abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195170
Het totale produktiebudget van BB is inclusief de opbrengst van de kijkerskeuze.
Het vertrek van Tara betekende dus 1 belronde minder om uiteindelijk tot de laatste kandidaat te komen. Wanneer er per keer 500000 mensen bellen om te bepalen wie er af valt, levert dat bruto 500 000 x 2 gulden op. Dat is in de praktijk netto 250 000 gulden. Zelf als er maar 50 000 mensen zouden bellen, kom je nog op 25 000 gulden netto mis gelopen, maar wel begrote inkomsten. Het is onbegrijpelijk dat niemand dit door heeft. Een sluitende begroting is een eerste vereiste om voor endemol te kunnen produceren. En neem van mij aan dat ze niet aan liefdadigheid doen. Een vroegtijdig vertrek van een van de bewoners betekend dus altijd dat er iemand voor in de plaats zal komen. Het is simpel een budget kwestie.
pi_195171
Mona moest twee weken stand-by blijven dus blijkbaar had het na die twee weken niet meer gebeurd, ook al hadden ze dan ook een belronde gemist en dus een hoop geld misgelopen.......
pi_195172
Je vergeet, dat niet alleen Mona standby was maar dat er ook een man standby stond, om indien nodig voor nieuwe vervanging te zorgen. Het standby staan is steeds voor ongeveer 2 weken(een redelijke periode) en kan indien nodig natuurlijk verlengd worden. Je kan nu eenmaal niet aan iemand vragen om b.v. 6 weken standby te staan. En dat is ook niet nodig. Bij Mona was die verlenging zoals we weten, niet nodig. De produktie van BB heeft veel meer in de hand dan dat je denkt. Dat geld ook voor de uitslag van het kiezen door het publiek. Omdat er in dit geval wettelijk geen notaris nodig is, kan de produktie zonder enig probleem de uitslag manupuleren, en zo zelf bepalen wie er van de genomineerde weg moet. Een waarschijnlijkheids berekening geeft aan dat er altijd meer dan twee genomineerd zullen zijn. Als de bewoners slim zijn spreken ze het zo af dat ze de volgende keer allemaal even vaak genomineerd zijn. Dan hebben ze ook geen gewetens problemen meer.
pi_195173
Is het wel eerlijk om iemand na twee weken toe te voegen aan het huis. Deze persoon in questie heeft dan in iedergeval twee opdrachten misgelopen en veel minder dagen opgesloten gezeten.
Je hebt kunnen zien dat de personen die er nu in zitten de eerste week geen enkel probleem vonden. Maar nu zijn ze langzaam aan het veranderen, de stemming wordt grimmiger. Wanneer er nu iemand bij komt zal deze het minder moeilijk krijgen, het is lastig om geaccepteerd te worden maar ze weet al wel een hoop over de persoonlijkheden van een ieder.
Dit kan dus, indien hij of zij enigsinds intelligent is, in zijn of haar voordeel kunnen worden gebruikt.
Bovendien kijk naar Mona alles wat ze tot nu toe gedaan heeft c.q. gezegt heeft ze gedaan om bij het publiek op te vallen.

Jolly

Life is like a box off chocolates, you never know what you gonna get........
pi_195174
Ik denk dat je om te beginnen terug moet gaan naar waar het om gaat. Het gaat om een serie van uitzendingen, en ik zeg bewust uitzendingen, die hoge kijkcyfers met zich mee brengen. Hoge kijkcyfers betekend dat de reclameblokken per sec. duur zijn en gewild bij de adverteerder. Met andere woorden, dit is een programma(door endemol geproduceerd en eigenaar van de rechten) waar VOO erg blij mee is. En omwille, en laten we dat toch niet vergeten, van de kijkdichtheid is in principe alles o.k. zolang het programma maar kijkcyfers scoort. Ruzie tussen de bewonners; smullen voor de kijker, verliefdheden; smullen voor de kijker enz enz. Kijk toch door de zaak heen, en realiseer je dat er omwille van de cyfers met de bewoners wordt gesolt als het nodig is. En het trieste is dat zovele het niet doorhebben. Na 20 jaar TV ervaring weet ik helaas precies hoe het werkt.
pi_195175
TanjaLies,

Ik zie weldegelijk waar het om gaat, de centen. Maar ik kan mij een interview herrinneren met Mr. van de Ende en die riep de regering op iets te doen aan de verloedering van de Televisie Programma's.
Mijn gevoel bij BB is voornamelijk dat er een aantal mensen zijn die willen aantonen dat TV mensen kan maken of breken. Op dit moment wordt van elk peroon in BB een bepaalde karakter eigenschap getoont c.q. vergroot. De mensen in de controle kamer weten exact wie er de volgende ronde uit gaat, indien deze persoon ook genomineerd is.

Dit alles is om de macht van TV makers aan te tonen, alleen het Net kan dit ondermijnen.
Teminste wanneer wij de camara's zelf mogen selecteren(die kans acht ik klein).

JJ

zondag 3 oktober 1999 @ 13:20:00 #7
471 squeeky
Limbo! & Fok! Chatter!
pi_195176
[quote]op 10-03-1999 om 09:18 AM schreef tanjalies het volgende:
Het totale produktiebudget van BB is inclusief de opbrengst van de kijkerskeuze.
Het vertrek van Tara betekende dus 1 belronde minder om uiteindelijk tot de laatste kandidaat te komen. Wanneer er per keer 500000 mensen bellen om te bepalen wie er af valt, levert dat bruto 500 000 x 2 gulden op. Dat is in de praktijk netto 250 000 gulden. Zelf als er maar 50 000 mensen zouden bellen, kom je nog op 25 000 gulden netto mis gelopen, maar wel begrote inkomsten. Het is onbegrijpelijk dat niemand dit door heeft. Een sluitende begroting is een eerste vereiste om voor endemol te kunnen produceren.

Denk toch dat je iets voorbarig bent mbt die telefoon opbrengsten. Als je kijkt naar martin die had ongeveer 7400 stemmen en dat was 38.8% in totaal hadden er dus maar ongeveer 19000+ mensen gestemd (uitzonderlijk laag als je het mij vraagt trouwens).

En zulke telelfoonopbrengsten zullen nooit het hele project kunnen financieren. Dit is gewoon extra (naar mijn mening

pi_195177
Het is heel simpel en dat weten we allemaal het draait puur om het geld en dat kun je ook niemand kwalijk nemen, want het maken van televisie kost ook nogsteeds geld...vrij veel geld.
Het enige jammere ervan is dat nu dus ook alles gecontroleerd wordt door het geld, als de cijfers zakken zal V. iets doen om de situatie spectaculairder (shit hoe schrijf je dat??) te maken.

En inderdaad zoals al eerder gezegd zouden we eigenlijk gewoon alle camera's moeten kunnen zien via het web....onder het mom van als je het doet doe het dan goed.
Maar inderdaad ik acht die kans ook zeer klein.

--That is not dead which can eternal lie yet with strange aeons even death may die---
pi_195178
Wellicht kunnen de Heren/Dames die een afspraak hebben met HUMMIE hier iets in betekenen? Vragen kan geen kwaad wellicht lukt het ze! Full-control aan de users geven is een manier om het programma nog aantrekkelijker te maken.
Er is ooit een film uitgezonden (+/- 5 jaar geleden) verdeeld over NED1 t/m NED3 waarbij je zelf de camara stand kon bepalen.
pi_195179
Hee Tanjalies,

Volgens mij zit jij heel dicht bij het vuur. Het kan bijna niet anders of je zit op de kamer naast de Big-Brother-redactie... In ieder geval heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat je bij De Mol werkt (of hebt gewerkt....) Am I right?

pi_195180
Ollie,

Je bent, zo als men dat zegt, warmer dan je denkt. Helaas kan ik je niet meer vertellen.

Wat betreft het aantal bellers bij de eerste ronde. Uiteraard is de opbrengst niet dekkend voor het hele programma, vere van. Maar de geschate inkomsten zijn wel degelijk in het budget opgenomen natuurlijk. En wie zegt ons hoeveel er werkelijk gebeld hebben. Het middag programma van VOO wordt totaal gedekt uit de belinkomsten. Zouden er werkelijk zo wijnig mensen gebeld hebben. En dan zegt mij de verdeling helemaal niets, dat is zo als ik al eerder stelde zonder een notaris(hier niet verplicht) volledig te manupuleren.

zondag 3 oktober 1999 @ 15:29:00 #12
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195181
OK Hummie, tell us how it is, baby.
Karin tegen Mona: "Je man heeft namelijks niets om zich over te schamen"
pi_195182
Als Mona om budget redenen in het huis is gezet had Veronica beter een dame kunnen nemen met wat minder eetlust.
pi_195183
Tanjalies, dat er geknoeid werd bij de nominatie/stemming over Martin bleek vlgs. mij al uit die verspreking van Rolphie Wouters, die live op het Net uitlekte: ze stopten met tellen, zogenoemd "was het representatieve aantal bereikt", maar het (voor niks) bellen ging op dat moment nog rustig door...
pi_195184
Goed gezien, Moor, en heb je ook bij gehouden hoeveel tijd het koste om de telefonische stemming te doen. Volgens mij was dat, mede door het menu wat je door moest zeker langer dan 1 minuut. Hetgeen het aantal bellers x opbrengst per minuut evenredig vermenigvuldigd. Overigens is de callfactory waar je op inbeld, geheel of voor een groot gedeelte van ENDEMOL. In iedergeval hebben ze daar een belang in. Iets anders is Hummie vd T, zij was jarenlang in dienst van de STORY, en daar schreef zij van die opgeklopte en verdraaide verhalen. En juist zij is nu verantwoordelijk voor de redaktie op internet. Het geeft te denken zou ik zo zeggen.
  maandag 4 oktober 1999 @ 12:09:00 #16
150 zeef
Tweakers.net über mod aap
pi_195185
En toch vind ik het vreemd, iemand bijplaatsen in een "close community". VOO /John de Mol doen afbreuk aan de situatie. Nu kregen ze na 2 weken een opfrisser met info van buiten, wat moet dat worden over een maand als ze echt down worden ?? Ik denk dat uiteindelijk de 100 dagen niet worden volgemaakt als er geen enkele contact is met de buitenwereld. De sessie in de dagboek kamer lijkt me niet genoeg voor sommigen. Bovendien zit de kans erin dat sterke figuren worden weggestemd, en zo de opbouw van de groep in duigen valt. Wat zou er gebeuren als Willem en Ruud weg gestemd worden ?? Geen kok en geen bink meer.

Een ander ding is : Wat zijn de na-effecten van dit programma voor de deelnemers ?? Ondanks de strenge selectie van de uiterst bekwame redactie en psycholoog stapte de 1e kandidaat binnen 2 weken ZELF op. De screening is dus toch meer in de richting van uiterlijk gegaan dan naar de stabiliteit die nodig is.

Laatste punt, relaties. Wat nu als er een relatie ontstaat tussen deelnemers ? Als ze allebei ongebonden zijn is dat OK, lang leve het voyeurisme. Maar als een van de twee (??) een partner heeft en/of kinderen, wat dan ? Laten VOO/JdM dat gewoon zien, en kak aan de familieleden ?? Het is door suggestieve montage zeer goed mogelijk om te doelen op dingen die er niet zijn.

Forum ® us
pi_195186
Beste Zeef,
Eindelijk wat zinnege woorden. Wat je stelt sluit aan bij wat ik er van vindt. Nogmaals kijkcyfers zijn het belangrijkste. Er zo als ik al eerder beweerde is de kans dat er de volgende keer meer genomineerde als twee zijn erg groot. En dan is er de waarschijnlijkheid die de groep doet besluiten om evenredig op elkaar te stemmen zodat ze allemaal evenveel nominaties hebben. In deze konstruktie verdwijnen de schuld gevoelens bij de groep. Als dat gebeurd bepaald de PRODUKTIE en niemand anders wie er moet verdwijnen. Het is en blijft een voor een groot deel gemanupuleerdspel, wat vele, ook vele op deze side maar niet door hebben.
pi_195187
Ondanks dat het binnen het BB concept -vreemd- is dat er iemand bijgeplaatst is, is het zoals eerder opgemerkt om de telefoonkosten niet zo vreemd. Ook is het niet raar dat V. het recht heeft om mensen die vertrekken te vervangen. Immers, als de nu 8 resterende allemaal plotseling vertrekken, wat dan? Kijken we twee maanden naar de kippen/tuin of zou V. het programma dan moeten stoppen, terwijl zij verplichtingen naar de reclamemakers hebben?

Money makes the world go round, alleen ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom het Net gecensureerd zou moeten worden. Als ik via de streams iets zie gebeuren wat mij intrigeert ga ik 's-avonds zeker kijken wat het nu precies was... tenslotte op 55cm diameter zie je meer dan op een stream van 4 cm diameter...

I did NOT have sex with that women Sabine...

pi_195188
Hoe zit het eigenlijk met de inkomsten uit zo'n site. Valt daar nog iets aan te verdienen of leveren de vele hits niks op en kunnen de bezoekers hiervan daarom goede streams op hun buik schrijven (naast het big sister mediamanipulator Hummie-verhaal dan...)
Life is like a stanleyknife: cut, cut, cut!
  maandag 4 oktober 1999 @ 12:42:00 #20
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195189
Na afloop van de BB herhaling (ma ocht 11.50-12.20) starte V weer vrolijk met het "BeljePortomoneeLeeg" spel.
De vraag vandaag:
"Welke man in het BB huis heeft z'n tranen de vrije loop gelaten. "Ik zal je helpen: het is niet Ruud, en het had iets met de kinderen van die man te maken. Je hebt het net kunnen zien, dus is deze pot met geld voor jou? Bel nu snel naar ..."
  maandag 4 oktober 1999 @ 12:51:00 #21
627 Willy
Koekenbakker
pi_195190
Ik denk dat wanneer de persoon die als nieuweling in een hechte groep komt met zoveel meer inzicht in het imago van de individu dan de groep zelf hier zeer veel voordeel bij heeft! De nieuweling die er nu echter bij is gekomen acht ik daar niet toe in staat ze is emotioneel zo labiel dat ze waarschijnlijk haar eigen vonnis al heeft voltrokken! Geheel terrecht vond ik dan ook de reactie van de groep haar een beetje links te laten liggen!

Ik moet wel zeggen dat BB niet is wat ik me ervan voorstelde toen ik me ervoor aanmelde ik dacht dat je voor je eigen eten moest zorgen maar die gasten dienen gewoon hun verlanglijstje in! ze kunnen veel te veel het is echt een makkie voor wat het fysieke betreft! Jammer!!

Verder hoorde ik iets over een ruzie tussen Endemol en BB er schijnen twee mensen binnen het huis met elkaar naar bed te zijn geweest en dit mocht niet uitgezonden worden door Endemol! Jammer!!!!

The only thing we have to fear is FEAR itself
  maandag 4 oktober 1999 @ 13:06:00 #22
187 Grrrly
Purrrrrrrr!
pi_195191
quote:
op 10-04-1999 om 12:51 PM schreef Willy het volgende:
Verder hoorde ik iets over een ruzie tussen Endemol en BB er schijnen twee mensen binnen het huis met elkaar naar bed te zijn geweest en dit mocht niet uitgezonden worden door Endemol! Jammer!!!!

Is dit weer een groot gerucht dat het forum in wordt geholpen, of is dit gegrond? Graag iets concreter a.u.b., want er is hier meer gespeculeerd waar achteraf niets van waar was.

En wat de topic betreft: natuurlijk is Mona erbij om -het draaiboek/tijdschema door te laten lopen dus: -om de nominaties gewoon door te laten gaan dus:-om mensen te laten bellen en kijken = inkomsten.

Fok!zine 2 the rescue!!!
pi_195192
VOO heeft absoluut een hele hand in de pap in plaats van een vinger. Wij als nederlands publiek hebben nog geeneens een nageltje hoor.
Maar ik denk dat je maar niet moet vergeten dat het amusement is en verder niets.
En trouwens, ik vind het best wel logisch dat het niet uitgezonden wordt als er 2 mensen met elkaar naar bed gaan, kijk dan maar naar sbs6. Ze laten de suggestie alleen maar zien en dat is weer genoeg aanleiding voor een hele dag bb-forum!!
Probelemen HEB je niet, problemen MAAK je
  maandag 4 oktober 1999 @ 13:14:00 #24
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195193
Uit de Volkskrant van vandaag, rubriek "Dag In Dag Uit"

over Tara's vertrek en Sabine-Bart sex (met foto Mona):
titel "En wat we ook nog wilden weten" waarin interview met V-woordvoerdster, citaat "- Als Sabine en Bart met elkaar naar bed gaan, wordt dat dan uitgezonden?
'Tuurlijk zenden we dat uit. We zullen niet de daad zelf in beeld brengen, maar wel een gedeelte van de intieme momenten.'"

Zie artikel in topic "BB in de media II"

maandag 4 oktober 1999 @ 13:16:00 #25
627 Willy
Koekenbakker
pi_195194
Van een bekende gehoord deze persoon werkt bij Endemol! regiseert de staatsloterij show!
voor zover ik in kan schatten is het ongetwijfeld waar!!!
  maandag 4 oktober 1999 @ 13:24:00 #26
627 Willy
Koekenbakker
pi_195195
Ik kan me heeeeeel goed voorstellen dat V naar buiten nog steeds wil laten lijken dat ze echt alles laten zien en hooren! Als ze toe zouden geven dat ze dat niet doen zijn ze stom bezig!
Laten we niet uit het oog verliezen dat er heel erg veel geld op het spel staat! ze moeten er een succes van maken en het spannend houden voor de kijker!
pi_195196
Hummie zelf heeft dat al gezegd, in de tv-uitzending bij de varkentjes B. en van Dorp: "desnoods laten we een bewegend laken zien om te tonen wat er gebeurt..."
Die tante weet precies wat ze wil en wat emo-tv allemaal vermag om de kijker-kudde bezig te houden. Jammer dat Martin op dat moment niet wat assertiever was en publiekelijk verkondigde blij te zijn, onder de handen van zo'n vivisectie-chirurge uit te zijn ! Rolphie en Daphne hielden zich in ieder geval niet in om te sneeren naar RTL4: de varkentjes hadden de grootste moeite om Jan Mulder in zijn stoel te houden. (Hans Dorrestijn heeft van hem al eens zijn bril van zijn kop geslagen gehad).
En zo zijn we weer bij de bottom-line: emo-tv.
Er is een franse TV-film: Le Prix du Danger, waar 5 kandidaten voor een miljoen één slachtoffer mogen achtervolgen en doden (met Michel Piccoli als prachtig rol-model voor Rolphie). Goed om in het achterhoofd te houden....
  maandag 4 oktober 1999 @ 14:03:00 #28
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195197
Zo he, is dat dan BB v2 "De straat op" ?
  maandag 4 oktober 1999 @ 23:16:00 #29
150 zeef
pi_195198
Het meest interessante is natuurlijk om te weten welke deelnemer de eerste nervous breakdown krijgt. Wie wordt gek van de camera's en wordt agressief. Ik moet helaas bekennen dat ik door mijn werk het programma tot nu toe een keer of 4 à 5 gezien heb, en dus niet helemaal thuis ben in namen en karakters. Als ik de dagelijkse samenvatting lees, dan zijn Mona en Bart & Sabine mogelijk hotspots. Mona omdat ze nog niet in de groep ligt, men heeft de informatie gemolken en haar bier en wijn opgezopen, dus zij is het eerste slachtoffer om eruit te gooien. Bart en Sabine wordt ook nog leuk, stel dat Bartje te ver gaat en Sabine hem opeens niet meer zo ziet zitten. Dan heb je instant tweespalt, en in zo'n klein groep gaat dat tot kernvorming leiden, mensen trekken partij voor hem of haar met alle gevolgen van dien.

Een groene krat Heineken staat klaar voor degene die raad wie van de bewoners het eerst last krijgt van (langdurige) depressie cq. agressie tegen camera's of andere bewoner(s).

Let's have your votes

Forum ® us
  maandag 4 oktober 1999 @ 23:34:00 #30
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195199
Tja zeef, en hoe bepaal je dat moment van diepe depressie.

Mona viel mij vanavond flink tegen, zeg. Dat ze nou niet voorzien heeft dat ze 't wel es ff minder makkelijk zou hebben om 'erbij' te gaan horen. Die gaat kraken. Bianca is alweer veel sterker. Bart houd wel vol, zolang ie maar bij Sabine kan knuffelen. Maar als je naar de uitzending keek vanavond heeft Sabine toch wel bedenkingen of ze 't wel tot iets serieuzers moet laten komen. Voor haar is Bart ieg niet de ware, maar "je moet toch wat hier."

En nu over Van de Ende/De Mol/Veronica-BB
Joop heeft zich pas nog uitgesproken over de verloedering van de TV en iedereen viel over hem heen. Het zal hem zekers behoorlijk storen als zijn ploeg weer met grensverleggende(-verlagende) TV komt. Is ie nogmaals inconsequent. Maar intussen heeft ie wel ongeveer een jaar geleden persoonlijk ingegrepen bij dr Procter die de scenario's voor alle NL soaps schreef. Hij vond dat er alleen nog maar ongewone relaties waren, niemand die eens gewoon bij elkaar bleef.
Als Joop nou ff doordenkt is een romance tussen Bart en Sabine juist wat ie wil. En verliefdheid schijnt ook de jeugdcriminaliteit te verminderen, dus komop Jopie. Dat beetje bloot wat er dan bijhoort zien we toch al bij Love test en Sex on the Beach etc etc etc
Hiermee kunnen we toch prima de kerst in. Het kerstverhaal in een notendop. Terwijl God Ruud alleen op z'n wolkje achterblijft, komen Jozef-Bart en Maria-Sabine met hun kindje Jezus-Maurice in de kou te staan terwijl wij allen hebben gezien dat hier iets moois uit hoorde te groeien. Joop gedraagt zich als die boze koning waar het in het kerstverhaal omgaat.
Hummie; laat je niet kisten!

pi_195200
Het is helaas overduidelijk dat jullie niet weten hoe de zaken in elkaar steken. HET IS EEN PRODUKTIE DIE GEMAAKT WORDT DOOR MENSEN VAN JOHN DE MOL, ER IS NIEMAND VAN JOOP BIJ. Joop heeft niets te zeggen over deze produktie. Joop en John hebben uiteraard endemol, maar dat wil niet zeggen dat het personeel daar ook in dienst is. Het blijven twee producenten die zelf hun eigen produkties maken, met hun eigen personeel. k geef toe, je moet dicht bij het vuur zitten om te weten hoe het in elkaar steekt. Overigens bestaat de produktiegroep uit een enorme hoeveelheid fri-lancers. Kijk maar op de titelrol als die voorbij komt.
pi_195201
Het is in ieder geval goed dat er eindelijk gesproken wordt in dit forum over datgene wat BB eigenlijk is: Entertainment.

Als wij naar onszelf kijken, moeten we toch met zijn allen constateren dat we, in min of meerdere mate, ge-entertained worden door het gebodene. Er worden geen hoogstaande psychologische doelen nagestreefd, spanning voor de kijker moet voorop staan.

Ik ben zelf van mening dat er televisie ontstaat die duidelijk het fin de siecle gevoel van deze tijd aanduidt, namelijk de totale controle over andermans leven ten behoeve van het entertainment van de massa. Het is goed dat Veronica in ieder geval nog fatsoensnormen in acht neemt om de bewoners tegen zichzelf te beschermen (geen naakt). Het besef is bij de bewoners overduidelijk afwezig dat zij werkelijk altijd in beeld zijn.

Zoals eerder aangegeven ben ik benieuwd wat er gebeurt als Bart uit huis gestemd wordt. Als Sabine (zoals na Martin) dan vrolijk met Maurice verder gaat, heeft zij (als alles expliciet in beeld gebracht zou worden) toch geen leven meer?

Laat dus sommige zaken maar achterwege in het belang van het entertainment!

It is better to rule in hell, than to serve in heaven......
pi_195202
Het is goed te zien dat er tussen alle onzin die ik door vele heb horen verkondigen, ik nu ook een goede reaktie lees die zegt waarom het gaat. Overeind blijft natuurlijk de manupulaties die er om wille van de kijkcyfers blijven plaats vinden. Maar dat geld voor iedere spelshow. Want het is eigenlijk niet meer als dat. Hoe vaak worden deze spelshows niet gemanupuleerd. Het is nog maar zo'n 5 jaar geleden dat Jeroen Wolzak(nu produktieleider van BB) zelf bij het programma prijzenslag(Hans Kazan) het grote rad aan de achterkant stond af te remmen omwille van de leukste kandidaat moet altijd winnen. De vraag is, mag je wel een spel met mensen spelen(manupuleren) waarvan de gevolgen op de langere termijn voor sommige wel eens niet goed zou kunnen aflopen. Er is en blijft een gevaarlijk experiment.
pi_195203
Goede vraag, Tanjalies ! Volgens het algemeen normbesef is het antwoord natuurlijk: NEE. Een wetenschapper zou voor deze configuratie nimmer geld los krijgen, laat staan fiat van een Ethische Commissie. Het gevaar tijdens krijgen we te zien zolang het entertainment-gehalte heeft: tranen, intimiteits-pogingen, vechten en ander survival-gedrag. Het gevaar/schade achteraf zal heel wat minder gevolgd worden, aangezien veel gecompliceerder: reacties van achterban erbij en risico van zeer slechte repercussies naar VOO toe. Men zal dan pas zien hoe een onethisch experiment het was. Maar: je hebt gelijk, de makers don't give a fuck om het psychologisch experimentele ervan, het is hun experiment in de grenzen van entertainment en emotionele stimuli voor de klant, in een totaal overvoerde maatschappij waarin iedereen afgestompt voor gewoon en niet-extreem entertainment. Vooral de doelgroep: de jeugd. Het lokmiddel voor de proefkonijnen: kwart miljoen, is slechts een KLEIN onderdeel van het zakelijk onderpand en inleg-geld van VOO (mikkend op verkoop van het spel naar buitenland). Dus alle beslissingen zullen zakelijk zijn, laverend aan de grens van het toelaatbare, en beschermd door de naïviteit van de proefkonijnen, "who will never know what hit them"... En als je dan dat gewetenloze en gefrustreerde koppie van Hummie bij B&vD bekijkt, voorspelt dat niet veel goeds op ethisch gebied.
  dinsdag 5 oktober 1999 @ 12:31:00 #35
150 zeef
pi_195204
Zou deze vorm van entertainment niet strikter gereguleerd worden ? Een verplichte nazorg en de loting onder notarieel toezicht. Want laten we wel wezen, Call TV (ik ben de huidige naam kwijt) was natuurlijk ook een ordinair gokspel. Eerst jezelf selecteren door het juiste lijntje naar de studio te kiezen. Puur gokken voor fl 1,-- per minuut.

