Nope, als je naar een Schengen-land vliegt (en niet alle EU landen zijn Schengen, bijvoorbeeld het hele Verenigd Koninkrijk is geen Schengen maar wel EU) wordt je paspoort niet gecontrolleerd. En je komt zeer zeker in een andere vertrekhal na de paspoort controle. Er zit daar zelfs een paspoort check tussen het internationale en Schengen deel van de ruimte.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:09 schreef FJD het volgende:
[..]
Waar lees je dat in zijn replyEr is 1 vertrekhal en daar komt iedereen in terecht.
Blijkbaar NIET helemaal duidelijk.... alleen de poortjes zijn gescheiden (waar je je paspoort moet laten zien), de rest is 1 grote mengelmoes.quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:01 schreef theiz het volgende:
[..]
Kijk, daar zocht ik naar. Dat is een van de dingen die ik me afvroeg. Binnen EU = niet Tax free shoppen dacht ik. Zou vreemd zijn als je naar Belgie vliegt en onderweg zonder belasting en accijns alcohol en tabak kan kopen.
Duidelijk: De vertrekhallen zijn dus gescheiden met paspoortcontrole. Binnen EU wordt alleen het ticket gechecked waarbij je voor het inchecken wel een paspoort nodig hebt. Die paspoortcontrole is dus als identificatie voor je ticket door het grondpersoneel en wordt niet gedaan door een officiele instantie.
Iemand met een strafblad mbt geweldpleging of iemand die door de AIVD wordt verdacht van terrorisme kan gewoon bij mij het vliegtuig in.(lekker systeem weer)
Voor de duidelijkheid: Ik ben niet van plan zonder paspoort te vliegen. Kan ook niet, want je moet inchecken.
Ik ben in 2002 of 2003 naar Spanje (sinds 1992 Schengen-landquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:18 schreef Marinus het volgende:
[..]
Nope, als je naar een Schengen-land vliegt (en niet alle EU landen zijn Schengen, bijvoorbeeld het hele Verenigd Koninkrijk is geen Schengen maar wel EU) wordt je paspoort niet gecontrolleerd. En je komt zeer zeker in een andere vertrekhal na de paspoort controle. Er zit daar zelfs een paspoort check tussen het internationale en Schengen deel van de ruimte.
Het is fysiek wel dezelfde hal maar om in het andere gedeelte terecht te komen moet je dus nog door een paspoortcontrole in de hal zelf.quote:Paspoort en/of ticketcontrole
Wanneer u vertrekt vanuit vertrekhal 2 of 3 komt u na het inchecken bij de centrale controlepost voor de controle van uw paspoort en ticket. Deze worden gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee.
Indien u vanuit vertrekhal 1 naar één van de Schengenlanden reist wordt alleen uw ticket gecontroleerd. Hier is geen Koninklijke Marechaussee die uw paspoort controleert.
De Schengenlanden zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje (incl. de Canarische eilanden), IJsland en Zweden
Als ik van Düsseldorf vlieg vraagt er niemand naar mijn paspoort, tenzij ik naar Zwitserland of anders buiten de EU ga. Dat is een andere/ ander deel van de terminal.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:16 schreef FJD het volgende:
[..]
Luchthavens vallen juridisch gezien waarschijnlijk niet binnen het Schengen gebied en kennen daarom paspoort controles.
Handbagagecheck? Incheckbalie? Wasda?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:56 schreef appelbanaancitroen het volgende:
Maar Polen geldt ook als buiten de EU op dusseldorf, heel naar... Je mag dan ook niet direct het vliegtuig in. Maar inderdaad, je laat je paspoort zien bij inchecken (tenzij je dit natuurlijk electronisch doet) en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) bij de handbagage check. Dan kom je bij alle winkels etc. en "buiten de EU" zit helemaal aan het einde en daarvoor zit dus ook nog een dikke afscheiding en mensen in uniform die je paspoort bekijken
Het gaat hier niet om een scheiding tussen EU- en niet-EU-landen, maar om een scheiding tussen Schengen- en niet-Schengenlanden. Veel "oude" EU-staten zijn zowel EU-landen als Schengenlanden, maar de nieuwe, Oost-Europese, EU-anden niet. Ook Groot-Brittannië en Ierland zijn geen Schengenlanden. Noorwegen en IJsland zijn daarentegen wel Schengenland, maar geen EU-lid.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:56 schreef appelbanaancitroen het volgende:
Maar Polen geldt ook als buiten de EU op dusseldorf, heel naar... Je mag dan ook niet direct het vliegtuig in. Maar inderdaad, je laat je paspoort zien bij inchecken (tenzij je dit natuurlijk electronisch doet) en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) bij de handbagage check. Dan kom je bij alle winkels etc. en "buiten de EU" zit helemaal aan het einde en daarvoor zit dus ook nog een dikke afscheiding en mensen in uniform die je paspoort bekijken
Dar heb ik nog nooit meegemaakt bij vertrek- alleen bij binnenkomst.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 22:17 schreef goldback het volgende:
Wellicht handig om te weten dat je bij vertrek uit de USA jezelf via een apparaat als het ware moet uitchecken d.m.v.
kijken in een apparaat en vingerafdrukken doe je dit niet dan ben je officieel niet het land uit en dit kan dan problemen geven bij je volgende bezoek.
Hoe verkom je door iemands identiteit te weten dan een kaping/bomaanslag? Dat voorkom je alleen maar door die persoon te ontdoen van alle mogelijke middelen waar dat mee te bereiken is. Wie dan evt. een vliegtuig kaapt of opblaast is van minder belang, het gaat namelijk om het voorkomen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 11:39 schreef theiz het volgende:
Ik snap dat niet helemaal: Je mag niet een flesje water meenemen, maar je mag zonder identiteitscontrole het vliegtuig in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |