb je het over popi jopi ouwe jongens krentenbrood Ruud?
quote:
op 10-03-1999 om 04:35 PM schreef Kozzmic het volgende: Bianca..... zou ze die tattoo trouwens speciaal voor BB hebben laten zetten?
Het begint er wel steeds meer op te lijken.
Een ander groepsproces speelt zich buiten ons blikveld af: de vrienden van de deelnemers. We zagen heel duidelijk hoe Mona, met haar kennis van wat BB in NL doet en die hele kluit van FamilieVriendenKennissen die haar uitgeleide deed, nou eigenlijk wil: bekendheid. Al die mensen die haar van de bar kennen zullen kijken, en dat weet zij.
(Natuurlijk DE reden voor V om haar te kiezen: gegarandeerde kijkersdoelgroep)
Binaca, die zooooo doorzichtig is in haar ongerustheid over wat NL van haar vindt. Maar ook toen ze zich afvroeg hoe het zou zijn om weer haar stamkroeg binnen te lopen. Zo onzeker als zij ws in real life is, is ze nu ook, maar hier extra sterk en nowhere-to-run.
Ik ben eens een halve minuut in het journaal geweest. Ongelofelijk hoeveel mensen dat gezien bleken te hebben en je daarop aanspreken.
Wat waren de BB-ers blij te horen dat Martin met z'n magere paar daagjes bij BB al zo'n bekendheid mag genieten. Dat belooft wat voor hun.
Nu voor velen duidelijk is dat zij niet met de hoofd- en enige prijs naar huis zullen gaan, is het zaak ieg niet voor hun vriendenkring af te gaan. En nog lekker wat rondjes in talkshows en koffietijden. Hun motivatie moet nu ergens anders dan van het geld vandaan komen. En dat gaat de gedoodverfde winnaar (ook al is dat uiteindelijk niet Ruud) nog opbreken. De laatste drie, oeioeioei. Ik denk dat de winnaaar maar het beste kan zeggen dat ie de poet zal delen.
Arme Bart, tot in Amerika is zijn mogelijke gay-zijn vermeld. Wat vinden z'n maten uit dienst hier nou van, hoe zitten al die wielrendames nou naar hun verzorger Ruud te kijken. (van "Echt Ruud, hoor" tot "Wat maakt ie nou, zo ken ik 'm niet"). Karin's man en kinderen, veel van huis, maar nu wellicht nagelbijtend het gevoos tussen haar en Maurice aan te kijken. Hoe goed kennen ze haar.
Als ik me probeer voor te stellen dat er een bekende van mij bij zou zitten zou ik niet aan dit forum kunnen deelnemen, ... denk ik
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |