abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48564559
quote:
AD Misdaadmeter: Eindhoven klopt Rotterdam

Eindhoven is de onveiligste gemeente van ons land. De stad verdringt Rotterdam, na jaren, van de eerste plaats...

Oorzaak is een sterk gestegen aantal woninginbraken, bedreigingen, mishandelingen en gevallen van oplichting. Landelijk tekent zich bij de meeste delicten juist een daling af.

Dat blijkt uit de zesde editie van de AD Misdaadmeter. Dit landelijke criminaliteitsoverzicht is gebaseerd op de cijfers van de 25 politiekorpsen en bevat 37 delicten. Van alle 455 gemeenten is de criminaliteit vaak tot op wijkniveau in kaart gebracht en te bekijken op AD.nl. De veiligste gemeente is het Friese Littenseradeel.

Burgemeester Sakkers van Eindhoven reageert teleurgesteld op de uitkomsten. ,,Dit is niet leuk. Uit onze onderzoeken blijkt dat mensen zich juist veiliger gaan voelen, maar wij vergelijken ons niet met andere gemeenten. Daarbij blijven wij kennelijk achter.’’

De burgemeester wil met de uitkomsten van de Misdaadmeter aankloppen in politiek Den Haag. Hij vindt dat zijn stad, de vijfde van Nederland, er de afgelopen jaren vergeleken met de grote vier financieel te mager is afgekomen. Met extra geld zou Eindhoven meer mensen en tijd kunnen steken in misdaadpreventie.

Uit de politiecijfers blijkt dat landelijk gezien veel minder auto’s worden opengebroken, vernield of gestolen. Ook sloegen minder straatrovers, overvallers, zakkenrollers en winkeldieven toe. Wel steeg het aantal woninginbraken en drugsdelicten en werden meer mensen opgelicht. ,,We zijn blij dat de daling doorzet,’’ zegt Cees den Bakker namens de Raad van Hoofdcommissarissen. ,,De betere cijfers zijn geen incident meer. Het is niet alleen het succes van de politie maar van alle partijen die zijn betrokken bij veiligheid.’’
Gefeliciteerd alle Eindhovenaren
pi_48564685
Allemaal de schuld van Kempi.
pi_48564763
Dat zegt Kempi ook altijd.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_48564785
Goed nieuws. Eindelijk is Rotterdam niet meer de onveiligste stad van Nederland. .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_48564791
De top-20 van de meest onveilige steden van Nederland:

1 Eindhoven
2 Rotterdam
3 Roermond
4 Arnhem
5 Tilburg
6 's-Hertogenbosch
7 Nijmegen
8 Utrecht
9 Amsterdam
10 Breda
11 Venlo
12 Groningen
13 Maastricht
14 Heerlen
15 Alkmaar
16 Hoorn
17 Schiedam
18 's-Gravenhage
19 Dordrecht
20 Helmond
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_48564803
Tja puur statistiek.. dat er hier een paar auto's meer worden opengebroken is natuurlijk niet erg leuk voor mij als eindhovenaar (nouja, ik heb toch geen auto dus wat schijt mij het eigenlijk ) maar ik voel me hier nog veilig als ik 's avonds over straat ga, ook in de mindere wijken, dat gevoel heb ik niet bepaald in sommige andere steden.

Edi: of heet dit schijnveiligheid?
-
pi_48564878
Goh, de SP zit in het college en meteen is Eindhoven de onveiligste stad van Nederland...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_48564901
Ligt het nou aan mij of is zijn de drie aangrenzende provincies in de Zuidoost-as Limburg, Noord-Brabant en Gelderland oververtegenwoordigd in deze lijst?
pi_48564999
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:40 schreef teknomist het volgende:
Ligt het nou aan mij of is zijn de drie aangrenzende provincies in de Zuidoost-as Limburg, Noord-Brabant en Gelderland oververtegenwoordigd in deze lijst?
Ja. Zal wel te maken hebben met dat ze in de buurt van de Duitse en/of Belgische grens liggen.
pi_48565055
Gelukkig is het in Mantgum en Oosterwierum veilig
pi_48565137
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:54 schreef nummer_zoveel het volgende:

Ja. Zal wel te maken hebben met dat ze in de buurt van de Duitse en/of Belgische grens liggen.
Ja, geef de buitenlanders maar de schuld...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 21 april 2007 @ 10:28:44 #12
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48565472
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:40 schreef teknomist het volgende:
Ik heb wel een vermoeden waardoor dat komt
Al die extra potjes voor het vergroten van de veiligheid gaat naar "de grote vier". Eindhoven valt daar net buiten. De criminaliteit verplaatst zich, 3 keer raden waar naar toe
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_48565505
I love this city.

props voor Kempi .
pi_48565587
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:28 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik heb wel een vermoeden waardoor dat komt
Al die extra potjes voor het vergroten van de veiligheid gaat naar "de grote vier". Eindhoven valt daar net buiten. De criminaliteit verplaatst zich, 3 keer raden waar naar toe
Ik denk persoonlijk dat criminaliteit meer inert is dan wij allicht denken.
Ik vind de geografische locatie een meer plausibelere verklaring. .
  zaterdag 21 april 2007 @ 10:39:21 #15
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_48565626
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:36 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ik denk persoonlijk dat criminaliteit meer inert is dan wij allicht denken.

[ik weet wel wat het woord betekent, maar niet in jouw zin]
quote:
Ik vind de geografische locatie een meer plausibelere verklaring. .
Dat zou kunnen. Dan nog is het wel dat er veel meer geld naar de grote vier gaat voor dit soort problematiek.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_48565705
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:39 schreef maedel het volgende:

[..]

[ik weet wel wat het woord betekent, maar niet in jouw zin]
[..]
Ja, is een soort van traagheid van verplaatsen zeg maar. Criminaliteit binnen een stad is het beste te omschrijven als een waterbed zeg maar. Tussen steden onderling geldt dat niet denk ik. .
quote:
Dat zou kunnen. Dan nog is het wel dat er veel meer geld naar de grote vier gaat voor dit soort problematiek.
Ja, maar dat is op zich wel nodig denk ik. Maar ik vind ook dat een stad als Eindhoven of Roermond extra geld kan gebruiken om hun stad veiliger te maken. Maar dan is het noodzakelijk precies te weten welke soort van criminaliteit de boventoon voert en waardoor Eindhoven bijvoorbeeld boven aan de lijst staat. Drugscriminaliteit zou geen hoge prioriteit hebben als ik burgemeester of korpschef zou zijn; in tegenstelling tot inbraken en geweldsmisdrijven doe je daar niemand kwaad mee.
pi_48565723
Heb het ook even opgezocht:
quote:

iner·tie (de ~ (v.))
1 traagheid, de eigenschap van lichamen om te volharden in de toestand waarin zij zich bevinden
2 daadloosheid => passiviteit
pi_48565756
En dan krijgen die steden weer meer geld... zakken zij op de lijst... willen andere steden die zijn gestegen weer meer geld... etc...
pi_48565777
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:49 schreef Koewam het volgende:
En dan krijgen die steden weer meer geld... zakken zij op de lijst... willen andere steden die zijn gestegen weer meer geld... etc...
Het is echter natuurlijk ook een keuze van de gemeenten zelf. Door middel van de OZB en andere gemeentelijke belastingen hebben zij zelf ook een potje waarmee zij kunnen beslissen of ze extra geld in veiligheid willen pompen. .
pi_48565955
Overigens zit het gevoel van veiligheid echt tussen je oren. Ik woon al jaren in Rotterdam maar ik heb me daar nooit echt super onveilig gevoeld. Ok, ik ben geen jufrouw die 's nachts door het Kralingse Bos fietst of een oude vrouw die haar AOW gelijk helemaal opneemt bij de bank. Maar toch, ik voel me altijd wel veilig. Paradoxaal genoeg woon ik in 1 van de veiligste wijken van Rotterdam en voel ik me daar soms onveiliger dan in statistisch gezien de crimineelste wijken van Rotterdam.

Overigens denk ik dat de daling van Rotterdam op deze lijst te maken heeft met de aanpak van echt criminele wijken zoals Spangen, Charlois en de Millinxbuurt. Deze buurten zijn er echt enorm op vooruit gegaan.
  zaterdag 21 april 2007 @ 11:13:37 #21
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_48566187
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:44 schreef teknomist het volgende:

[..]

Ja, is een soort van traagheid van verplaatsen zeg maar. Criminaliteit binnen een stad is het beste te omschrijven als een waterbed zeg maar. Tussen steden onderling geldt dat niet denk ik. .
Dat Ligt aan de mate van professionaliteit van de crimineel. Relschoppertjes uit achterstandswijken blijven natuurlijk gewoon in hun eigen stad. Laatst is in Eindhoven nog zo'n bende opgerold die er een zeer aggresieve manier van beroven er op na hielden.

De professionelere criminaliteit zal echter gewoon daar gaan zitten waar ze de minste tegenwerking krijgen, en daar heeft het budget dus directe gevolgen voor de versprijding van criminaliteit. Wietplantages gaan bv masaal de grens over richting Belgie omdat ze in Nederland te veel tegenwerking krijgen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 21 april 2007 @ 11:30:43 #22
40466 Steg
100 % Tukker
pi_48566482
Het kan natuurlijk ook zijn dat de gemiddelde inwoner van Rotterdam geen moeite meer doet om aangifte te doen...Ik vind het daarnaast ook een kwestie van gevoel, ik denk dat gemiddeld meer mensen in Rotterdam zich onveilig voelen op straat dan in Eindhoven..
Overdrijven maakt de zaak duidelijk
pi_48566527
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:29 schreef teknomist het volgende:
De top-20 van de meest onveilige steden van Nederland:

1 Eindhoven
2 Rotterdam
3 Roermond
4 Arnhem
5 Tilburg
6 's-Hertogenbosch
7 Nijmegen
8 Utrecht
9 Amsterdam
10 Breda
11 Venlo
12 Groningen
13 Maastricht
14 Heerlen
15 Alkmaar
16 Hoorn
17 Schiedam
18 's-Gravenhage
19 Dordrecht
20 Helmond
Gevoelsmatig klopt er helemaal niets van...
A little bit hateful
pi_48566547
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 11:30 schreef Steg het volgende:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de gemiddelde inwoner van Rotterdam geen moeite meer doet om aangifte te doen...Ik vind het daarnaast ook een kwestie van gevoel, ik denk dat gemiddeld meer mensen in Rotterdam zich onveilig voelen op straat dan in Eindhoven..
Dat heeft ook andere niet direct criminele oorzaken. Ik voel me onveiliger als ik 's nachts een groep Antilliaanse hangjongeren passeer dan wanneer ik bij wijze van spreke een (potentiële) blanke inbreker passeer op straat. Die eerste groep doet misschien helemaal niks verkeerds, terwijl die inbreker bij veel huizen voor tonnen euro's wegjat.

De eerste groep is overigens oververtegenwoordigd in Rotterdam. Dus dat verklaart natuurlijk wel iets.
  zaterdag 21 april 2007 @ 11:34:47 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_48566568
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 11:30 schreef Steg het volgende:
Echt niet, mij krijg je nu Eindhoven niet meer in hoor
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')