Ik vond het echt heel erg goed, maar het einde had van mij weggeknipt mogen worden. Ik hou er niet van wanneer puzzles opgelost worden, het had mogen stoppen bij het blauwe doosje, nu is alles in één keer duidelijk en dat is vreselijk frustrerend en zonde. De "intellectuele uitdaging" (om het even dramatisch uit te drukken) die in de film wordt opgebouwd, wordt volledig teniet gedaan aan het einde.
quote:De rest van je top10? Als die net zo "slecht" of "slechter" zijn dan deze dan wil ik ze maar al te graag bekijken.
Op dinsdag 25 februari 2003 00:38 schreef lindastuurman het volgende:
Deze film staat heel hoog in mijn top10 slechte films die ik ook gezien heb!
Wat een ongelooflijk slechte film zeg, bah!
quote:Dan was het geen "lynch" film geweest maar een steven speelberg.
Op dinsdag 25 februari 2003 01:30 schreef Bus watcher het volgende:
Ik heb de film een paar dagen geleden gezien. Ik heb de indruk dat David Lynch zich onvoldoende kan inleven in de kijker. Hij had duidelijk moeten maken dat een groot deel van de film een droom betrof. Nu is de film onnodig onbegrijpelijk.
Ik heb hem net gezien, en ik snapte er ongeveer de helft niet van. Allemaal losse eindjes, die maffia bijvoorbeeld, en ik kwam een beetje in de knoop met de tijd. Na het opzoeken van dit topic, en het lezen van de zogenaamde spoiler, werd het me al wat duidelijker.
Maar het is dus een droom, en als ze wakker word pleegt ze dus zelfmoord. Wel raar dat ze dus, met "Rita" in haar droom, als Betty haar eigen lijk ontdekt.
Verder erg goed, moet die andere Lynch films ook maar eens zien. eXistenZ, is die nu ook van David Lynch?
quote:Nee, die is van een andere David, namelijk David Cronenberg.
Op woensdag 19 maart 2003 23:31 schreef Scylla het volgende:
eXistenZ, is die nu ook van David Lynch?
Tot de nachtclub was het allemaal wel redelijk te volgen maar daarna ging bij mij het licht uit...
Misschien nu nog maar een x-tje kijken
En mijn eindconclusie over Mulholland Dr.: niets is zoals het lijkt, dat is volgens mij het "thema" van de film ...
En wat een kutfilm, sorry. Ik heb alle uitleggen gelezen en heb ook nog vragen gesteld aan andere mensen die hem gezien hebben.. Maar zelfs nu ik het snap.. blijft het een kuftilm. Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Ik had, vond ik, iig wat aanknopingspunten moeten hebben waardoor je heel, heel misschien een idee zou kunnen hebben wat er gebeurde. Nu werd je gewoon in het diepe gegooid, je wist totaal niet meer wat te denken en daar hou ik gewoon niet van. Niet als alles onlogisch is. (jaja, ik hoef nu geen geroep dat dat typisch David Lynch is
).
De enige scene waardoor je kan uitfigureren wat er gaande is is een van de laatste, en dat vind ik niet kunnen. Sorry.
Van mij dus een 5.
.
quote:Dit is ook een film die je of geweldig vind of helemaal kut.
Op woensdag 30 april 2003 16:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
Zo, gezien, eindelijk.En wat een kutfilm, sorry. Ik heb alle uitleggen gelezen en heb ook nog vragen gesteld aan andere mensen die hem gezien hebben.. Maar zelfs nu ik het snap.. blijft het een kuftilm. Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Ik had, vond ik, iig wat aanknopingspunten moeten hebben waardoor je heel, heel misschien een idee zou kunnen hebben wat er gebeurde. Nu werd je gewoon in het diepe gegooid, je wist totaal niet meer wat te denken en daar hou ik gewoon niet van. Niet als alles onlogisch is. (jaja, ik hoef nu geen geroep dat dat typisch David Lynch is
).
De enige scene waardoor je kan uitfigureren wat er gaande is is een van de laatste, en dat vind ik niet kunnen. Sorry.
Van mij dus een 5.
.
quote:Ik kan me voorstellen dat je het eerste anderhalf uur enigszins saai vindt, maar om hem meteen slecht te noemen vind ik niet kunnen. Het bevat een aantal erg sterke momenten, die scene met de roze verf was hilarisch, de scene in het cafeetje met de zwerver achter de vuilnisbak spannend en de scene in het theater de meeste emotionele scene in een film ooit, ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij bij die scene met tranen in zijn ogen zat
Op woensdag 30 april 2003 16:11 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Hij was ten eerste te lang, of iig.. de eerste 2 uur waren echt slecht. Ik zat de héle tijd te wachten tot er iets spannends ging gebeuren, iets waardoor ik van mijn stoel af zou vallen.. En gedeeltelijk is dat ook wel gebeurd, maar ik vind het gewoon te simpel om alles om te gooien wat je weet en er maar iets anders van te brouwen.
Hierna komt natuurlijk de twist. Deze is erg radicaal en daar kun je van houden of niet. Ik vond hem erg goed gedaan. Vooral omdat er zo veel dingen in terugkomen die ook in het eerste anderhalf uur gebeurt zijn. Als ik zelf droom, droom ik ook vaak bekende dingen, maar dan net in een andere vorm.
quote:Dit vind ik uit jouw mond eerlijk gezegd een raar argument. Ik weet dat je Fight Club en The Usual Suspects goede films vindt en daar gebeurt precies hetzelfde. Ook daar wordt de hele film overhoop gehaald in een van de laatste scenes. Enige verschil is misschien dat je voor de twist al een verhaal hebt gehad wat "afgerond" en te begrijpen is, wat bij Mulholland Dr. niet het geval was.
Ik raad je aan om de film nog eens te kijken (over een paar jaar ofzo) en ik weet bijna zeker dat je de film dan veel meer kunt waarderen dan je nu doet.
quote:*proest*
Op woensdag 30 april 2003 17:13 schreef Gorro het volgende:
De post kan enige SPOILERS bevatten
[..]Ik kan me voorstellen dat je het eerste anderhalf uur enigszins saai vindt, maar om hem meteen slecht te noemen vind ik niet kunnen. Het bevat een aantal erg sterke momenten, die scene met de roze verf was hilarisch, de scene in het cafeetje met de zwerver achter de vuilnisbak spannend en de scene in het theater de meeste emotionele scene in een film ooit, ik zal de eerste zijn die toegeeft dat hij bij die scene met tranen in zijn ogen zat
, en als ik het nummer weer hoor krijg ik dat weer. Verder vond ik de eerste helft, omdat er zo veel dingen gebeuren die je (nog) niet kunt rijmen, erg intrigerend.
Sorry, maar ik heb niet moeten lachen bij de 'rozeverfscene', niet moeten sidderen bij de 'achterhetrestaurantjescene' en al he-le-maal niet moeten huilen bij de 'achgutwateenrarevrouwdiezingtscene'. Al deze dingen hadden imo veel beter uitgewerkt kunnen worden. Ik vond er gewoon niks aan
.
quote:Kijk, opzich vind ik het niet erg om een 'radicale' twist te hebben, ik wil iig aanwijzingen van te voren dat hij kan komen. Dat als je hem opnieuw ziet (of de eerste keer al) zoiets hebt van 'heeeey.. hier klopt iets niet..'. Nu had ik dat idee ook wel (omdat 'iedereen' dat zei) maar dat had dus niks met de film zelf te maken. Ik had ook geen herkenning oid. Ik droom ook wel maar niet zulke dingen.
Hierna komt natuurlijk de twist. Deze is erg radicaal en daar kun je van houden of niet. Ik vond hem erg goed gedaan. Vooral omdat er zo veel dingen in terugkomen die ook in het eerste anderhalf uur gebeurt zijn. Als ik zelf droom, droom ik ook vaak bekende dingen, maar dan net in een andere vorm.
quote:Zie mijn vorige stukje dus.. Ik kan wel tegen een plotse twist maar ik wil aanwijzingen. Anders kan ik het ook wel.. gewoon een simpel filmpje in elkaar zetten en dan opeens zonder reden alles omgooien en doen alsof er niks gebeurd is. Nee, dat pik ik niet. Bij Fight Club of The Usual Suspects zitten er hints in.. Op een bepaald moment begint je gewoon te dagen dat er iets ergens niet klopt. Dat had ik dus niet bij deze film, niet op de manier van de films hierboven.
[..]Dit vind ik uit jouw mond eerlijk gezegd een raar argument. Ik weet dat je Fight Club en The Usual Suspects goede films vindt en daar gebeurt precies hetzelfde. Ook daar wordt de hele film overhoop gehaald in een van de laatste scenes. Enige verschil is misschien dat je voor de twist al een verhaal hebt gehad wat "afgerond" en te begrijpen is, wat bij Mulholland Dr. niet het geval was.
quote:Ja, dat doe ik toch wel
Ik raad je aan om de film nog eens te kijken (over een paar jaar ofzo) en ik weet bijna zeker dat je de film dan veel meer kunt waarderen dan je nu doet.
SPOILER:
bron : nl.kunst.film Bruno Lowagie Re: Mulholland Drive(SPOILERS!!!!)
vrijdag 22 februari 2002 9:31
Betty en Rita bestaan niet.
Diane Selwyn is naar Hollywood gekomen, maar is altijd de mindere
geweest van haar minnares Camilla Rhodes. Haar minnares verraadt
haar echter op 2 manieren:
1. door aan te kondigen dat ze gaat trouwen met de regisseur
2. door op het feest waarop de aankondiging gebeurt te tonen
dat ze een nieuwe minnares heeft (de kus)
Op dit feest is trouwens de cowboy te zien.
Diane geeft opdracht aan iemand om Camilla te vermoorden (met het
geld dat ze van haar tante erfde). Als ze een blauwe sleutel vindt,
zal dat het teken zijn dat de opdracht uitgevoerd is. Diane Selwyn
valt in slaap en ze droomt over de manier waarop Camilla vermoord
wordt. Alleen heet zijzelf in de droom Betty (de naam van de waitress
toen ze de moord bestelde) en heet haar minnares Rita. Uiteraard wil
ze niet dat het object van haar liefde sterft, dus droomt ze een
situatie waarbij:
1. zij heel belangrijk wordt voor haar minnares (hulp bij
het terugvinden van het verleden van Rita).
2. zij de betere actrice is (tijdens de auditie).
3. de regisseur voor haar valt (na die auditie).
4. alles weer koek en ei is tussen haar minnares.
Haar droom is vooral een positieve versie van wat er in werkelijkheid
is gebeurd: in haar droom is haar tante niet dood, maar enkel op reis.
In haar droom is er ook een blauwe sleutel, maar ze is er de betekenis
(moord = uitgevoerd) van vergeten.
Je moet maar eens naar de Soundtrack van 'Blue Velvet' luisteren:
Roy Orbison vertelt de volledige droom van Diane Selwyn in zijn lied
'In Dreams' (en weduwe Orbison wordt in de eindgeneriek bedankt).
In haar onderbewustzijn beseft ze uiteraard dat dit allemaal
maar schijn is en steken af en toe horrorelementen de kop op:
zoals bvb het ontdekken van haar eigen lijk.
In de droom zegt de cowboy: als je me nog 1 maal ziet, ben je
goed geweest, als je me nog 2x ziet fout.
Dan schudt de cowboy Diane Selwyn wakker: 'Wake up now.'
Diane ziet de blauwe sleutel liggen en beseft dat de opdracht
die ze aan de moordenaar gaf uitgevoerd is. Ze gaat door het
lint. Er komen flashbacks, wensdromen en hallucinaties (die
oude menskens). Uiteindelijk pleegt ze zelfmoord en belandt
ze in de houding waarin ze zichzelf in de voorspellende droom
gezien heeft...
Uiteraard wordt dit verhaal in de film helemaal door elkaar
verteld. Aan de volgorde waarin de cowboy voorkomt, kan je
echter de chronologische structuur herkennen...
END SPOILER
Of ze heeft deze spoiler een aantal keer goed doorgelezen of ik heb een briljante vriendin.. persoonlijk denk ik het laatste ![]()
Erg goede film trouwens!
mijn theorie:quote:Op maandag 2 februari 2004 16:13 schreef RijstNatie het volgende:
Waarom doet ze die blonde pruik op? Wat is het nut daarvan..
Waarom droomt ze in het begin van de film dat die man zich doodschrikt van die vieze zwerver om de hoek?
Wie is die man en wie is die zwerver![]()
vette shit hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.anyway beste film die ik ooit heb gezien.
![]()
quote:Op woensdag 30 april 2003 17:19 schreef BlaatschaaP het volgende: Kijk, opzich vind ik het niet erg om een 'radicale' twist te hebben, ik wil iig aanwijzingen van te voren dat hij kan komen. Dat als je hem opnieuw ziet (of de eerste keer al) zoiets hebt van 'heeeey.. hier klopt iets niet..'. Nu had ik dat idee ook wel (omdat 'iedereen' dat zei) maar dat had dus niks met de film zelf te maken. Ik had ook geen herkenning oid. Ik droom ook wel maar niet zulke dingen.
Zie mijn vorige stukje dus.. Ik kan wel tegen een plotse twist maar ik wil aanwijzingen. Anders kan ik het ook wel.. gewoon een simpel filmpje in elkaar zetten en dan opeens zonder reden alles omgooien en doen alsof er niks gebeurd is. Nee, dat pik ik niet. Bij Fight Club of The Usual Suspects zitten er hints in.. Op een bepaald moment begint je gewoon te dagen dat er iets ergens niet klopt. Dat had ik dus niet bij deze film, niet op de manier van de films hierboven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I love the smell of wet grass in the morning.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |