abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48793999
Met Tamaartje heb ik sinds kort een eigen huisje gekocht. Tijdens het klussen lopen we tegen een aantal platen aan, waarvan ik benieuwd ben naar de samenstelling. De platen waren behangen en dienen als voorzetwandjes. Nu alle lagen behang eraf zijn houden we een bruinige ondergrond over. Het lijkt heel erg op karton en als het een beetje nat is ruikt het ook zo Als je er vanaf de zijkant op kijkt zie je dat het een laag 'karton' is, daarachter wit gips en daarachter weer een laag karton.

Op het eerste gezicht lijkt het dus gewoon een gipskartonnen plaat. Maar omdat we nu zo druk bezig zijn met krabben en straks schuren, vraag ik me toch af of er in dat soort platen asbest kan zitten. De platen zijn al aardig oud (te zien aan het soort behang wat er allemaal op zat).

Weet iemand of het uberhaubt heeft bestaan: gipskarton met asbest erin?
pi_48794206
Ik heb geen verstand van asbest, maar kijk eens in het boekje van de makelaar van je nieuwe huis. Daar staat in of er eventueel asbest aanwezig kan zijn. Sinds 1993 is asbest verboden in Nederland, dus als je huis jonger is, dan is de kans zeer klein dat het asbest is.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_48794244
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 23:03 schreef bart1977 het volgende:
Ik heb geen verstand van asbest, maar kijk eens in het boekje van de makelaar van je nieuwe huis. Daar staat in of er eventueel asbest aanwezig kan zijn. Sinds 1993 is asbest verboden in Nederland, dus als je huis jonger is, dan is de kans zeer klein dat het asbest is.
Tijdens de overdracht hebben we alleen gehoord dat er asbest in een pijp achter de muur zat. Die laten we lekker zitten Maar de huidige bewoners wisten verder ook niet of er nog ergens wat zat.

Het huis is oorspronkelijk uit 1914 (de voorzetmuurtjes zijn uiteraard recenter, maar iig voor de vorige bewoners gezet).
pi_48794902
Via de website van VROM kun je er veel over vinden, Maar ik vermoed dat het hier normale stucplaten betreft, waarschijnlijk 40 cm breed.
pi_48850681
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 23:30 schreef Marsepein het volgende:
Via de website van VROM kun je er veel over vinden, Maar ik vermoed dat het hier normale stucplaten betreft, waarschijnlijk 40 cm breed.
Dat vermoeden hebben wij ook. Het ziet er als volgt uit, volgens mij is het gewoon donker karton Het gaat dan om de donkergrijze oppervlakken...

[ Bericht 3% gewijzigd door eborn op 29-04-2007 22:28:01 ]
  zondag 29 april 2007 @ 22:28:29 #6
33014 Cavemania
Niet mokken, lekker fokken....
pi_48851412
Ik heb een aantal jaren bij een asbestlab gewerkt. Ik ben nog nooit asbesthoudende gipsplaten tegengekomen, ik vraag me af of deze wel bestaan. Maar mocht je het toch niet vertrouwen kan je er altijd een stukje afhalen (goed nat houden) en goed (dubbel) verpakken in een plastic zakje en laten analyseren bij een asbestlaboratorium. Kosten van zo´n analyse bedragen circa 15 euro. De labs zijn gevestigd op diverse plaatsen in nederland en anders gewoon even contact opnemen, de laboranten zijn dagelijks op pad door heel nederland. Vast ook wel bij jou in de buurt. Een aantal labs kan ik je zo opnoemen: Fibrecount, Find, RPS, Search.

Succes er mee. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Vergeet niet, je bent uniek, net als iedereen...
  zondag 29 april 2007 @ 22:54:50 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_48852378
Zo op de foto's lijken het stuukplaten, maar erg duidelijk is het niet te zien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_48853112
quote:
Op zondag 29 april 2007 22:28 schreef Cavemania het volgende:
Succes er mee. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
Duidelijke reactie Het lijkt me ook sterk dat er asbest in het karton zit, dus het zou (in theorie) alleen in het gips kunnen zitten. Maar elke vorige bewoner en monteur (van de CV) heeft daar naar hartelust in lopen boren. Nou hoeft dat niets te zeggen, maar toch
pi_48853193
Volgens mij is het gewoon Estrich, hoe oud is het huis TS?
pi_48853329
quote:
Op zondag 29 april 2007 23:17 schreef Marsepein het volgende:
Volgens mij is het gewoon Estrich, hoe oud is het huis TS?
Het huis is origineel uit 1914, maar ik vermoed dat deze voorzetwandjes uit de jaren 60-70 zijn. Dat rood/bruine behang wat je op beide foto's ziet is ongeveer de laatste laag en zal er dus vanaf het begin opzitten
pi_48853398
Het lijken me ipv Stucplaten Estrichplaten. Daar zijn heel wat wandjes mee afgetimmerd.
  maandag 30 april 2007 @ 09:10:21 #12
33014 Cavemania
pi_48858447
quote:
Op zondag 29 april 2007 23:15 schreef eborn het volgende:

[..]

Duidelijke reactie Het lijkt me ook sterk dat er asbest in het karton zit, dus het zou (in theorie) alleen in het gips kunnen zitten. Maar elke vorige bewoner en monteur (van de CV) heeft daar naar hartelust in lopen boren. Nou hoeft dat niets te zeggen, maar toch
Vergis je niet waar allemaal asbest in kan zitten, ik ben het namelijk op de gekste plaatsen tegen gekomen in in de vreemdse toepassingen.

Je hebt bijvoorbeeld asbesthoudende kleding (hittebestendig), vloerbedekking (veel voorkomend), tegelplaten, leidingisolatie, lei onder biljarttafels, hittechildjes in lampen, kitten en lijmen, en ook zoals je al sterk leek je hebt ook asbesthoudend papier.
pi_48858862
Sorry maar die schroeven lijken mij gewoon gipssplaatschroeven. Verder is het zo dat asbest vooral na de tweede wereldoorlog een enorme vlucht nam, en dat het daarvoor nauwelijks gebruikt werd.
pi_48860728
@TS
Doe jezelf een plezier een koppel die radiatoren af.
CV leeg laten lopen en afkoppelen.
Dat werkt wel zoveel makkelijker.

Zijn volgens mij gewoon gipsplaten van het eerste uur.
Stuur anders een e-mail met foto naar http://www.rigips.nl/

Succes met de verbouwing.
  maandag 30 april 2007 @ 17:29:44 #15
33014 Cavemania
pi_48866318
quote:
Op maandag 30 april 2007 09:52 schreef josvr het volgende:
Sorry maar die schroeven lijken mij gewoon gipssplaatschroeven. Verder is het zo dat asbest vooral na de tweede wereldoorlog een enorme vlucht nam, en dat het daarvoor nauwelijks gebruikt werd.
Ik denk dat je vergeet dat de woningen van voor de oorlog vaak na de tweede wereldoorlog nog verbouwt zijn en dat bij die verbouwingen asbest is gebruikt.

Asbest is veel gebruikt vanaf half jaren vijftig tot eind jaren zeventig, begin tachtig.

Het wil niet zeggen dat ik denk dat die platen zoals de ts ze beschrijft asbesthoudend zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')