quote:
Op woensdag 25 april 2007  20:38 schreef erodome het volgende:[..]
Is dat echt zo, is dat ook zo in omgevingen waar er niet op uiterlijk gescreent wordt?
Je gaat uit van deze maatschappij, waarbij je al met de paplepel ingegoten wordt dat mooi zijn het doel is, het ideaalbeeld van tv waar amper een mens aan kan voldoen wordt je voorgeschoteld, je krijgt bakken met gedoe over je heen over hoe er mooi uit te zien, je kan zelfs van straat geplukt worden omdat je kleing niet hip genoeg is....
HIER hangt uiterlijk en hoe iemand zich voelt(niet zozeer karakter, maar zelfbeeld!!!!!) aardig aan elkaar, het is vrij lastig je daaraan te onttrekken.
Ik mag van mezelf zeggen dat ik niet veel geef om wat andere mensen denken, dat ik niet zoveel met uiterlijkheden bezig ben omdat ik dat nogal oppervlakkig vind, maar ik ben geen alien ofzo die helemaal anders werkt, dus zelfs bij mezelf zie ik die samenhang tussen hoe je eruit ziet en hoe je je voelt.
Maar als de maatschappij anders zou zijn zouden er ook andere regels gelden op dat gebied, je wordt hier nu eenmaal beoordeeld op uiterlijk en aangezien dit dus in de omgangsvormen mee wordt genomen heeft het ook zijn weerslag.
De vraag in deze is de volgende, welke karaktereigenschappen horen dan bij welke uiterlijkheden?
Zijn knappe mensen aardig en sociaal omdat ze knap zijn en dus meer weerklank vinden?
De praktijk leert wat anders, er zit een grote variatie in, het ene knappe mens is afschuwelijk aardig, de ander is een kreng eerste klas.
Zijn alle lelijke mensen onzekere muurbloempjes?
De praktijk leert anders, er zijn hele onzere muurbloempjes, maar er zijn er ook die ontzettend outgoing zijn.
Heeft iemand met een odd-eye(2 verschillende kleuren ogen) altijd een dualistisch karakter zoals gezegd wordt?
Zijn rooie en valen altijd donderstralen zoals de uitdrukking zegt?

Ik denk dat het inderdaad wel enigszins afhankelijk is van de omgeving. In de Westerse wereld ligt er aardig wat druk op je uiterlijk. Dit gaat zelfs door op je huis en de auto. Iemand met een villa of een Ferrari krijgt simpelweg meer bekijks. Niet alleen omdat die mensen waarschijnlijk aardig wat poen hebben, maar één mooie villa geeft nog steeds meer aandacht dan als persoon een hele wijk met normale ééngezinswoningen in je bezit hebben.
In de hedendaagse maatschappij schiet dit wellicht (persoonlijk weet ik dit wel zeker) wel eens door.
Kan mij echter voorstellen dat je als Ali Verweggie zijnde, aanwezig in het trainingskamp van Al Qaeda minder bezig bent met je uiterlijk. Denk dat je daar met je Brad Pitt look of anderzijds met je JP look niet meer of minder vrienden maakt aangezien daar de Koran (even geen discussie over dat dit de foutieve Koran is etc) zegt wie je bent en je doelstellingen zijn. Zit je daar tussen lotgenoten zal niemand je afrekenen op je uiterlijk en bijbehorende karakter aangezien allen één doel dienen.
In onze maatschappij is alles heel individualistisch waardoor het 'hokjesdenken' m.b.t. uiterlijk en bijbehorende vooroordelen een stuk vaker voorkomt.
Je uiterlijk zal denk ik altijd onderdeel van je karakter zijn, echter is dit niet het enige. Er zijn simpelweg teveel andere factoren die veel bepalen hoe je karakter zich ontwikkelt.
Dat zien we ook terug in de maatschappij, niet elke Brad Pitt heeft het makkelijk op school of in sociale zin, niet iedere JP blijft steken aan de onderlaag van de maatschappij omdat hij wellicht in zijn jeugd niet popi jopi van de klas was. Het is net wat je er ook zelf mee doet.
Iemand met puistjes kan heel depri worden van zijn uiterlijk en zich afzonderen, een ander persoon met puistjes zal juist om die reden aangemoedigd worden om zichzelf op andere vlakken te gaan profileren om toch zijn of haar gram te halen.