Second Life ideaal voor promotie mannencosmetica02 Mei 2007 11:41: Bureau Monique Lindeboom
Cosmeticagigant L'oreal Paris organiseerde in maart dit jaar een beautycontest waarbij de 250 deelnemende avarts virtuele make-up van het merk ontvingen. Het is L'Oreal zo goed bevallen dat ze elke twee maanden een grote promotie gaat doen. Maar er is meer, want deze virtuele planet is ook ideaal om mannen aan de pot creme te krijgen...
Z'n 60% van de Second Life bewoners is man en dat geeft veel ruimte om ze rustig en in alle bescheidenheid te laten experimenteren met mannencosmetica. L'oreal gaat ermee beginnen, maar anderen waren al voor: Jan Paul Gaultier toonde er zijn nieuwste mannengeur Fleur du Male, een variant op Le Male, hij had er ter gelegenheid van de introductie een speciale Garden of Eden geopend waar avatars konden rondstruinen en socializen met muziek en champagne. Lancome deed het met de veelbesproken (en heerlijke) geur Hypnose Homme en Calvin KLein kwam met veel tamtam ckIN2U presenteren.
De merken roepen in koor dat mensen met hun avatars veel vrijelijker experimenteren en dat komt met beautyproducten natuurlijk alleen maar beter uit. Natuurlijk moeten de deelnemers de echte producten wel thuisgestuurd krijgen, want de echte aankoopstimulans moet toch van het ware poedertje of geurtje komen en daar heb je nog steeds je authentieke zintuigen voor nodig. ckIN2U had dat niet gedaan en de avatars waren er behoorlijk pissig over.
De winares van de L'Oreal Paris beautycontest is wel flink in de watten gelegd: ze krijgt een jaar lang cosmetica cadeau.
Hoeveel cosmetica er uiteindelijk in real life ook gekocht wordt is nog niet te zeggen, van andere productgroepen zijn wel gegevens bekend: 87% voor kleding en 63% voor accessoires.
Toch blijven de meeste bezoekers kritisch. Ze vinden dat real-life brands niet interessant zijn voor de virtuele wereld. Er komen steeds meer authentieke viruele brands op die uitbundiger zijn en bovendien werkelijk uniek, afgestemd op het virtuele wezen.
Marketeers haasten zich hierop te zeggen dat ze het vooral als een playground gebruiken om ervan te leren. En ze beseffen dat het onmogelijk is om beproefde marketingtechnieken uit de real world hierin te kopieren.
(bron: WWD.com via
http://beauty.blog.nl/gen(...)otie-mannencosmetica )
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*