quote:
Leeds United is terug
Door MARCEL VAN DER KRAAN
LEEDS - Als straf voor een jaar vol financiële misstanden bij de club liet de Engelse voetbalbond Leeds United met vijftien punten in mindering aan de competitie beginnen. Het was voor trainer Dennis Wise, die samen met de vermogende Leeds-supporter Steven Parkin net een renpaard had gekocht, aanleiding om hun nieuwe dier Minus Fifteen te noemen.
De naam van het paard vormt een levend protest tegen de straf van de bond. De meeste voetbalfans dachten dat de vroegere Chelsea-speler Wise zijn geld over de balk smeet met Minus Fifteen en al net zo kansloos zou zijn met Leeds United in de race om promotie naar het Championship, de oude eerste divisie.
Met min vijftien punten, een kleurloos elftal, een lege kas en weinig vrienden op de tribunes van Elland Road durfde niemand een stuiver te geven voor de kansen van Wise.
Maar in Yorkshire gloort weer hoop. De prestaties van Leeds United doen iedereen in Engeland versteld staan. De achterstand is ruimschoots weggewerkt en Leeds staat nog voor de Kerst op een plaats die recht geeft op de play-offs. Zonder de straf zou de club een straatlengte voor staan op de rest.
Tegen alle stromingen in klaart Dennis Wise een opmerkelijke klus. De fans waren vanaf de eerste dag uiterst vijandig tegenover de trainer, omdat ze ervan overtuigd waren dat de club het paard van Troje had binnengehaald. Met Wise kwam niet alleen een 'arrogante cockney'(Londener) binnen, maar ook een man die nauwe banden had met de nieuwe clubeigenaar Ken Bates.
Die laatste was jarenlang voorzitter van Chelsea en in Londen dik bevriend met Wise. Ken Bates verkocht bij Chelsea zijn aandelenpakket aan Roman Abramovich en verkreeg op duistere en goedkope wijze een meerderheidsbelang in het failliete Leeds United.
Dennis Wise slaagt er ondanks de sportieve en financiële problemen in Leeds weer overeind te helpen. De fans beginnen in te zien dat hij nog niet zo'n slechte trainer is voor hun club. Met bijna 30.000 toeschouwers op de tribunes breekt Leeds in de oude derde divisie alle records.
Een supporter belde afgelopen week op naar het lokale radiostation Drivel met de vraag: ,,Ik begin Dennis Wise een goeie kerel te vinden. Betekent dat dat ik een slecht mens ben?"
Dennis Wise (40) moet glimlachen om de scepsis die hem ten deel is gevallen. ,,De supporters zijn fantastisch geweest voor deze club. De sfeer rond de club verandert nu snel. De mensen beginnen in de gaten te krijgen wat we hier aan het doen zijn," aldus Wise.
,,Toen ik hier als trainer kwam, was het een zootje. De fans zien in dat ik de club nu uit het moeras trek. Mijn relatie met de fans is nu aardig. Ik geloof dat ze door hebben dat ik het beste met de club voor heb. In tijden van nood heb ik geprobeerd om een elftal op te bouwen dat bestaat uit spelers die jong en hongerig zijn. De oude garde was te bevooroordeeld, die heb ik buiten gezet.
,,Iedereen zei dat het onmogelijk was voor ons om te promoveren. Maar op de een of andere manier heeft die straf van vijftien punten in mindering ook iets los gemaakt bij de groep. Iedere speler wilde op een verschrikkelijke manier gaan knokken om deze club weer naar de top te brengen.
,,Ik ben nog steeds niet vergeten dat we zo'n zware straf hebben gehad. Zonder die straf zouden we nu tien punten los staan. Maar het is ook lekker om te zien dat we ondanks alles gewoon dicht achter de koplopers staan. De enige frustratie die ik straks kan hebben, is als ik er achter kom dat we door de straf net de play-offs mislopen."
Maar Wise houdt zich vast aan zijn vriend Parkins. Die kocht zijn vorige paard 'Captain Rio'(naar Rio Ferdinand) in de hoogtijdagen van Leeds. Dat paard werd een echte kampioen in het jaar dat Leeds bijna de Champions League won.