abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:18:03 #26
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_49189396
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:09 schreef FJD het volgende:

[..]

Waar lees je dat in zijn reply Er is 1 vertrekhal en daar komt iedereen in terecht.
Nope, als je naar een Schengen-land vliegt (en niet alle EU landen zijn Schengen, bijvoorbeeld het hele Verenigd Koninkrijk is geen Schengen maar wel EU) wordt je paspoort niet gecontrolleerd. En je komt zeer zeker in een andere vertrekhal na de paspoort controle. Er zit daar zelfs een paspoort check tussen het internationale en Schengen deel van de ruimte.
pi_49190803
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 13:01 schreef theiz het volgende:

[..]

Kijk, daar zocht ik naar. Dat is een van de dingen die ik me afvroeg. Binnen EU = niet Tax free shoppen dacht ik. Zou vreemd zijn als je naar Belgie vliegt en onderweg zonder belasting en accijns alcohol en tabak kan kopen.

Duidelijk: De vertrekhallen zijn dus gescheiden met paspoortcontrole. Binnen EU wordt alleen het ticket gechecked waarbij je voor het inchecken wel een paspoort nodig hebt. Die paspoortcontrole is dus als identificatie voor je ticket door het grondpersoneel en wordt niet gedaan door een officiele instantie.

Iemand met een strafblad mbt geweldpleging of iemand die door de AIVD wordt verdacht van terrorisme kan gewoon bij mij het vliegtuig in. (lekker systeem weer)

Voor de duidelijkheid: Ik ben niet van plan zonder paspoort te vliegen. Kan ook niet, want je moet inchecken.
Blijkbaar NIET helemaal duidelijk.... alleen de poortjes zijn gescheiden (waar je je paspoort moet laten zien), de rest is 1 grote mengelmoes.

In de winkels laat je je ticket scannen en daardoor weten ze je bestemming en dus of je korting/geheel taxfree krijgt...

Nu duidelijk??!!
pi_49191023
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:18 schreef Marinus het volgende:

[..]

Nope, als je naar een Schengen-land vliegt (en niet alle EU landen zijn Schengen, bijvoorbeeld het hele Verenigd Koninkrijk is geen Schengen maar wel EU) wordt je paspoort niet gecontrolleerd. En je komt zeer zeker in een andere vertrekhal na de paspoort controle. Er zit daar zelfs een paspoort check tussen het internationale en Schengen deel van de ruimte.
Ik ben in 2002 of 2003 naar Spanje (sinds 1992 Schengen-land ) gevlogen en ik moest toch echt wel mijn paspoort laten zien, verder ik kwam in precies dezelfde vertrekhal als ik een aantal jaar daarvoor ook kwam toen ik buiten de EU vloog
Verder werd mijn paspoort weer gecontroleerd voordat ik het vliegtuig inging....

Dus iets klopt niet
pi_49191322
Ik ga komend weekend naar Oostenrijk. Ik zal verslag doen, ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit systeem in elkaar zit.
  woensdag 9 mei 2007 @ 17:18:46 #30
16389 Marinus
Paper! Snow! A ghost!!
pi_49191576
van schiphol.nl:
quote:
Paspoort en/of ticketcontrole
Wanneer u vertrekt vanuit vertrekhal 2 of 3 komt u na het inchecken bij de centrale controlepost voor de controle van uw paspoort en ticket. Deze worden gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee.
Indien u vanuit vertrekhal 1 naar één van de Schengenlanden reist wordt alleen uw ticket gecontroleerd. Hier is geen Koninklijke Marechaussee die uw paspoort controleert.
De Schengenlanden zijn: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje (incl. de Canarische eilanden), IJsland en Zweden
Het is fysiek wel dezelfde hal maar om in het andere gedeelte terecht te komen moet je dus nog door een paspoortcontrole in de hal zelf.
pi_49193138
Ben net terug uit Italië; op de heenweg werd ik wel gecontroleerd en op de terugweg niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 9 mei 2007 @ 20:03:25 #32
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_49197408
Het hangt ervan af met welke maatschappij je binnen de EU vliegt, sommige EU vluchten vertrekken toch echt vanaf terminal 2 en 3 (NIET-Shengen terminal), de zogenaamgde D, E, F, G en H gates. Om hier te komen moet je ofwel vanaf de incheckbalies rechtstreeks via de paspoortcontrole van de Koninklijke Marechaussee, of vanuit vertrekhal 1 via de paspoortcontrole tussen deze terminals. (Vooral gebruikt als je aankomt op terminal 1, en verder vliegt buiten Europa, de zogenaamde transitpassagiers). Let op, als je zelf ooit een keer moet connecten op schiphol, en er staat weer een gigantische rij tussen de terminals, loop naar de uitgang van de terminal (waar de bagage op de band komt) Tussendoor wordt je niet gecontroleerd, je komt immers van een EU vlucht, loop naar boven en ga door de paspoortcontrole bij Terminal 2 (Bij de KLM-incheckbalies), hier zijn de rijen bijna altijd kort.

Voor vluchten van de budgetairliners, (Easyjet, Skyeurope, BMI-baby, JET2) welke vertrekken vanaf de H pier kom je dus in terminal 2 + 3 terecht en heb je daadwerkelijke paspoortcontrole door de Marechaussee.

Overigens, het valt mij op dat als ik vlieg binnen Europa de marechaussee niet altijd mijn paspoortnummer invoert op eventuele openstaande zaken, voor alle vluchten buiten Europa gebeurd dit wel zorgvuldig.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_49761136
Voor de geinteresseerden: Mijn paspoort is niet gecontroleerd. Op de heenreis wel bij het inchecken door een medewerker van de luchtvaartmaatschappij, maar op de terugweg heb ik electronisch ingechecked en heb ik mijn paspoort geheel niet hoeven te tonen.

Apart.
pi_49761254
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:16 schreef FJD het volgende:

[..]

Luchthavens vallen juridisch gezien waarschijnlijk niet binnen het Schengen gebied en kennen daarom paspoort controles.
Als ik van Düsseldorf vlieg vraagt er niemand naar mijn paspoort, tenzij ik naar Zwitserland of anders buiten de EU ga. Dat is een andere/ ander deel van de terminal.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_49762514
Maar Polen geldt ook als buiten de EU op dusseldorf, heel naar... Je mag dan ook niet direct het vliegtuig in. Maar inderdaad, je laat je paspoort zien bij inchecken (tenzij je dit natuurlijk electronisch doet) en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) bij de handbagage check. Dan kom je bij alle winkels etc. en "buiten de EU" zit helemaal aan het einde en daarvoor zit dus ook nog een dikke afscheiding en mensen in uniform die je paspoort bekijken
pi_49763817
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 13:56 schreef appelbanaancitroen het volgende:
Maar Polen geldt ook als buiten de EU op dusseldorf, heel naar... Je mag dan ook niet direct het vliegtuig in. Maar inderdaad, je laat je paspoort zien bij inchecken (tenzij je dit natuurlijk electronisch doet) en volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) bij de handbagage check. Dan kom je bij alle winkels etc. en "buiten de EU" zit helemaal aan het einde en daarvoor zit dus ook nog een dikke afscheiding en mensen in uniform die je paspoort bekijken
Handbagagecheck? Incheckbalie? Wasda?
Gelukkig heeft Lufthansa vrijwel alleen nog maar electronische tickets, pasje in de automaat, baordingcard eruit, doorlopen. Aan bagage inchecken doe ik niet.

Maar inderdaad, die dikke afscheiding achterin voor niet Schengen (terminal A bijvoorbeeld) bedoelde ik.
Overigens komt Zwitserland binnenkort ook bij Schengen, geloof ik.
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
  vrijdag 25 mei 2007 @ 21:39:16 #37
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_49776805
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 13:56 schreef appelbanaancitroen het volgende:
Het gaat hier niet om een scheiding tussen EU- en niet-EU-landen, maar om een scheiding tussen Schengen- en niet-Schengenlanden. Veel "oude" EU-staten zijn zowel EU-landen als Schengenlanden, maar de nieuwe, Oost-Europese, EU-anden niet. Ook Groot-Brittannië en Ierland zijn geen Schengenlanden. Noorwegen en IJsland zijn daarentegen wel Schengenland, maar geen EU-lid.

De nieuwe EU-landen en Zwitserland zullen naar verwachting in 2008 Schengenland worden.
pi_49778211

[ Bericht 52% gewijzigd door goldback op 26-05-2007 21:39:45 ]
pi_49779271
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 22:17 schreef goldback het volgende:
Wellicht handig om te weten dat je bij vertrek uit de USA jezelf via een apparaat als het ware moet uitchecken d.m.v.
kijken in een apparaat en vingerafdrukken doe je dit niet dan ben je officieel niet het land uit en dit kan dan problemen geven bij je volgende bezoek.
Dar heb ik nog nooit meegemaakt bij vertrek- alleen bij binnenkomst.
pi_49780758

[ Bericht 100% gewijzigd door goldback op 26-05-2007 21:41:05 ]
pi_49802562
[
  donderdag 31 mei 2007 @ 05:53:21 #42
104963 ETA
European Travel Author
pi_49953358
2 jaar geleden ben ik zonder controle van mijn identiteit naar zweden en vervolgens naar Finland gevlogen.

Meestal moet je je paspoort laten zien bij inchecken, dus wel enige vorm van controle. Dit keer was het ook zo, echter was ik tijdens het inchecken er niet bij. We waren met 10 man en 1 persoon van ons verzamelde de paspoorten en regelde de check in, de rest stond een stukje verderop. Daarna was het een kwestie van iedereen hun bagage op de band leggen en klaar. Op geen enkel moment werd er gecontroleerd of degenen van onze groep daadwerkelijk de mensen op de paspoorten waren.

EU hal in, dus alleen security en geen paspoort check. Aankomst in Stockholm, daar was het laten zien van de vliegticket voldoende om de vertrekhal uit en in te komen, weer geen paspoort controle. Tijdens het boarden werd er ook niet gelet op paspoorten....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_49956519
Toen ik naar Ierland vloog vanaf Schiphol (Aerlingus) heb ik 3 keer mijn identiteitskaart moeten tonen: 1 keer aan de balie (KLM-medewerkster), 1 keer bij de paspoortcontrole (door de KMAR) en daarna nog een keer bij de gate zelf (weer door de KMAR).
pi_49959259
Ik snap dat niet helemaal: Je mag niet een flesje water meenemen, maar je mag zonder identiteitscontrole het vliegtuig in.
Hoe is dat met nationale vluchten in de VS eigenlijk?
  donderdag 31 mei 2007 @ 11:47:07 #45
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_49959557
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 11:39 schreef theiz het volgende:
Ik snap dat niet helemaal: Je mag niet een flesje water meenemen, maar je mag zonder identiteitscontrole het vliegtuig in.
Hoe verkom je door iemands identiteit te weten dan een kaping/bomaanslag? Dat voorkom je alleen maar door die persoon te ontdoen van alle mogelijke middelen waar dat mee te bereiken is. Wie dan evt. een vliegtuig kaapt of opblaast is van minder belang, het gaat namelijk om het voorkomen.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')