abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 mei 2007 @ 15:29:00 #26
168659 Mihaelaz
South Park (L)
pi_48891207
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:25 schreef AchNee het volgende:
Ik vraag me altijd maar af waarom we een OMNIvoren gebit hebben. Dat betekend toch dat ons gebit zowel vlees als groenten aankan.
de natuur heeft ons uitgerust met gereedschap dan moeten we het gebruiken ook.

Laat de biefstuk met champignons maar komen:)
je hebt wat de natuur je megegeven heeft. + je hebt ook nog je hersenen om na te denken en te beseffen dat we vlees helemaal niet nodig hebben (ik bedoel daarmee niet dat je hersenloos bent maar dat ik argumenten als deze die je geeft geen goede argumenten vind)
Screw you guys, I'm going home.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 15:42:00 #27
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48891647
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:07 schreef Dungeonmaster het volgende:
Ik zag laats een documantaire. Weet je hoeveel muizen en andere dieren er worden gedood bij het oogsten van allerlei gewassen die vegetariers en veganisten dan wel eten? Ik schrok er van.
Is dat dan ineens niet zielig of zo?
Altijd minder dieren die dood gaan dan voor vleeseters. Weet je hoeveel dieren niet doodgaan om het veevoer te verbouwen voor het vee...
  dinsdag 1 mei 2007 @ 15:43:34 #28
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48891702
quote:
Ik vraag me altijd maar af waarom we een OMNIvoren gebit hebben. Dat betekend toch dat ons gebit zowel vlees als groenten aankan.
Dat je omnivoor bent betekent niet direct dat je alles moet eten. Zeker niet in de mate zoals we nu doen.
We zijn sowieso herbivorisch ingestelde omnivoren, dus vooral plantaardig en daarnaast kunnen we ook minimaal aantal vlees verteren.

Vlees is gewoon een product wat veel negatieve punten heeft. Je hebt de keuze om dat niet te nemen. Als je het wel wilt nemen is dat je eigen keuze. Ik kies er voor om het niet te nemen.
pi_48892053
Duizenden jaren lang hebben holbewoners dezelfde manier van leven gehad, tot er qua klimaat noodzaak was om vlees te eten.

Omdat vlees relatief gezien zo voedzaam is in vergelijking met plantaardig eten was er energie genoeg om de hersens te laten groeien, wat langzaam leidde tot gereedschappen zoals bijltjes en vandaar tot de wereld die we nu hebben.

Dus mensen die geen vlees meer eten mogen dat natuurlijk, maar het argument "het is overbodig , het is gezonder niet vlees te eten" slaat naar mijn idee nergens op.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 1 mei 2007 @ 16:06:55 #30
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_48892541
quote:
Kaas, Nederland is erom bekend.
Er zijn vele soorten kaas verkrijgbaar en mensen die vegetarisch eten vragen wel eens:
is kaas vegetarisch, het wordt immers gemaakt van melk?

Je zou denken dat er geen dierlijke producten in kaas verwerkt worden (de melk uitgezonderd). Maar tijdens de bereiding van vele soorten kaas wordt wel degelijk gebruik gemaakt van dierlijke producten. Voor het stremmen van de kaas (het dikker maken) wordt chymosine gebruikt. Traditioneel wordt chymosine (het stremsel) uit de maag van (geslachte) nuchtere kalveren gehaald (kalveren die minder dan 3 weken oud zijn) wat niet bepaald diervriendelijk en zeker niet vegetarisch is. Het stremsel is een extract van die lebmagen. We kunnen dus stellen dat kaas niet vegetarisch is.

Is er een alternatief?

Ja, er zijn kazen waarvoor niet de lebmaag van een kalf gebruikt wordt, maar een biologisch product. Dit biologische product heeft dezelfde werking als het traditionele stremsel. Onderzoekers hebben het gen voor chymosine ingebouwd in het DNA van gist. Een stukje DNA met de informatie van het enzym chymosine wordt door middel van 'knippen en plakken' in een gist soort gezet zodat deze gistcellen als "fabriek" voor chymosine kunnen dienen. Vegetarische kaas is net als niet vegetarische kaas van melk gemaakt, maar zonder dierlijk stremsel. De voordelen van dit proces zijn: het gisteiwit is identiek aan het eiwit dat in de maag van kalveren aanwezig is. Het eiwit chymosine wordt diervriendelijker gewonnen en is nu in grote hoeveelheden beschikbaar. Naast vegetarische kaas is er ook nog veganistische kaas. Deze kaas is gemaakt van sojamelk. De volgende kazen zijn vegetarisch:

Vegetarische kazen zijn:
Albert Heijn (eigen merk, biologisch)
Andringa
Bastiaanse
Doolin
Hooidammer
L'Hirondelle
Trenta

Veganistische kazen zijn:
Scheese
Tofutti (smeerkazen)
Yakso Natuurvoedingswinkels verkopen vegetarische en veganistische kazen.
Bron
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:15:27 #31
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48892832
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:54 schreef AffenStrudel het volgende:
Duizenden jaren lang hebben holbewoners dezelfde manier van leven gehad, tot er qua klimaat noodzaak was om vlees te eten.
Kwam vooral doordat men naar het noorden trok.
quote:
Omdat vlees relatief gezien zo voedzaam is in vergelijking met plantaardig eten was er energie genoeg om de hersens te laten groeien, wat langzaam leidde tot gereedschappen zoals bijltjes en vandaar tot de wereld die we nu hebben.
Vlees is vooral snelle energie. Dat was in bepaalde koude perioden handig.

Verder was er laatst een studie geweest die aangaf dat kikkererwten gezorgd heeft voor grotere hersens. Kortom.. er zijn genoeg theorien.
quote:
Dus mensen die geen vlees meer eten mogen dat natuurlijk, maar het argument "het is overbodig , het is gezonder niet vlees te eten" slaat naar mijn idee nergens op.
Waarom niet? Studies tonen keer op keer aan dat het gezonder is geen vlees te eten.

Dus als je gewoon gezond blijft zonder vlees is het m.i. overbodig te noemen.
pi_48893546
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:26 schreef Mihaelaz het volgende:

[..]

misschien kun je een vegetariėr worden die heel af en toe vlees eet? sommigen vinden dat hypocriet, maar ik niet. ik vind het eerder een soort houdbaar evenwicht voor mensen die te graag vlees eten en toch inzitten met dieren en de natuur
Maar ik zit er niet zo mee dat er dieren geofferd worden voor mijn eetlust
  dinsdag 1 mei 2007 @ 16:56:12 #33
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48894251
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:35 schreef DSS24 het volgende:
Maar ik zit er niet zo mee dat er dieren geofferd worden voor mijn eetlust
En mensen?
pi_48895762
quote:
[quote]Op dinsdag 1 mei 2007 14:19 schreef Mihaelaz het volgende:
betekent dat dan dat ik ook gaan kaas meer mag eten (er wordan dan namelijk ook dieren voor gedood), zit dat in alle soorten kazen?
Je mag in principe natuurlijk eten wat je wilt. Je zult zelf een keuze moeten maken: er zijn vegetariėrs die 'gewone' kaas eten en vegetariėrs die dat niet doen.

Er zijn kazen die plantaardig gestremd worden, hier vind je een lijst.
quote:
andere nuttige tips i.v.m. vegetariėr zijn zijn ook welkom
http://www.vegatopia.com/ is een handige site!
[Centraal] Vegetarisch eten deel 5 hier kun je ook eens kijken...
Eddy - Life is a mystery, we all must stand alone. I hear him call my name and it feels like home.'
Saffy - 'That's lovely, who wrote it?'
Eddy - 'Madonna, darling
  dinsdag 1 mei 2007 @ 17:50:47 #35
133405 lucky_birdie
hele grote..
pi_48895983
quote:
de natuur heeft ons uitgerust met gereedschap dan moeten we het gebruiken ook.

Laat de biefstuk met champignons maar komen:)
Onze snijtanden zijn maar klein als je ze vergelijkt met die van een kat, of zelfs als je ze vergelijkt met die van een chimp (die wel af en toe een andere aap vangen om op te eten..)

En als je ziet wat een moeder zegt als een klein kind met een dood dier aan het spelen is.. (bah! dat is vies..) Terwijl ze die kinderen een paar uur later zelf ook dood dier voorschotelt..

nee.. vlees.. moet er echt niet meer aan denken..
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:40:49 #36
168659 Mihaelaz
South Park (L)
pi_48897369
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 15:54 schreef AffenStrudel het volgende: tot er qua klimaat noodzaak was om vlees te eten.

inderdaad, en nu is die noodzaak er niet meer.

en dat vlees eten gezorgd heeft voor het groeien van onze hersenen is ook heel gemakkelijk te weerleggen: er zijn zo veel soorten vleeseters op de wereld, waarom hebben die dan geen grote hersenen zoals ons.

edit: en oh ja bedankt aan Patsy_Stone voor de handige links

[ Bericht 4% gewijzigd door Mihaelaz op 01-05-2007 18:46:22 ]
Screw you guys, I'm going home.
pi_48918046
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 16:56 schreef TechXP het volgende:

[..]

En mensen?
Ik heb nog nooit een mens geproefd. Denk ook niet dat ik dat wil
  woensdag 2 mei 2007 @ 10:10:00 #38
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48918077
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 10:08 schreef DSS24 het volgende:
Ik heb nog nooit een mens geproefd. Denk ook niet dat ik dat wil
nee ik doel op de mensen die misbruikt worden als slaaf, die mishandeld worden en zelfs vermoord omdat jij 'eten' wilt? En over de inheemse volkeren die met geweld van hun land afgeslagen worden zodat er veevoer daar verbouwd kan worden voor het vee hier? etc.
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:16:24 #39
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48920214
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 10:10 schreef TechXP het volgende:

[..]

nee ik doel op de mensen die misbruikt worden als slaaf, die mishandeld worden en zelfs vermoord omdat jij 'eten' wilt? En over de inheemse volkeren die met geweld van hun land afgeslagen worden zodat er veevoer daar verbouwd kan worden voor het vee hier? etc.
Weet je wel hoeveel oerwoud er word gekapt voor de soja bonen op je bord.

Maar goed ik ga verder niet in discussie loopt toch op het zelfde verhaal uit als een paar maanden terug.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
pi_48920251
Op de meeste kazen staat vermeld of er stremsel in zit. Dit is ongeveer bij 98% van de kazen die je in de supermarkt vindt.

In bio winkels hebben ze vaak alleen maar puur vegetarische kazen in alle soorten en maten. Op de meeste markten staat tegenwoordig ook wel een bio of eko kaas-kraam. Je kan daar eigenlijk alle kazen krijgen die je in de supermarkt ook kan krijgen, maar dan in vegetarische vorm. Houd er wel rekening mee dat vegetarische kaas sneller gaat schimmelen. Het stremsel is vaak vervangen door een soort schimmelcultuur.

Voor de rest verkopen ze bij de grotere AH's bio kaas en in de meeste supermarkten ook kaas van 'De groene koe' welke ook vegetarisch zijn.
"The only way to get rid of a temptation is to yield to it." - Oscar Wilde (1854-1900)
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:29:37 #41
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48920648
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 11:16 schreef Gewoonik het volgende:
Weet je wel hoeveel oerwoud er word gekapt voor de soja bonen op je bord.
Je weet dat de oerwouden vooral gekapt worden om veevoer (soja) te verbouwen he...

maar enkele procenten van die zeer onduurzame soja komt terecht in voedingsmiddelen.
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:41:03 #42
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48921077
ja 10 en dan hebben we het alleen over Nederland.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:51:34 #43
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48921467
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 11:41 schreef Gewoonik het volgende:
ja 10 en dan hebben we het alleen over Nederland.
De destructie is voornamelijk te danken aan veevoer.

Zelf eet ik duurzame soja. Zou mooi zijn natuurlijk als al het soja duurzaam zou zijn.
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:53:02 #44
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_48921533
Duurzaam is ook maar een subjectief begrip.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  woensdag 2 mei 2007 @ 11:59:22 #45
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48921770
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 11:53 schreef Gewoonik het volgende:
Duurzaam is ook maar een subjectief begrip.
Nou ja... niet echt.. met duurzaam verwijs ik naar productie met keurmerk en daar bestaat geen twijfel over dat je aan bepaalde regels moet voldoen.

Het is iig beter dan destructieve sojateelt voor veevoer.
pi_48923887
Poew he

Ik ga daar niet bij stil staan. Als ik dat ga doen, wil ik graag overal bij stil staan wat niet klopt. Anders vind ik mijzelf egoistisch. En om daar nou mijn tijd in te steken die ik al zo kort vind op deze wereld.

Nee sorry.
  woensdag 2 mei 2007 @ 13:34:41 #47
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48924683
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:07 schreef DSS24 het volgende:
Poew he

Ik ga daar niet bij stil staan. Als ik dat ga doen, wil ik graag overal bij stil staan wat niet klopt. Anders vind ik mijzelf egoistisch. En om daar nou mijn tijd in te steken die ik al zo kort vind op deze wereld.

Nee sorry.
Is je keuze natuurlijk.
pi_48924888
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 13:34 schreef TechXP het volgende:

[..]

Is je keuze natuurlijk.
Uiteraard. Ik heb wel respect voor de mensen, zoals jij, die er wel bij stil staan en hun steentje proberen bij te dragen.
  woensdag 2 mei 2007 @ 14:23:11 #49
136239 Spacehamster
You bastards!
pi_48926240
Het maakt niet uit welk soort stremsel gebruikt wordt. Dooien vallen er toch.
Om melk te kunnen produceren moet een koe elk jaar zwanger worden en een kalf werpen. Dus er worden veel meer kalveren geboren dan er melk- en vleeskoeien nodig zijn. De helft ervan is ook nog eens mannelijk dus grotendeels nutteloos want er zijn niet veel stieren nodig om veel koeien te bevruchten. Kalveren neigen ook nog eens melk te drinken en die willen de mensen liever.
Dus alleen al om melk te produceren sterven er heel veel kalfjes.
Dat hun magen dan gebruikt worden om kaas mee te stremmen is dan nog maar een klein detail.
Melk is dus eigenlijk als je er over nadenkt helemaal niet vegetarisch verantwoord.

Eieren zijn niet zo fout als men vaak denkt. Vogels leggen toch wel eieren, of ze nou bevrucht zijn of niet. Kippen leggen heel veel eieren, daarom zijn mensen er zo dol op.
Dus als je biologische eieren eet. Dan kleeft er geen tot nauwelijks bloed aan je handen.

Waar zijn wij voor gebouwd om te eten?
We hebben een omnivoor gebit en als we naar verwante diersoorten zoals chimpansees kijken dan valt op dat zij ook vlees eten, maar vooral ook veel insecten.
Insecten zijn een goede bron van eiwtten en heel goed te verteren.
Het is niet helemaal natuurlijk als wij geen insecten eten!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  woensdag 2 mei 2007 @ 14:41:19 #50
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_48926884
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 14:23 schreef Spacehamster het volgende:
Melk is dus eigenlijk als je er over nadenkt helemaal niet vegetarisch verantwoord.
Maak dat vegetariers maar eens duidelijk
quote:
Eieren zijn niet zo fout als men vaak denkt. Vogels leggen toch wel eieren, of ze nou bevrucht zijn of niet. Kippen leggen heel veel eieren, daarom zijn mensen er zo dol op.
Dus als je biologische eieren eet. Dan kleeft er geen tot nauwelijks bloed aan je handen.
Onzin. Sowieso zijn de legkippen gefokt op het veel eieren leggen. De voorouder van de kip legde maar iets van 12 eieren per jaar normaal gesproken. Door het selectieve fokken is dat vermeerderd.

Verder worden de dieren om de zoveel tijd vervangen, omdat ze de kwaliteit van de eieren hoog willen houden. Die kippen worden geslacht. Bij het fokken van de dieren komen er haantjes. Dat zijn er 30 miljoen per jaar en die worden vergast of versnipperd. Biologisch is niet beter. Daar heb je hetzelfde bij.
Dus bij eieren eten ben je sowieso verantwoordelijk voor het doden van de haantjes. De enige manier wanneer je hoogstens eieren wilt eten waar geen dieren voor doodgemaakt worden is wellicht om dan dieren te bevrijden uit de legbatterij enzo en dan deze houden in je tuin en de eieren eventueel daarvan pakken. Dat is het meest 'optimale'.
quote:
We hebben een omnivoor gebit en als we naar verwante diersoorten zoals chimpansees kijken dan valt op dat zij ook vlees eten, maar vooral ook veel insecten.
Omnivoor zijn betekent ook niet dat je vlees nodig hebt. In principe heb je verschillende soorten omnivoren. Een carnivorisch ingestelde en een herbivorische. De eerste zijn bijvoorbeeld honden en vossen. Eten voornamelijk vlees, maar ook plantaardige dingen. Heel opportunistisch ook. En bij het eten van een dier eten ze ook de maag waarin plantaardige dingen zitten. Dit hebben ze nodig.
De andere versie is er een waarbij plantaardig materiaal vooral de bron is voor het eten. Opportunistisch vlees eten enzo is daar wel bij. Maar het is niet nodig voor het gezond blijven. Wij zijn zeker omnivoren, maar wel herbivorische, dus wij als mens zouden groenten en fruit centraal moeten hebben staan. Als je een gerecht besteld bij een restaurant dan lijkt dat soms een beetje anders, want daar staat een groot lap vlees centraal. Te veel vlees is iig niet goed voor het lichaam.

Maar vlees eten is wel natuurlijker dan melk drinken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')