Zouden de thuisblijvers ook support krijgen van VOO / JdM ?? En hoe zit het met de nazorg ? Heb gehoord dat de psych die de zaak begeleid geroyeerd is door zijn vakgenoten.......

Forum ® us
pi_195205
Verbaast me niks, Zeef, en Tanjalies vertelde al dat bij dergelijke TV-polls een notaris niet verplicht is. Dat buiten ze dan ook flink uit door de uitslag te manipuleren en half nederland voor niks te laten bellen (en doneren natuurlijk!).
Wat die nazorg betreft: ik denk dat de schade nu al veel groter is dan beseft wordt.
Kijuk eens hoe Sabine zich zorgen maakt dat ze zich achteraf gaat schamen: als ze ooit te horen krijgt dat ze Sabimbo genoemd werd.... hoe zou jij met zo'n etiket omgaan ? Om nog niet te spreken over Bianca en haar paranoide gedachten. En wanneer zoiets gaat gebeuren is ook niet meer te monitoren, tenzij BB al zijn camera's na afloop verplaatst naar de diverse huisgezinnen, mee naar Zwitserland met Bart, naar de werkplaats met Maurice die door zijn collega's begroet wordt (als ze hem nog terugnemen), enz. enz.
Je kan beter op Koninginnedag aan een paal vastgebonden staan en met eieren bekogeld worden, dat levert tenminste aan het eind van de dag nog een paar tientjes op: gelijk beloning en daarna een goed bad.
Maar net als met de Bijlmer zal alle schade achteraf wel vakkundig in de doofpot gehouden worden: laten de RIAGG en therapeuten hun agenda's maar vast vrijmaken voor Januari 2000!
pi_195206
Ja Zeef,

Dat zou, indien mogelijk een goede zaak zijn.
Helaas is het in de wet zo geregeld dat er wanneer er sprake is van een PRESTATIE, het niet valt onder een gokspel. Dat geld ook voor al die spellen waar een zekere prestatie wordt geleverd zoals 2 voor 12, rad van fortuin dan wel programma's waarin een lichamelijke prestatie wordt geleverd. Bij BB is er dus sprake van een prestatie, waarbij de opzet niet valt onder de wet op de kansspelen. Dus geen bij de wet verplichte notaris. Er is overigens, daardoor ook geen kansspelbelasting verschuldigd over de 250 000 gulden die de laatste volhouder krijgt. Het valt in dit geval onder de inkomstenbelasting. Ik vraag mij overigens af of alle die deze side bezoeken zo jong zijn dat ze daardoor niet weten dat Hummie vd T. een gewezen roddeljournaliste van de story is geweest. Over een betrouwbare eindredaktrise gesproken.

dinsdag 5 oktober 1999 @ 14:01:00 #38
168 Is2Funky
Koude start.. kuche!
pi_195207
Mijn complimenten over de reacties op deze topic.. Het is inderdaad zo dat er veel gemanipuleerd wordt met kandidaten proefpersonen. ik herinner me een aflevering Wouters Wondere wereld waarin een groot aantal kandidaten drie dagen lang een slaapdeprivatie ondergingen in het kader van een zogenaamd wetenschappelijk experiment..(?!) Waar het uiteindelijk om ging waren de rollende ogen en de evenwichtsstoornissen. Ik heb me laten vertellen dat in de bus met kandidaten op de reis naar de studio, de chauffeur werd opgedragen vooral de verwarming op te stoken.. (slaapt zo lekker)
Wat me het meest stak tijdens de opnamen ervan, was dat er door onze 'showmaster' Wouters nog geen 2 minuten aandacht werd besteed... Publiek is klapvee en kandidaten niet meer dan goedkope, manipuleerbare clowns. De contracten van VOO/deMol kennende zijn ze uiteindelijk nergens voor aansprakelijk en kan er na afloop geen beroep worden gedaan op bijstand, dan wel aansprakelijkstelling. Vwb Hummie.. haar reactie op Willibrord zegt genoeg...
Wie start de Hummie roddelpagina op het net?
Zien is kopen... http://www.zeepaard.nl
pi_195208
Volgens mij krijgt V niet de volle FL1,- per minuut per gesprek.. dacht dat ze maar 0,45 krijgen en dat onze grote vrienden de PTT de rest in hun zakken steekt

maargoed dat is gewoon maar ff tussendoor

pi_195209
Beste Ice,

Je hebt ten dele gelijk. Maar ten eerste is het zoals ik begrepen heb, geen 1 gulden, maar minstens 2 en vermoedelijk 3 gulden na dat je door alle menu's heen bent. En dan is het zo, dat het inbellen plaats vindt bij de CALLFACTORY, een 06 lijnen computer die opgezet is door endemol en ook voor het grootste deel in handen is van endemol. Deze callfactory heeft een huurcontract met de ptt.(alle 06 oproepen in programma's geproduceerd door endemol gaan via deze callfactory)Je zal begrijpen dat door de zeer grote afname die er plaats vindt, en dus niet alleen dit programma, de afdracht aan de ptt een andere is dan wat er staat voor de enkelvoudige 06 lijnen.

dinsdag 5 oktober 1999 @ 15:08:00 #41
433 Alkyone
Uitgesproken als: alkíejoonee
pi_195210
Er moet me toch iets van het hart. Ik begrijp dat BB slecht(s) vermaak is en dat wij, kijkend Nederland, worden uitgemolken om het psychische leed van anderen live mee te mogen maken (o nee, 24 uur later). De mensen die via Internet stemmen, bellen in via hun provider en betalen dus lokale kosten. Ikzelf heb een kabelmodem dus ik betaal alleen een vast bedrag per maand. Anderen hebben weer ISDN. Dus de stemming van Nederland gaat niet alleen via de telefoon, maar ook via de BB site op Internet.

Dat ben ik me allemaal bewust. Ik ben in eerste instantie gaan kijken omdat ik de impact van dit onzinnige experiment op de menselijke psyche wilde bekijken. Nu ontdek ik toch een lichte verslavingsneiging. En terwijl ik weet dat het allemaal oneerlijk, belachelijk en onverantwoord is, kijk ik toch met spanning naar de streams en volg ik het laatste nieuws op de voet. Zou dit zo werken voor alle kijkers/Internetters of ben ik nu zo'n voyeur geworden? Dit moet haast de kracht van de media zijn. Doordat er zoveel over geschreven en gezegd wordt, blijft het interessant en blijft het lokken.

Ik was overigens wel blij om te zien dat Mona onderaan staat in de polls. Gelukkig is er een gevoel van "het is niet eerlijk" in Nederland. Zelfs mijn ouders kijken elke avond (Goede tijden moet eraan geloven) en zij vinden het ook niet fair dat Mona erbij kwam. Natuurlijk, Tanjalies, het draait allemaal om geld. Maar ik denk dat het psychologische aspect niet alleen bij de bewoners van het BB huis ligt. We moeten zelf ook bewust kijken naar onze eigen reacties op dit nieuwe fenomeen. Daarmee krijg je toch nieuwe inzichten in de menselijke natuur, die overigens niet al te fraai is...

'We learn more by looking for the answer to a question and not finding it than we do from learning the answer itself' - Lloyd Alexander

pi_195211
quote:
op 10-05-1999 om 03:08 PM schreef Alkyone het volgende:
Ik ben in eerste instantie gaan kijken omdat ik de impact van dit onzinnige experiment op de menselijke psyche wilde bekijken. Nu ontdek ik toch een lichte verslavingsneiging. En terwijl ik weet dat het allemaal oneerlijk, belachelijk en onverantwoord is, kijk ik toch met spanning naar de streams en volg ik het laatste nieuws op de voet. Zou dit zo werken voor alle kijkers/Internetters of ben ik nu zo'n voyeur geworden?

Ik heb precies hetzelfde! Normaalgesproken kijk ik nooit naar 'reality tv' omdat ik het sensatiebelust vind en daar niet van hou, maar BB is het TOPPUNT van sensatiebelustheid . Toch blijf ik het programma, de streams en de berichten in dit forum op de voet volgen.

pi_195212
Met het schaamrood op mijn kaken moet ik ook toegeven dat ik bij dit forum niet ben weg te slaan. Vreemd genoeg heb ik genoeg aan dit Forum, 'k hoef niet naar het V halfuurtje te kijken om bij te zijn of me te ergeren aan de streams.

En dit alles terwijl ik mij actief afzet tegen klapvee nederland. Oh my god, I'm dying!

I did NOT have sex with that women Sabine...

pi_195213
Ik begrijp jullie reakties, helaas hebben de bedenkers van dit programma dat ook goed begrepen. Wat mij betreft is dit mijn LAATSTE reaktie in deze topic. Het was goed te ontdekken dat niet iedereen tot de grote kudde behoort, maar dat er nog steeds een aantal zijn die zich niet laten bedotten. Wellicht dat ik belangstellende in de toekomst nog wat geheimen uit de keuken van het fenomeen spelshow kan vertellen, zoals hoe werkt de staatsloterij of hoe ging het nu werkelijk bij wedden dat. gegroet
pi_195214
Ik kijk ook naar alles, zuiver beroepsmatig en om te lachen om de nieuwe programma-naam-lijst, maar voel me niet verslaafd. Dat is nou juist wat Veronica wil dat je voelt, kijk maar naar de tekst bij de Real Video Feeds. Het is die zogenaamde zelfspot die maakt dat ze ermee wegkomen. Maar ga straks maar 'ns praten met die ouders/partners die een volkomen verwezen familielid terugzien - dat is dan geen onschuldig spelletje meer, niet sportief, niet ethisch verantwoord, niet leuk meer, en de eerste hap van het geld van de winnaar kan naar de psychiater overgemaakt worden. Dit klinkt onheilspellend, maar heb je al gedacht aan de lange-duur-werking van zo'n sociale vervorming ? Juist: als je terugkomt, draaien je hersenen het om en lijkt de ECHTE wereld vervormd, en pas je er voorlopig niet meer in, geld op zak of niet. Daaroverheen een bestorming door de Media die de laatste kijkcijfer-melk nog uit je komen persen en je kan beter emigreren met je familie en wat goede begeleiding. Martin was al sterk en heeft het betrekkelijk zonder schade doorlopen, lijkt het. Maar ook zijn mond is nog een jaar lang gesnoerd over de precieze inhoud van de contracten. En zo maar rustig verderleven, dus ? Niet dus.
pi_195215
Tanjalies, wat is de reden van je vertrek, als je die wilt mededelen ? En waarom zeg je "helaas"?
Is er soms iets lulligs achter de schermen aan de gang ?
pi_195216
Beste Moor,

Helaas heeft te maken met mijn vertrek naar het buitenland(mijn vlucht gaat over 4 uur) omdat ik daar een paar dagen i.v.m. een te produceren dokumentaire naar toe moet.

pi_195217
OK, bedankt voor je antwoord. Je ziet hoe schrap we staan: ik dacht aan represailles voor je topic.

Ok, noem me maar doemdenker, maar op menselijk nivo is er al heel wat schade aangericht in deze emotionele vivisectie-kooi.

Bedankt in ieder geval voor je zeer waardevolle info

dinsdag 5 oktober 1999 @ 16:43:00 #49
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195218
Ook eens met Alkyone en de anderen die hun 'verslaving' opbiechten. Maar ik weet ook dat, als er weer gewerkt moet worden, het voor mij gewoon ook weer even over is.

Het is wel wennen in dit forum dat in de ene topic nog ongenuanceerd over (Tara en) Mona gekankerd wordt, in andere topics zoals deze de ESSENTIE van het project, ZONDER SMILIES, besproken wordt. En blij toe. Maar zoals de psycholoog in ander topic zegt, lijkt het wel of hier wel veel tv-mnesen rondwaren. En daar is heel wat oud zeer te verhappen.

Onmiskenbaar draagt het BB project levensgrote gevaren met zich mee die nu dan misschien aan bod gaan komen. De kop is eraf en we gaan heus nog wel onaangenaam verrast worden, net als sommige bewoners. Dan vragen we ons af waar wij in godesnaam mee bezig zijn geweest. Vraagt V zich dat fa? Ik denk het wel, maar er was en is geen weg terug meer. Ook voor de bewoners niet meer.

dinsdag 5 oktober 1999 @ 17:50:00 #50
306 Maurisico
niet bij te benen!
pi_195219
Zolang een zender afhankelijk is van de reclameblokken, zal er niets schokkends te zien zijn. Let maar eens op wie er adverteren. Allemaal bedoeld voor de gemiddelde consument. Deze bedrijven hebben ook aardig wat in te brengen. Zij zouden niet willen dat hun producten in verband werden gebracht met schokkende beelden uit het huis.
Voor al uw nieuwe en ouwe nieuws
  dinsdag 5 oktober 1999 @ 20:43:00 #51
150 zeef
pi_195220
mrNAtural : welk forum is dat ?? Ik zie door de fora het arboretum niet meer
Forum ® us
  dinsdag 5 oktober 1999 @ 21:11:00 #52
234 mrNatural
op BB-rantsoen
pi_195221
zeef:

In vele topics, maar vooral:
topic: "Voer voor psychologen?"
en "Een paar kritische vragen...."

Die laatste is van een dag of wat geleden en dan moet je ongeveer 2 minuten naar beneden scrollen in het topic-overzicht.
Ja, het gaat wel erg hard met het aanmaken van nieuwe topics. Even niet opletten en je bent een dag bezig om bij te lezen.

pi_195222
het draait toch alleen maar om het geld
Rocky komt naar je toe deze winter

woensdag 6 oktober 1999 @ 10:49:00 #54
150 zeef
pi_195223
quote:
[b]
Ja, het gaat wel erg hard met het aanmaken van nieuwe topics. Even niet opletten en je bent een dag bezig om bij te lezen.

Ja het gaat af en toe wel heel hard. En dan is het nog zoeken tussen de banale meuk en de serieuze chats.

Ik denk dat de enige winnaar bij BB de PTT is met alle miljoenen extra tikken !

Forum ® us
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')