abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:37:52 #26
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48780505
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:31 schreef Viajero het volgende:
Ik vind die landen die in maart/april 1945 nog snel even de oorlog aan Duitsland verklaarden altijd zo grappig. Argentinie is een van die landen,en er zijn er nog en paar.
ik vraag me af wat de reactie van Hitler en Mussolini was toen San Marino de kant van de geallieerden koos in 43

"kut.. San Marino is tegen ons.. nu gaan we verliezen"?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:49:00 #27
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48780973
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:32 schreef teamlead het volgende:

[..]

lijkt me onwaarschijnlijk. India was toen nog een Britse kolonie
India als land inderdaad niet, maar de Duitsers hadden een paar verlopen nationalisten beloofd dat India onafhankelijk zou worden als de Britten eenmaal verslagen zouden zijn. Er hebben geloof ik enkele tientallen Indiase nationalisten met de Duitsers meegevochten.

Dit valt overigens compleet weg tegen de honderdduizenden Indiers die in Azie tegen de Jappen vochten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 april 2007 @ 16:33:21 #28
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_48782595
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:42 schreef SoldierofOrange het volgende:
Ik lees veel over de Tweede Wereldoorlog, en wat me dan fascineert is de rol die kleine landen in de periode hebben gespeeld.

Dat de Amerikanen, Britten, Russen en Duitsers, Italianen en Japanners de hoofdrolspelers waren weten we wel, maar wat mij fascineert is de inbreng van bijvoorbeeld de Polen. Die hebben eigenlijk de hele oorlog hard meegevochten, terwijl ze ver van huis waren, en stierven voor landen die niet de hunne waren. Zo hebben ze in Nederland bijvoorbeeld Emmen en Breda bevrijd. En nu zie je dan dat Polen soms zo verguisd worden hier...

Kennen er mensen nog meer voorbeelden van dit soort landen of bevolkingsgroepen?
Gurka's
Indiers
Nepalezen,
Etc allemaal voor the Queen.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
pi_48783384
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:37 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik vraag me af wat de reactie van Hitler en Mussolini was toen San Marino de kant van de geallieerden koos in 43

"kut.. San Marino is tegen ons.. nu gaan we verliezen"?

Hoe zit dat trouwens met de fransen toen ze bevrijd waren ging toen meteen de dienstplicht weer in
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:18:57 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48783782
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hoe zit dat trouwens met de fransen toen ze bevrijd waren ging toen meteen de dienstplicht weer in
De Fransen zijn helemaal niet bevrijd. Ze zijn verslagen, tot twee keer toe zelfs. In 1940 door de Nazis, waarbij ze zich toen vrolijk aansloten, en in 1944 door De Britten en Amerikanen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_48783844
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:18 schreef Viajero het volgende:

[..]

De Fransen zijn helemaal niet bevrijd. Ze zijn verslagen, tot twee keer toe zelfs. In 1940 door de Nazis, waarbij ze zich toen vrolijk aansloten, en in 1944 door De Britten en Amerikanen.
ik denk dat ze dat laatste toch echt als bevrijding zagen hoor
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:24:08 #32
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48783927
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik denk dat ze dat laatste toch echt als bevrijding zagen hoor
Dat eerste ook. Fransen zijn extreem goed in oorlogen verliezen, zich snel bij de sterkere partij aan te sluiten en achteraf te claimen dat ze altijd al aan de winnende kant stonden.

Frankrijk
  FOK!fotograaf vrijdag 27 april 2007 @ 18:12:20 #33
73911 ultra_ivo
pi_48785110
Ik geloof dat je haat tegen Fransen nu enigsinds je historische bril doet beslaan.
  vrijdag 27 april 2007 @ 18:21:31 #34
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48785359
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 18:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik geloof dat je haat tegen Fransen nu enigsinds je historische bril doet beslaan.
Wat klopt er historisch gezien niet aan mijn analyse dan?

Frankrijk vecht tegen Duitsland -> verliest -> sluit zich aan bij de Duitsers -> vecht tegen de Britten, en later ook tegen de Amerikanen -> verliest weer -> claimt dat ze eigenlijk altijd al aan de geallieerde kant stonden -> wordt tot winnaar uitgeroepen.

Ik heb het echt nooit begrepen. Ik heb wel diep respect voor de Franse achter de schermen diplomatie, als je tot twee keer toe WO2 verliest en dan door de echte winnaars als mede-winnaar wordt uitgeroepen.. volledig respect voor hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
pi_48785533
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 18:21 schreef Viajero het volgende:

[..]

Frankrijk vecht tegen Duitsland -> verliest -> sluit zich aan bij de Duitsers -
Alleen Vichy - Frankrijk, niet heel Frankrijk.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 april 2007 @ 19:00:56 #36
73911 ultra_ivo
pi_48786577
Er bestonden 2 Frankrijken op dat moment. Het Frankrijk van de Gaulle werd het breedst internationaal erkend op dat moment. Vichy - Frankrijk had maar een deel van Frankrijk onder zijn controle en stond op hetzelfde internationale niveau als diverse andere marionettenstaatjes.
pi_48795459
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 19:00 schreef ultra_ivo het volgende:
Vichy - Frankrijk had maar een deel van Frankrijk onder zijn controle en stond op hetzelfde internationale niveau als diverse andere marionettenstaatjes.
En was een van Hitler´s hartelijkste hulpjes.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_48799642
Ik vraag me altijd af wat hitler toen gedacht heeft toen hij tussen januari en april 45 oorlogs verklaringen kreeg van die landen. Echt zo van, leest bericht hmm nou ja dat kan er ook nog wel bij of van kut, argentinie verklaart ons de oorlog ik sta op het punt om daarheen te gaan nou ja dan maar zelfmoord.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_48805736
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 23:51 schreef Apropos het volgende:

[..]

En was een van Hitler´s hartelijkste hulpjes.
viel tegen het belangrijkste doel van de vichy regering en de capitulatie dus van frankrijk was frankrijk half bestuurd laten door de fransen en de kolonien veilig stellen.
pi_48806212
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

viel tegen het belangrijkste doel van de vichy regering en de capitulatie dus van frankrijk was frankrijk half bestuurd laten door de fransen en de kolonien veilig stellen.
Maar het bewind ten aanzien van de Joden was verschrikkelijk, nog voordat de Duitsers daartoe enige por hadden gegeven.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 28 april 2007 @ 16:09:57 #41
167723 sanni
Acima de seu
pi_48807808
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:55 schreef teamlead het volgende:
Suriname bestond toen nog niet
Kom je uit Delft dat je zo dom reageert.
Suriname bestond toen al sterker nog er ligt in de grote rivier het wrak van een oorlogsbodem genaamd "Goszlar"...
pi_48807836
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:55 schreef teamlead het volgende:

[..]

Suriname bestond toen nog niet
jawel hoor, het was alleen geen zelfstandig land.
  maandag 30 april 2007 @ 20:47:03 #43
114682 DoorBell
Rock and roll all nite
pi_48870701
Mexico. Er hebben een aantal Mexicanen meegevochten aan Amerikaanse zijde.
quote:
Eskader 201 (Spaans: Escuadron 201), bijgenaamd de Azteekse adelaars, was een Mexicaans eskader dat met de geallieerden meevocht in de Tweede Wereldoorlog. Het eskader bestond uit ongeveer 300 vrijwilligers, waarvan 36 piloten.

Het Eskader was onderdeel van de Amerikaanse 58th Fighter Group en werd ingezet in de Grote Oceaan tegen Japan. Eskader 201 nam deel aan de bevrijding van het eiland Luzon in de Filipijnen en van Formosa. In totaal namen de Mexicanen deel aan 96 gevechtsmissies. Dit was de enige keer in de geschiedenis dat Mexicaanse troepen in overzeese gevechten deelnamen. Tijdens de acties verloren vijf piloten het leven.(Wiki)
  maandag 30 april 2007 @ 21:28:40 #44
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_48871969
Idd zoals iemand reeds schreef heeft Brazilië ook actief meegedaan in de strijd. Moet ik bijzeggen dat dat deels uit opportunisme was, maar met de deelname van 25000+ aan manschappen toch een redelijk deel van een land welke zich aan de andere kant van de oceaan bevond en geen enkele reden had om mee te doen.

Mooie website met vele foto's en achtergronden, incl. de monumenten die er voor de FEB zijn.
FEB staat voor Força Expedicionária Brasileira.
http://www.anvfeb.com.br/
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 00:44:01 #45
114682 DoorBell
Rock and roll all nite
pi_48877594
quote:
Op maandag 30 april 2007 21:28 schreef ErwinRommel het volgende:
Idd zoals iemand reeds schreef heeft Brazilië ook actief meegedaan in de strijd. Moet ik bijzeggen dat dat deels uit opportunisme was, maar met de deelname van 25000+ aan manschappen toch een redelijk deel van een land welke zich aan de andere kant van de oceaan bevond en geen enkele reden had om mee te doen.

Mooie website met vele foto's en achtergronden, incl. de monumenten die er voor de FEB zijn.
FEB staat voor Força Expedicionária Brasileira.
http://www.anvfeb.com.br/
De enige reden die Brazilie had was de druk van de Verenigde Staten. De Amerikanen wilden steunpunten hebben in Zuid Amerika om daarmee Afrika nog meer binnen bereik te hebben. We praten dan over 1942. Daarvoor steunde Brazilie Duitsland/Italie. Het opportunisme wat je aanhaald is het feit dat wanneer de As landen het moeilijker krijgen in de oorlog, Brazilie switched naar de gealieerden. Overigens was Vargas, de Braziliaanse president, geen voorstander van het sturen van een expeditie leger. Tevens was Brazilie ook het enige Zuid Amerikaanse land dat een eigen legermacht kon sturen uit eigen financiele middelen. Andere landen hebben wel manschappen aangeboden aan de Amerikanen maar uit financieel oogpunt (de Amerikanen moesten voor de onkosten opdraaien) is dat nooit van de grond gekomen.

[ Bericht 6% gewijzigd door DoorBell op 01-05-2007 00:50:15 ]
  dinsdag 1 mei 2007 @ 00:48:42 #46
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48877679
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 16:11 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

jawel hoor, het was alleen geen zelfstandig land.
en dus kon het als zodanig niet deelnemen aan de oorlog
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 1 mei 2007 @ 01:00:35 #47
114682 DoorBell
Rock and roll all nite
pi_48877872
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 18:21 schreef Viajero het volgende:

[..]

Frankrijk vecht tegen Duitsland -> verliest -> sluit zich aan bij de Duitsers -> vecht tegen de Britten, en later ook tegen de Amerikanen -> verliest weer -> claimt dat ze eigenlijk altijd al aan de geallieerde kant stonden -> wordt tot winnaar uitgeroepen.

Ik heb het echt nooit begrepen. Ik heb wel diep respect voor de Franse achter de schermen diplomatie, als je tot twee keer toe WO2 verliest en dan door de echte winnaars als mede-winnaar wordt uitgeroepen.. volledig respect voor hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Zo moeilijk is het niet. Duitsland valt Frankrijk aan, verslaat dat land en installeerd een marionettenregering. Vichy Frankrijk zoals we het kennen. Die regering steunt uiteraard Duitsland. Vichy Frankrijk beschikt zelfs over een, door Duitsland gecontroleerd, leger. Het vrije Franse leger dat samen met generaal de Gaulle gevlucht was na de Franse capitulatie komt in 1944 aan tijdens D-day en helpt Frankrijk mede bevrijden. Frankrijk is dus al die tijd bezet geweest want de Duitsers hadden feitelijk de macht, samen met collaborerende Fransen.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 03:18:40 #48
178157 de_verlosser
De mens is een gewoontedier
pi_48879329
En niemand noemt Nederland, ons trotse landje.....
Nederland heeft naar verhouding de meeste soldaten geleverd voor het Oostfront,maar dan wel om aam de Duitse mee te vechten!
Nederland moet zich schamen voor de rol die ze hebben gespeeld in de 2e wereldoorlog!!
pi_48889586
Vergeet de Grieken trouwens niet, die hebben Mussolini nog wat nachtmerries gegeven en Hitler ook in Kreta.
Ich bin der Führer.
pi_48890285
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 03:18 schreef de_verlosser het volgende:
En niemand noemt Nederland, ons trotse landje.....
Nederland heeft naar verhouding de meeste soldaten geleverd voor het Oostfront,maar dan wel om aam de Duitse mee te vechten!
Nederland moet zich schamen voor de rol die ze hebben gespeeld in de 2e wereldoorlog!!
is onzin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')