Ok, zoals beloofd even een verslagje van mijn eerste echte eigen lesdag.
De school waar ik werk, heeft tijdens de vakantie een gloednieuw gebouw betrokken en dat de nodige consequenties. Onder andere dat de automatisering nog lang niet optimaal werkt. Afgelopen vrijdag zou ik mijn rooster toe gemaild krijgen, maar dat is niet aan gekomen. Het leek mij dus verstanding om gewoon om half negen aanwezig te zijn en ter plekke uit te vinden, hoe, wat, wanneer etc.
Gelukkig werd ik bij aankomst ontvangen door een ontvangstcommitee van drie personen; het hoofd van de afdeling Zorg & Welzijn, de onderdirecteur en de docentencoach. Na een gezellig bakje koffie zijn zij alle drie aan de slag gegaan om roosters, boeken, etc te regelen.
Uit alle informatie bleek al snel welke klassen ik moet doceren. Drie derde klassen Basis Beroeps en Kader Beroeps en een vierde klas Kader Beroeps. Van die laatste klas ben ik ook de mentor.
Ik word eigenlijk opgeleid tot leraar Engels en geef dus zo ongeveer negen lesuren Engels, maar de docent Nederlands voor de derde klasen is op studiereis en dus is mij ook gevraagd om vier uur Nederlands te geven. Geen probleem wat mij betreft.
Al snel bleek dat mijn eerste lesuur pas om kwart over één zou beginnen, dus had ik alle tijd om de les voor te bereiden en ook nog wat eigen werk voor m'n opleiding te doen.
Vijf minuten voor aanvang van de les, Nederlands in dit geval, die ik moest geven ben ik even bij het afdelingshoofd langs gegaan. Hij is mee gelopen naar het lokaal, heeft me aan de klas voorgesteld en verteld waarom ik les geef en niet hun eigen docent.
De klas ontving me min of meer met open armen, echt zo schattig. Ik heb een introductie praatje gehouden en heb vervolgens een vragenrondje door de klas gedaan om op die manier de leerlingen een beetje te leren kennen. Ik had met een uiterst nieuwsgierige groep te maken die wilde weten of ik getrouwd ben ik kinderen heb (nou, nee dus) en waarom dan niet.
Na het vragenrondje heb ik de klas in groepjes verdeeld en elk groepje een schrijfopdracht gegeven.
Ik moest de opdracht wel een keer of drie uitleggen, maar ik kreeg ze wel aan het werk. Ik had ook wel het idee dat ze heb best een leuke opdracht vonden om aan te werken. Nu is de les op maandag een blokuur en ik merkte al snel dat dat zowel voor mij als voor de kinderen best lang is. Het kostte me toch wel wat moeite om ze tot het einde van de les bezig te houden.
Normaal gesproken krijgen ze bij een blokuur tussendoor vijf minuutjes pauze, maar het leek mij logischer om zonder pauze door te gaan en de kinders vijf minuten eerder naar huis te sturen. Zeker gezien het feit dat het hun laatste les betrof. Dus ongeveer tien minuten voor de bel met de hele klas het lokaal opgeruimd, alle frutsels weggegooid, al hetmeubilair op z'n plaats en hup naar huis.
"dag juf, tot morgen" en weg waren ze, na gestaard door het afdelingshoofd die zich afvroeg waarom er twintig leerlingen door de gang rende. Eerder naar huis sturen mag dus helemaal niet, maar omdat het m'n eerste dag was, zou hij het door de vingers zien. Foutje, bedankt
, maar wel een leermoment.
Vervolgens een snel bezoekje aan de congiëre om de absentielijsten e.d. in te leveren en hup ook naar huis. Wachtend op de bus zie ik aan de overkant van de straat een aantal kinderen uit de klas die ik zojuist les heb gegeven staan en die beginnen vrolijk naar me te zwaaien.
Dat gaf me toch wel een goed gevoel.
Morgen mag ik dan eindelijk m'n eigen vak Engels geven aan de vierde klas die tevens mijn mentorklas is. Heb er nu al weer zin in