Ik lees de laatste tijd vaak dat Ajax op weg is om een topteam te worden maar ik zie niet waar dit op gebasseerd is.
Ajax heeft meer punten gehaald dit seizoen, dus als het team redelijk bij elkaar blijft moet je zo rond de 80 punten moeten kunnen halen en daarmee doe je mee voor de titel. Maar een topteam is meer dan goede nationale prestaties. Dan moet je ook Europees scoren en ik zie weinig spelers bij Ajax die thuis horen bij de Europese (sub) top.
Steekelenburg: Degelijke keeper die je niet vaak in de steek laat, maar wel een met regelmatig een foutje. Al met al denk ik dat hij nationaal voldoet, Europees is afwachten
Urby: Ik ben wel een fan van Urby maar het blijft ook een back met gebreken. Ik vind hem dit jaar niet echt vooruit gegaan en ik ben benieuwd of hij volgend jaar wel een stap kan zetten
Stam: Nu nog top maar ook blessuregevoelig. In de laatste 3 seizoenen speelde hij gemiddeld 22 wedstrijden per seizoen en hij wordt deze zomer 35. Ik denk niet dat hij nog een heel seizoen fit blijft al is hij ook geblesseerd wel van waarde
Vermaelen, Heitinga, Ogararu: Redelijke eredivisievoetballers. Ik denk niet dat die spelers Ajax verder gaan helpen
V.d. Wiel: Erg talentvol maar ook nog erg jong. Het is goed dat hij dit seizoen wat minuten gepakt heeft maar ik denk niet dat hij zich volgend jaar in de basis kan spelen
Davids: Goed bij Barca, kut bij Inter, redelijk tot goed in zijn eerste jaar bij Spurs, kut in zijn 2e jaar, redelijk tot goed bij Ajax. Welke Davids is het volgend seizoen? Verder loop je met Davids altijd het risico dat hij zijn eigen wedstrijd gaat lopen voetballen(hij heeft het nog gedaan onder vrijwel elke coach) maar Ten Cate lijkt me redelijk onder controle te hebben, maar de vraag is voor hoe lang. Davids is ook al 34 en het is de vraag of hij nog een jaar op topniveau aan kan. Verder weet je dat je met Davids 2 á 3 wedstrijden weg gooit door dom gedrag, maar dat weet je als je hem koopt.
Sneijder: Ik vermoed dat hij weg gaat maar als hij blijft dan denk ik dat een Van der Vaart syndroom(kut spelen omdat je geen transfer gemaakt hebt en al te lang bij Ajax voetbalt) op de loer ligt.
Gabri: Ik verwacht een jaar zoals het vorige. Degelijk maar weinig bijzonders
Perez: Ook al bijna 34 en naar mijn mening heeft hij nooit meer het niveau gehaald van 2003-2004 en 2004-2005. Eigenlijk een ideale bankzitter, maar ook een die de sfeer verziekt als ie op de bank zit.
Vertonghen: Veel potentie maar ik vermoed dat hij nog wel een jaar nodig heeft
Huntelaar: What you see is what you get. Een spits die vooral nationaal makkelijk scoort en Europees snelheid tekort komt
Babel: Ik denk dat hij nooit leert voetballen, maar hij zou ook zomaar 20 goals en 10 assist kunnen geven en een transfer kunnen verdienen. Ik denk echter dat hij de zelfde speler blijft als hij nu is. Een met veel potentie, die steeds op de zelfde manier iemand voorbij wil spelen.
De Mul: Zal wel weggaan en dat is erg jammer voor Ajax
Leonardo: In ieder geval tot de winterstop eruit en het is maar de vraag of hij ooit nog op niveau speelt
Andere jonge spelers: Ik denk dat die nog tijd nodig hebt en dat je er niet veel kan en mag verwachten
Ten Cate: Ik vind het een calimero coach, die alleen maar belangrijke wedstrijden verloren heeft dit seizoen. Het is jammer dat hij niet geleerd heeft van zijn leermeester in Barcelona want die heeft zijn team altijd perfect voorbereid en blijft altijd rustig.
Aankopen: Ik denk dat Ajax weinig zal kunnen investeren. Het eerst half jaar werd al een verlies geleden van 5 miljoen en het 2e half jaar zal dat niet veel beter zijn. De play-offs winnen zou helpen, al ligt er dan misschien wel weer een Kopenhagen op de loer. Als De Mul en Sneijder verkocht worden zal er wel wat geld los komen, maar ik weet niet in hoeverre Ajax zal kunnen investeren. De namen van Kennedy en Motta helpen Ajax ook niet vooruit en als je Sneijder, Grygera en De Mul verliest ga je er gewoon op achteruit
P.S. Dit is geen Ajax-bash topic en het woord PSV is nooit opgeschreven, dus er is weinig reden omdat woord te gebruiken. Ik hoop altijd op een zo sterk mogelijk Ajax en ik zou nooit blij zijn als Ajax goede spelers verliest.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".