Statistieken in voordeel FC Utrecht 30 april 2007
De play-offs om een plaats in het toernooi om de UEFA Cup moeten nog worden gespeeld, maar wie naar de statistieken van afgelopen seizoen kijkt, kent nog voordat er ook maar één bal is getrapt de winnaar al: FC Utrecht! Die club scoort veruit het best in de onderlinge confrontaties tussen Roda JC, Feyenoord, FC Groningen en FC Utrecht. ,,Statistieken zeggen veel, maar niet alles,’’ is de lijfspreuk van Foeke Booy, trainer van FC Utrecht.
,,Ik hou niet zo van al dat rekenwerk. Uiteindelijk moet je het als ploeg toch allemaal zelf doen. Je ziet wat afgelopen weekeinde allemaal is gebeurd. Wie hield nou nog serieus rekening met de titel van PSV? Bijna niemand toch? Maar in voetbal is alles mogelijk. Niets is voorspelbaar.’’ Booy heeft daar gelijk in, maar desondanks is het opmerkelijk dat FC Utrecht in het fictieve klassement, opgemaakt na alle onderlinge wedstrijden van de vier deelnemers aan de play-offs te hebben verwerkt, zo’n ruime voorsprong heeft op de concurrentie.
FC Utrecht behaalde tegen de drie concurrenten in de reguliere competitie maar liefst 13 punten (4 tegen Roda JC, 3 tegen Feyenoord en 6 tegen FC Groningen). Vier punten meer dan FC Groningen, zes meer dan Feyenoord en zelfs acht meer dan Roda JC, de eerste hindernis op weg naar Europees voetbal.
Afgaande op de statistieken gaan uiteindelijk FC Utrecht en FC Groningen onderling uitmaken wie het laatste toegangsbewijs verovert voor de strijd om de UEFA Cup. Tegenstander Feyenoord ‘ligt’ de Groningers. De ploeg van trainer Ron Jans won dit seizoen in de Euroborg met 3-0, in de Kuip zelfs met 4-0. FC Utrecht had het moeilijker tegen Roda JC. Na de ruime winst (2-0) in Galgenwaard had de ploeg het in Limburg moeilijk. Het werd in Kerkrade uiteindelijk 0-0. Een knappe prestatie van FC Utrecht omdat het team van Booy vrijwel de gehele wedstrijd met tien man speelde na de vlotte rode kaart voor Ali Boussaboun. Een arbitrale dwaling van scheidsrechter Roelof Luinge. De tuchtcommissie van de KNVB legde de van Feyenoord gehuurde aanvaller dan ook geen straf op.
Indien FC Utrecht en FC Groningen de lijn van de competitie doortrekken, en elkaar dus ontmoeten in de ‘finale’ van de play-offs, is het voor de manschappen van Foeke Booy helemaal appeltje eitje. In eigen huis won FC Utrecht met 3-0, afgelopen weekeinde in de Euroborg met 2-0. FC Groningen is met Excelsior de enige club die afgelopen seizoen goed was voor de volle buit van zes punten.
Booy: ,,Prima als we weer tegen FC Groningen moeten. Dat betekent dan dat we Roda JC hebben uitgeschakeld.’’ En zijn collega Ron Jans zondag na afloop: ,,Ik kom FC Utrecht graag nog een keertje tegen. Dat klinkt misschien raar, omdat we dit seizoen tweemaal hebben verloren. Maar dan kunnen we dat rechtzetten. Ik houd me daarbij vast aan vorig seizoen. Toen was het precies andersom. Wonnen wij tweemaal.’’
Booy: ,,Nogmaals: al dat rekenwerk zegt me niets. We beginnen allemaal op ‘nul’. De onderlinge verschillen tussen de vier clubs zijn vrijwel nihil. De spelers krijgen nu even wat rust. Vanaf morgen staat alles in het teken van Roda JC. Een hele lastige, stugge tegenstander. Het kan alle kanten op. Wat dat betreft bewijzen de play-offs zich. In ben niet met alle gevolgen van dat systeem even blij, maar ontegenzeggelijk is de normale competitie er spannender door geworden en krijgen de meeste clubs nu nog een toetje waarin de prijzen definitief worden verdeeld.’’
Bron: ad.nl