Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren. Als je als leerling niks te zoeken hebt in de klas is het verloren tijd. Ik had als leerling 10en en 1en. Hoorde toen ik van school af was van een oude docent hoe goed ze me vonden.Maar diploma heb ik nooit gehaald.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
Het probleem is juist dat ze op een normale school niet genoeg uitgedaagd worden.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:27 schreef Malebolgia het volgende:
onzin; juist de meerderheid van de hoogbegaafden redt zich prima in het normale onderwijs.
Hoogbegaafden uit de normale context rukken lijkt me geen goed idee; je kunt ze beter genoeg uitdaging geven terwijl ze naar een normale basisschool gaan. In de toekomst kun je ze toch ook niet behoeden voor de 'normale' maatschappij die niet speciaal op hun is afgestemd?
Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:30 schreef tong80 het volgende:
Zit wat in. Maar er gebeurt dus niks.Ze moeten tegenwoordig in de eerste klas eerst electro en schilderen leren.
Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:10 schreef OFfSprngr het volgende:
Tja, als je als hoogbegaafde wordt achtergehoude door de rest van de "domme" mensen puur alleen je sociale ervaring minder is dan het gemiddelde andere leerling, ja dan moet er iig IETS gebeuren, maar daar is nu op dit moment nog niets concreets verzonnen,
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.quote:Op woensdag 18 april 2007 03:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Ervanuitgaande dat je als hoogbegaafde op het VWO terecht komt krijgt deze maar zeer beperkt te maken met praktische vakken als techniek en handvaardigheid. Bovendien staat natuurlijk niets je in de weg intresse te ontwikkelen buiten school om. Kennis kun je op zoveel meer plekken op doen, school is enkel om een diploma te behalen.
quote:Op woensdag 18 april 2007 04:19 schreef tong80 het volgende:
Ik was een erg onzekere leerling. Had faalangst enzo. Maakte mijn huiswerk niet om dan een excuus voor de onvoldoende te hebben. Tekstverklaring, literatuur en luistervaardigheid scoorde ik de hoge cijfers mee. Denk als dat gesinaleerd wordt, en er andere uitdagingen worden gecreëerd het al een vooruitgang is. Ik was 12 en hield van Herenleed met Cherry Duins en Armando. Ik kon daar met niemand over praten. Dacht dat het aan mij lag en ik niet spoorde.
In hoeverre kan je van een kind verwachten dat het die eigen verantwoordelijkheid neemt?quote:Op woensdag 18 april 2007 04:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is dat niet de eigen verantwoordelijkheid van een hoogbegaafde leerling? Waarom zou school je enige bron van kennis moeten zijn? Ik heb tientallen boeken over natuurkunde gelezen, gewoon omdat ik het leuk vond, dat moet een hoogbegaafde toch ook kunnen lijkt me, zelfstandig een bepaalde behoefte naar kennis bevredigen.
Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:20 schreef MinderMutsig het volgende:
Maar daar gaat het dus vaak al mis. Een deel van die kinderen komen niet op het VWO terecht. Ze vervelen zich al op het basisonderwijs waardoor ze onder hun niveau presteren en op een verkeerde vervolgopleiding terecht komen. En dan zitten ze op de HAVO of de MAVO en zet die trend zich voort waardoor ze hun hele schoolcarrière slecht presteren.
Speciaal onderwijs kan dit voorkomen doordat hier meer aandacht voor is. Aandacht die in een normale klas gewoon niet gegeven kan worden.
Mja mijn ouders zagen het niet zo ondanks de testuitslagen. Zij waren meer van de 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' club.quote:Op woensdag 18 april 2007 04:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met het speciaal onderwijs voor hoogebegaafden blijf je dat herkenningsprobleem houden dus dat is denk ik geen oplossing. Misschien moet het selectiecriterium voor het VWO verbeterd worden, bied gewoon wat meer ruimte op het VWO zodat een leerling het kan testen. Ik had op de basisschool een VBO advies, mijn ouders hebben mij gewoon naar het VWO gestuurd waar ik hele mooie cijfers haalde voor de beta vakken en economische/politieke vakken.
Wat de docent zag, een jongen die een hekel had aan het lezen van boeken, een schrijfstijl had waar een kleuter met gemak aan kon tippen en nul intresse had voor geschiedenis. Wat mijn ouders zagen, een jongen die op zijn tiende electromagneten in elkaar knutselde, technisch hele goede ontwerpen maakte voor vliegtuigen en erg geinteresseerd was in meteorologie. Aspecten die op de basisschool niet aan bod komen.
Ik denk dat de op het vlak van herkenning van talenten veel moet worden verbeterd, als ik minder fanatieke ouders had, had ik op het praktijkonderwijs gezeten. Maar aparte scholen voor hoogbegaafden en aparte programma's vind ik echt onzinnig. Een diploma van de middelbare school is enkel een startkwalificatie voor een studie aan de universiteit. Daarbuiten bestaan er voor de bovenmatig intelligente leerling legio mogelijkheden om zich te ontwikkelen.
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)quote:
Zo denk ik er eigenlijk ook over. Dat is gewoon de realitiet van de werkomgeving waar je later in terecht zal komen. Juist wetenschappers moet over heel veel doorzettingsvermogen en initiatief beschikken.quote:Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
Ben ik ook wel met je eens.quote:Op woensdag 18 april 2007 05:38 schreef xman het volgende:
[..]
Tja doorzettingsvermogen, durf en een eigen initiatief hebben zijn minstens zo belangrijk. Blijven roepen dat je hoogbegaafd bent, daar heeft niemand aan. Bewijs het maar! (voor jezelf)
Wow, pure hoogbegaafdheid daar!quote:
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaaldquote:Op woensdag 18 april 2007 06:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ben ik ook wel met je eens.
Ik verveelde me omdat ik hoogbegaafd ben maar ik heb het niet gehaald omdat ik een luie uitvreter was.
Ik denk alleen dat als het onderwijs beter toegerust was op gevallen zoals ik dat het heel anders gelopen was. Vergeet niet dat we het hebben over kinderen van 6-16 ongeveer. Het is gewoon niet realistisch om daarvan te verwachten dat zij die afweging kunnen maken. Hoe slim ze ook zijn, het blijven kinderen.
Daarom zijn er natuurlijk ook geen problemen met hoogbegaafde kinderenquote:Op woensdag 18 april 2007 06:26 schreef Flashwin het volgende:
[..]
van de basisschool naar de havo, niet genoeg intelligentie bezitten om dat af te maken, afzakken naar mavo en uiteindelijk een mbo diploma halen...edit: ik lees dat je die amper hebt gehaald!
En dan nog je zelf hoogbegaafd durven te noemen???![]()
![]()
Hoe fuckin triest is het dan met je gesteld.
Echte hoogbegaafden halen vwo met twee vingers in de neus en de uni met minimale effort en/of zeer hoge cijfers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |