abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48369674
Lang voordat Eric Clapton, Jan Akkerman en Mark Knopfler uberhaupt een gitaar aan hadden geraakt speelde Reinhardt al de sterren van de hemel. Reinhardt is één van m'n favoriete Jazz gitaristen, de ander is Wes Montgomery. Ja, ze zijn schaars maar er zullen ongetwijfeld wel wat meer jazzgitaristen zijn.

Anyway, ik heb de search eens toegepast en verder dan 'zigeunermuziek' kwamen de topics niet. En dat is jammer want Reinhardt is meer dan een onderdeel dat in dat vakje gegooid moet worden. Nu is de muziek waarschijnlijk niet muziek die de hemel raakt of alleen door gitaarvirtuozen gespeeld kan worden maar het is iig geen beginnerswerk.

En wat het nog lastiger maakt, Django had slechts 4 vingers om de frets mee te bespelen. Een geflipte japanner en Django-gek schijnt hetzelfde gedaan te hebben om 'de echte Django sound' te krijgen vertelde een collega me onlangs.

Al met al heeft deze 'zigeuner' het geschopt tot de groten der aarde op het gebied van Jazz en Swing. Niet gek voor een Belg.

maandag 16 april 2007 @ 08:20:42 #2
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_48370971
Nooit geweten dat het een belg is eigenlijk , ik dacht altijd ( geheel ten onrechte) dat hij in Frankrijk was geboren.

Als ik dat 10 cd-boxje tegenkom neem ik hem ook mee denk ik ( In die zelfde serie is er ook een boxje verschenen met het oude Prestige-werk van Miles Davis overigens. Ook het overwegen waard voor de liefhebbers. )

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_48372391
Ik heb 3 cd's. Wel leuke muziek op zen tijd.

Kent iemand Rosenberg Trio? Was eens naar een optreden van hun en ze speelden liedjes van hem. Was erg goed.
pi_48403208
quote:
Op maandag 16 april 2007 08:20 schreef fripper het volgende:
Nooit geweten dat het een belg is eigenlijk , ik dacht altijd ( geheel ten onrechte) dat hij in Frankrijk was geboren.
Hij is wel in Frankrijk overleden zag ik op Allmusic.

Ik wist in het begin niet eens dat het een Europeaan was. Ik dacht dat het een vanuit Europa geemigreerde zigeuner was die in Amerika succes had maar niets is minder waar. Al heeft hij wel met redelijk wat bekende Amerikaanse Jazzgrootheden gespeeld.

Een van de tracks op de 10 cd's is trouwens 'Zuiderzee Blues'.
quote:
Op maandag 16 april 2007 09:37 schreef Cudles het volgende:
Ik heb 3 cd's. Wel leuke muziek op zen tijd.

Kent iemand Rosenberg Trio? Was eens naar een optreden van hun en ze speelden liedjes van hem. Was erg goed.
idd, heb ik een reportage van gezien.

Ik ken het trio niet zo goed maar ik geloof dat vooral 1 zich met de solo's bezig hield, hij kon iig geen noten lezen. Maar ik vraag me af of Django dat kon. Voor geimproviseerde Jazzmuziek is dat ook niet echt nodig.

[ Bericht 8% gewijzigd door Beathoven op 17-04-2007 00:49:13 ]
pi_48410816
Ik ben zijn muziek toevallig een tijdje terug ook tegengekomen, lekker, als je ervoor in de mood bent
pi_48411555
quote:
Ik ken het trio niet zo goed maar ik geloof dat vooral 1 zich met de solo's bezig hield, hij kon iig geen noten lezen. Maar ik vraag me af of Django dat kon. Voor geimproviseerde Jazzmuziek is dat ook niet echt nodig.
Django kon geen noot lezen.. Ik las een keer een stukje, dat ging over dat hij ergens wat aan het spelen was, iemand vroeg hem daarna wat hij precies voor akkoorden ed gespeeld had omdat het zo mooi was.. Toen moest hij lachen want hij had maar wat zitten improviseren en had geen idee wat hij nou werkelijk gespeeld had

op youtube staat btw wel leuk video materiaal..Daar zie je dat hij maar 2 (2,5) vingers gebruikt.
http://www.youtube.com/watch?v=zD6ZD1Igxr0
  zaterdag 7 november 2009 @ 23:40:41 #7
234076 DjangoReinhardt
Quintete du Hot Club de France
pi_74496209
Hier moet ik reageren als Django Fan
It Don't Mean a Thing (If It Ain't Got That Swing)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')