Daar heb ik sinds een week of zo ineens erg last van. Vervelend. Is al zeker de vierde keer dat ik maatregelen moet nemen op mijn portfolio`tje tegen spam, waar maar iets van 40 bezoekers per dag op komen of zo. Gastenboek en Prikbordje heb ik al tig keren de 'beveiliging' van moeten aanpassen omdat d'r elke keer maar getracht werd te spammen. Vaak ook nog nutteloze spam, aangezien ze met hun URLs niet door m'n spamwoordenfilter komen en alleen maar een berichtje als 'nice...' achterlaten.quote:Op maandag 28 mei 2007 23:16 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Wat ik persoonlijk zou doen is perdag gegevens die ik nodig heb om statestieken te genereren op te slaan. En dan eens per week de gegevens voor die week uit die van de 7 dagen in die week halen. En dan op die fiets verder. Zo kan je van alle dagen stats laten zien maar ook van alles over de gehelen reccord tijd. Dit is handig als je ook reports wilt hebben over een bepaalde tijd waarin je een bepaalde actie heb gehad.
Anyway zolang je je URL opslaat heb je automatish ook je $_GET. Zelf sla ik ook referers op en een waarschuwing, wat tegenwoordig ook vaak word gedaan is referer spamming, komt er op neer dat ze een random hit op je site doen met de referer van de site die aandacht moet hebben volgens hun. Deze referer zie je dan vaak verschijnen in stats. Het is iets om op te latten als je je stats ook andere laat zien
.
Ja idd ben zelf geen fan van plaatjes als website bezoeker maar als webmaster werken ze toch verdomde goed. Het eerste wat ik zelf ga maken als ik tijd heb er voor is een set met dat soort simpele vragen om het toch moeilijk te maken voor bots en makkelijk voor bezoekers.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 07:47 schreef Chandler het volgende:
Of zet er een vakje neer die je comment noemt maar vermeld in de tekst dat hier alleen een 0 getyped moet worden oid...
Ik heb in begin heel veel captcha's gebruikt, maar zelfs daar gaan ze op een gegeven moment omheen komen, hoe random je ze ook maakt.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 00:40 schreef Geqxon het volgende:
Laat je gebruikers een code overtypen?
Valt nog best mee. Vergeet niet dat phpBB zeer vaak gebruikt word en zeer makkelijk op te zetten is en daardoor een zeer aantrekkelijk doel is om aan te vallen. De CAPTCHA is gewoon gekraakt en word nu misbruikt om forums vol me te spammen. De bots zijn dan ook voor phpBB geschreven (of een module voor een bot), dat je de zelfde CAPTCHA voor je gasten boek gebruikt en daar geen last van hebt komt waarschijnlijk doordat ze het verkeerde proberen of gewoon helemaal geen CAPTCHA check uitvoerenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 08:41 schreef Xcalibur het volgende:
ik heb dergelijke problemen op een phpBB board, de CAPTCHA check die daarbij zit is zo lek als een mandje, terwijl dezelfde check het in het gastenboek prima doet... ? Anyway, daar zit nu een check op waarbij je een woord moet overtypen, die werkt tot nu toe feilloos. Sinds 11 mei heb ik al ruim 400 bot-meldingen gehad
Je kunt kijken of ze uberhaupt geinstalleerd zijn om te beginnenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:29 schreef Tuvai.net het volgende:
Vervolg op m'n posts van vorige week.
Heb Ubuntu succesvol geïnstalleerd op een server. Vind het er nog mooier uitzien en lekkerder draaien dan Windows tot nu toe.Ik heb net eens een simpel PHP bestandje met phpinfo() gemaakt met de text editor en deze geopend in Firefox, wat uiteraard niet werkte. PHP en MySQL zouden in Ubuntu moeten zitten van wat ik begrepen heb, waar vind ik deze dan?
[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]% ./deel 17quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:29 schreef Tuvai.net het volgende:
Vervolg op m'n posts van vorige week.
Heb Ubuntu succesvol geïnstalleerd op een server. Vind het er nog mooier uitzien en lekkerder draaien dan Windows tot nu toe.Ik heb net eens een simpel PHP bestandje met phpinfo() gemaakt met de text editor en deze geopend in Firefox, wat uiteraard niet werkte. PHP en MySQL zouden in Ubuntu moeten zitten van wat ik begrepen heb, waar vind ik deze dan?
1 2 3 | sudo apt-get install mysql-server sudo apt-get install php5-cgi php5-mysql php5-gd php5 |
kan apache-common niet vinden.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:37 schreef Tiemie het volgende:
[..]
[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]% ./deel 17
je kan via de commandline:
[ code verwijderd ]
doen.
apache2 dan.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 14:49 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
kan apache-common niet vinden.
Zegt genoeg denk ik.
Ik gebruik beveiliging eigenlijk puur voor mezelf dat mensen niet blog posts kunnen maken en dat soort dingenquote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:28 schreef cyberstalker het volgende:
JortK: hoe belangrijk is beveiliging voor je?
Wat ik sowieso nooit zou doen is een hash van het wachtwoord in de cookies zetten. Die worden dan bij iedere pagina opnieuw verstuurd en als iemand die onderschept kan die direct de gehele applicatie in.
Wat ik eerder zou doen is het userid in de sessie opslaan en daarbij gelijk het ipadres, browser etc... Mocht iemand dan de sessie hijacken dan zie je meteen een ander ipadres en log je de gebruiker uit. Daarnaast kun je opgeven hoe lang een sessie actief mag blijven, dat zou ik niet te lang zetten.
Er zijn daarnaast nog veel meer beveiligingen mogelijk, maar dat hangt allemaal af van hoe belangrijk beveiliging voor jou is. Je zou bijvoorbeeld ook https kunnen gebruiken.
Geldigheid van de cookie niet onbeperkt lang instellen (wat ik nog steeds heel veel mensen zie doen) en het wachtwoord dat in de cookie staat encrypten; MD5 of SHA of zo.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 17:52 schreef Piles het volgende:
Een cookie wordt toch opgeslagen op de pc van de gebruiker? Dus als jij ergens inlogt, je browser afsluit en weggaat, en de volgende persoon gaat naar je site, dan bestaat de cookie nog steeds. En is die persoon ingelogd
Een sessie verloopt zodra je de browser sluit (ala), een cookie is voor een lange tijd geldig.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 19:00 schreef beerten het volgende:
Waarom zou je uberhaupt cookie's gebruiken? Je hebt toch sessies???
(al zijn dat in principe ook cookies)
Niet alle gebruikers hebben cookies ingeschakeld.
Zodat je elke keer als de gebruiker terugkomt een username/password check uit kunt voeren, mocht zijn password ergens op een andere computer gewijzigd zijnquote:Op dinsdag 29 mei 2007 18:29 schreef SuperRembo het volgende:
Waarom zou je een wachtwoord (encrypted of niet) in een cookie op willen slaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |