abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48720277
Ik lees veel over de Tweede Wereldoorlog, en wat me dan fascineert is de rol die kleine landen in de periode hebben gespeeld.

Dat de Amerikanen, Britten, Russen en Duitsers, Italianen en Japanners de hoofdrolspelers waren weten we wel, maar wat mij fascineert is de inbreng van bijvoorbeeld de Polen. Die hebben eigenlijk de hele oorlog hard meegevochten, terwijl ze ver van huis waren, en stierven voor landen die niet de hunne waren. Zo hebben ze in Nederland bijvoorbeeld Emmen en Breda bevrijd. En nu zie je dan dat Polen soms zo verguisd worden hier...

Kennen er mensen nog meer voorbeelden van dit soort landen of bevolkingsgroepen?
I'm all at sea Where no one can bother me
  woensdag 25 april 2007 @ 21:44:01 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48720350
Marokanen schijnen ook stevig meegedaan te hebben in Europa

En in Azie natuurlijk de Australiers
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_48720368
Australiërs?
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  woensdag 25 april 2007 @ 21:50:35 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48720670
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:44 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
Australiërs?

http://www.ww2australia.gov.au/
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_48720764
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:44 schreef teamlead het volgende:
Marokanen schijnen ook stevig meegedaan te hebben in Europa

En in Azie natuurlijk de Australiers
Suriname deed ook passief mee
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_48720775
Van de Marokkanen had ik zoiets gehoord inderdaad, in het Franse leger ofzo. En Aussies waren natuurlijk onderdeel van het Britse Empire, dus klinkt logisch...
I'm all at sea Where no one can bother me
  woensdag 25 april 2007 @ 21:55:07 #7
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48720908
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:52 schreef longinus het volgende:

[..]

Suriname bestond toen nog niet
pi_48721625
quote:
Je was me zeg maar net 1 seconde voor vandaar.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_48724158
Vergeet Finland niet, 2x de Sovjet Unie op zijn donder gegeven.
Ich bin der Führer.
  donderdag 26 april 2007 @ 00:54:51 #10
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_48726241
quote:
Op woensdag 25 april 2007 23:23 schreef Xenwolfie het volgende:
Vergeet Finland niet, 2x de Sovjet Unie op zijn donder gegeven.
Inderdaad...

Of die Oost-Europese landen die hun geld destijds op het verkeerde paard gezet hebben, zoals de Roemenen.

Hebben nog een grote rol gespeeld bij de ondergang van het 6e Leger in Stalingrad.
pi_48730470
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:52 schreef longinus het volgende:

[..]

Met een man of 300
Net als de Antillen
Die gestationeerd werden in Australië, bij wat er nog over was van het KNIL
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  donderdag 26 april 2007 @ 11:04:11 #12
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_48731700
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:42 schreef SoldierofOrange het volgende:
Ik lees veel over de Tweede Wereldoorlog, en wat me dan fascineert is de rol die kleine landen in de periode hebben gespeeld.

Dat de Amerikanen, Britten, Russen en Duitsers, Italianen en Japanners de hoofdrolspelers waren weten we wel, maar wat mij fascineert is de inbreng van bijvoorbeeld de Polen. Die hebben eigenlijk de hele oorlog hard meegevochten, terwijl ze ver van huis waren, en stierven voor landen die niet de hunne waren. Zo hebben ze in Nederland bijvoorbeeld Emmen en Breda bevrijd. En nu zie je dan dat Polen soms zo verguisd worden hier...

Kennen er mensen nog meer voorbeelden van dit soort landen of bevolkingsgroepen?
Wel vervelend voor die Polen dat ze uiteindelijk nog niks opschoten met het meevechten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 26 april 2007 @ 11:51:46 #13
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48733541
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Wel vervelend voor die Polen dat ze uiteindelijk nog niks opschoten met het meevechten.
vorig jaar ofzo hebben er nog een aantal de WIllemsorde gekregen, maar veel meer hebben ze er niet aan overgehouden nee
pi_48740754
Brazilie heeft ook nog meegevochten in Europa, in Italie
  Moderator donderdag 26 april 2007 @ 15:26:25 #15
8781 crew  Frutsel
pi_48740881
Canada?

