abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49035303
Ha iedereen,

Ik heb een gratis stalen roeiboot van ong 4 bij 1.5 op de kop getikt. er zit alleen een plek van 5 bij 5 cm waar een paar kleine gaatjes zitten. heeft iemand een idee hoe ik die kan dichten? lassen wordt lastig. Budget is ook lastig. wel geld voor potten verf maar meer wil ik er ook niet in stoppen. enig idee hoe je dat kan dichten? 2 componenten epoxy? wat jammer is is dat het metaal ook heel dun is bij die paar kleine gaatjes. verder wil ik de teer laag verwijderen en roest verwijderen. Heeft iemand een idee hoe ik het beste de teer van de onderkant kan verwijderen?

dank!
pi_49035385
Geen idee hoe je dit het beste kunt aanpakken maar ik zou het wel serieus aanpakken. Het is geen pretje om midden op een meer te ontdekken dat je noodoplossing het toch niet houdt.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  zaterdag 5 mei 2007 @ 14:23:32 #3
158277 Michellll
Techno junkie
pi_49036074
ik zou er toch een ijzeren plaat overheen leggen en die vastlassen
The weekend has landed. All that exists now is clubs, drugs, pubs and parties. Ive got 48 hours off from the world, man. Im gonna blow steam outa my head like a screaming kettle and talk codshit to strangers all night.
pi_49036204
Waarom is lassen lastig?
Er zijn genoeg bedrijven die een las voor je willen leggen als je het maar goed roestvrij gemaakt aanlevert.

Als het niet minimaal 5 jaar hoeft mee te gaan zou je kunnen gaan voor:
- boot ontroesten
- plek rond gat 100% ontroesten
- enkele lagen polyester met glasweefsel na elkaar aanbrengen aan binnen én buitenkant! (ook op zwakke delen)
- goede laag verf eroverheen

Teer verwijderen?
Gasbrander en krabber.
pi_49036699
Ik zat ook al aan polyester te denken maar hecht dat wel op bobbelig metaal?

dank voor de reacties trouwens..
pi_49036892
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 14:51 schreef lycnix het volgende:
Ik zat ook al aan polyester te denken maar hecht dat wel op bobbelig metaal?

dank voor de reacties trouwens..
Heel goed ontroesten.
Voor het aanbrengen van de polyester ruw opschuren en héél goed ontvetten.

Het zou moeten blijven zitten

En kijk uit met de hete teer. Het voelt niet zo lekker als je een klodder op je hand krijgt
pi_49037101
Tuurlijk. Beetje glasvezel, beetje polyesterhars, een borstel en doppen maar!!. Gewoon het oppervlak goed schoonmaken. Luchtbellen in je mat zijn niet leuk. Daarvoor gebruik ik zelfgemaakte rollers. (Verfrolhandvat voor een smalle rol en dat volsteken om en om met grote en kleine metalen ringetjes) Gebruik je vanzelf ook minder hars omdat je alles goed kan aandrukken.
pi_49037566
En is het een idee om eerst het gat te dichten met 2 componenten plamuur en daarna wat lagen polyester? verder heb ik nul ervaring met polyester... kan je gewoon bij de gamma halen toch? verder nog tips?

dank!!!
pi_49037616
Nog een vraag over de teer.. er zit op de onderkant bijna overal nog vrij veel teer. als ik met een slijptop/staalborstel het roest met de teer vermeng. kan ik dan niet gewoon een pot hamerite er over heen gooien? of moet het teer er echt af voordat ik hem weer kan verven?

dank!
pi_49038609
Hamerite

Hamerite verdekt de roest, die dus gewoon verder gaat, je ziet het alleen niet!

Zeker met een boot zou ik geen risico nemen, 100% kaal halen, plaatje lassen en weer goed in de verf zetten ...

Is je budget niet groot genoeg, begin er dan niet aan ....
pi_49038712
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:22 schreef jerommeke88 het volgende:
Hamerite

Hamerite verdekt de roest, die dus gewoon verder gaat, je ziet het alleen niet!

Zeker met een boot zou ik geen risico nemen, 100% kaal halen, plaatje lassen en weer goed in de verf zetten ...

Is je budget niet groot genoeg, begin er dan niet aan ....
Roesten heet ook wel oxideren. Omdat er in principe lucht voor nodig is om het proces in gang te zetten. Met Hammerite komt er geen lucht meer bij dus roest het normaal gezien ook niet verder.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 16:56:42 #12
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_49039463
Gewoon stuk eruit slijpen en plaat erin lassen, je wilt echt niet dat dat stuk poly opeens los kom zetten als je lekker aan het touren bent
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_49039874
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:27 schreef T1andonly het volgende:

[..]

Roesten heet ook wel oxideren. Omdat er in principe lucht voor nodig is om het proces in gang te zetten. Met Hammerite komt er geen lucht meer bij dus roest het normaal gezien ook niet verder.
http://www.vaartips.nl/tipr.htm

Menig bootbezitter wordt er moedeloos van. De eeuwige strijd tegen roest op oudere schepen. Wat er ook gedaan wordt, elk jaar steekt het weer de kop op. De inmiddels verboden loodmenie was eigenlijk het enige product dat voor uitstel zorgde. Er wordt volop geëxperimenteerd met primers, roestoplossers, roestomvormers, roestweerders als Hammerite en roeststopmiddelen als Owatrol en RLS, doch niets lijkt te werken. Dat klopt. Ervaring leert dat er maar één methode afdoende is. De roest moet totaal, maar dan ook totaal, verwijderd zijn, waarna het blanke staal onmiddellijk - en niet een dag later - met een goed hechtende primer opgesloten dient te worden. Zolang de roest niet voor 100% is verwijderd, zal het altijd weer terugkeren.
pi_49041229
Foto's van desbetreffende boot?

wellicht is het wel de beste optie het ding in te leveren bij het oud ijzer en een optimist te kopen!
pi_49045383
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 18:08 schreef mcDavid het volgende:
een optimist te kopen!
En daar met je vrienden in gaan zitten met een bak bier?
pi_49050962
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 20:33 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En daar met je vrienden in gaan zitten met een bak bier?
Waarom niet?
pi_49051740
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 23:59 schreef mcDavid het volgende:
Waarom niet?
Een optimist is een beetje klein jeweets...

Daar pas je net met z'n 2en in en een 6pack.
pi_49135794
en waarom niet een stukje plaatstaal popnagels en kit?

zou toch ook regelijk waterdicht te krijgen moeten zijn en het blijft iig zitten.

schuren voorboren primer kit plaatje poppen, dicht en een likje verf.

[ Bericht 4% gewijzigd door wieringer op 08-05-2007 11:26:47 ]
moge er gedronken worden
pi_49225835
gewoon plaatje op lassen, loop is bij je in de buurt door een haven en vraag wat rond of iemand ergens even een plaatje op kan lassen voor je. voor een krat bier en een paar electroden ben je dan wel klaar.

voor de rest zit er teer op of teer vervanger. Teer zijn dikke plakken die nog erg goed vastzittten, teervervanger is meestal volledig verpulverd. In geval van teer, als je er niet te veel werk aan will hebben, chloorrubberverf er over heen schilderen. Anders, of als je er met teer zin in hebt, de teer eraf steeken met een steekmes of teer vervanger eraf halen met krabber/ perago / naaldenbikhamer.
en daarna in een versysteem knallen.
pi_49226146
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 11:20 schreef wieringer het volgende:
en waarom niet een stukje plaatstaal popnagels en kit?

zou toch ook regelijk waterdicht te krijgen moeten zijn en het blijft iig zitten.

schuren voorboren primer kit plaatje poppen, dicht en een likje verf.
Lijkt me toch niet echt verstandig, "redelijk waterdicht" is bij lange na niet waterdicht genoeg voor de romp van ee boot!
  zondag 13 mei 2007 @ 17:56:34 #21
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_49337476
flink gat boren 10 mm bijvoorbeeld ijzeren plaat aan de binenzijde en 1 aan de buitenzijde .
stuk rubber aan weerszijde ertussen en aandraaien maar.
Teer afschrappen met een goede schrapper en daarna met dieselolie schoonpoetsen.

Mooiste is natuurlijk laten stralen ,maar ook kans dat je een vergiet overhoudt.
Waarom wil je de teer overgens verwijderen ?
Klaar?
Ik niet!
pi_49339463
allemaal vrij moeilijke oplossingen, je kan er een polyesters matje overheen spannen, maar makkelijker is nog even een stukje dakleer vloeibaar maken met de brander en dat er op duwen. Blijft lang genoeg zitten tot je geen plezier meer van die boot hebt.
  zondag 13 mei 2007 @ 20:53:16 #23
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_49342851
toch kan ik me niet voorstellen dat je niemand kent in je omgeving die kan lassen. Gewoon even rondvragen bij handige mensen.
happen naar de baas
  donderdag 17 mei 2007 @ 10:17:50 #24
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_49471672
Die zijn niet op een andere manier te dichten dan lassen. Lassen is ook wel de goedkoopste oplossing lijkt mij. Gewoon eens rondvragen in je omgeving. Lasapparaat is te huren plaatje ijzer ook wel te vinden.

Vraag me overigens af of dat het enige plektje is wat doorgeroest is.
pi_49472536
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 10:17 schreef marky het volgende:
Die zijn niet op een andere manier te dichten dan lassen. Lassen is ook wel de goedkoopste oplossing lijkt mij. Gewoon eens rondvragen in je omgeving. Lasapparaat is te huren plaatje ijzer ook wel te vinden.

Vraag me overigens af of dat het enige plektje is wat doorgeroest is.
Lijkt me ook niet verstandig om met 0 laservaring met een elektrode-lasapparaat een waterdichte las proberen te gaan leggen!
Maar idd, kan me ook niet voorstellen dat TS niet iemand kent die een beetje kan lassen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')