Wat hij zegt.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:30 schreef Bdijk het volgende:
Ik heb al 10tallen computers inelkaar geschroeft en neergezet, maar ik heb me en de computers nog nooit geaard, en tot nu toe (even afkloppen) werkt alles prima. je moet gewoon niet met je wolle kol-trui in die apparaten zitten te goochelen![]()
Ik heb nog nooit een pc geaard aangesloten en zit heel vaak aan mijn kast en heb nog nooit een schol gehad. Kan me ook niet voorstellen dat er zomaar 115V op je kast komt te staan. Dan zou je dus een flinke optater moeten krijgen. Denk niet dat een KEMA of TÜV dat goed gaat keuren.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:30 schreef GateWayX het volgende:
Er is niets mis met je pc. Dat je een stroom voelt lopen klopt en komt omdat je computer niet geaard is. Je computer is voorzien van een netfilter (in de voeding) Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning (115v dus) indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten.
Oplossing : Sluit je computer aan op een geaard stopcontact.
Zelf een aardedraad maken naar de CV of waterleiding wordt ook wel eens gedaan maar kan erg gevaarlijk zijn als er iets misgaat in je computer.
Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt. Bovendien krijg je geen schok als bij een lekstroom die afgevoerd wordt via aarde, aangezien electriciteit altijd de korte weg (dwz, met de minste weerstand) kiest.quote:Op donderdag 3 mei 2007 12:40 schreef Tuvai.net het volgende:
NOOIT je CV gebruiken als aarde. Niet alleen kan er, zoals hierboven gezegd, een kleine electrocutie plaats vinden mocht iemand contact maken met je leiding/radiator op het moment dat er iets mis gaat in je computer (of ander apparaat). Maar het kan ook nare gevolgen hebben voor bijvoorbeeld je CV ketel. Toch maar gewoon zorgen dat je een geaard stopcontact krijgt. Of indien dat niet mogelijk is ergens een aardedraad/stang de grond in rammen en dat met de arding van je computer/apparaat verbinden.
Het is eerder andersom, de cv leiding wordt aan de aarde aangesloten.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:33 schreef FredvZ het volgende:
Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt.
Toch is het bij veel computers wel zoquote:Op donderdag 3 mei 2007 13:33 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een pc geaard aangesloten en zit heel vaak aan mijn kast en heb nog nooit een schol gehad. Kan me ook niet voorstellen dat er zomaar 115V op je kast komt te staan. Dan zou je dus een flinke optater moeten krijgen. Denk niet dat een KEMA of TÜV dat goed gaat keuren.
Lijkt mij dus gewoon een broodje aap.
Dat prikkelt lekkerquote:Op donderdag 3 mei 2007 15:00 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
(Maar het is goed te voelen wanneer je een aanstaande, ongeaarde computer op het open metaal (niet het gelakte / geverfde) aanraakt en tegelijk de verwarming. Aan te raden is dat overigens niet.)
Dat werd vroeger vaak gedaan ja, de aarding van het electriciteitsnet verbinden met het centrale verwarmingssysteem. Volgens mij mag dat nu niet eens mee. Het is inderdaad miniem, wanneer je een verwarming zou aanraken waar op dat moment net een stoot stroom doorheen loopt, door de grote massa van het centrale verwarmingssysteem heeft de spanning bijna geen effect.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:33 schreef FredvZ het volgende:
Proest.... Ga jij het aarde draadje van je stopcontact eens volgen... Dan zal je zien dat die ook naar je CV-installatie loopt. Bovendien krijg je geen schok als bij een lekstroom die afgevoerd wordt via aarde, aangezien electriciteit altijd de korte weg (dwz, met de minste weerstand) kiest.
Het probleem van niet-aarden ligt em niet zozeer dat een PC door em ongeaard aan te sluiten sneller kapot gaat, want zolang je een stabiele stroom toevoer hebt, en je hardware geen problemen veroorzaakt, dan kan dat jaren goed gaan.quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:33 schreef FredvZ het volgende:
Het ontbreken van aarde hoeft echt geen probleem te zijn voor een correcte werking. Als het wel een probleem zou zijn, dan had de winkel bij ons vol moeten staan met ontevreden klanten, aangezien zeker 70-80% de pc zonder aarde heeft aangesloten.
Mocht het wel problemen geven (of 115V op de kast staan) dan krijgt het ontbreken van aarde de schuld, maar je kan je je dan beter afvragen of je voeding nog wel in orde is., aangezien dat de enige plek in je computer is waar aarde enigzins invloed kan hebben (ervan uitgaande dat je pc verder goed in elkaar zit)
* FredvZ heeft nog nooit een pc geaard aangesloten gehad en heeft er nog nooit problemen mee gehad.
Dat hangt natuurlijk af van de stroom hè.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 09:55 schreef Tuvai.net het volgende:
115 volt zal je niet snel krijgen van een kast an sich. Wel in gevallen als die van Keiichi hierboven. 115 Volt is al en flinke tik.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |