abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48433394
In verband met een steeds uit haar slaapkamer ontsnappende dochter, wilde ik toch maar even kijken of ik de klink van haar kamer 90 graden kon draaien (zoals je dat vaak ziet) zodat ze er niet meer bij kan en ze dus niet meer uit haar slaapkamer kan.

Echter, wat wil het geval, wij hebben (vind ik zelf) best leuke klinken, maar die schijnen dus weer niet op een makkelijke manier los gemaakt kunnen worden (lees: een hele scheld kannonade later en nog steeds krijg ik de klink niet los).

Aangezien ik niets weet van die klinken (welk merk en/of type het zijn), wilde ik vragen of jullie aan de hand van wat foto's konden zien hoe ik die klink los kan krijgen of misschien herkent iemand ze.

Hieronder dus de foto's:

De klink in kwestie

Zij aanzicht. Om de klink zitten een soort ringen, die je los kan draaien. Deze lijken nergens anders voor te dienen dan het afwerken van de klinken. De klink komt er niet losser door te zitten. Aan de linkerkant heb ik de ring er af gedraaid, aan de rechterkant zit hij er nog op.

Zo'n ring, die dus voor de afwerking zorgt

Ring aan de onderkant

Hier draai je de ring op, er staat wel een soort van tekentje op, misschien is dit een merk ofzo (of misschien een duister bericht van aliens ofzo )

Nogmaals de klink in kwestie, zonder de ring...

Onderaanzicht van de klink, hier zit een klein gaatje, wat niet dieper is dan 0.5 mm, hier heb ik al SUPER hard tegen aan lopen drukken met een soort van mini schroevendraaiertje, maar daar kwam geen beweging in.

Er zijn verder compleet geen aanwijzingen over waar ik de klink los kan maken. Beide ringen er af halen en er keihard aan trekken werkt niet, klinken verder draaien dan bedoeld werkt ook niet.

Kan iemand me helpen?

(klik de plaatjes voor grotere uitvoeringen)
Avatar by VG Cats | Mijn dochters heten Luuke en Lena.
pi_48434044
Ik ken dit type deurbeslag niet. Maar het lijkt me dat in dat kleine gaatje een kline schroefje of inbus boutje verstop zit (al is het wel erg klein). Anders mischien ergens tussen de druk en dat ding met schriefdraad er op. Dat ding met schroefdaar waar je kruk uitsteekt heeft ook een plattekant. Mischien dat daar een steeksleutel of verstelbaresteeksleutel op past.
pi_48434565
Een schroefje of inbus zit niet in dat kleine gaatje verstopt, jammer genoeg .

Tussen de kruk en dat ding met de schroefdraad zit heel weinig ruimte, als ik er een beetje tussen probeer te wrikken, komt er eigenlijk geen beweging in.

Inderdaad, dat ding de schroefdraad heeft een platte kant, heb natuurlijk alleen weer niet een steeksleutel die er op past en de verstelbare sleutel die ik heb past er niet op. Zo'n waterpomp tang ding heb ik niet eens (denk dat die er nog wel eens op zou kunnen passen).

Misschien morgen eens kijken of ik die kan ritstelen bij mijn ouders
Avatar by VG Cats | Mijn dochters heten Luuke en Lena.
pi_48438492
euhm,.. als je dochter 5cm groeit kan ze er toch gewoon weer bij?
  dinsdag 17 april 2007 @ 22:35:33 #5
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_48439711
Ja, maar tegen die tijd hopen we dat dochterlief beter luistert.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_48441749
als het niet lukt, kun je dan niet gewoon een schuif op de buitenkant zetten.
dan kun je hem op slot zetten.
pi_48450058
Toch is het wel het laatse wat ik zou doen om kinderen op hun kamer te laten. Elke vorm van veiligheid is weg door het blokeren van de uitgang. Denk daar goed over na.

Ik vermoed overigens dat het een draaiklink is. Tegen de klok indraaien misschien? En anders eens de slotplaat bekijken.
pi_48482597
zo bevestigt soms
ze geven gelijk een oplossing voor het kinder probleem
http://www.verschelde.com/hcs-oplossing.html
http://www.verschelde.com/hcs-montage.html
pi_48491987
Deze deurklinken zijn van Hoppe, en wel het HCS (Hoppe Compact Systeem) beslag.

Voordeel hiervan is dat je geen grote slotkast in je deur hoeft te maken, en dat het er luxer uitziet.

Om deze los te maken doe je het volgende:
- De zwarte schoot (dat pennetje wat in het kozijn valt) indrukken met een schroevendraaier en dan een kwartslag draaien.
- Schoot eruithalen
- Messing bus eruitschroeven
- Zwarte decoratieringen losdraaien
- Rest van het deurbeslag loshalen door gewoon aan één kant complete deurklinkset eruit te halen

Nu is ie eruit

Echter kun je de klink niet verticaal zetten. Wel kun je de hele deurklinkset omdraaien, waardoor je dus de klink omhoog moet trekken ipv naar beneden duwen.

Succes iig, en bij vragen post je het hier maar.

edit: volgende keer beter alle posts lezen, want in de post boven mij staat precies hetzelfde verhaal
pi_48492225
Mooi beslag idd! Jammer dat ik die niet eerder kon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')