abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48960195
Ik las ergens dat statische electriciteit slecht is voor computers en dat je je computer eigenlijk altijd moet aarden. Nu is mijn computer niet geaard, vanwege brakke stopcontacten. Als ik nu een metalen onderdeel van de computer aanraak en met mn andere hand de verwarming voel ik een kleine stroom lopen.

Is dat slecht ofzo? Of hoe kan dat eigenlijk?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 3 mei 2007 @ 12:17:48 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_48960270
Ja, dat is slecht.
Er zit dus iets in je pc wat contact maakt met je kast.
Gelukkig voor jou heeft dat nog geen schade kunnen aanrichten maar het is waarschijnlijk een kwestie van tijd met een beetje pech.
Daarom wordt er altijd aangeraden om een pc te aarden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_48960770
Ik heb al 10tallen computers inelkaar geschroeft en neergezet, maar ik heb me en de computers nog nooit geaard, en tot nu toe (even afkloppen) werkt alles prima. je moet gewoon niet met je wolle kol-trui in die apparaten zitten te goochelen
Rookworst zonder "R" is ookworst!
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:30:24 #4
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_48960778
Er is niets mis met je pc. Dat je een stroom voelt lopen klopt en komt omdat je computer niet geaard is. Je computer is voorzien van een netfilter (in de voeding) Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning (115v dus) indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten.
Oplossing : Sluit je computer aan op een geaard stopcontact.
Zelf een aardedraad maken naar de CV of waterleiding wordt ook wel eens gedaan maar kan erg gevaarlijk zijn als er iets misgaat in je computer.
  donderdag 3 mei 2007 @ 12:34:08 #5
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_48960922
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:30 schreef Bdijk het volgende:
Ik heb al 10tallen computers inelkaar geschroeft en neergezet, maar ik heb me en de computers nog nooit geaard, en tot nu toe (even afkloppen) werkt alles prima. je moet gewoon niet met je wolle kol-trui in die apparaten zitten te goochelen
Wat hij zegt.
A.F.C. Ajax
pi_48960992
dat laatste zou ik ook zeker niet doen, leuk als dr iemand in de kamer tegen de verwarming zit als er net even wat doorbrand in je voeding. dit wordt alleen maar erger als je pc boven staat want de electriek wil naar beneden.

al is het oppervlakte van de verwarming wel zo groot dat je waarschijnlijk gewoon met de schrik vrij komt.
moge er gedronken worden
pi_48961102
hmz interessant, helaas heb ik niet echt opties om hem op een geaard stopcontact aan te sluiten. Het is in eenofandere studentenflat en ik zie ze niet zo gauw alle stopcontacten aanpassen hier
Huisgenoten electrocuteren via de verwarming is ook geen goede optie dus ik laat het dan maar zo...
Het is trouwens een laptop; weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Is het trouwens ook slecht voor lcd schermen?
pi_48961149
NOOIT je CV gebruiken als aarde. Niet alleen kan er, zoals hierboven gezegd, een kleine electrocutie plaats vinden mocht iemand contact maken met je leiding/radiator op het moment dat er iets mis gaat in je computer (of ander apparaat). Maar het kan ook nare gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je CV ketel. Toch maar gewoon zorgen dat je een geaard stopcontact krijgt. Of indien dat niet mogelijk is ergens een aardedraad/stang de grond in rammen en dat met de arding van je computer/apparaat verbinden.
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:33:28 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_48963138
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:30 schreef GateWayX het volgende:
Er is niets mis met je pc. Dat je een stroom voelt lopen klopt en komt omdat je computer niet geaard is. Je computer is voorzien van een netfilter (in de voeding) Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning (115v dus) indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten.
Oplossing : Sluit je computer aan op een geaard stopcontact.
Zelf een aardedraad maken naar de CV of waterleiding wordt ook wel eens gedaan maar kan erg gevaarlijk zijn als er iets misgaat in je computer.
Ik heb nog nooit een pc geaard aangesloten en zit heel vaak aan mijn kast en heb nog nooit een schol gehad. Kan me ook niet voorstellen dat er zomaar 115V op je kast komt te staan. Dan zou je dus een flinke optater moeten krijgen. Denk niet dat een KEMA of TÜV dat goed gaat keuren.
Lijkt mij dus gewoon een broodje aap.
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 12:40 schreef Tuvai.net het volgende:
NOOIT je CV gebruiken als aarde. Niet alleen kan er, zoals hierboven gezegd, een kleine electrocutie plaats vinden mocht iemand contact maken met je leiding/radiator op het moment dat er iets mis gaat in je computer (of ander apparaat). Maar het kan ook nare gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je CV ketel. Toch maar gewoon zorgen dat je een geaard stopcontact krijgt. Of indien dat niet mogelijk is ergens een aardedraad/stang de grond in rammen en dat met de arding van je computer/apparaat verbinden.
Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt. Bovendien krijg je geen schok als bij een lekstroom die afgevoerd wordt via aarde, aangezien electriciteit altijd de korte weg (dwz, met de minste weerstand) kiest.

Het ontbreken van aarde hoeft echt geen probleem te zijn voor een correcte werking. Als het wel een probleem zou zijn, dan had de winkel bij ons vol moeten staan met ontevreden klanten, aangezien zeker 70-80% de pc zonder aarde heeft aangesloten.

Mocht het wel problemen geven (of 115V op de kast staan) dan krijgt het ontbreken van aarde de schuld, maar je kan je je dan beter afvragen of je voeding nog wel in orde is., aangezien dat de enige plek in je computer is waar aarde enigzins invloed kan hebben (ervan uitgaande dat je pc verder goed in elkaar zit)

* FredvZ heeft nog nooit een pc geaard aangesloten gehad en heeft er nog nooit problemen mee gehad.
So we just called him Fred
  donderdag 3 mei 2007 @ 13:54:48 #10
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_48963971
Ik heb wel problemen gehad met een PC aan te sluiten op geen of slechte aarde.

1x heb ik 220 opdonder gekregen. Het zat als volgt: De PC, stond op de metalen plaat die gebruikt word voor een bureaustoel om over te rollen. Die plaat had zich een weg gebaand in de Fase draad van een snoer. De PC stond ook op deze plaat.
Op een gegeven moment kwam een USB stekker op plaats; vonk, connetor weggefikt, stop er uit. Nieuwe stop in gedraaid en toen ging ik alle kabels maar weghalen en hier kreeg ik opeens aan opdonder van de PC kast.
Gezien het feit van de Fase draad en de metalen plaat, leek mij het niet meer dan onlogisch dat ik dan onder 220 gestaan moet hebben

Maar goed, als de boel gewoon geaard was, was waarschijnlijk de spanning naar aarde weggevloeid.

De plaats is nu wel weggehaald en er zit een rits met stekkerdozen onder die aangesloten is op een aardlek (Leek ons wel zo veilig)
pi_48965609
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 13:33 schreef FredvZ het volgende:

Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt.
Het is eerder andersom, de cv leiding wordt aan de aarde aangesloten.

Je stroomnet aarden aan de cv of waterleiding is wel degelijk zeer gevaarlijk!
Er zal altijd een aardpen een aantal meter de grond in moeten waar het hele handeltje op wordt aangesloten.
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:00:37 #12
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_48966587
quote:

[..]

Ik heb nog nooit een pc geaard aangesloten en zit heel vaak aan mijn kast en heb nog nooit een schol gehad. Kan me ook niet voorstellen dat er zomaar 115V op je kast komt te staan. Dan zou je dus een flinke optater moeten krijgen. Denk niet dat een KEMA of TÜV dat goed gaat keuren.
Lijkt mij dus gewoon een broodje aap.
Toch is het bij veel computers wel zo Weliswaar is de stroom natuurlijk niet onbeperkt en die is natuurlijk bepalend voor de grote van de opdonder die je krijgt. (Maar het is goed te voelen wanneer je een aanstaande, ongeaarde computer op het open metaal (niet het gelakte / geverfde) aanraakt en tegelijk de verwarming. Aan te raden is dat overigens niet.)
  donderdag 3 mei 2007 @ 15:51:12 #13
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_48968600
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:00 schreef tsjsieb het volgende:

[..]
(Maar het is goed te voelen wanneer je een aanstaande, ongeaarde computer op het open metaal (niet het gelakte / geverfde) aanraakt en tegelijk de verwarming. Aan te raden is dat overigens niet.)
Dat prikkelt lekker
pi_48969130
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 15:51 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Dat prikkelt lekker
dat hangt er voornamelijk vanaf waarmee je het metaal of de verwarming aanraakt
pi_48971333
quote:

Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt. Bovendien krijg je geen schok als bij een lekstroom die afgevoerd wordt via aarde, aangezien electriciteit altijd de korte weg (dwz, met de minste weerstand) kiest.
Dat werd vroeger vaak gedaan ja, de aarding van het electriciteitsnet verbinden met het centrale verwarmingssysteem. Volgens mij mag dat nu niet eens mee. Het is inderdaad miniem, wanneer je een verwarming zou aanraken waar op dat moment net een stoot stroom doorheen loopt, door de grote massa van het centrale verwarmingssysteem heeft de spanning bijna geen effect.

Verder zal van een normale PC waar alles netjes op aangesloten zit vrijwel geen statische electriciteit van af komen. Ik heb het echter wel al vaker met casemods, of computers waar mee gesleuteld is, gezien.
  donderdag 3 mei 2007 @ 20:41:18 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_48978517
quote:
Het ontbreken van aarde hoeft echt geen probleem te zijn voor een correcte werking. Als het wel een probleem zou zijn, dan had de winkel bij ons vol moeten staan met ontevreden klanten, aangezien zeker 70-80% de pc zonder aarde heeft aangesloten.

Mocht het wel problemen geven (of 115V op de kast staan) dan krijgt het ontbreken van aarde de schuld, maar je kan je je dan beter afvragen of je voeding nog wel in orde is., aangezien dat de enige plek in je computer is waar aarde enigzins invloed kan hebben (ervan uitgaande dat je pc verder goed in elkaar zit)

* FredvZ heeft nog nooit een pc geaard aangesloten gehad en heeft er nog nooit problemen mee gehad.
Het probleem van niet-aarden ligt em niet zozeer dat een PC door em ongeaard aan te sluiten sneller kapot gaat, want zolang je een stabiele stroom toevoer hebt, en je hardware geen problemen veroorzaakt, dan kan dat jaren goed gaan.

De problemen ontstaan pas als bijv. er kortsluiting plaatsvindt in de voeding. Is je systeem op dat moment geaard, dan is de kans groot dat je harde schijven, moederbord, etc de boel overleven en dat alleen je voeding aan gort is. Is je systeem op dat moment niet geaard, dan is de kans vrij groot dat een aantal onderdelen wel naar z'n grootje zijn.

Kortom, je kunt jarenlang zonder problemen werken op een ongeaard stopcontact, alleen ALS er iets misgaat met je PC gaat het ook meteen goed mis. Ik zou in ieder geval wat vaker een backup maken als je niet geaard zit aangesloten.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 4 mei 2007 @ 09:49:25 #17
107652 Quincy5
Back to the future
pi_48994101
Ik heb ook wel eens kennis gemaakt met (vermoedelijk) die 115 volt op de pc-kast. De pc was in het begin ook niet geaard aangesloten en elke keer als hij verplaatst werd (toen nog regelmatig ivm wat aanpassingen aan de hardware en testen van een andere pc) voelde ik bij het aansluiten van de antenne-kabel op de tv-kaart een flinke tik (omdat ik er slecht bij kan raak ik het metaal van de plug nog wel eens aan). Later las ik ergens over die spanning op de kast als je pc niet geaard is (en dat dit ook andere problemen kan geven) en ik vermoedde dat 115 volt misschien ook wel eens schadelijk kon zijn voor je tv-kaart en/of andere televisies. Toen heb ik mijn vader een aardedraad naar de aansluiting van de pc laten trekken (er zitten tegenwoordig veel te weinig geaarde stopcontacten in de huizen) en sindsdien staat er idd geen spanning meer op de behuizing.
www.bttf.com
I hate mornings
pi_48994251
115 volt zal je niet snel krijgen van een kast an sich. Wel in gevallen als die van Keiichi hierboven. 115 Volt is al en flinke tik.

Ik heb overigens al twee keren aan de 220~230 V gehangen.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:15:12 #19
111578 tsjsieb
but not cheap...
pi_48994825
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 09:55 schreef Tuvai.net het volgende:
115 volt zal je niet snel krijgen van een kast an sich. Wel in gevallen als die van Keiichi hierboven. 115 Volt is al en flinke tik.
Dat hangt natuurlijk af van de stroom hè. Je kunt prima onder 115 volt spanning staan, zonder dat je er iets van merkt.
pi_65923118
Hallo ik vroeg me nou eigenlijk af dat als je een pc op een wandcontactdoos hebt zitten met randaarde, en je hebt daarvoor een aardlekje zitten, wat gebeurt er dan? Want als je 115V op je behuizing hebt staan, gaat er bij 30ohm in je kabel al 3,8A lopen die niet door je nul gaat dus dan klapt je aardlek er gelijk uit, want die springt al uit bij 30mA. Of zie ik het nou verkeerd?
I got my English name, hamsterboy, translated into Japanese: hansutaboi!
Get your Japanese name at Keiichi Anime Forever!
pi_65928006
Tja, hier alle computers ongeaard... de keus is: of overal aardeleidingen op 1 of andere manier in de muur krijgen, of de computers allemaal in de keuken, schuur of meterkast neerzetten (enige plek met geaarde wandcontactdozen).

Krijg je met een huis dat gebouwd is voor het moment dat het normaal was om wandcontactdozen te aarden (jaren 60)... bij nieuwbouw zal je dat probleem sowieso niet hebben lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')