abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 18 april 2007 @ 03:13:33 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_48446121
In Gelderland willen ze dan ook een speciale school voor hoogbegaafden beginnen.

Voor mij komt het te laat.

Maar ik vind het een goed idee. Alle aandacht gaat de laatste jaren naar spijbelende VMBO-ers en hoe ze weer in de klas te krijgen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_48446139
Heel goed idee.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48446201
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_48446206
Bullshit.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
  Trouwste user 2022 woensdag 18 april 2007 @ 03:30:33 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_48446220
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren. Als je als leerling niks te zoeken hebt in de klas is het verloren tijd. Ik had als leerling 10en en 1en. Hoorde toen ik van school af was van een oude docent hoe goed ze me vonden.Maar diploma heb ik nooit gehaald.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_48446230
Ik vind het gezeur. Hoogbegaafden hebben helemaal geen speciale school nodig, hooguit zou de huidige school meer verdiepingn kunnen bieden. Maar aan de andere kant, dat is nu ook gewoon beschikbaar als je er om vraagt. Bij natuurkunde en scheikunde heb ik veelvuldig in mijn vrije tijd in het lab gestaan en ik heb een keer aan de wiskundeolympiade meegedaan. Om nog maar te zwijgen over alle ontwerpen van apparaten die ik thuis heb liggen. Juist van hoogbegaafden mag een dergelijke ondernemende instelling wel verwacht worden.
pi_48446237
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
Het probleem is juist dat ze op een normale school niet genoeg uitgedaagd worden.
Door al die gemiddelde klasjes benadeel je eigenlijk iedereen. Er is een deel dat niet mee kan komen omdat ze het niet kunnen volgen en zo de rest afgeremd, een deel dat zich stierlijk zit te vervelen omdat het onder hun niveau is en hierdoor afgeremd wordt en een hele grote groep voor wie het prima is zo. Waarom zou je die eerste twee groepen geen aangepast onderwijs geven zodat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen?
pi_48446240
Ik had een hoogbegaafde ooit bij ons in de brugklas. Die gast was echt superslim, maar door zijn gebrek aan sociale vaardigheden is ie uiteindelijk zo gepest dat hij met moeite de MAVO heeft gehaald. Erg zonde.

Een aparte school hoeft van mij niet, maar een betere begeleiding wel.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_48446241
ik ben ook geen held in handarbeid of tekenen,en ben heel goed in theoretische vakken,ben ik hoogbegaaafd?
Nee eerder een kluns.
pi_48446283
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:
Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren.
Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.

10en en 1en, toegegeven ik vind het vakkenpakket weinig flexibel en dat is niet goed, maar ik vind ook wel dat je een zeker doorzettingsvermogen moet hebben. Ik geloof er niks van dat je die enen niet gewoon op had kunnen halen naar een 5. Ik had zelf heel veel goede cijfers voor de beta-vakken ( 9+ ) en economische vakken maar aan de talen besteedde ik maar heel weinig tijd. Ik had dan wel slechte cijfers voor de talen maar heb het niet laten versloffen en zorgde dat ik precies voldoende punten haalde om mijn diploma te krijgen.
  woensdag 18 april 2007 @ 04:10:34 #11
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_48446365
Tja, als je als hoogbegaafde wordt achtergehoude door de rest van de "domme" mensen puur alleen je sociale ervaring minder is dan het gemiddelde andere leerling, ja dan moet er iig IETS gebeuren, maar daar is nu op dit moment nog niets concreets verzonnen, daarnaast denk ik dat hele scholen voor de lui ook niet echt een oplossing, denk niet dat er genoeg aanbod is van hoogbegaafde mensen voor een aparte school, daarnaast is het voor de sociale ontwikkeling natuurlijk niet wenselijk om een kind dat danwel slimmer is dan zn leeftijdsgenoten er tussenuit te halen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_48446372
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:10 schreef OFfSprngr het volgende:
Tja, als je als hoogbegaafde wordt achtergehoude door de rest van de "domme" mensen puur alleen je sociale ervaring minder is dan het gemiddelde andere leerling, ja dan moet er iig IETS gebeuren, maar daar is nu op dit moment nog niets concreets verzonnen,
Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.
  Trouwste user 2022 woensdag 18 april 2007 @ 04:19:26 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_48446390
Ik was een erg onzekere leerling. Had faalangst enzo. Maakte mijn huiswerk niet om dan een excuus voor de onvoldoende te hebben. Tekstverklaring, literatuur en luistervaardigheid scoorde ik de hoge cijfers mee. Denk als dat gesinaleerd wordt, en er andere uitdagingen worden gecreëerd het al een vooruitgang is. Ik was 12 en hield van Herenleed met Cherry Duins en Armando. Ik kon daar met niemand over praten. Dacht dat het aan mij lag en ik niet spoorde.

pi_48446393
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:44 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.
Speciaal onderwijs kan dit voorkomen doordat hier meer aandacht voor is. Aandacht die in een normale klas gewoon niet gegeven kan worden.
pi_48446408
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:19 schreef tong80 het volgende:
Ik was een erg onzekere leerling. Had faalangst enzo. Maakte mijn huiswerk niet om dan een excuus voor de onvoldoende te hebben. Tekstverklaring, literatuur en luistervaardigheid scoorde ik de hoge cijfers mee. Denk als dat gesinaleerd wordt, en er andere uitdagingen worden gecreëerd het al een vooruitgang is. Ik was 12 en hield van Herenleed met Cherry Duins en Armando. Ik kon daar met niemand over praten. Dacht dat het aan mij lag en ik niet spoorde.

pi_48446409
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:13 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.
In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt?
pi_48446451
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.
Speciaal onderwijs kan dit voorkomen doordat hier meer aandacht voor is. Aandacht die in een normale klas gewoon niet gegeven kan worden.
Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.

Wat de docent zag, een jongen die een hekel had aan het lezen van boeken, een schrijfstijl had waar een kleuter met gemak aan kon tippen en nul intresse had voor geschiedenis. Wat mijn ouders zagen, een jongen die op zijn tiende electromagneten in elkaar knutselde, technisch hele goede ontwerpen maakte voor vliegtuigen en erg geinteresseerd was in meteorologie. Aspecten die op de basisschool niet aan bod komen.

Ik denk dat de op het vlak van herkenning van talenten veel moet worden verbeterd, als ik minder fanatieke ouders had, had ik op het praktijkonderwijs gezeten. Maar aparte scholen voor hoogbegaafden en aparte programma's vind ik echt onzinnig. Een diploma van de middelbare school is enkel een startkwalificatie voor een studie aan de universiteit. Daarbuiten bestaan er voor de bovenmatig intelligente leerling legio mogelijkheden om zich te ontwikkelen.
pi_48446486
Tja, laat ik maar eerst zeggen dat ik niet weet of ik hoogbegaafd ben (denk het niet, misschien hoger-begaafd: schat mezelf in op IQ 130 tot hoogstens 140) maar ik was zelf op de basisschool (voor de oudjes: "lagere school" ) zo'n beste jongetje van de klas. En qua Cito de vierde van het disctrict. Las encyclopediën en studieboeken ("j" in de bibliotheek in plaats van a/b/c boeken). Dus ongeacht of ik hoogbegaafd was, kon ik daar mijn ei wel in kwijt.

Anyway, terugkomend op het punt van Mindermutsig "In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt", vind ik wel dat het curriculum van de middelbaar onderwijs (Gymnasium) vrij beperkt is (of was ). En daagde mij in ieder geval niet uit.

Dan krijg je dit soort truukjes: De stof voor Wiskunde B proefwerken ter plekke te beredeneren. Of op de fiets naar school je eindexamen leren. Of driekwart jaar niets doen en dramatische cijfers hebben en dan in het laatste trimester / blok nog alles tot een ruim voldoende scoren (waarbij elke leraar zei dat dat niet kon)

Mijn eigen interesses vulde ik wel met informatie uit bronnen die mij wel prikkelde. Maar als dit soort truukjes mogelijk zijn terwijl er nog slimmere kinderen rondliepen (en dat weet ik wel zeker), vraag ik me toch echt af waar die prikkels hadden moeten zitten. En hoe je van een kind verantwoordelijkheid kan vragen als die er voor hem niet zijn.

Maar misschien is het nu anders. Althans dat hoop ik.

o ja, de legio mensen die ik van het Gymnasium naar de Mavo heb zien stuiteren zijn misschien van het niet aansluitende onderwijs een voorbeeld. Hoewel ik ook twee hoogbegaafden ken die prima hun weg op de middelbare school hebben kunnen vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door JoeDank op 18-04-2007 05:28:33 ]
pi_48446515
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.

Wat de docent zag, een jongen die een hekel had aan het lezen van boeken, een schrijfstijl had waar een kleuter met gemak aan kon tippen en nul intresse had voor geschiedenis. Wat mijn ouders zagen, een jongen die op zijn tiende electromagneten in elkaar knutselde, technisch hele goede ontwerpen maakte voor vliegtuigen en erg geinteresseerd was in meteorologie. Aspecten die op de basisschool niet aan bod komen.

Ik denk dat de op het vlak van herkenning van talenten veel moet worden verbeterd, als ik minder fanatieke ouders had, had ik op het praktijkonderwijs gezeten. Maar aparte scholen voor hoogbegaafden en aparte programma's vind ik echt onzinnig. Een diploma van de middelbare school is enkel een startkwalificatie voor een studie aan de universiteit. Daarbuiten bestaan er voor de bovenmatig intelligente leerling legio mogelijkheden om zich te ontwikkelen.
Mja mijn ouders zagen het niet zo ondanks de testuitslagen. Zij waren meer van de 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' club. Ze hadden het idee dat als ik dan echt zo slim was ik er ook wel op eigen kracht zou komen. Mijn leraar zag het wel (daarom werd ik ook getest) alleen had hij in een klas van 30 leerlingen niet de mogelijkheden om hier echt iets mee te doen al heeft hij wel een poging gedaan om het voor mij uitdagend te houden.

Ik ben van de basisschool naar de HAVO gegaan, verveelde me stierlijk, had geen aansluiting met de rest van de klas omdat ik hele andere interesses had, vrat uit mijn neus en haalde magere zevens. Ik had geen idee wat ik met de rest van mijn leven wilde gaan doen en ben uiteindelijk afgezakt naar de MAVO.
Daar op mijn sloffen mijn diploma gehaald en daarna nog een slappe poging gedaan om via het VHBO alsnog naar de HBO te gaan omdat ik wist dat ik het wel kon.
Mijn hart lag bij het tekenen en ik had besloten reclametekenaar te worden. Helaas kwam ik er op de VHBO achter dat dit tegenwoordig voornamelijk met de computer gedaan werd en dat vond ik niks dus ook daar mee gestopt.
Toen, omdat ik toch iets moest doen, maar MBO-SPW gaan doen wat echt dodelijk saai en simpel was en totaal niet bij me paste en ook die opleiding heb ik niet afgemaakt.

Daarna had ik het wel even gehad met school en ben ik gaan werken. Uiteindelijk terecht gekomen bij een landelijke slijterij en daar mezelf opgewerkt. Ik heb mijn slijtersdiploma gehaald (meer een cursus dan een opleiding overigens) maar toen ik op het punt stond om mijn eigen zaak te krijgen werd ik ziek.
Ik zit nu al een jaar in de ziektewet en het is wel duidelijk dat ik mijn werk niet meer kan doen maar ik ben inmiddels vastbesloten om alsnog een fatsoenlijke opleiding te gaan doen. Ik heb iets gevonden dat bij me past en in september ga ik als het goed is beginnen met een HBO opleiding.
Ik heb nu de kans om mijn leven om te gooien en iets te doen met mijn capaciteiten en ik ben niet van plan om het een tweede keer te verkloten.

Maar ik ben ervan overtuigt dat ik heel anders terecht gekomen was als er destijds alerter gereageerd was en ik aangepast onderwijs had gekregen waardoor leren uitdagend was geweest. Ik heb me mijn hele schoolcarrière verveeld.
Dat begon al in de eerste klas toen we moesten leren schrijven wat ik allang kon. Sterker nog, ik schreef op mijn zesde zowel normaal als in spiegelbeeld zonder problemen hele verhalen maar ik moest me op school ineens uren gaan vermaken met boom roos vis vuur mus schrijven en de bijbehorende tekeningen maken. En spiegelschrift, wat het nog een beetje leuk maakte, werd beloond met een dikke rode streep.
pi_48446577
quote:
Op woensdag 18 april 2007 04:58 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]
Heel verhaal..
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
pi_48446584
quote:
Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Dat is gewoon de realitiet van de werkomgeving waar je later in terecht zal komen. Juist wetenschappers moet over heel veel doorzettingsvermogen en initiatief beschikken.
pi_48446624
quote:
Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:

[..]

Ben ik ook wel met je eens.
Ik verveelde me omdat ik hoogbegaafd ben maar ik heb het niet gehaald omdat ik een luie uitvreter was.
Ik denk alleen dat als het onderwijs beter toegerust was op gevallen zoals ik dat het heel anders gelopen was. Vergeet niet dat we het hebben over kinderen van 6-16 ongeveer. Het is gewoon niet realistisch om daarvan te verwachten dat zij die afweging kunnen maken. Hoe slim ze ook zijn, het blijven kinderen.
pi_48446639
quote:
Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:

[..]

Maar diploma heb ik nooit gehaald.
Wow, pure hoogbegaafdheid daar!
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_48446646
quote:
Op woensdag 18 april 2007 06:10 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ben ik ook wel met je eens.
Ik verveelde me omdat ik hoogbegaafd ben maar ik heb het niet gehaald omdat ik een luie uitvreter was.
Ik denk alleen dat als het onderwijs beter toegerust was op gevallen zoals ik dat het heel anders gelopen was. Vergeet niet dat we het hebben over kinderen van 6-16 ongeveer. Het is gewoon niet realistisch om daarvan te verwachten dat zij die afweging kunnen maken. Hoe slim ze ook zijn, het blijven kinderen.
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald !

En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen??? Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.

Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_48446695
quote:
Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:

[..]

van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald !

En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen??? Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.

Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
Daarom zijn er natuurlijk ook geen problemen met hoogbegaafde kinderen

Maar, let's face it: De middelbare school is niet echt een uitdaging voor iedereen als je erop terugkijkt (hoe lullig dat ook klinkt).
Het tempo en de hoeveelheid stof gaan pas omhoog op de universiteit (of HBO, maar dat ken ik niet uit eigen ervaring). Dan kan iemand met wiskunde A kennelijk in een paar maanden bijgespijkerd worden naar wiskunde B. Althans, dat moesten ze wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')