Zo, gisteren was het zover, 5 mei, de dag dat ik in de belgische villa van truttebosje zou gaan helpen met het plafond in de keuken. De dag begon goed, ondanks dat ik de avond ervoor laat in bed lag was ik er op tijd uit en ben ik redelijk op tijd vertrokken. Om 7:45 uur reed ik weg naar het zonnige zuiden.
Nog geen 10 Km onderweg en al 2 keer een brug open, dat gaat lekker. Eerst de brug in de N201 over de ringvaart van de Haarlemmermeer, om 9 minuten later te wachten voor een brug in de A9 over diezelfde ringvaart heen.... Maar nadat die 2 hindernissen genomen waren was het een normale rit van 1,5 uur. Onderweg nog even een ontbijtje gescoord, te weten een pakje sultana's en een flesje sap.
Rond half tien kom ik aan in het pittoreske dorp waar truttebosje haar residentie heeft, mijn navigatie heeft me niet in de steek gelaten, ook in Belgie niet. Als ik het plein oprij, herken ik het huis meteen van de foto's. Het grootste verschil is dat het in het echt nog mooier is als op de foto's.
Terwijl ik uitstap tref ik meteen de man van trruttebosje, mister_E, nu nog onbekend op FOK!
![]()
Binnen wacht een aangename en hartelijke ontvangst. De hele familie is thuis, en koffie wordt gezet terwijl er een een heerlijk chocoladebroodje ligt te wachten. Na deze prettige pauze heb ik een rondleiding gehad door het huis, van kelder tot nok, inclusief garage/werkplaats. Erg indrukwekkend.
In
truttebosjes paleisje...nog lang niet klaar!!! is te lezen dat alles goed voorbereid is, de panelen liggen geschilderd te wachten op hun nieuwe bestemming, de balken staan in al hun glorie te springen om gemonteerd te worden en het oude plafond schreeuwt om een renovatie.
Terwijl truttebosje zich verder stort op haar 'glas-in-lood-paneel' gaan mister_E en ik ons bezig houden met het plafond.
We beginnen met de hoogte van het plafond te bepalen en monteren de eerste balk tegen de muur. Zoals in veel huizen zijn de muren hier ook van behangplaksel gemaakt, dus met een steenboor een gat van 8 mm boren geeft een een gat zo groot als een worm-hole. Dat gaat dus niet werken. Opnieuw geprobeerd, nu met een boortje 6 en er dan een 8mm slagplug de balk vastzetten. Dat gaat beter.
Na de eerste balk volgende ook de volgende balken, die we met een lange waterpas keurig waterpas monteren. Soms komen we een balk tegen die alleen geschikt is om er een hoepel of een regenton van te maken. Die gaan dus even aan de kant.
Dan wordt het tijd om de plaats van het raamwerk te bepalen waarin het door truttebosje ontworpen raam in moet komen te hangen. We besluiten dit om dit in het midden tussen beide aanrechtbladen te doen. Dan ziet het er optisch het mooiste uit.
Ondertussen is de middagpauze aangebroken en heeft truttebosje voor iedereen heerlijke broodjes (-jes is overdreven, ze zijn mega ....) gehaald en genieten we buiten in de zon van de lunch. En ja truttebosje, je had gelijk, dit was het lekkerste broodje wat ik sinds lange tijd gegeten heb! Nog snel een heerlijke kop koffie en daarna gaan we weer verder.
We maken het rachelwerk af, om er vervolgens achter te komen dat de keukenblokken niet paralel staan, maar iets naar elkaar toelopen. Dat maakt het niet makkelijker om het raamwerk optisch mooi in het midden te houden. We verzetten het iets waardoor het er goed uitziet.
Koffiepauze
Dan komt het spannendste. De platen van 122*244 moeten er tegenaan. Maar door de onhandige grootte van die dingen kunnen we ze er niet inkrijgen, we krijgen ze niet boven de kastjes omdat er gewoon te weinig ruimte is. Mister_E heeft het idee om ze eerst in de lengte boven de kastjes te tillen en daar te draaien. Dat gaat gelukkig net goed, er is precies genoeg ruimte.
Met 2 steunen zetten we de eerste plaat op zijn plek, en merken dat de muur ongeveer 3 cm uit het lood staat. Dus hup, de plaat er weer uit en een strook er af halen met de cirkelzaag. Nu nog een keer passen, en het past perfect. De tacker lijkt niet mee te willen werken, dus wordt er geboord, verzonken en geschroefd.
De antraciete kleur van de panelen komt erg donker op mij over, maar na verloop van tijd went het en ziet het er eigenlijk heel ok uit. Het is dezelfde kleur als de keukenkastjes en dat matcht heel goed!
Tja, en dan merk je dat de tijd snel gaat. Het is alweer 17:00 uur. Mister_E en ik besluiten om in het zonnetje een flesje Jupiler te drinken en te proosten op de gezellige dag! Truttebosje heeft ondertussen een lekkere pastaschotel gemaakt, en met zijn allen eten we gezellig.
Na het eten weer een heerlijke koffie om vervolgens weer af te reizen naar het koude noorden. Rond 20:15 ben ik dan thuis en kan ik terugkijken op een geslaagde dag. Leuke mensen leren kennen, een leuke klus gedaan, kortom een tevreden gevoel. Zeker voor herhaling vatbaar!
Oh, en dan nog de foto's, die zou ik bijna vergeten
De eerste balk:
![]()
![]()
Nog wat meer 'work-in-progress' foto's:
![]()
![]()
![]()
En het eindresultaat na een dagje werken, niet af, maar een eind opgeschoten:
![]()
En truttebosje heeft het paneel ook klaar, zo is het geworden:
![]()
Ik kijk terug op een erg leuke dag, en ik wil truttebosje en mister_E hartelijk bedanken voor de gastvrijheid
Wat mij betreft nu al een succes, en in 2008 voor herhaling vatbaar