abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 april 2007 @ 15:34:34 #1
138751 boeda-76
Succes is een keuze
pi_48835957
Wij zijn op zoek naar klusadvies voor het aanleggen van een kattenluik:

Omdat we de kattenbak graag in de garage willen zetten zitten we er over te denken een kattenluikje te maken in de deur van de kamer naar de garage. Dit is echter een brandwerende deur en we vragen ons af of je daarin een kattenluik kan/mag maken? Is zo'n brandwerende deur verplicht tussen garage en woonkamer? Zo ja, mag je daar een gat in maken ivm brandgevaar? En als dat dan mag, hoe/waarmee zaag je er het best een gat in?

Alvst bedankt voor de tips!
pi_48837151
stop , haal adem , en denk.....

Je gaat toch geen katteluik maken in een brandwerende deur.. * zucht *
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_48837209
...
pi_48838043
Gelukkig gaat vuur nooit door een katteluik
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zondag 29 april 2007 @ 16:08:16 #5
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_48838767
kun je het kattenluikje niet aanpassen met een brandwerende klepjes? Plankje van Promatec oid, dan heb je een soort van brandwerende deur in een deur. De brandwerendheid van de deur heeft ook alleen maar effect als hij dicht is, dus als het kattenluikje ook goed dicht valt zou dat best een oplossing kunnen zijn, moet je kat wel een beetje sterk zijn misschien.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_48839402
heeft je garage geen buitendeuren?

en heeft je woning geen buitendeuren?

kost je een luikje meer maar je brandwerende deur gaat er niet aan ;-)
  maandag 30 april 2007 @ 10:12:29 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48859124
Volgens mij is dan het hele princiepe van de brandwerende deur weg.

Zou het dus zelf niet doen.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48896026
kan me niet voorstellen dat een brandwerende deur een eis is in een particuliere woning
pi_48897676
Ik kan me dat zeker wel voorstellen tussen een garage en een woonhuis. Dit heeft te maken met de opslag van brandbare materialen. (Benzine tanks op/in auto's en motoren.)
pi_48903619
Kort antwoord:
Je kunt wel een luik maken, maar dan gaan de eigenschappen van je brandwerende deur volledig verloren.

Langer antwoord:
Een brandwerende deur moet minstens 30 minuten brand tegen kunnen houden. door een kattenluik te zagen reduceer je die tijd tot een minuut of 5. Alleen door luchtverplaatsing tussen brandende ruimte en aangrenzende ruimte wappert het kattenluik, en dat valt niet tegen te houden door een slotje (al dan niet elektronisch) in het luik. Er bestaan domweg geen kattenluiken die brandwerend genoeg zijn én makkelijk te bedienen door een kat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_48941188
Bij mijn vader zit er in het (huurhuis) ook een gewone binnendeur tussen garage en keuken
dit kwam ik tegen op internet :
" Nee, dat is niet noodzakelijk. Een vrijstaande berging is aan te merken als een overige gebruiksfunctie. Op een dergelijke gebruiksfunctie is artikel 2.104, lid 8, van toepassing. Op grond van dit artikel hoeft een berging met een oppervlakte kleiner dan 50 m², niet bestemd voor de opslag van brandgevaarlijke stoffen, niet in een afzonderlijk brandcompartiment te liggen. "
pi_48943520
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 21:03 schreef Duncan_R het volgende:
Bij mijn vader zit er in het (huurhuis) ook een gewone binnendeur tussen garage en keuken
dit kwam ik tegen op internet :
" Nee, dat is niet noodzakelijk. Een vrijstaande berging is aan te merken als een overige gebruiksfunctie. Op een dergelijke gebruiksfunctie is artikel 2.104, lid 8, van toepassing. Op grond van dit artikel hoeft een berging met een oppervlakte kleiner dan 50 m², niet bestemd voor de opslag van brandgevaarlijke stoffen, niet in een afzonderlijk brandcompartiment te liggen. "
We hebben het hier niet over een vrijstaande maar een inpandige of aanlendige berging cq garage.
Ook moet je naar het bouwbesluit kijken van het desbetreffende jaar kijken.
Tegenwoordig is er bijvoorbeeld ook een rookmelder verplicht terwijl deze enkele jaren terug nog niet verplicht was.
Ook zijn veel tussendeuren tussen hal en woonkamer ook al uitgevoerd in brandwerende deuren ( als de meterkast in de hal zit)
De brandwerendheid is trouwens 60 minuten en geen 30, de 30 minuten eis is alweer achterhaald.

Je kan natuurlijk gewoon een kattenluikje maken, maar als er iets gebeurd dan heeft de verzekering wel een reden om je te korten cq niet uit te betalen.
pi_48969773
Om aan alle speculaties een einde te maken kan je natuurlijk ook eens mailen/bellen of langsgaan bij bouw en woningtoezicht in je gemeente, zij kunnen dit vast wel voor je uitzoeken. Misschien anders preventie wel bij je locale brandweerkorps.

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor brand in de garage, ga maar eens kijken wat voor een vuurbelasting er al in je woonkamer zit. Zijn mooie filmpjes van te vinden hoor, er gaat een kerstboompje in de fik en na 1 tot 2 minuten staat echt alles in de hens......
pi_48973653
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 16:19 schreef Duncan_R het volgende:
Om aan alle speculaties een einde te maken kan je natuurlijk ook eens mailen/bellen of langsgaan bij bouw en woningtoezicht in je gemeente, zij kunnen dit vast wel voor je uitzoeken. Misschien anders preventie wel bij je locale brandweerkorps.

Persoonlijk ben ik niet zo bang voor brand in de garage, ga maar eens kijken wat voor een vuurbelasting er al in je woonkamer zit. Zijn mooie filmpjes van te vinden hoor, er gaat een kerstboompje in de fik en na 1 tot 2 minuten staat echt alles in de hens......
Die kerstboom staat er 3 weken, dus niet echt een vergelijking.
pi_49066070
3 weken, 3 minuten , 3 uur , het risico is er toch.... maar ik heb het aan een collega van preventie gevraagd en die zei dat het tegenwoordig wel verplicht is om bij een nieuwbouw huis een brandwerende deur tussen huis en garage te hebben. Je kat zal dus moeten omlopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')