...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSPquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:58 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik kan het me allemaal prima voorstellen. Het komt op mij dus ook geheel niet bijzonder over, dat lijstje.
Nogmaals, sorry
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:02 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Als je jezelf er in herkent, ben je ws. zelf ook HSP
Yup, dat ben je danquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:03 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, een dergelijke verhandeling kreeg ik laatst van m'n psycholoog ook. Geweldig, ik ben een nieuwetijdskind.
Flikker toch op
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Te gek man. En wat is nu mijn taak in deze kosmos?
De eerste twee zelfs met enige regelmaatquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:08 schreef stbabylon het volgende:
[..]
eten, neuken en dood gaan. Denk je dat je dat gaat lukken?
En die derde komt ooit nog welquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:09 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
De eerste twee zelfs met enige regelmaat
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:48 schreef stbabylon het volgende:
Als je niet HSP bent, kun je je er maar weinig bij voorstellen. En zul je idd zeggen dat het voornamelijk narcistisch aanstellerites is
Hypergevoelig zelfsquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:37 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Wat doen we gevoelig zeg, ik bedoel alleen maar te zeggen dat die lijst heel generiek is en veel attributen bevat die narcistische mensen zichzelf graag toekennen om de zelfbevestiging te krijgen dat ze speciaal en uniek zijn.
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef addictivebeat het volgende:
Zoals het in de OP staat gaat het om introversie en dat is normaal.
Als ik afga op wat op de site van het Landelijk Informatiepunt voor Hoogsensitieve Kinderen staat...
[..]
...dan kan ik me ergens wel indenken dat er zoiets is als hoog sensitief.
Yay, ik ben HSP!quote:Kenmerken naar Aron
snel schrikken
last hebben van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen de huid
niet houden van verrassingen
meer leren van een vriendelijke terechtwijzing dan van strenge straf
lijkt gedachten te kunnen lezen
moeilijke woorden gebruiken voor de leeftijd
elk vreemd geurtje ruiken
een scherpzinnig gevoel voor humor hebben
zeer intuïtief lijken
moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag
moeite hebben met grote veranderingen
wil zich verkleden als de kleren nat of zanderig zijn geworden
veel vragen stellen
perfectionistisch zijn
oog hebben voor het verdriet van anderen
van rustige spelletjes houden
diepzinnige, beschouwende vragen stellen
zeer gevoelig zijn voor pijn
slecht kunnen tegen een luidruchtige omgeving
oog hebben voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemand uiterlijk)
eerst kijken of het veilig is alvorens ergens in te klimmen
het best presteren wanneer er geen vreemden bij zijn
de dingen intensief beleven
quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:34 schreef Dipkip het volgende:
Wat veel zelfvastgestelde HSPers niet lijken te begrijpen:
- iets heftiger waarnemen is iets anders dan iets beter waarnemen
- iets niet geloven is iets anders dan iets niet begrijpen
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPerquote:Op zondag 10 oktober 2010 13:24 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik kan me in erg veel van die punten vinden.
Vind het eerder iemands karakter eigenlijk. Een label als HSP doet het voorkomen alsof het een stoornis is.
Een aantal wel ja, maar niet allemaal.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:41 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
Daarbij sluiten heel veel van die eigenschappen aan bij autisme, lijkt me niet echt kloppen bij het zogenaamde hoog empathische vermogen van een HSPer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |