Hiermee kan ik de gegevens opvragen. Dank daarvoor, wist niet dat zoiets bestond.quote:Op zondag 27 mei 2007 22:40 schreef Tuvai.net het volgende:
Wat wil je onder andere weten van je bezoekers?
getallheaders() is verder een hele simpele oplossing: http://nl2.php.net/manual/nl/function.getallheaders.php . Daarmee kun je vrijwel alle nuttige informatie van je bezoekers ophalen.
OS, OS-versie, browser, browser-versie en met wat geluk taal zijn uit je headers te halen. Country kan je met een ip2location database vinden en word met wat geluk ook in je $_SERVER gezet in dat geval hoef je geen ip2location database te gebruiken. Resoluties, kleuren, java, flash en javascript word wat lastiger maar dat kan je met javascript laten doen en dan een plaatje laten laden of een AJAX call in de achtergrond laten doen om de gegevens naar de server terug te sturen.quote:Op zondag 27 mei 2007 23:04 schreef beerten het volgende:
[..]
Hiermee kan ik de gegevens opvragen. Dank daarvoor, wist niet dat zoiets bestond.
Nu wil ik ook nog een script dat de gegevens transformeert naar "begrijpelijke" waarden
brows = firefox
version = 2.0.3
Country = The Netherlands
Language = dutch
OS = Linux
OS-version = suse
Op dit niveau. De headers opvragen is niet moeilijk, maar deze interpreteren is een tweede. Niet moeilijk, maar veel werk. En er zijn scripts die dit kunnen, die vind ik via Google. Maar wat is goed en wat niet?
Die komen in feite allemaal op hetzelfde (getallheaders) neer.quote:Op zondag 27 mei 2007 23:04 schreef beerten het volgende:
[..]
Hiermee kan ik de gegevens opvragen. Dank daarvoor, wist niet dat zoiets bestond.
Nu wil ik ook nog een script dat de gegevens transformeert naar "begrijpelijke" waarden
brows = firefox
version = 2.0.3
Country = The Netherlands
Language = dutch
OS = Linux
OS-version = suse
Op dit niveau. De headers opvragen is niet moeilijk, maar deze interpreteren is een tweede. Niet moeilijk, maar veel werk. En er zijn scripts die dit kunnen, die vind ik via Google. Maar wat is goed en wat niet?
quote:Op maandag 28 mei 2007 14:28 schreef WyriHaximus het volgende:
...
Dit had ik ook al bedacht idd... data per dag optellen, en per 7 dagen weer als week optellen etc.quote:Op maandag 28 mei 2007 14:28 schreef WyriHaximus het volgende:
It's will be smart to save it as day, week, month, quarter year and year so you don't have to much load to make your overall stats.
Ik gebruik 10 tabellen voor me statsquote:Op maandag 28 mei 2007 18:53 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dit had ik ook al bedacht idd... data per dag optellen, en per 7 dagen weer als week optellen etc.
De data splitsen over meer tabellen vind ik dat weer niet handig, maar dat is meer vanuit de gedachte dat je de stats als iets 'extra' bijhoudt bij een site. Daar 6 tabellen ofzo voor gebruiken vind ik dan weer vrij veel, in verhouding... als je een dedicated statistieken rapportage ding bouwt is dat een ander verhaal natuurlijk
Overigens gebruik ik meestal gewoon een OneStat account, scheelt mij weer een hoop gedoe
Ja, dat vind ik dus teveel van het goede.... waarom doe je het eigenlijk zelf, en niet met een OneStat oid?quote:Op maandag 28 mei 2007 19:08 schreef WyriHaximus het volgende:
Ik gebruik 10 tabellen voor me stats.
Ik dacht dat je een quote ergens vandaan had gehaaldquote:Op maandag 28 mei 2007 19:08 schreef WyriHaximus het volgende:Ik begin me nu in eens af te vragen waarom ik zomaar engels ging praten daar.
geeft niet joh, gebruik ik er ook gewoon nog steeds naastquote:
Zie opmerking hierbovenquote:Op maandag 28 mei 2007 19:44 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus teveel van het goede.... waarom doe je het eigenlijk zelf, en niet met een OneStat oid?
Nee zat ook wow te spelen en dat daar ook in gesprek maar dan in het engelsquote:Op maandag 28 mei 2007 19:44 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik dacht dat je een quote ergens vandaan had gehaald
Het heeft nog veel meer voordelen. Je kan precies zien wat een user uitvreet. Je kan zelfs post en get variabelen afvangen (alle formfields, zoektermen, errormessages etc.)quote:
Ja, duidelijk... maar wat is dan de 'best practise' zeg maar?quote:Op maandag 28 mei 2007 20:22 schreef beerten het volgende:
Wat de grootte van de tabellen betreft: Je zou inderdaad een onderhoudsscript kunnen schrijven dat op gezette tijden de dagstatistieken wegschrijft naar weken/maanden/dagen/uren. Zoiets.
Die is afhankelijk van je eisenquote:Op maandag 28 mei 2007 20:27 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ja, duidelijk... maar wat is dan de 'best practise' zeg maar?
Dus basicly $_SESSION, $_SERVER, $_POST en $_GET bij elke opgevraagde pagina wegschrijven?quote:Op maandag 28 mei 2007 20:22 schreef beerten het volgende:
[..]
Het heeft nog veel meer voordelen. Je kan precies zien wat een user uitvreet. Je kan zelfs post en get variabelen afvangen (alle formfields, zoektermen, errormessages etc.)
Je kan het integreren in een beveiligingssysteem.
Je hebt namelijk een duidelijk profiel van de gebruiker (ip, sessie-id, browser, os etc) Als er gedurende de sessie ook maar iets veranderd is de sessie gestolen, dus een hack-attempt.
Nee, dat is nu ook weer niet de bedoelingquote:Op maandag 28 mei 2007 20:47 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus basicly $_SESSION, $_SERVER, $_POST en $_GET bij elke opgevraagde pagina wegschrijven?
Qua performance lijkt het mij sneller als je Apache dergelijke data naar de HDD laat schrijven.
Dit vind ik wel een interessante insteekquote:Op maandag 28 mei 2007 21:20 schreef beerten het volgende:
Je zou het wel kunnen gebruiken op bepaalde pagina's om errormessages te loggen. Denk aan formulieren. Hiermee kan je zien welke fouten de gebruiker maakt en zo je website optimaliseren.
Wat ik persoonlijk zou doen is perdag gegevens die ik nodig heb om statestieken te genereren op te slaan. En dan eens per week de gegevens voor die week uit die van de 7 dagen in die week halen. En dan op die fiets verderquote:Op maandag 28 mei 2007 20:43 schreef JeRa het volgende:
[..]
Die is afhankelijk van je eisenals je bijvoorbeeld na 3 maanden genoegen neemt met een samenvatting per dag/maand, dan moet je de statistieken dus 'compileren' en opslaan. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld na 365 dagen statistieken te verwijderen, dan moet je dus per statistiek een timestamp gaan bijhouden. Het ligt er dus aan wat jij wil
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |