abonnement Unibet Coolblue
pi_52968072
Baba-O-Riley, die jongen die dat gedaan had was berucht op school, en heeft zijn schoolcarriere op de school afgesloten nadat hij (weer bij mij in de les) met een deo en een aansteker een steekvlam veroorzaakte..

Ik heb er een bloedhekel aan om er mensen uit te sturen, maar ik vind het ook lastig om ongewenst gedrag wel goed aan te pakken.. Dat is waarschijnlijk vooral onervarenheid, en ik popel eigeniljk ook wel om meer ervaring op te doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_52975032
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik speel graag de advocaat van de duivel.

Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.

En nu?

Ik denk dat wij zo goed overeenkomen wat betreft orde in de klas. En vooral dan ook het consequent reageren
Iets wat mijn leerlingen altijd wel apprecieerden (en dat weet ik van hen en van collega's waartegen ze het verteld hebben). Ook al was ik wel 'berucht' als een strenge. Ik kan de leerlingen die mij niet graag hadden op twee handen tellen denk ik (ik mag niet overdrijven, ik heb in totaal al meer dan 200 leerlingen gehad... Dus er zullen er wel een stuk of 10 zijn )
pi_52975128
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik speel graag de advocaat van de duivel.

Jij hebt je kapot gelachen omdat de kinderen propjes aan het gooien waren in het lokaal. Als eerste kun je je afvragen of dit wel de goeie reactie is. Leerlingen moeten niet met propjes door het lokaal gooien, in mijn ogen. Ten tweede: stel, we zijn 3 maanden later. De leerlingen zijn aan je gewend, je geeft aan dat je niet streng bent, en de klas gaat weer met propjes gooien. Nu is het niet meer grappig want het gebeurt op een moment dat het hélemaal niet uit komt. Jij geeft straf of laat op z'n minst merken dat je het niet op prijs stelt. "Ach juffrouw, wat zeurt u nu? De vorige keer moest u er nog mee lachen!" roept een leerling en gooit een dikke kwak papier in jouw gezicht.

En nu?

Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoiets
Ik heb een ontzettend leuk jaar gehad met die klas, en ik mag ze dit jaar weer lesgeven!!

Ik heb ze toen wel gewoon uitgelegd dat propjes gooien natuurlijk niet de bedoeling is, en ze hebben op handen en voeten het lokaal opgeruimd. Bovendien hadden ze het niet op mij gemikt, dat was ook een groot verschil. Zodra ik een propje in m'n gezicht had gekregen, hadden ze op kunnen ophoepelen. Dit was niet het geval
I ♥ PB
  donderdag 6 september 2007 @ 18:41:14 #254
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_52987709
quote:
Op donderdag 6 september 2007 09:09 schreef miss-scofield het volgende:
Hehe, dat is gelukkig niet gebeurd!! De lln vonden het erg leuk dat ik zo reageerde, terwijl hun bedoeling waarschijnlijk was dat ik ging huilen ofzoiets
Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
.
pi_52991367
Ik zeg altijd aan het begin van het jaar: "Ik ben niet streng, ik ben duidelijk". En geef ze dan wat grenzen en daarbij horende consequenties, m.b.t. huiswerk, te laat komen, mp3 spelers etc.

Zo hoef ik geen "dit mag niet, en dat mag niet" gesprekken gaan houden en is er ook geen discussie als er een maatregel op z'n plaats is, het was namelijk duidelijk en iedereen had het begrepen.

Wat bij mij erg goed werkt in bijv. 4 vmbo is ze simpelweg het bovenstaande verhaal uitleggen en daarna met ze te gaan werken. De eerste lessen zijn het allemaal engeltjes, en daarna komen ze heus wel los. Dan bespreek ik na die eerste 1 a 2 lessen hoe ik het vond gaan en eventueel dat er bepaalde vrijheden beperkt kunnen worden omdat ik bijv. de werkhouding tijdens het zelfstandig werken niet voldoende vind. Dan kun je denken aan verplicht 10 minuten stil werken, of die laatste 10 minuutjes dat ze een mp3 speler op mogen terugdraaien etc.

Rustig met zo'n klas praten en af en toe eens evalueren hoe het gaat (Vooral ook als het goed gaat) vind ik heel prettig werken.

Al moet ik zeggen dat ik in vmbo1, 2 en soms 3 wel wat stricter ben. Klas 4 staat imho toch wat meer open voor gesprek en rationele discussie.
pi_52991426
@Cha

In welk jaar zit je? Ik ben ook nog steeds vakken aan het afronden.

werk pas 3 jaar
  donderdag 6 september 2007 @ 22:13:17 #257
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_52992026
Heb gisteren mijn eerste lesdag gehad.

De brugjes zijn allemaal nog erg timide, zó schattig! Ik weet dat ze over een aantal weken al wat ondeugender zullen zijn, maar wat is het genieten om ze nu allemaal braaf voor mijn lokaal te zien wachten om naar binnen te mogen...
pi_53001551
Roelio,

Ik zit pas in m'n tweede studiejaar
pi_53009366
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
Ik heb geen idee wat hun bedoeling was... zoals ik al zei: 'waarschijnlijk'
Volgens mij hadden zij de instelling, eens kijken wanneer we de stagiair boos kunnen krijgen ofzo.
Geen idee, ik heb het ze niet gevraagd.
Ik vond het leuk dat ze met die propjes gingen gooien, omdat ik het nog nooit eerder had meegemaakt. Daarna duidelijk de regels binnen mijn klaslokaal gemaakt en ik heb een ontzettend leuk jaar gehad. Niks aan de hand hoor, die kids zagen mij echt als docent.
I ♥ PB
pi_53009974
quote:
Op donderdag 6 september 2007 18:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dus het was wél de bedoeling om jouw gezag te ondermijnen? Anders verwachtten ze niet dat jij zou kunnen gaan huilen.
Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven. Mijn klas van 4 jaar terug heeft o.a. een lerares Duits het leven zuur gemaakt... (Ongetwijfeld ook zelf gedeeltelijk aan meegedaan, zij het iets minder actief ofzo...). Echt zuur, mind you, en ik geloof dat we aan 't einde een andere leraar hadden, maar mijn geheugen is niet zo denderend op dat punt. Zijn ongetwijfeld nog andere voorbeelden te ontdekken in de wandelgangen, maar ik blijf niet bij met de roddels.

Andere vraag, met name aan Baba-O-Riley (ivm mentoraat 2 VMBO, als ik 't me goed herinner?), maar iedereen is vrij om te antwoorden. Komen jullie nou vaak mensen. (Leerlingen/leraren/ouders) tegen die denken dat VMBO. (Of HAVO, mits elitaire denkbeelden.) niets anders is dan het uitschot van de maatschappij? (Om maar even een term te gebruiken...).

*teruggaat naar lurken, ben geen docent. Granted, misschien over een aantal jaar wel.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  vrijdag 7 september 2007 @ 20:33:15 #261
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53014619
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:15 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Geen leraar, maar leerling, maar ik weet dat 't zo af en toe bijna traditie lijkt om nieuwelingen een beetje een moeilijke tijd te geven.
Ja, dat hoort er inderdaad een beetje bij. Zie het als een "ontgroening"
quote:
Andere vraag, met name aan Baba-O-Riley (ivm mentoraat 2 VMBO, als ik 't me goed herinner?), maar iedereen is vrij om te antwoorden. Komen jullie nou vaak mensen tegen die denken dat VMBO niets anders is dan het uitschot van de maatschappij? (Om maar even een term te gebruiken...)
Ik zie dat soort posts wel eens op het forum hier, en dan moet ik gewoon op mijn lip bijten om niet te gaan reageren. Maar ik kom het soms wel eens tegen ja. Die hebben dan weer ergens iets gelezen over het VMBO wat ze dan eigenlijk door mij bevestigd willen zien. Ze verwachten van mij verhalen van brutale monden, smijten met meubilair, tuig van de richel geintjes en dergelijke. Helaas moet ik dat soort mensen altijd teleurstellen. Ik vertel dan verhalen over leuke dingen die leerlingen doen of zeggen, excursies die ik met ze gemaakt heb, flauwekul die we uithalen in de klas, en als ik echt met bewijzen moet komen, laat ik ze foto's zien van school. Dan zijn ze meestal wel overtuigd.
Uitschot van de maatschappij... Wie komt de nieuwe keuken aanleggen? Wie zorgt ervoor dat de boiler fatsoenlijk functioneert? Wie komt de nieuwe tegelvloer leggen? Ik bedoel maar... Ik vind het elke dag opnieuw weer fijn om met dit soort leerlingen te werken.

Hoop dat ik je vraag een beetje beantwoord heb.
.
pi_53035046
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 11:39 schreef cha het volgende:
Roelio,

Ik zit pas in m'n tweede studiejaar
Tof!

Dan zit je waarschijnlijk met een literatuurvak bij mij!

Koppen, op dinsdag?

Ik moet nog ongeveer 30 punten om af te studeren, maar ze hebben die opleiding inmiddels zo omgegooid dat ik zelfs nog een vak moet doen met de 1e jaars.
pi_53043399
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:

[..]

Tof!

Dan zit je waarschijnlijk met een literatuurvak bij mij!

Koppen, op dinsdag?
Helaas, ik moet je teleurstellen . Ik doe de studie nl deeltijd, dus heb al mijn colleges op donderdagmiddag/avond.
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:39 schreef Roellio het volgende:

Ik moet nog ongeveer 30 punten om af te studeren, maar ze hebben die opleiding inmiddels zo omgegooid dat ik zelfs nog een vak moet doen met de 1e jaars.
Vakken omgooien zijn ze echt een ster in op de HvA. Had vorig jaar idd bij een aantal lessen vierdejaars in de groep zitten. Een aantal vakken die wij nu in het tweede jaar krijgen, waren een x aantal jaar geleden nog eerstejaars vakken.

Lekker wazig allemaal, maar goed uiteindelijk gaat het om het diploma. En de studie is best wel heel erg leuk vind ik
  zondag 9 september 2007 @ 20:15:19 #264
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53056777
Ik vond mijn studie maar matigjes eigenlijk. Veel onzinnige vakken, waar ik het nut nu nog steeds niet van in zie. Ook de manier waarop die vakken gegeven werden, was achteraf gezien eigenlijk best hilarisch. We kregen bijvoorbeeld een les over het VMBO bij zo'n onderwijskundig vak. In de vier jaar opleiding was dat de enige keer dat het VMBO ter sprake kwam. Kreeg de hele groep kaartjes in 4 kleuren, en vervolgens werd steeds een vraag gesteld met vier antwoorden, die correspondeerden met de kleuren op de kaartjes. Zat je daar met je gele kaartje in de lucht. Kan niet zeggen dat ik veel van die les opgestoken had. Het enige leuke aan de opleiding waren eigenlijk de stages.
.
pi_53082567
Ok, zoals beloofd even een verslagje van mijn eerste echte eigen lesdag.

De school waar ik werk, heeft tijdens de vakantie een gloednieuw gebouw betrokken en dat de nodige consequenties. Onder andere dat de automatisering nog lang niet optimaal werkt. Afgelopen vrijdag zou ik mijn rooster toe gemaild krijgen, maar dat is niet aan gekomen. Het leek mij dus verstanding om gewoon om half negen aanwezig te zijn en ter plekke uit te vinden, hoe, wat, wanneer etc.

Gelukkig werd ik bij aankomst ontvangen door een ontvangstcommitee van drie personen; het hoofd van de afdeling Zorg & Welzijn, de onderdirecteur en de docentencoach. Na een gezellig bakje koffie zijn zij alle drie aan de slag gegaan om roosters, boeken, etc te regelen.
Uit alle informatie bleek al snel welke klassen ik moet doceren. Drie derde klassen Basis Beroeps en Kader Beroeps en een vierde klas Kader Beroeps. Van die laatste klas ben ik ook de mentor.

Ik word eigenlijk opgeleid tot leraar Engels en geef dus zo ongeveer negen lesuren Engels, maar de docent Nederlands voor de derde klasen is op studiereis en dus is mij ook gevraagd om vier uur Nederlands te geven. Geen probleem wat mij betreft.

Al snel bleek dat mijn eerste lesuur pas om kwart over één zou beginnen, dus had ik alle tijd om de les voor te bereiden en ook nog wat eigen werk voor m'n opleiding te doen.
Vijf minuten voor aanvang van de les, Nederlands in dit geval, die ik moest geven ben ik even bij het afdelingshoofd langs gegaan. Hij is mee gelopen naar het lokaal, heeft me aan de klas voorgesteld en verteld waarom ik les geef en niet hun eigen docent.

De klas ontving me min of meer met open armen, echt zo schattig. Ik heb een introductie praatje gehouden en heb vervolgens een vragenrondje door de klas gedaan om op die manier de leerlingen een beetje te leren kennen. Ik had met een uiterst nieuwsgierige groep te maken die wilde weten of ik getrouwd ben ik kinderen heb (nou, nee dus) en waarom dan niet.

Na het vragenrondje heb ik de klas in groepjes verdeeld en elk groepje een schrijfopdracht gegeven.
Ik moest de opdracht wel een keer of drie uitleggen, maar ik kreeg ze wel aan het werk. Ik had ook wel het idee dat ze heb best een leuke opdracht vonden om aan te werken. Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Normaal gesproken krijgen ze bij een blokuur tussendoor vijf minuutjes pauze, maar het leek mij logischer om zonder pauze door te gaan en de kinders vijf minuten eerder naar huis te sturen. Zeker gezien het feit dat het hun laatste les betrof. Dus ongeveer tien minuten voor de bel met de hele klas het lokaal opgeruimd, alle frutsels weggegooid, al hetmeubilair op z'n plaats en hup naar huis.
"dag juf, tot morgen" en weg waren ze, na gestaard door het afdelingshoofd die zich afvroeg waarom er twintig leerlingen door de gang rende. Eerder naar huis sturen mag dus helemaal niet, maar omdat het m'n eerste dag was, zou hij het door de vingers zien. Foutje, bedankt , maar wel een leermoment.

Vervolgens een snel bezoekje aan de congiëre om de absentielijsten e.d. in te leveren en hup ook naar huis. Wachtend op de bus zie ik aan de overkant van de straat een aantal kinderen uit de klas die ik zojuist les heb gegeven staan en die beginnen vrolijk naar me te zwaaien. Dat gaf me toch wel een goed gevoel.

Morgen mag ik dan eindelijk m'n eigen vak Engels geven aan de vierde klas die tevens mijn mentorklas is. Heb er nu al weer zin in
  maandag 10 september 2007 @ 22:57:26 #266
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53084118
Nou, dat klinkt toch als een erg geslaagd dagje
quote:
Op maandag 10 september 2007 21:59 schreef cha het volgende:
Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Schijnt de nieuwste rage te zijn (volgens mij in aanloop naar scenario 2): veel blokuren inroosteren. Ben er eigenlijk niet zo kapot van. Meestal plan ik het zo in dat ze het eerste uur uitleg krijgen en spul nagekeken wordt en dat ze in het tweede uur op hun eigen tempo aan opdrachten kunnen werken. Of ik doe wat leuks in het tweede uur. Zeker op vrijdag het zesde en zevende uur... Iemand die dat inroostert heeft waarschijnlijk nooit voor de klas gestaan.
.
  maandag 10 september 2007 @ 23:00:17 #267
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_53084213
Ik denk dat blokuren voor bepaalde vakken met een praktische inhoud zoals bijvoorbeeld gym, scheikunde, natuurkunde, etc. of voor projectwerk wel handig is, maar voor normale lessen is een blokuur te lang. Wel fantastisch zijn talenpractica in blokuren.
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:49:51 #268
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_53108346
Vandaag tijdens de Engelse les:

-'Juf, wat moet ik hier invullen?'
-'Jouw eigen naam.'
-'In het Engels of in het Nederlands '
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:53:55 #269
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53108504
.
pi_53113911
Eerste S.O. onregelmatige werwoorden, voor V4, zometeen. Ben benieuwd.
pi_53116784
Je moet wel cut cut cut vragen, dat vinden de kids vast cool . Ik neem aan dat het om Engels gaat .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 12 september 2007 @ 15:11:51 #272
180015 Aryon
bla die bla die bla
pi_53122545
Ik mag maandag beginnen op een SBO-school als gym-docent (stage voor een half jaar) En ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Eerst nog lessen meelopen, maar daarna ook zelf lessen geven. Deze week krijgen we al een beetje introductie op het speciaal onderwijs en wat voor kinderen erop zitten. Zoals autisme en PDD-NOS enz. Ik weet echt niet wat ik kan verwachten en hoe kinderen gaan reageren op mij als stagair, maar het lijkt me wel een leuke leerzame tijd. Vooral omdat het anders is dan regulier onderwijs.

Iemand ervaring btw op een SBO school?

Gr Aryon
Slay the dragon in your dreams!
pi_53122919
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:49 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vandaag tijdens de Engelse les:

-'Juf, wat moet ik hier invullen?'
-'Jouw eigen naam.'
-'In het Engels of in het Nederlands '
Geweldig

Ik vind lesgeven echt geweldig!! Ik geniet van elk lesuur!!
I ♥ PB
  woensdag 12 september 2007 @ 20:30:08 #274
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_53130540
Hehehe... nu zijn ze nog lief ja... wacht maar es over een paar weken
.
  woensdag 12 september 2007 @ 21:48:14 #275
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_53133189
Ik had vandaag het eerste doorgelekte brugmeisje huilend voor mijn lokaal. De ervaring leert dat er nog vele zullen volgen dit schooljaar...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')