India? (Denk aan de Chindits die dienden onder de Britse Wingate)
pi_48774919
Marrokanen vochten voornamelijk mee om hun eigen vrijheid te krijgen van Frankrijk, dat was de belofte aan hen als ze mee zouden vechten met de Fransen.

Canada mag toch zeker geen kleintje genoemd worden in WO2.

Wat te denken van de Joegoslaven, de Duitsers hebben Joegoslavie nooit volledig in handen kunnen krijgen door het guerilla-achtige verzet daar.

Een lijst van landen en hun positie in WO2: http://nl.wikipedia.org/w(...)_Tweede_Wereldoorlog

Volgens mij vochten veel Europese landen mee met Engeland in WO2. Nederland had bijvoorbeeld een squadron in Engeland met Engelse vliegtuigen.
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:18:37 #17
172358 oddman
Introspecteur
pi_48775060
Um. Niet echt een kleine, maar wel een HEEL ERG belangijke:
China.
Vooral Nationalistisch China, de Kuomintang. Die hebben de rug van de Japanners uiteindelijk gebroken, niet de Amerikanen. (Net als de Sovjets in Europa, eigenlijk.)
Thailand was een kleinere mogendheid die in de eerste instantie aan de kant van de Jappen meedeed, maar later is geswitcht.
Hongarije, Bulgarije en Roemenië deden allen mee aan de kant van de Duitsers.
Er heeft nog een Nieuw-Zeelandse divisie meegevochten in Noord-Afrika, samen met Zuidafrikanen en Australiërs.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:22:32 #18
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_48775209
quote:
Op donderdag 26 april 2007 15:26 schreef Frutsel het volgende:
Canada?

India? (Denk aan de Chindits die dienden onder de Britse Wingate)
India heeft volgens mij ook met de Duitsers gevochten (tegen de Britten)
Accept you're dead and start living
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:31:25 #19
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_48775514
quote:
Op woensdag 25 april 2007 21:42 schreef SoldierofOrange het volgende:

De Polen hebben ook gewoon hard gevochten in eigen land..

NIeuw-Zeelanders vochten op Kreta. Algerijnen vochten imo ook met de Fransen.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_48778018
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:18 schreef oddman het volgende:
Vooral Nationalistisch China, de Kuomintang. Die hebben de rug van de Japanners uiteindelijk gebroken, niet de Amerikanen. (Net als de Sovjets in Europa, eigenlijk.)
Zonder de Amerikanen was het ook niet gelukt, juist het geheel maakte het mogelijk om de Duitsers en de Jappen te verslaan, niet 1 van 2.
pi_48779604
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:14 schreef Chemvo het volgende:
Volgens mij vochten veel Europese landen mee met Engeland het Vernenigd Koninkrijk in WO2. Nederland had bijvoorbeeld een squadron in Engeland met Engelse Britse vliegtuigen.
Dit is net zoiets als de Sovjet Unie 'Rusland' noemen, terwijl er heel veel Oekraïense doden zijn gevallen...
Ich bin der Führer.
pi_48779666
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:12 schreef Xenwolfie het volgende:

[..]

Dit is net zoiets als de Sovjet Unie 'Rusland' noemen, terwijl er heel veel Oekraïense doden zijn gevallen...
Ja, heb je gelijk in, kan niet anders zeggen. Bedankt voor de correctie.
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:31:00 #23
111528 Viajero
Who dares wins
pi_48780236
Ik vind die landen die in maart/april 1945 nog snel even de oorlog aan Duitsland verklaarden altijd zo grappig. Argentinie is een van die landen,en er zijn er nog en paar.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 april 2007 @ 15:32:28 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_48780299
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:22 schreef bramos-elvis het volgende:

[..]

India heeft volgens mij ook met de Duitsers gevochten (tegen de Britten)
lijkt me onwaarschijnlijk. India was toen nog een Britse kolonie
pi_48780310
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 15:31 schreef Viajero het volgende:
Ik vind die landen die in maart/april 1945 nog snel even de oorlog aan Duitsland verklaarden altijd zo grappig. Argentinie is een van die landen,en er zijn er nog en paar.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')